جدیدترین سبک های طراحی روف گاردن

برای کسی که قصد ساخت روف گاردن دارد آشنایی با انواع سبک های طراحی روف گاردن اهمیت زیادی خواهد داشت. از طرف دیگر یک معمار یا مجری طراحی روف گاردن به سبک مدرن باید به‌خوبی با سبک‌های اجرایی آشنا باشد تا بر اساس خواست کارفرما و ماهیت پروژه، بهترین فضای سبز ممکن را به اجرا درآورد. یکی دیگر از نکات مهم در طراحی روف گاردن انتخاب مبلمان مناسب برای روف گاردن متناسب با سبک انتخابی است. برای آشنایی بیشتر با این موضوع تا انتهای این مقاله ازگروه معماری آرت دیزاین با مدیریت حسام سلیمانی همراه ما باشید.

تاریخچه روف گاردن و باغ بام

تاریخچه روف گاردن و باغ بام

ایده اولیه سبک های طراحی روف گاردن در حدود سال ۱۹۷۰ به ذهن طراحان خطور کرد؛ زیرا در آن زمان محیط و فضای سبز شهرها با سرعت ساخت‌وساز در حال نابودی بود و نیاز به فضای سبز در منازل بیشتر از پیش احساس می‌شد. در واقع طراحی روف گاردن به سبک مدرن بر روی پشت‌بام‌ها اولین‌بار توسط آلمانی‌ها طراحی شد. در حقیقت می‌توان گفت بسیاری از ساختمان‌ها در آلمان دارای روف گاردن هستند.

پس از آلمان طراحی روف گاردن به آمریکا، اروپا و سایر قاره‌ها معرفی شد. همچنین تالار شیکاگو در آمریکا را می‌توان یکی از معروف‌ترین ساختمان‌هایی دانست که دارای باغی زیبا و منحصربه‌فرد در پشت‌بام است. طراحی و اجرای روف گاردن را می‌توان یکی از مهم‌ترین فعالیت‌ها در معماری شهری دانست که باتوجه‌به مسائل توزیع وزن، آبیاری، کفپوش مناسب و عایق رطوبتی مناسب بهتر است این مهم توسط یک شرکت معتبر و باتجربه انجام شود.

روف گاردن چیست و چه کاربردی دارد؟        

روف گاردن در واقع یک فضای سرسبز در پشت‌بام خانه است که این فضا بسیار کاربردی است؛ زیرا دارای تجهیزات و اِلمان‌های بسیاری است که افراد می‌توانند مطابق با ایده‌آل و نیاز خود بهترین تجهیزات و اِلمان‌های روف گاردن را گلچین نمایند. خیلی از ساختمان‌ها دارای حیاط نیستند و یا محوطه‌سازی به‌اندازه کافی در آن‎ها دیده نمی‌شود؛ به همین دلیل افراد برای جایگزین آن یا بهتر است بگوییم استفاده بیشتر از فضایی که در اختیار دارند، به سمت طراحی و ساخت روف گاردن می‌روند تا نهایت استفاده را ببرند.

سبک های طراحی روف گاردن باتوجه‌به نیاز افراد و مقدار فضای موجود انجام می‌شود؛ بنابراین برای این نوع طراحی در ابتدا باید هدف و نیاز خود را مشخص کنید و اِلمان‌های ضروری و تجهیزات موردنیاز را تهیه نمایید. سپس یک طراحی دلخواه و ایده‌آل را انجام دهید و پس از طراحی روف گاردن نوبت به اجرا یا ساخت آن می‌رسد.

ساخت و طراحی روف گاردن به سبک مدرن و دیگر سبک‌ها یک کار تخصصی است که نیاز به دانش و تجربه دارد؛ زیرا شما می‌خواهید یک باغچه با تجهیزات بسیار را بر روی پشت‌بام خانه به اجرا درآورید؛ بنابراین ضروری است که برای سبک های طراحی روف گاردن از افرادی کمک بگیرید که هم تجربه انجام این کار را دارند و هم دارای تخصص کافی در این زمینه هستند.

سبک های طراحی روف گاردن

سبک های طراحی روف گاردن

ساخت سبک های طراحی روف گاردن عملیاتی است که امروزه با استقبال بسیاری از افراد مواجه شده است؛ زیرا این طراحی بسیار زیبا و کاربردی است و موجب افزایش بهای ساختمان می‌شود. به همین دلیل بهره‌مندی از آن روزبه‌روز افزایش می‌یابد و شاید شما هم یکی از طرف‌داران یا متقاضیان طراحی روف گاردن به سبک مدرن باشید.

