ویژگی‌های مهم سبک هندی در دکوراسیون داخلی

هند یکی از کشورهای پیش‌گام در عرصه معماری و طراحی داخلی است. ویژگی‌های متمایز طراحی داخلی هندی بسیار زیبا و منحصربه‌فرد هستند. منابع زیادی در متون مقدس هندوستان یافت می‌شود که نشان‌دهنده قدرت خلاق انتزاعی و استعداد فوق‌العاده پیشینیان آن‌ها در معماری است؛ بنابراین، سبک هندی در دکوراسیون داخلی به‌نوعی سبکی قومی، تاریخی و مذهبی را توجیه می‌کند.

طراحی داخلی به سبک هندی در دسته سبک‌های آسیایی قرار می‌گیرد و به دلیل استفاده از رنگ‌های شاد فضای دلنشینی را ایجاد می‌کند. در ادامه مطلب از گروه معماری آرت دیزاین با مدیریت حسام سلیمانی به بررسی ویژگی‌ها و مزیت سبک هندی در دکوراسیون خواهیم پرداخت.

طراحی داخلی به سبک هندی

سبک هندی؛ طراحی داخلی به سبک هندی

فرهنگ رنگارنگ هند الهام‌بخش بسیاری از اشکال طراحی است. سبک طراحی داخلی هندی، عجیب، پیچیده و پر از ظاهر سلطنتی وسوسه‌انگیز است. وقتی به سبک هندی در دکوراسیون داخلی فکر می‌کنیم، این سبک می‌تواند در دو کلمه تقارن و تعادل خلاصه شود. طراحی داخلی به سبک هندی، از طریق مبلمان، رنگ‌ها و طرز چیدمان وسایل احساس گرما و راحتی خاصی ایجاد می‌کند. در ادامه به مهم‌ترین ویژگی‌های سبک طراحی داخلی هندی می‌پردازیم.

1. رنگ‌ها، نقوش و الگوها

در طراحی داخلی به سبک هندی، رنگ‌ها به طرز ماهرانه‌ای از دوران کلاسیک باستانی به دوران مدرن تغییر کرده‌اند. پالت رنگ‌های اشباع، پرجنب‌وجوش و تیره، ویژگی‌های حیاتی قابل‌توجهی هستند که به تجمل و راحتی سبک هندی در دکوراسیون داخلی می‌افزایند. رنگ‌های نارنجی تیره، خاکی، قهوه‌ای تیره، زرد اخرایی، صورتی تیره و سبز روشن حس هندی کلاسیک را در پالتی مدرن و مینیمال ادغام می‌کنند.

همچنین ترکیب نقوش و الگوها را نمی‌توان در هنگام افزودن سبک هندی در طراحی داخلی نادیده گرفت؛ بنابراین نقوش و طراحی‌ها رایج‌ترین ترکیباتی هستند که بخشی از سبک طراحی هندی را تشکیل می‌دهند. گل، طاووس، غاز، نیلوفر آبی و انبه رایج‌ترین نقوشی هستند که برای تزیین منسوجات در سبک هندی در دکوراسیون داخلی استفاده می‌شوند.

سبک هندی در دکوراسیون داخلی

2. سبک هندی در دکوراسیون داخلی؛ مجسمه‌ها

مجسمه‌ها هنر زیبا و بخش جدایی‌ناپذیر از دکوراسیون داخلی به سبک هندی هستند. علم مجسمه‌سازی و معماری نشان‌دهنده اهمیت بی‌شمار این هنر از آغاز معماری هندی و طراحی فضاهای داخلی است. از زمان تولد معماری در هند، مجسمه‌ها شکل غالب آثار هنری بودند. صفات متعدد خدایان، انسان‌ها، حیوانات و نمادهای ابدی نشان‌دهنده خلقت، قدرت، نابودی، صلح و الوهیت در طراحی داخلی به سبک هندی است. استفاده از مجسمه ها در طراحی داخلی مسکونی می‌تواند یک فضای زیبا و نمادین را ایجاد کند.

