سبک ویکتوریایی؛ ویژگی‌های سبک ویکتوریایی در دکوراسیون داخلی

بسیاری از مردم برای انتخاب طرح دکوراسیون داخلی دچار سردرگمی می‌شوند. انواع مختلفی از دکوراسیون داخلی وجود دارد. سبک ویکتوریایی در دکوراسیون داخلی یکی از طرح‌هایی است که می‌توانید برای طراحی فضای داخلی از آن استفاده کنید. سبک ویکتوریایی به دلیل ظرافت و ظاهر ممتاز خود شناخته شده است. اگر می‌خواهید به فضای داخلی خود یک حس زیبایی شناختی و کلاسیک اضافه کنید، دکوراسیون داخلی ویکتوریایی نوع مناسبی از دکوراسیون داخلی برای شما خواهد بود. در ادامه این مقاله از سایت آرت دیزاین با ما همراه باشید تا هرآنچه لازم است درمورد طراحی داخلی به سبک ویکتوریایی بدانید را با شما درمیان بگذاریم.

دکوراسیون داخلی ویکتوریایی چیست؟

سبک ویکتوریایی در دکوراسیون داخلی یک طراحی مجلل، تزئینی و بسیار زینتی برای فضای داخلی خانه است که از زمان قدیم نشان دهنده منزلت بالا و خانواده‌های ثروتمند بوده است. این طراحی سبکی است که دردوران ویکتوریا در انگلستان شکل گرفت. این سبک دکوراسیون داخلی که به دلیل الگوهای فراوان (در دیوارپوش‌ها و منسوجات)، تزئینات و استفاده از رنگ‌ها شناخته شده است، در سراسر دنیا طرفداران زیادی را به خود جذب کرده است. طراحی داخلی مدرن ویکتوریایی به طور کلی دارای رنگ‌های سرزنده، پرده‌های نقش‌دار، کاغذ دیواری‌های تزئینی و تزئیناتی مانند نقاشی‌های سلطنتی است. این ویژگی‌ها با طراحی داخلی به سبک ویکتوریایی که شامل معماری گوتیک و تزئینات زیبای رنگارنگ است، به خوبی هماهنگ می‌شوند.

دکوراسیون داخلی ویکتوریایی چیست؟

تاریخچه مختصری از سبک ویکتوریایی در دکوراسیون داخلی

دوره ویکتوریا به دوره‌ای از سلطنت ملکه ویکتوریا که از 1837 الی 1901 به طول انجامید، اشاره دارد. دوره ویکتوریا هم یک سبک طراحی داخلی و هم یک سبک معماری متمایز ایجاد کرده است. رونق اقتصادی در انگلستان در دوره ویکتوریا عامل اصلی ظهور طراحی داخلی به سبک ویکتوریایی بوده است. تولید انبوه در طول انقلاب صنعتی در قرن 19 منجر به سرازیر شدن سیلی از نقدینگی برای طبقه متوسط شد. این انقلاب منجر به تولید مقدار زیادی از محصولات تزئینی مقرون به صرفه‌ مانند منسوجات و مبلمان شد که قبلا تولید و خرید آن‌ها به پول بیشتری نیاز داشت. این تزئینات امروزه سبکی را برای ما به ارمغان آورده‌اند که برخی آن را نقطه مقابلی برای سبک مینیمال در طراحی داخلی می‌دانند.

عناصر و ویژگی‌های سبک ویکتوریایی

سبک ویکتوریایی نیز مانند سبک‌های مطرح دیگر، عناصر و ویژگی‌های خاص خودش را دارد که در ادامه به بررسی مهم‌ترین ویژگی های سبک ویکتوریایی می‌پردازیم:

  • کاغذ دیواری
  • لوستر
  • تزئینات مجلل
  • رنگ‌های تیره
  • کفپوش چوبی
  • در و پنجره‌های ارسی

عناصر مهم سبک ویکتوریایی در دکوراسیون داخلی

سبک ویکتوریایی در دکوراسیون داخلی از چندین عنصر حیاتی مانند رنگ، مبلمان، چراغ‌ها، کفپوش و دکوراسیون تشکیل شده است که ظاهری کلاسیک و جذاب به فضای داخلی شما می‌بخشد.

