ویژگی های سبک گوتیک در طراحی داخلی

سبک گوتیک در طراحی داخلی الهام گرفته از سبک معماری مذهبی قرون وسطی فرانسه است. طراحی دکوراسیون با سبک گوتیک جدید شاخه‌ای از هنر معاصر است که بر پایه وحشت و تاریکی بنا شده است. ویژگی های سبک تاریخی گوتیک فضایی از ترس و دلهره را ایجاد می‌کند و عده‌ای براین باورند که این سبک با این ویژگی‌ها فقط مناسب مکان‌های قدیمی و تاریخی است.

امروزه طراحان بر این عقیده هستند که این نوع از معماری و طراحی، سبکی را ایجاد کرده است که با حرکت‌های پیچیده، ظریف و زیبا تبدیل به یک شاهکار هنری در دنیای معماری جدید شده است و می‌توان از این سبک برای بازسازی ساختمان و طراحی داخلی استفاده نمود. معماری به سبک گوتیک، سبکی با وقار است که اغلب مورد پسند افراد قدرتمند است و امکان دارد خیلی از آدم‌ها علاقه‌ای به آن نداشته باشند. در ادامه مطلب از گروه معماری آرت دیزاین با مدیریت حسام سلیمانی به بررسی ویژگی‌های سبک خاص گوتیک می‌پردازیم.

سبک گوتیک در طراحی داخلی

سبک گوتیک در طراحی داخلی

سبک گوتیک در طراحی داخلی یک سبک محبوب و همیشه سبز از جدول زمانی دوره تاریخی قرون وسطی است که در واقع منعکس کننده رویکرد طراحی با تزئینات پیچیده است. سبک گوتیک در دکوراسیون داخلی الهام گرفته از سبک معماری مذهبی قرون وسطی است و بیشتر در کلیساهای زمان قدیم از آن استفاده می‌‌شده است. ویژگی های سبک تاریخی گوتیک این است که بر پایه وحشت و تاریکی بنا شده است و در نخستین نگاه حس ترس و وحشت را در افراد ایجاد می‌کند.  به همین علت سبک گوتیک  سبکی خاص بوده و مورد علاقه بسیاری از افراد نیست.

برخلاف نظر برخی از افراد عده‌ای معتقد هستند سبک گوتیک در طراحی داخلی و معماری به علت حرکت‌های پیچیده، زیبا و ظریف استفاده شده در این سبک تبدیل به یک شاهکار هنری در سبک معماری شده است. معماری به این سبک بسیار با وقار و خاص است و در اکثر مواقع مورد پسند افراد قدرتمند است؛ اما امکان دارد خیلی از آدم‌ها علاقه‌ای به آن نداشته باشند. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید مقاله آموزشی 5 تکنیک ایجاد ریتم در طراحی داخلی را مطالعه نمایید.

ویژگی های سبک تاریخی گوتیک

سبک گوتیک در طراحی داخلی یک سبک معماری قدیمی محسوب می‌شود که اکثرا در کلیساهای زمان قدیم در قرون وسطا رواج داشته است و هنوز هم سبکی پرطرفدار در اروپا محسوب می‌شود. همان‌گونه که بیان شد این سبک به علت وجود طرح‌های ظریف، تجلی‌گر زیبایی و قدرت به شمار می‌آید و یک شاهکار هنری در حوزه معماری است. این ویژگی های سبک تاریخی گوتیک موجب شده تا از این سبک به عنوان یکی از سبک‌های طراحی در دکوراسیون داخلی ساختمان‌های امروزی استفاده شود.

 از ویژگی‌های دکوراسیون داخلی به سبک گوتیک اول می توان به ستون‌های قوس دار که با یک طرح ساده همدیگر را پوشش می‌دهند و سبب ایجاد نوک‌های تیز مانند می‌شوند اشاره کرد. این قوس‌ها دارای طرح و رنگی خاص نیز هستند. در فضاهای طراحی شده به این سبک شاهد خطوط عمودی همچون دیوارهایی بلند به همراه پنجره‌های عمودی بلند هستید.

یکی دیگر از ویژگی‌های این سبک تاریخی دیوارهای خارجی پوشیده شده از گل و گیاهان سبز است که در کلیساهای قدیمی نیز دیده‌ می‌شود. همچنین در این سبک برخلاف سایر سبک‌های طراحی دکوراسیون نور جایگاه کمتری دارد و این نوع از فضاها اغلب تاریک هستند. پیشنهاد می‌شود برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله آموزشی کاربرد دیوار سبز در طراحی دکوراسیون داخلی را مطالعه شود. در ادامه ویژگی‌های این سبک بیان شده است.

ویژگی های سبک تاریخی گوتیک

1. مبلمان در سبک گوتیک در طراحی داخلی

برای اثرگذاری بیشتر سبک گوتیک در طراحی داخلی، مبلمان در این سبک باید از جنس چوبی سنگین باشد. فرم مبلمان در این سبک می‌تواند هم ساده و هم با تراشکاری‌های چوبی باشد. پایه‌های چرخان و طرح‌های قوس‌دار با تراشکاری‌های فراوان هم می‌تواند گزینه مناسبی در این سبک باشد. همچنین جهت کنتراست بیشتر در این سبک می‌توانید از کوسن‌های رنگ سفید، بنفش و قرمز استفاده نمایید. لوسترها در سبک گوتیک می‌توانند از نوع فرفورژه، چدن، شمع مصنوعی و یا شمعدان باشند.

