آشنایی با سبک وینتیج؛ ویژگی های سبک وینتیج در دکوراسیون داخلی

سبک وینتیج در دکوراسیون داخلی یکی از سبک‌های جالب در چیدمان و دکوراسیون است که ممکن است با کلکسیون اشیای عتیقه اشتباه گرفته شود. کسانی که دوست دارند در کنار وسایل مدرن از وسایل قدیمی و خاص خود نیز استفاده کنند گزینه طراحی داخلی به سبک وینتیج انتخابی مناسب است. در حقیقت سبک وینتیج را می‌توان پلی بین دنیای قدیمی و اشیای نوستالژیک با دنیای مدرن به‌حساب آورد. سبک وینتیج از سبک‌های جذاب و اصیل است که حال و هوای نوستالژی و خاطره بازی در آن موج می‌زند. همه ما وسایلی قدیمی داریم که خاطراتی زیبا را در ما زنده می‌کنند. اگر هنوز دوست دارید این خاطرات در پیش چشم شما باشند می‌توانید با چیدمانی زیبا و تلفیق با وسایل مدرن خاطرات خوش گذشته را زنده نگاه دارید. برای آشنایی با سبک وینتیج با گروه آرت دیزاین به مدیریت حسام سلیمانی همراه شوید. مشاوران و طراحان مجرب این گروه برای انتخاب بهترین سبک طراحی داخلی به شما کمک می‌کنند.

سبک وینتیج در دکوراسیون داخلی

سبک وینتیج در دکوراسیون داخلی

در سبک وینتیج برای دکوراسیون داخلی فضا، چیدمان وسایل و مبلمان، وسایل دکوراتیو، رنگ دیوار، مصالح و رنگ کاغذدیواری ارتباط نزدیکی با سال‌های گذشته دارند و تمام این عناصر باید متناسب با یکدیگر باشند. برای طراحی سبک وینتیج در دکوراسیون داخلی عناصر قدیمی در کنار عناصر جدید و مدرن بکار می‌روند. درنتیجه فضایی زیبا و خاطره‌انگیز در فضا ایجاد می‌شود.

بعد از پایان جنگ جهانی دوم در اروپا مردم به دلیل رکود اقتصادی، برای منازل خود اشیای دست‌دوم و قدیمی را خریدوفروش می‌کردند. از اوایل سال 1990 میلادی سبک وینتیج با الهام از آن دوران وارد سبک‌های طراحی دکوراسیون داخلی شد. در حقیقت هر وسیله‌ای که در دوره‌ای خاص تولید شده، در آن زمان باب شده باشد، اکنون نشانه‌های مربوط به گذشته را همراه داشته باشد و در غیر از زمان خود استفاده شود وینتیج به‌حساب می‌آید. برای آشنایی بیشتر با سبک مدرن می‌توانید مقاله طراحی داخلی مدرن را مطالعه کنید.

سبک وینتیج؛ طراحی داخلی به سبک وینتیج

در چیدمان و دیزاین در طراحی داخلی به سبک وینتیج از اصول و قوانین خاصی پیروی نمی‌شود. سبک وینتیج در دکوراسیون داخلی یکی از سبک‌های خاص و محبوب است و با شناخت ویژگی‌ها و رعایت نکات و ترفندهای طراحی این سبک می‌توان فضایی جذاب، آرام‌بخش و خاطره‌انگیز خلق کرد. در سبک وینتیج استفاده از وسایل و مبلمان مربوط به دوره خاص اهمیت زیادی دارد. این دوره معمولاً بین 60-30 سال گذشته است. به‌طورکلی سبک وینتیج در دکوراسیون داخلی ترکیبی از عناصر قدیمی با روش‌های خاص و مجلل یا اشرافی است. طرف‌داران این سبک مرور خاطرات خوش گذشته را دوست دارند. به‌عبارت‌دیگر مرور خاطرات نوستالژیک یکی از دلایل ایجاد سبک وینتیج است.

طراحی داخلی به سبک وینتیج

ویژگی‌های سبک وینتیج در دکوراسیون داخلی

سبک وینتیج همانند تمام سبک‌های دکوراسیون داخلی ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود را دارد. به دلیل ترکیب عناصر نوستالژیک و قدیمی با وسایل مدرن، برای طراحی و چیدمان این سبک باید مهارت زیادی به خرج داد. در ادامه ویژگی‌های سبک وینتیج در طراحی داخلی را بررسی می‌کنیم.

