کاربرد و مزایای سقف کناف در دکوراسیون داخلی مسکونی

از سقف کناف در دکوراسیون داخلی به‌عنوان سقف کاذب نیز نام‌برده می‌شود. این نام‌گذاری نشان‌دهنده این است که چنین سقفی در واقع یک سقف واقعی نبوده و به کمک رابط و اتصال‌هایی بر روی سقف اصلی مستقر می‌شود. اتصالاتی که برای سقف کاذب کناف مورداستفاده قرار می‌گیرد از نوع گچی و غیر گچی است.

مزایای کناف در طراحی داخلی مسکونی موجب شده چنین سقف‌هایی امروزه صرفاً برای زیبایی و جذابیت فضای دکوراسیون استفاده نشوند. در واقع بهره‌مندی از طراحی کناف سقف در دکوراسیون مسکونی به دلایل مختلف انجام می‌شود. ضمن اینکه می‌تواند شرایط برای فروش با قیمت بالاتر را نیز برای ملک فراهم نماید. برای آشنایی بیشتر با کاربرد و مزایای این نوع سقف در ادامه این مقاله از حسام سلیمانی همراه ما باشید.

سقف کناف در دکوراسیون داخلی؛ معرفی و آشنایی

سقف کناف در دکوراسیون داخلی؛ معرفی و آشنایی

سقف کاذب یا سقف کناف در دکوراسیون داخلی به‌عنوان پوشش زیرین سقف اصلی به کار می‌رود و باتوجه‌به انواع مختلف و طرح‌های زیبایی که دارد جلوه‌ای متفاوت‌تر و مدرن‌تر به دکوراسیون داخلی می‌بخشد. در واقع این سقف به دیوارهای مجاور متصل می‌شود و با واردشدن بار آن به اسکلت ساختمان امنیت آن در زمان وقوع حوادث طبیعی مثل زلزله افزایش پیدا می‌کند. نخستین سقف‌های کناف از جنس پلاستیک بودند و بعد از مدتی استفاده از سقف‌هایی از جنس کامپوزیت کرمیت نیز مشاهده شد.

در حقیقت این مصالح اصلاً مقرون‌به‌صرفه نبودند و چسبندگی مناسبی به مصالح ساختمانی مانند گچ، خاک و… نداشتند. به‌این‌ترتیب مصالح استفاده‌شده در ساخت سقف کاذب تغییر نموده و تنوع بیشتری پیدا کردند. باتوجه‌به مزایای کناف در طراحی داخلی مسکونی امروزه در ایران شاهد استفاده از مصالحی مانند گچ، چوب، فلز، PVC، آلومینیوم، گالوانیزه، شیشه و… در ساخت سقف‌های کاذب هستیم که هر یک از آن‌ها ساختار و ویژگی‌های متفاوتی دارند. سقف کاذب درواقع کاربردهای بسیاری دارد و بر اساس نیازهای ساختمان و بودجه شما اصولاً انواع متفاوتی از آن‌ها در بخش‌های مختلف ساختمان به کار می‌روند.

این نوع سقف قابلیت پوشاندن تأسیسات ساختمانی و سیم‌کشی‌ها، عایق کردن صدا و حرارت، تغییر جلوه دکوراسیون و… را دارد.  بهره‌گیری از ویژگی‌های منحصربه‌فرد این سقف کناف در دکوراسیون داخلی موجب شده که استفاده از انواع آن در بخش‌های مختلف ساختمان و در مکان‌های مختلف مانند طراحی داخلی قهوه فروشی و… امکان‌پذیر باشد.

مزایای کناف در طراحی داخلی مسکونی

زمانی که برای تغییر دکوراسیون منزل یا محل کار خود هزینه می‌کنید طبیعتا این انتظار را دارید که ارزش آن با گذر زمان کاهش پیدا نکند. لازم به ذکر است که استفاده از سقف کناف در دکوراسیون داخلی در سراسر جهان با استقبال خوبی مواجه شده است. درصورتی‌که با دید اقتصادی به موضوع نگاه کنیم استفاده از کناف نسبت به هزینه صرف شده برای آن بر ارزش ساختمان می‌افزاید. در ادامه مزایای کناف در طراحی داخلی مسکونی را بررسی خواهیم کرد.