رنگ‌های تیره

رنگ‌های مورد استفاده در طراحی داخلی به سبک ویکتوریایی، در مقایسه با آنچه در سبک معاصر در دکوراسیون داخلی استفاده می‌کنیم، تیره‌تر هستند. معمولا از رنگ‌های تیره‌ای مانند آبی سرمه‌ای، شرابی، قهوه‌ای تیره، قرمز یاقوتی و سبز مخملی در طراحی داخلی به سبک ویکتوریایی استفاده می‌شود. برجستگی انتخاب رنگ‌های تیره در سبک ویکتوریایی به سوزاندن زغال سنگ برای گرم کردن خانه‌ها در دوران ویکتوریا مربوط می‌شود. این رنگ‌های تیره به منظور پنهان کردن دود منتشر شده از زغال سنگ مورد استفاده قرار می‌گرفتند.

مبلمان زینتی

مبلمان در طراحی داخلی به سبک ویکتوریایی به شدت تزئین شده‌اند تا به فضا ظاهری سلطنتی ببخشند. مبلمان مورد استفاده در دوره ویکتوریا تلفیقی از مدل‌های گوتیک و کلاسیک و شامل حکاکی و لوازم جانبی دیگری مانند صندلی‌های پشت دکمه‌ای و عثمانی بود. از ویژگی‌های بارز مبلمان طراحی داخلی به سبک ویکتوریایی، اندازه بزرگ، ترکیب چوب قهوه‌ای با پارچه‌هایی به رنگ تیره است. معمولا قسمت چوبی مبل‌های ویکتوریایی کنده کاری شده و ظریف هستند.

نور

فضای داخلی خانه‌های ویکتوریایی با استفاده از شمع و لامپ روشن می‌شد. برای بازسازی این فضا، طراحان سبک ویکتوریایی در دکوراسیون داخلی از چراغ‌های تیفانی و لوسترهای شیشه‌ای در تمام فضاهای نشیمن استفاده می‌کنند.

دکوراسیون

فضای داخلی خانه‌های ویکتوریایی مدرن با نقاشی‌ها، گلدان‌ها و وسایل تزئینی مختلف تزئین می‌شود. علاوه بر این، شیشه‌های پنجره‌ها نیز طرح‌دار انتخاب می‌شوند تا ظاهری رنگارنگ و زیبا به فضا ببخشند. گیاهان گلدانی و کوسن‌های گلدوزی شده نیز به فضای داخلی جلوه‌ای زیبا می‌بخشند.

کاغذ دیواری و پنجره‌ها

پنجره‌ها در سبک ویکتوریایی در دکوراسیون داخلی با پرده‌های تیره و پرده‌هایی از جنس ابریشم و نخ پشمی زیبا تزئین می‌شوند. علاوه بر این، دیوارها در سبک ویکتوریایی در دکوراسیون داخلی با الگوهای گل زیبا، نقش‌های ویکتوریایی و نقاشی‌های اشرافی پوشیده شده‌اند.

کفپوش

طراحی داخلی گوتیک ویکتوریایی معمولا دارای کفپوش چوبی است. جدای از کفپوش‌های چوبی، کفپوش‌های حصیری و فرش‌ نیز به زیبایی کف در این طرح کمک می‌کنند. کفپوش‌ها گاهی پوشیده با سنگ‌های مرمری هستند که با طرح‌های هندسی چیده شده‌اند.

برای اطلاعات بیشتر در این زمینه مقاله شناخت انواع کفپوش که کمک می‌کند جلوه ویژه‌ای به خانه بدهید را مطالعه کنید.

مزایا و معایب سبک ویکتوریایی در دکوراسیون داخلی

مزایا و معایب سبک ویکتوریایی در دکوراسیون داخلی

اگرچه طراحی داخلی ویکتوریایی شیک و جذاب است، اما دارای معایب ذاتی است که نمی‌توان آن‌ها را نادیده گرفت. برای درک بهتر ویژگی سبک ویکتوریایی، بهتر است مزایا و معایب آن را به صورت زیر با شما در میان بگذاریم:

مزایای طراحی داخلی به سبک ویکتوریایی

  • ویژگی‌های معماری اوایل قرن 18، جذابیت سلطنتی را به فضای داخلی خانه شما می‌بخشد.
  • سقف‌های بلند این نوع از طراحی داخلی فضای زیادی را برای ساکنان خانه فراهم می‌کند.
  • شومینه‌های دکوراسیون داخلی ویکتوریایی حسی بهشتی به خانه می بخشد.
  • پنجره‌های ارسی هوای تازه را به خانه می‌آورند و تجربه‌ای با طراوت ایجاد می‌کنند.
  • جزئیات موجود در این طراحی داخلی به سبک ویکتوریایی جلوه‌ای عالی به خانه شما می‌دهند.