1. رنگ در سبک وینتیج

رنگ‌های مناسب دیوار برای سبک وینتیج در دکوراسیون داخلی کرم، سفید یا طوسی روشن و یاسی است. انتخاب این رنگ‌ها در انتخاب رنگ وسایل، آزادی بیشتری به شما می‌دهد و می‌توانید با انتخاب مبلمانی با رنگ‌های شاخص جلوه بیشتری به فضا ببخشید. می‌توانید از رنگ‌های سفید، کرم، خاکستری، بژ و ماسه‌ای به‌عنوان رنگ غالب استفاده کنید. رنگ‌هایی که پتینه، قدیمی، دانه‌دانه، محو، خاموش و کهنه‌نما باشند نیز برای این سبک مناسب هستند.

2. آشنایی با سبک وینتیج؛ مبلمان

استفاده از مبلمان کلاسیک و قدیمی و مبلمان گل‌دار و طرح‌دار انتخابی مناسب برای سبک وینتیج در دکوراسیون داخلی است. بهتر است از مبلمان‌های چوبی با رومبلی‌های تهیه شده از الیاف طبیعی استفاده کنید. به این نکته دقت کنید که اگر قسمتی از دیوار منزل شما تک‌رنگ است، از رومبلی‌های طرح‌دار و گل‌دار استفاده کنید و اگر دیوار دارای کاغذدیواری طرح‌دار است، بهتر است رومبلی‌ها ساده باشند و کوسن‌های گل‌دار روی مبل‌ها بچینید. یک نکته مهم دیگر اینکه فضا باید منظم و مرتب باشد. البته در سبک وینتیج می‌توان از چرم نیز استفاده کرد؛ زیرا از گذشته اشراف از چرم برای روکش مبلمان استفاده می‌کردند. چرم وقار خاصی دارد و رنگ آن صمیمیت و گرما به فضا می‌بخشد. چرم در کنار چوب و رنگ‌های گرم همنشین خوبی است.  

استفاده از فرش و قالیچه در سبک خاص وینتیج

3. استفاده از فرش و قالیچه در سبک خاص وینتیج

سبک وینتیج در دکوراسیون داخلی و فرش کهنه ترکیب جدانشدنی از یکدیگر هستند. استفاده از فرش و قالیچه در این سبک جایگاه ویژه‌ای دارد و مرزهای نامشخص بین فضاهای مختلف مانند نشیمن با غذاخوری با استفاده از فرش و قالیچه مشخص می‌شود. فرش وینتیج می‌تواند واقعاً متعلق به زمان‌های قدیم باشد یا با تکنیک‌های کهنه‌کاری نمای کهنه به آن داد.

4. سبک وینتیج در دکوراسیون داخلی؛ پرده‌ها و کف‌پوش

در سبک وینتیج از پرده‌های بلند استفاده می‌شود. البته باید دقت داشت که اگر دیوارها تک‌رنگ باشند، بهتر است از پرده‌های طرح‌دار استفاده کرد و برای دیوارها با کاغذدیواری طرح‌دار، پرده‌ها باید ساده با رنگ روشن باشند. برای کف‌پوش نیز بهترین گزینه استفاده از کف‌پوش‌های چوبی است؛ زیرا در سبک وینتیج در دکوراسیون داخلی تاحدامکان از مصالح طبیعی استفاده می‌شود.

5. اکسسوری‌ها و وسایل دکوراتیو

برای حفظ تعادل در فضای خانه باید از هر دو نوع وسایل دکوراتیو قدیمی و جدید استفاده کرد. استفاده از عکس‌های قدیمی در قاب حکاکی شده در این سبک بسیار رایج است. سبک وینتیج بدون حضور گل در فضا غیرقابل‌تصور است؛ بنابراین گل‌ها را در گلدان‌های سرامیکی و شیشه‌ای قرار دهید و انرژی و طراوت را مهمان خانه خود کنید. استفاده از آینه‌های بزرگ با قاب‌های حکاکی شده یکی دیگر از نمودهای سبک وینتیج در دکوراسیون داخلی است. رومیزی‌های توری قدیمی، لوازم و اکسسوری‌های آنتیک مانند جعبه موسیقی، ساعت، لوستر، شمعدان و مجسمه‌های نوستالژیک در سبک وینتیج فضای دکوراتیو شما را کامل می‌کند.

فضای مناسب برای طراحی داخلی به سبک وینتیج

فضای مناسب برای طراحی داخلی به سبک وینتیج

قطعاً برای اجرای سبک وینتیج در دکوراسیون داخلی باید اندازه فضای محیط را هم در نظر گرفت. معمولاً وسایل و مبلمان استفاده شده در این سبک بزرگ هستند، این مبلمان را نمی‌توانید در فضایی کوچک استفاده کنید؛ بنابراین تناسب بین اندازه فضا و سبک و اندازه وسایل بسیار مهم است. اگر به‌اندازه کافی فضا در اختیار دارید می‌توانید از بوفه‌ها، کمدها و کتابخانه‌های قدیمی بزرگ استفاده کنید. در غیر این صورت برای راحتی خود و اعضای خانواده بهتر است از وسایل قدیمی کوچک‌تر و حتی کمتر استفاده کنید. می‌توانید از وسایل نوستالژیک کوچک و نمادین با نمای کهنه‌کاری استفاده کنید.