مزایای کناف در طراحی داخلی مسکونی

1. نصب آسان 

نصب کناف به سقف و یا سازه بدون نیاز به جوشکاری بوده و فقط با وصل کردن پیچ انجام می‌گیرد. یکی از مهم‌ترین مزایای کناف در طراحی داخلی مسکونی در کنار ظاهر زیبایی که دارد، سرعت نصب و اجرای آن است. به‌علاوه جهت نصب یک سقف کاذب کناف در خانه شما نیاز نیست که چندین نفر چند روز متوالی را کار کنند تا نتیجه کار حاصل شود و نیروی انسانی و زمان کمتری نسبت به گچ‌بری‌های سنتی لازم دارد.

2. سقف کناف در دکوراسیون داخلی؛ سبک و مقرون به صرفه 

استفاده از سقف کناف در دکوراسیون داخلی خانه و فروشگاه‌ها بسیار مقرون‌به‌صرفه است. همچنین سبک بودن مصالح کناف موجب حمل آسان و افزایش سرعت اجرای پروژه خواهد شد. پیشنهاد می‌کنیم در پروژه‌های ساختمانی و همچنین تجاری برای بالا رفتن سرعت کار و زیبایی فضای داخلی از سقف کناف استفاده کنید.

3. اجرای آسان برای مجری و سرعت بالای اجرا

از مزایای کناف در طراحی داخلی مسکونی می‌توانیم به سرعت بالای اجرا و همچنین اجرای آسان آن اشاره کنیم. برش‌کاری و وصل‌کردن سقف کناف در دکوراسیون داخلی برای اجراکننده کار نسبت به روش‌های سنتی آسان‌تر خواهد بود. لازم به ذکر است که اجرای کناف نسبت به اجرای گچ‌کاری و… سریع‌تر اجرا می‌شود.

4. قابلیت فرم پذیری بالا، رنگ پذیری و چسب پذیری

یکی دیگر از مزایای کناف در طراحی داخلی مسکونی این است که به علت فرم‌پذیری بالا می‌توان برای خطوط منحنی و قوس‌دار به‌راحتی از آن استفاده کرد. در این سیستم امکان ایجاد دکورهای چندطبقه نیز وجود دارد. همچنین به علت سازگاری این مصالح با چسب کاری و رنگ‌کاری می‌توان کاشی‌کاری و یا نصب کاغذدیواری را روی آن‌ها به‌آسانی انجام داد.

قابلیت فرم پذیری بالا، رنگ پذیری و چسب پذیری

5. مقاومت در برابر زلزله و جلوگیری از ترک

سقف کناف در دکوراسیون داخلی وزن سبکی دارد و در مواقع زلزله مقاومتی نشان نمی‌دهد و تأثیر کمتر در تخریب ساختمان دارد. همچنین استفاده از نوار درزگیر سبب استحکام محل درز و جلوگیری از ایجاد ترک در دیوار می‌شود.

6. سقف کناف در دکوراسیون داخلی بهترین عایق حرارتی و صوتی

از مزیت های خوب کناف در طراحی داخلی مسکونی این است که اجرای صحیح سقف کناف در دکوراسیون داخلی به‌شدت موجب ایجاد عایق حرارتی می‌شود. همچنین دیوارهای اجرا شده از جذب صوتی بالاتری برخوردار هستند. دقت داشته باشید که با استفاده از این روش می‌توان فضای خالی را با مواد جاذب صدا پر کرد و جذب صدا به حداکثر برسد. کناف موجب ایجاد عایق حرارتی است و اگر فضای بین آن به‌خوبی پر شود تا میزان بسیار زیادی به جلوگیری از هدررفتن انرژی کمک می‌کند. به‌علاوه کناف نسبت به دیوارهای سنتی جذب صوتی بالاتری هم دارد. استفاده از سقف کناف در طراحی داخلی مسکونی، طراحی داخلی تجاری، طراحی داخلی اداری و… اهمیت زیادی دارد.