طراحی روف گاردن به‌عنوان فضایی سرسبز و بکر در پشت‌بام سبب شده تا افراد بتوانند به‌راحتی از منظره اطراف دیدن کنند و شاهد یک طراحی لوکس و کاربردی در ساختمان خود باشند. همچنین با طی‌کردن پروسه طراحی روف گاردن به کمک متخصصین این حوز،ه شاهد یک طراحی به‌روز و ایده‌آل خواهید بود. در ادامه به معرفی برخی از مهم‌ترین سبک های طراحی روف گاردن پرداخته شده است.

1. طراحی روف گاردن به سبک مدرن

طراحی روف گاردن به سبک مدرن به‌عنوان یکی از طراحی‌هایی که با خلاقیت و هوش افراد سروکار دارد بسیار توصیه می‌شود. در واقع طراحی مدرن یکی از پرطرف‌دارترین سبک های طراحی روف گاردن است که نیاز به خلاقیت و تبحر دارد؛ بنابراین برای این طراحی و اجرا لازم است که هوش و ذکاوت خود را به کار گیرید.

برای طراحی روف گاردن مدرن لازم است که از گلدان‌های بزرگ و سبک استفاده نمایید تا بتوانید با این کار نظم و تمیزی را در طراحی روف گاردن نشان دهید. درواقع با خرید تعدادی گلدان بزرگ و کاشت گیاهان دلخواه در آن می‌توانید در سبک های طراحی روف گاردن از آن‌ها استفاده کنید و به زیباسازی پشت‌بام خود کمک ویژه‌ای نمایید.

علاوه بر این نورپردازی در روف گاردن مدرن بسیار بااهمیت است و شما باید برای این کار از افراد متخصص و مجرب کمک بگیرید تا یک نورپردازی باکیفیت و جذاب برای روف گاردن مدرن طراحی نمایید. نورپردازی روف گاردن باید شامل نورپردازی مخفی نیز باشد که این کار با بهره‌مندی از توانایی متخصصین این حوزه انجام می‌شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله آموزشی صفر تا صد نورپردازی تراس و بالکن مطالعه شود.

همچنین بهتر است از المان‌های مدرن و کاربردی برای طراحی روف گاردن به سبک مدرن استفاده کنید؛ برای مثال می‌توانید از آلاچیق یا پرگولا، آبنما، دیوار سبز، جکوزی، باربیکیو، مبلمان مدرن و… استفاده نمایید. درواقع خرید و استفاده از این المان‌ها باتوجه‌به سلیقه و نیاز افراد انجام می‌شود. دقت داشته باشید که مقاومت پشت‌بام در برابر استفاده از این سازه‌ها نیز در سبک های طراحی روف گاردن دارای اهمیت است.

سبک های طراحی روف گاردن؛ طراحی سبک کلاسیک

2. سبک های طراحی روف گاردن؛ طراحی سبک کلاسیک

طراحی داخلی کلاسیک به دلیل ویژگی‌های منحصربه‌فرد در تمامی فضاهای داخلی کاربرد دارد و زیبایی آن را چندیدن برابر می‌کند. طراحی روف گاردن کلاسیک تفاوت‌های بسیاری با طراحی روف گاردن به سبک مدرن دارد. در این نوع طراحی باید به سراغ اِلمان‌های ساده و کلاسیک رفت و در بعضی مواقع نیز ضروری است که یک طراحی و اجرای قرینه انجام دهید. به همین دلیل است که می‌گویند سبک کلاسیک در سبک های طراحی روف گاردن از قاعده و قوانین بسیاری برخوردار است.

همچنین برای طراحی روف گاردن کلاسیک باید به سراغ اشکال هندسی منتظم بروید. یعنی اینکه جهت خرید اِلمان‌ها باید به سراغ اِلمان‌هایی رفت که شکل مشخصی دارند و از قاعده و قوانین سبک کلاسیک پیروی می‌کنند. برای مثال آلاچیق‌های شش‌ضلعی یا هشت‌ضلعی بیشترین استفاده و کاربرد را در طراحی روف گاردن به سبک کلاسیک دارند. طراحی روف گاردن کلاسیک باید شامل باغچه نیز باشد؛ یعنی اگر گلدان هم در اختیار دارید باز هم باید یک باغچه زیبا و جذاب برای آن در نظر بگیرید.