نکات بیشتر درباره اجرای سبک وینتیج در دکوراسیون داخلی

برای اجرای طراحی داخلی به سبک وینتیج باید بااحتیاط قدم بردارید؛ زیرا هدف شما ایجاد پلی بین گذشته و حال است. همچنین تلاش می‌کنید خاطرات خوش گذشته را همواره در پیش چشم خود داشته باشید. در ادامه به نکات دیگری مربوط به اجرای این سبک اشاره می‌کنیم:

  • انتخاب تم رنگی مناسب
  • استفاده از کتب قدیمی و آنتیک برای دکوراسیون
  • استفاده از کافی بار خانگی
  • در صورت امکان استفاده از مبلمان راحتی مدرن در کنار یک بوفه قدیمی زیبا
  • استفاده بیشتر از وسایل چوبی برابر است با اصالت بیشتر دکوراسیون
  • استفاده از وسایل قدیمی و متناسب با فضا و اندازه محیط
اجرای سبک وینتیج در دکوراسیون داخلی

جمع‌بندی

سبک وینتیج در دکوراسیون داخلی یکی از سبک‌های بسیار زیبا و تلفیقی از عناصر نوستالژیک و وسایل مدرن است. در این سبک حفظ تعادل بین عناصر قدیم و جدید و همچنین برقراری تعادل بین طرح‌دار بودن و سادگی اهمیت زیادی دارد. در طراحی داخلی به سبک وینتیج عناصر و متریال‌های طبیعی مانند چوب، چرم، فرش و قالیچه‌های قدیمی یا کهنه‌نما جایگاه ویژه‌ای دارند. گل‌های طبیعی، قاب‌های حکاکی شده دور آینه‌ها و عکس‌ها و استفاده از عکس‌های قدیمی از دیگر ویژگی‌های بارز سبک وینتیج است. برای طراحی یک سبک اصیل وینتیج باید با اصول این سبک آشنا باشید. برای کسب اطلاعات بیشتر و آشنایی با سبک وینتیج و دیکر سبک ها مانند سبک آرت دکو در طراحی داخلی، سبک معاصر در دکوراسیون داخلی، طراحی داخلی کلاسیک و … گروه آرت دیزاین به مدیریت حسام سلیمانی با سوابق درخشان در طراحی و اجرای سبک‌های مختلف بهترین اطلاعات را در اختیار شما قرار می‌دهد.

فضای لازم برای طراحی دکوراسیون به سبک وینتج باید چگونه باشد؟

معمولاً وسایل و مبلمان استفاده شده در این سبک بزرگ هستند، این مبلمان را نمی‌توانید در فضایی کوچک استفاده کنید؛ بنابراین تناسب بین اندازه فضا و سبک و اندازه وسایل بسیار مهم است. اگر به‌اندازه کافی فضا در اختیار دارید می‌توانید از بوفه‌ها، کمدها و کتابخانه‌های قدیمی بزرگ استفاده کنید. در غیر این صورت برای راحتی خود و اعضای خانواده بهتر است از وسایل قدیمی کوچک‌تر و حتی کمتر استفاده کنید. می‌توانید از وسایل نوستالژیک کوچک و نمادین با نمای کهنه‌کاری استفاده کنید.

فرش مناسب برای سبک وینتج چگونه است؟

سبک وینتیج در دکوراسیون داخلی و فرش کهنه ترکیب جدانشدنی از یکدیگر هستند. استفاده از فرش و قالیچه در این سبک جایگاه ویژه‌ای دارد و مرزهای نامشخص بین فضاهای مختلف مانند نشیمن با غذاخوری با استفاده از فرش و قالیچه مشخص می‌شود. فرش وینتیج می‌تواند واقعاً متعلق به زمان‌های قدیم باشد یا با تکنیک‌های کهنه‌کاری نمای کهنه به آن داد.

پرده مناسب برای سبک وینتج چگونه است؟

در سبک وینتیج از پرده‌های بلند استفاده می‌شود. البته باید دقت داشت که اگر دیوارها تک‌رنگ باشند، بهتر است از پرده‌های طرح‌دار استفاده کرد و برای دیوارها با کاغذدیواری طرح‌دار، پرده‌ها باید ساده با رنگ روشن باشند. برای کف‌پوش نیز بهترین گزینه استفاده از کف‌پوش‌های چوبی است؛ زیرا در سبک وینتیج در دکوراسیون داخلی تاحدامکان از مصالح طبیعی استفاده می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ضد اسپم *Captcha Plus loading...

Close Menu