7. امکان نصب لامپ‌های هالوژن

استفاده از کناف در طراحی داخلی مسکونی کمک می‌کند تا بتوانید به‌آسانی روشنایی‌هایی شبیه به هالوژن‌ها نصب نمایید. در طراحی دکوراسیون به سبک سنتی جهت زیباسازی ظاهر سقف‌ها تنها می‌توانید آن‌ها را رنگ کنید، لوستر و چراغ سقفی نصب نمایید و یا برای طرح و مدل دادن به سقف از گچ‌بری استفاده کنید. البته باید گفت که امروزه کمتر در معماری مدرن مورداستفاده قرار می‌گیرد.

استفاده از سقف کناف در دکوراسیون داخلی به شما این امکان را می‌دهد تا بر روی سقف و دیوارها فضایی جذاب با طرح موردنظرتان ایجاد نمایید. همچنین با به‌کارگیری نور مخفی و چراغ بر روی آن می‌توانید جلوه‌ای فوق‌العاده زیبا به خانه و محل کارتان ببخشید و نور یکنواخت‌تر و زیباتری در همه قسمت‌های خانه داشته باشید.

8. ضد حریق و قابل بازیافت

سقف کناف در دکوراسیون داخلی به علت سنگ گچ از گسترش آتش جلوگیری می‌کند و در برابر آتش مستقیم تا ۳ ساعت مقاوم است. همچنین قابلیت بازیافت بیش از ۷۵ درصد مصالح و کاهش نخاله‌های ساختمانی را دارد. لازم به ذکر است که میزان گچ، سیمان، فولاد و خاک کمتری در کناف‌کاری نسبت به روش‌های سنتی مورداستفاده قرار می‌گیرد.

قابلیت اجرا در تمام سطوح با ترمیم آسان

9. قابلیت اجرا در تمام سطوح با ترمیم آسان

دکوراسیون داخلی صفحات روکش‌دار گچی یا کناف قابلیت اجرا بر تمامی سطوح را دارد و از آن می‌توانید جهت پوشاندن بخشی از دیوار، سقف یا ایجاد فضایی جدید بر دیوار و سقف برای نورپردازی استفاده کنید. با استفاده از سقف کناف در دکوراسیون داخلی ایجاد فضایی برای نصب چراغ سقفی و یا حذف برخی از سوراخ‌ها بعد از مدتی برای تغییر دکوراسیون نیز به‌راحتی و در مدت زمانی اندک قابل‌اجرا است.

کاربرد کناف سقف در چه ساخت و سازهایی مجاز است؟

با وجود مزایای کناف در طراحی داخلی مسکونی بسیاری از افراد چنین تصوری دارند که کناف سقف را تنها می‌توانند در محیط‌هایی همچون پذیرایی یا اتاق نشیمن مورداستفاده قرار دهند. این تصور کاملاً اشتباه است و کناف می‌تواند برای هر سقفی در هر محیطی مانند طراحی داخلی صرافی، طراحی داخلی کافی شاپ، طراحی داخلی مسکونی و… استفاده شود.

به‌خاطر داشته باشید که این الگوها در واقع ایده‌های طراحی و دکوراسیون هستند و ممنوعیتی برای استفاده در فضاهای مختلف ندارند. هر چند که بیشتر افراد هنوز هم کناف‌ها را محدود به فضاهایی همچون پذیرایی می‌دانند. علت این موضوع را باید در بزرگی و در معرض دید بودن پذیرایی منزل جستجو نمود. در واقع این موضوع تنها به سقف کناف در دکوراسیون داخلی مربوط نمی‌شود. به‌طورکلی بیشتر صاحبان منزل و ساختمان‌ها تمایل دارند هر نوع تزیین و دکور جذابی را برای فضای پذیرایی پیاده‌سازی نمایند.