3. ظروف سفالی

سفال یکی از عناصر ملموس و نمادین هنر هند است. سفال و سرامیک عبارت از اشیا تشکیل شده از خاک رس را توصیف می‌کنند. بااین‌حال سنت سفال دست‌ساز از زمان تمدن هندوها در هند رواج داشته است. تا زمان‌های اخیر تمام سفال‌های هندی دست‌ساز بوده و عمدتاً برای رویدادهای مختلف خانگی، مذهبی و اجتماعی مورداستفاده قرار می‌گیرند. بااین‌حال مدرن‌سازی و تکنیک‌های پیشرفته، شکل سنتی ظروف سفالی، سفال‌های چینی و لوازم سرامیکی به‌عنوان عناصر تزیینی در سبک هندی در دکوراسیون داخلی به کار گرفته می‌شوند.

4. طراحی داخلی به سبک هندی؛ منسوجات

منسوجات هندی عبارت‌اند از پارچه‌هایی که رنگ‌ها، الگوها و بافت‌ها را نشان می‌دهند و اشکال هنری این منطقه از زمین را نمایان می‌کنند؛ علاوه بر این آن‌ها یک عنصر چشم‌نواز در سبک هندی در دکوراسیون داخلی هستند که جلوه نهایی در یک فضا را نشان می‌دهند. ابریشم مجلل، کتان براق، نقوش برجسته و پارچه‌های مخمل انواع پارچه‌های معروفی هستند که در طراحی داخلی به سبک هندی را به تصویر می‌کشند.

بااین‌حال، پنبه و ابریشم دست‌بافت معروف‌ترین و پرکاربردترین پارچه در کشور هند به شمار می‌روند. هر بخش از کشور هند الگوهای متفاوتی از پارچه‌های ابریشم می‌بافند که  مانند کالامکاری، چیکانکاری، سامبالپوری و… داستان خلاقانه و منحصربه‌فرد خود را روایت می‌کنند. بهره مندی از سبک هندی و استفاده از منسوجات و ابریشم می تواند در زیباسازی طراحی داخلی رستوران به سبک هندی تاثیر زیادی داشته باشد.

سبک هندی در دکوراسیون داخلی

5. مصالح مقاوم

مواد مقاوم، سنتی و درعین‌حال سازگار با محیط‌زیست حال و هوای جاودانه و ظریفی به سبک هندی در دکوراسیون داخلی می‌بخشد؛ بنابراین یک مجموعه پایدار از مصالح مانند چوب، سنگ، گرانیت و مرمر با معماری هند باستان درهم‌آمیخته شده‌اند. این مواد همه‌کاره و سازگار با محیط‌زیست دارای ویژگی‌های منحصربه‌فرد و متمایزی است که بافت‌های طبیعی را در سبک هندی در طراحی داخلی به ارمغان می‌آورد. این مصالح می‌توانند به‌عنوان کف‌پوش، مواد روکش دیوار یا حتی برای شکل‌دادن مبلمان و کابینت در طراحی داخلی به سبک هندی استفاده شوند.

6. وسایل آنتیک

فلزات برنز، برنج، نقره و طلا هنوز جذابیت زیادی در سبک هندی در دکوراسیون داخلی دارند. این قطعات فلزی براق و جذاب، در عین حفظ حس سنتی، تنها نشانه‌ای از زرق‌وبرق و ظرافت را در طراحی داخلی به سبک هندی ارائه می‌دهند. استفاده از فلزات صیقلی، در طراحی داخلی می‌توان معنویت و رفاه را به تصویر کشید. بااین‌حال، روکش‌های آنتیک معمولاً بخشی از سبک هندی در دکوراسیون هستند که برای گلدان، قاب‌آینه، جاشمعی و…. استفاده می‌شوند. استفاده از مجسمه‌های معروف مانند بودا، گانش، طاووس، فیل و لاک‌پشت حس سنتی هندی را در فضای داخلی ایجاد می‌کنند.

7. سبک هندی در دکوراسیون داخلی؛ مبلمان چوبی با طراحی‌های ظریف

مبلمان‌های هندی بیشتر از چوب ساخته شده‌اند. برای ارتقاء زیبایی فضا در سبک هندی در دکوراسیون داخلی، از صنایع‌دستی خیره‌کننده استفاده می‌کنند و بهترین قطعات سنتی را با پایه‌های منحنی و کنده‌کاری ترکیب می‌کنند. بسیاری از این مبلمان، تلفیقی از کیفیت و زیبایی هستند که قرن‌ها عمر می‌کنند. طراحی داخلی به سبک هندی با رنگ روشن کابینت‌ها، عاج منبت‌کاری شده، سنگ و آینه شناخته می‌شود. پرکاربردترین قطعات هندی، صندوق‌های چوبی، میز عسلی و قفس پرندگان هستند.