معایب طراحی داخلی به سبک ویکتوریایی

  • به دلیل وجود پنجره‌های ارسی خانه در معرض ورود گرد و غبار و خاک قرار می‌گیرد.
  • کارهای تعمیر سقف بلند ممکن است چالش برانگیز باشد.
  • قرار دادن کاغذ دیواری روی دیوارها به دلیل گچ‌بری و کنده‌کاری دشوار خواهد بود.
  • فضای داخلی از اقلام زینتی و قدیمی تشکیل شده است و امکان افزودن هرگونه مبلمان مدرن به خانه را غیرممکن می‌کند.
چطور سبک ویکتوریایی در دکوراسیون داخلی را به خانه خود بفزاییم؟

چطور سبک ویکتوریایی در دکوراسیون داخلی را به خانه خود بفزاییم؟

دکوراسیون داخلی به سبک ویکتوریایی بسیار نفیس و مجلل و یک ایده عالی برای طراحی فضای  داخلی خانه است. اگر می‌خواهید فضای داخلی خانه به سبک ویکتوریایی را با فضای خانه خود ترکیب کنید، در ادامه با ما همراه باشید.

یک تحقیق کامل انجام دهید

قبل از پیاده‌سازی، ویژگی سبک ویکتوریایی باید به صورت آنلاین به دیگر فضاهای داخلی ویکتوریایی نگاهی بیندازید. نمونه‌های طراحی داخلی به سبک ویکتوریایی را مرور کنید. این کار به شما کمک می‌کند تا بدانید باید از چه رنگ‌ها، مبلمان و دکوراسیونی استفاده کنید. بهتر است از قبل برنامه‌ریزی کنید و بررسی کنید که طراحی داخلی به سبک ویکتوریایی در خانه شما چگونه خواهد بود و بر اساس آن یک نقشه تهیه کنید.

اگر می‌خواهید یک فضای داخلی ویکتوریایی ایجاد کنید، باید ویژگی‌های سبک ویکتوریایی را به مبلمان و سایر وسایل دکور اضافه کنید. حتی می‌توانید اجزای مختلف هنر ویکتوریایی را انتخاب کنید و آن‌ها را با ظاهری معاصر ترکیب کنید تا ترکیبی زیبا از سبک‌ها ایجاد کنید.

رنگ‌های تیره و مبلمان سلطنتی

طراحی داخلی به سبک ویکتوریایی با رنگ‌های تیره و مبلمان بزرگ سلطنتی با کنده‌کاری‌های زیبا شناخته می‌شود. بنابراین مبلمانی با حکاکی و گلدوزی بخرید تا طراحی داخلی به سبک ویکتوریایی را در خانه خود بگنجانید. علاوه بر این برای ایجاد سبک ویکتوریایی در دکوراسیون داخلی، شما باید فضای داخلی خود را با رنگ‌های تیره مانند سرمه‌ای یا قرمز شرابی رنگ آمیزی کنید تا حس و حال دیوارهای دوره ویکتوریایی را تکرار کنید.

اگر در خانه‌ای با اتاق‌های کوچک زندگی می‌کنید، به هر اتاق رنگ‌بندی خاصی اختصاص دهید. اگر خانه‌ای مدرن با پلان بازتر دارید، یک دیوار با نقش و نگارهای زیبا می‌تواند به اتاق رونق لازم را بدهد. همچنین سعی کنید قطعات چوبی حکاکی شده مانند قاب آینه، قاب عکس، لوستر و … را به اتاق‌ها اضافه کنید تا نمادهای سبک ویکتوریایی در دکوراسیون داخلی به خوبی جلوه پیدا کنید.

رنگ‌های تیره و مبلمان سلطنتی

بازسازی در و پنجره‌ها

پنجره‌های سبک طراحی داخلی ویکتوریایی بخش مهمی از این طراحی بوده و از چوب باکیفیت بالا ساخته می‌شدند. تغییر کاربردی درها، پنجره‌ها، دکورهای قدیمی و شومینه حس طراحی ویکتوریایی را به خانه مدرن شما می‌بخشد. بنابراین؛ اگر می‌خواهید آن ظاهر مجلل را در فضای داخلی خود داشته باشید، باید درها، پنجره‌ها و قاب شومینه قدیمی خود را با چوب مرغوب جایگزین کنید.

عدم استفاده از نورپردازی مدرن

نورپردازی مدرن با سبک ویکتوریایی در دکوراسیون داخلی سازگاری ندارد. بنابراین؛ شما باید از وسایل نورانی الهام گرفته شده از دوران ویکتوریایی مانند لامپ‌ها و وسایل روشنایی با طراحی مربوط به اواسط دهه 1900  استفاده کنید.