2. لوازم تزئینی

اکسسوری‌های مشخصی در سبک گوتیک استفاده می‌شود که شامل موارد زیر می‌شوند:

  • شمع
  • صلیب
  • تکه های آهن فرفورژه
  • مجسمه
  • مجسمه های خون آشامی
  • ملیله‌های قرون وسطی

3. سبک گوتیک در طراحی داخلی؛ رنگ ها

در سبک گوتیک در طراحی داخلی رنگ‌های سایه‌دار تیره بسیار پر کاربرد است. در صورتی که فضای تیره را نمی‌پسندید لازم نیست که همه دیوارها را با سایه‌های سیاه رنگ نمایید. برای این کار می‌توانید از رنگ‌های با تناژهای قهوه‌ای، آبی تیره و شرابی استفاده نمایید. در حقیقت به صورت کلی رنگ‌های تیره در این سبک می‌توانند بسیار کاربردی باشند.

 سبک گوتیک در طراحی داخلی؛ رنگ ها

4. پارچه های مناسب در سبک تاریخی گوتیک

استفاده از پارچه‌های دراماتیک هم مانند کاغذ دیواری در خانه‌های به سبک گوتیک یکی از ویژگی‌ های سبک تاریخی گوتیک است. پارچه‌های مخملی، ابریشمی و ساتن جهت استفاده برای روکش مبل، کوسن، پرده، روتختی، ملحفه و … به وفور در این سبک استفاده می‌شود. از ساتن اغلب برای روکش بالشت و روتختی و از مخمل در اکثر مواقع جهت رویه مبل استفاده می‌شود.

برای اجرای سبک گوتیک در طراحی داخلی یه خصوص طراحی داخلی مسکونی از پارچه‌هایی که برای کوسن و مبل استفاده شده است می‌توان برای پرده نیز استفاده نمود. در حقیقت بهتر است این المان‌ها را با یک دیگر ست نمایید. پرده‌ها در این سبک اصولا به صورت والان‌دار دوخته می‌شوند و اغلب تزئینات و حاشیه دوزی‌های زیبایی در آن‌ها دیده می‌شود.

5. ویژگی های سبک تاریخی گوتیک؛ گچ بری و تزئینات تجملاتی در سبک گوتیک

استفاده از گچ کاری و گچ بری‌های زیاد و پر از جزئیات در سبک گوتیک در طراحی داخلی خانه‌هایی که به این سبک طراحی می‌شوند بسیار رایج است. استفاده از تزیینات در این سبک یکی دیگر از ویژگی های سبک تاریخی گوتیک است که از جمله می‌توان به گچ‌بری‌های تاجی شکل سقف، پنل‌های مکعبی بر روی دیوار و نرده‌هایی با حکاکی‌های زیبا اشاره نمود.

بهترین مدل برای دیوراها و پنجره های سبک گوتیک

6. طاق جناغی؛ بهترین مدل برای دیوراها و پنجره های سبک گوتیک

بهترین مدل برای پنجره های سبک گوتیک در طراحی داخلی طاق جناغی است. در اغلب خانه‌های قرون وسطی و کلیساهای قدیمی از پنجره‌های نوک تیز و بلند با قوس جناغی به سمت بالا و همچنین شیشه‌های کدر بهره برده می‌شود. وجود طاقچه‌ها و گنجینه‌های دیواری هم از عناصر اصلی در اتاق‌های خانه‌هایی که دارای ویژگی های سبک تاریخی گوتیک هستند، است.

به این علت که امروزه به راحتی نمی‌توانید چنین پنجره‌هایی را به خانه‌ها اضافه نمایید می‌توانید از شیشه‌های قدیمی یا آینه‌ها که به این سبک طراحی شده‌اند جهت تزئین دیوارها استفاده کنید. با این کار می‌توانید نمای خانه‌ی خود را به تزئینات آن دوران نزدیک نمایید. همچنین می‌توانید از این آینه‌های طاق‌دار روبه‌روی یک پنجره دیگر استفاده نمایید. در این حالت آینه‌ی استفاده شده شبیه یک پنجره‌ی نمایان می‌شود.

جمع‌بندی

سبک گوتیک در طراحی داخلی از جمله طرح‎های تاریخی در صنعت معماری است. در عصر حاضر هم ویژگی های سبک تاریخی گوتیک در طراحی دکوراسیون خانه‌های امروزی استفاده می‌شود. با استفاده از طراحی دکوراسیون با سبک گوتیک و همچنین استفاده از اجسام و وسایلی که نقش و طرح گوتیک بر روی آن‌ها موجود است، می‌توان به سبک‌های مدرن هم زیبایی و ظرافت اضافه نمود. سبک مدرن این قابلیت را دارد که با انواع سبک‌ها تلفیق شود؛ فلذا ترکیب سبک گوتیک و مدرن با هم می‌تواند دکوراسیون خیره کننده و جذابی را در فضای خانه ایجاد نماید.

برای طراحی بهتر دکوراسیون داخلی منزل خود می‌توانید از تیم حرفه‌ای آرت دیزاین کمک بگیرید. گروه معماری آرت دیزاین با مدیریت حسام سلیمانی سال‌هاست با افتخار در زمینه طراحی داخلی پروژه‌های مسکونی، اداری و تجاری مشغول فعالیت است. این گروه با حساسیت بالا و تخصص خود اقدام به طراحی و تولید انواع وسایل و مبلمان نیز کرده است. تلاش متخصصان این گروه تقدیم زیبایی و هماهنگی به چشمان شماست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ضد اسپم *Captcha Plus loading...

Close Menu