8. طراحی کف

آب‌وهوای هند در اکثر مواقع سال آفتابی است؛ بنابراین کف‌پوش نقش مهمی را در سبک هندی در دکوراسیون داخلی ایفا می‌کند و باعث می‌شود خانه خنک‌تر بماند. بسیاری از خانه‌های هندی از سنگ مرمر، گرانیت یا کاشی به‌عنوان مواد اصلی کف‌پوش استفاده می‌کنند. این نوع کف‌پوش در برابر لکه مقاوم‌تر است و نیاز به نگهداری کمتری دارد. مزیت سبک هندی در طراحی دکوراسیون هماهنگ بودن با دیگر سنت‌ها و فرهنگ‌ها است.

مزیت سبک هندی در طراحی دکوراسیون

مزیت سبک هندی در طراحی دکوراسیون

زیبایی سبک هندی در دکوراسیون داخلی این است که می‌توان آن را در کل خانه اجرا یا می‌توان از آن تنها در یک منطقه یا اتاق از خانه استفاده کرد. تطبیق‌پذیری این طراحی همان چیزی است که هندی‌ها را در سراسر جهان قادر می‌سازد تا هرکجا که هستند کمی از فرهنگ خود را با خود به همراه بیاورند.

هنرهای عامیانه و نقاشی‌های قبیله‌ای از قلمروهای مختلف هندی، ساده و درعین‌حال رنگارنگ و به‌اندازه‌ای پرجنب‌وجوش هستند که میراث غنی این کشور را نشان دهند. افراد زیادی در سراسر دنیا به سبک هندی در طراحی داخلی علاقه نشان می‌دهند و اکنون می‌توان خانه‌های زیادی را با طراحی داخلی به سبک هندی در سراسر جهان پیدا کرد. طراحی فضای داخلی به سبک هندی باعث ایجاد آرامش، گرما و سرزندگی در خانه می‌شود.

سبک هندی در دکوراسیون داخلی دارای فضایی پر جنب‌وجوش، ظرافت، زیبایی  است؛ بنابراین اگر به عناصر سنتی و فرهنگی هنری علاقه‌مند هستید، سبک هندی در طراحی داخلی یکی از بهترین گزینه‌ها برای شما است. استفاده از این سبک باتوجه‌به ایجاد یک فضای آرام دنج و پویا گزینه مناسبی برای طراحی داخلی کافی شاپ است.

جمع‌بندی

زمانی که تصمیم می‌گیرید از طراحان داخلی برای دلپذیرکردن فضای خانه خود کمک بگیرید، مهم است که یک سبک خاص را انتخاب کنید و سپس به ایجاد تغییرات بپردازید. یکی از زیباترین طرح‌ها، سبک هندی در دکوراسیون داخلی است. طراحی داخلی به سبک هندی به دلیل تنوع در رنگ‌ها و استفاده از اکسسوری و المان‌های جذاب محبوبیت زیادی دارد. ایجاد فضای داخلی جدید یا بازسازی فضاهای داخلی می‌تواند یک فرایند پیچیده به نظر برسد؛ اما با خلاقیت و یک سبک مشخص به‌راحتی قابل‌انجام است.

هماهنگ‌شدن مزیت سبک هندی در طراحی دکوراسیون است. توصیه می‌کنیم برای بهره مندی از سبک های جذاب و خاص در طراحی داخلی ساختمان‌های اداری، تجاری مسکونی و… از گروه‌های معماری معتبر و با سابقه کمک بگیرید. گروه معماری آرت دیزاین با مدیریت حسام سلیمانی با سال ها تجربه، دانش و مهارت در ایجاد فضاهای زیبا، دوست داشتنی و مقرون‌به‌صرفه به شما کمک می‌کند و می‌توانید از نمونه کارها در وب‌سایت دیدن کنید.  

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ضد اسپم *Captcha Plus loading...

Close Menu