از تغییر فراتر بروید

اگر واقعا می‌خواهید سبک ویکتوریایی در دکوراسیون داخلی را اجرا کنید، خانه خود را بازسازی کنید تا جزئیات معماری مانند قفسه‌های توکار، گچ‌بری، قرنیز و روکش‌های چوبی یا پانل‌ها را به اتاق‌ها و فضای داخلی خود اضافه کنید. اگرچه انجام این کار پیچیده و هزینه‌بر است، اما یک بازسازی می‌تواند چشم‌انداز کلی شما را به واقعیت تبدیل کند.

طراحی داخلی به سبک ویکتوریایی

سخن پایانی

اگرچه ممکن است اشکالات خاصی در طراحی داخلی به سبک ویکتوریایی وجود داشته باشد، اما این سبک یکی از زیباترین طراحی‌های فضای داخلی به شمار می‌رود و طرافداران زیادی دارد. این به شما بستگی دارد که آیا می‌خواهید از این طرح در خانه خود استفاده کنید یا نه. علاوه بر این، طراحی داخلی به سبک ویکتوریایی مدرن نیز مستلزم هزینه زیادی برای وسایل تزئینی مجلل و مبلمان می‌باشد.

در این مقاله کوشیدیم تا نکات لازم درمورد سبک ویکتوریایی در دکوراسیون داخلی را به شما ارائه دهیم. با استفاده از عناصر ذکر شده در بالا می‌توانید فضای داخلی ویکتوریایی را در خانه خود ایجاد کنید. همچنین می‌توانید با مراجعه به وب‌سایت حسام سلیمانی و مشاهده نمونه کارها با سبک و پروژه‌های طراحی شده توسط گروه معماری آرت دیزاین بیشتر آشنا شوید. از اینکه تا پایان با ما همراه بودید از شما متشکریم.

سبک ویکتوریایی در دکوراسیون داخلی چیست؟

سبک ویکتوریایی در دکوراسیون داخلی یک طراحی مجلل، تزئینی و بسیار زینتی برای فضای داخلی خانه است که از زمان قدیم نشان دهنده منزلت بالا و خانواده‌های ثروتمند بوده است. این طراحی سبکی است که دردوران ویکتوریا در انگلستان شکل گرفت.

رنگ‌های مورد استفاده در سبک ویکتوریایی چیست؟

رنگ‌های مورد استفاده در طراحی داخلی به سبک ویکتوریایی، تیره‌ هستند. معمولا از رنگ‌های تیره‌ای مانند آبی سرمه‌ای، شرابی، قهوه‌ای تیره، قرمز یاقوتی و سبز مخملی در طراحی داخلی به سبک ویکتوریایی استفاده می‌شود. برجستگی انتخاب رنگ‌های تیره در سبک ویکتوریایی به سوزاندن زغال سنگ برای گرم کردن خانه‌ها در دوران ویکتوریا مربوط می‌شود. این رنگ‌های تیره به منظور پنهان کردن دود منتشر شده از زغال سنگ مورد استفاده قرار می‌گرفتند.

پنجره‌ها در طراحی دکوراسیون داخلی به سبک ویکتوریایی چگونه هستند؟

پنجره‌های سبک طراحی داخلی ویکتوریایی بخش مهمی از این طراحی بوده و از چوب باکیفیت بالا ساخته می‌شدند. تغییر کاربردی درها، پنجره‌ها، دکورهای قدیمی و شومینه حس طراحی ویکتوریایی را به خانه مدرن شما می‌بخشد. بنابراین؛ اگر می‌خواهید آن ظاهر مجلل را در فضای داخلی خود داشته باشید، باید درها، پنجره‌ها و قاب شومینه قدیمی خود را با چوب مرغوب جایگزین کنید.

مبلمان در سبک دکوراسیون داخلی ویکتوریایی چگونه است؟

مبلمان در طراحی داخلی به سبک ویکتوریایی به شدت تزئین شده‌اند تا به فضا ظاهری سلطنتی ببخشند. مبلمان مورد استفاده در دوره ویکتوریا تلفیقی از مدل‌های گوتیک و کلاسیک و شامل حکاکی و لوازم جانبی دیگری مانند صندلی‌های پشت دکمه‌ای و عثمانی بود. از ویژگی‌های بارز مبلمان طراحی داخلی به سبک ویکتوریایی، اندازه بزرگ، ترکیب چوب قهوه‌ای با پارچه‌هایی به رنگ تیره است. معمولا قسمت چوبی مبل‌های ویکتوریایی کنده کاری شده و ظریف هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ضد اسپم *Captcha Plus loading...

Close Menu