سقف کناف در دکوراسیون داخلی می‌تواند برای فضاهای مختلف همچون پذیرایی، اتاق نشیمن، محیط آشپزخانه، اتاق‌خواب و حتی سرویس بهداشتی مورداستفاده قرار بگیرد. البته توجه داشته باشید که نوع سقف کاذب به کار گرفته شده در محیط باتوجه‌به میزان مساحت، نوع کاربری اتاق و … متفاوت است. همچنین در برخی از موارد سقف کاذب صرفاً برای حفاظت بیشتر از سقف منزل مورداستفاده قرار می‌گیرد. محیط‌های مانند آشپزخانه که به‌طور روزمره تحت‌تأثیر انواع آلودگی‌ها قرار دارند به پوشش حفاظتی مناسبی جهت جلوگیری از کثیف‌شدن دیوارها و سقف نیاز خواهند داشت.

معایب استفاده از سقف کاذب در ساختمان

معایب استفاده از سقف کاذب در ساختمان

در کنار مزایای کناف در طراحی داخلی مسکونی سقف‌های کاذب برخی معایب هم دارند که دانستن آن‌ها الزامی است. توجه داشته باشید که سقف کناف در دکوراسیون داخلی به سقف اصلی نمی‌چسبد و در زمان نصب فضای خالی اندکی میان آن‌ها ایجاد می‌شود؛ بنابراین سقف اندکی پایین‌تر آمده و ارتفاع اتاق‌ها کمی کاهش پیدا می‌کند. البته توجه داشته باشید که این امر برای طبقاتی که بیش از 3 متر ارتفاع دارند (برخی خانه‌ها و ساختمان‌های ویلایی و تجاری) زیاد به چشم نمی‌آید.

لازم به ذکر است که سقف‌های کاذب اصولاً عمر کوتاهی دارند و جهت افزایش عمر مفید آن‌ها به مراقبت صحیح و بیشتری نیاز است. درصورتی‌که سقف خانه را مدت‌ها گردگیری و تمیز نکنید احتمال غبار گرفتن و کدر یا رنگ‌پریده شدن آن‌ها افزایش پیدا می‌کند. متأسفانه مقاومت و استحکام سقف اصلی را نمی‌توان از سقف کناف در دکوراسیون داخلی انتظار داشت و امکان تخریب‌شدن آن‌ها در صورت بروز حوادث طبیعی مثل زلزله وجود دارد.

جمع‌بندی

باتوجه‌به مطالب بیان شده در حال حاضر یکی از عوامل تأثیرگذار در دکوراسیون داخلی فضاهای گوناگون دقت به طراحی سقف است. به همین دلیل در معماری مدرن توجه بخصوصی به این مورد می‌شود. یکی از محبوب‌ترین عناصر در این زمینه سقف کناف در دکوراسیون داخلی است. البته اجرا و طراحی کناف سقف در دکوراسیون مسکونی  با مواد و مصالح مختلفی انجام می‌شود؛ ولی استفاده‌کردن از سقف کناف یکی از مناسب‌ترین انواع پوشش برای طراحی دکوراسیون سقف است.

در این مقاله سعی شد در خصوص مزایای کناف در طراحی داخلی مسکونی بحث شود امیدواریم که مفید فایده واقع شده باشد. جهت طراحی و گرفتن بهترین ایده‌ها در اجرای سقف کاذب در کافه، مراکز تجاری و اداری و… می‌توانید از کارشناسان ما در گروه معماری آرت دیزاین کمک بگیرید. با مراجعه به وب‌سایت می‌توانید از نمونه کارهای ما دیدن کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ضد اسپم *Captcha Plus loading...

Close Menu