طراحی و ساخت این باغچه اصول و قوانینی دارد که با رعایت آن می‌توان شاهد زیباترین و بهترین باغچه بود؛ زیرا باغچه نیاز به آبیاری دارد و باید تمامی نکات اجرایی آن را رعایت نمود. همان طور که بیان شد یکی از سبک های طراحی روف گاردن سبک کلاسیک است که طراحی و ساخت روف گاردن به این سبک بسیار ساده و آسان است؛ اما نکاتی دارد که با رعایت این نکات می‌توان به یک روف گاردن ایده‌آل و کاربردی رسید؛ زیرا همان‌طور که می‌دانید روف گاردن در پشت‌بام اجرا می‌شود و لازم است که نکات ساختاری آن را در نظر بگیرید تا کوچک‌ترین آسیبی را شاهد نباشید.

جدیدترین طرح ‌های روف گاردن

سبک های طراحی روف گاردن می‌توانند از گذاشتن چند عدد گلدان سبک‌وسنگین بر روی پشت‌بام سازه اصلی شروع شوند و در نهایت هم به پوششی سبز و گسترده ختم شوند. بااین‌حال که پوشش سبز و گسترده در طراحی روف گاردن از مهم‌ترین موضوعات در احداث چنین فضاهایی است؛ اما همه چیز باید کاملاً طبق نقشه پیش رود.

در واقع حتی یک خطای کوچک نیز می‌تواند موجب تأثیر بد در جلوه فضا و یا نشست زمین شود؛ بنابراین پیش از هرگونه اقدام در ارتباط با طراحی روف گاردن به سبک مدرن یا کلاسیک بهتر است حتماً با یک مشاور در این زمینه مشورت نمایید تا با انجام برخی محاسبات و ایده‌های جدید بتوانید این مهم را پیاده‌سازی کنید. در ادامه به معرفی برخی از جدیدترین طرح‌های روف گاردن پرداخته شده است.

روف گاردن متمرکز

1. روف گاردن متمرکز

در برخی از سبک های طراحی روف گاردن از طرح متمرکز استفاده می‌شود. روف گاردن متمرکز از جدیدترین طرح‌های روف گاردن محسوب می‌شود که جلوه بسیار زیبایی دارد. در این نوع از روف گاردن‌ها از خاک‌هایی با ارتفاع و حجم بالا استفاده می‌شود و بهتر است بدانید که هزینه طراحی و ساخت این نوع روف گاردن‌ها بسیار بالا است. به همین دلیل شاید ساختمان‌های معروف بتوانند از پس هزینه ساخت آن بربیایند.

در طراحی روف گاردن به سبک مدرن نیز می‌توان از طرح متمرکز استفاده نمود. در این نوع روف گاردن شما می‌توانید انواع گیاهان را بکارید. همچنین برای این باغ‌بام‌ها مسیرهایی برای راه‌رفتن و نیمکت‌هایی نیز برای نشستن و استراحت‌کردن طراحی شده است. این نوع از روف گاردن‌ها را اغلب می‌توانید در پشت‌بام‌های ساختمان‌های بسیار بزرگ ببینید.

2. سبک های طراحی روف گاردن؛ روف گاردن‌های نیمه متمرکز

یکی دیگر از جدیدترین طرح‌های روف گاردن که در سبک های طراحی روف گاردن مورداستفاده قرار می‌گیرند روف گاردن‌های نیمه‌متمرکز هستند که عمق بستر کاشت آن‌ها در حدود ۳۰ سانتی‌متر الی یک متر است. در روف گاردن‌های نیمه‌متمرکز شما آزادی عمل زیادی جهت کاشت گیاهان دارید. لازم به ذکر است که در طراحی این نوع باغ‌بام‌ها وزن، مسئله بسیار مهمی است که باید در مراحل طراحی توجه زیادی به آن نشان داده شود. از جمله گیاهانی که می‌توانید در این نوع روف گاردن‌ها پرورش دهید می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • توت‌فرنگی
  • پونه
  • هندوانه
  • اسطوخودوس

3. روف گاردن‌ های گسترده

طراحی و ساخت روف گاردن‌های گسترده در سبک های طراحی روف گاردن اصولاً از دو مورد قبلی بسیار ارزان‌تر است. هزینه ساخت این نوع از باغ‌بام‌ها را تقریباً هر ساختمانی می‌تواند تقبل نماید. همچنین بستر کاشت در این مدل بسیار کم‌عمق است و ضخامت خاک در آن به حدود ۲۰ سانتی‌متر می‌رسد. جهت کاشت گیاهان در روف گاردن گسترده باید از گیاهانی با ریشه بسیار کم استفاده شود.

مبلمان مناسب برای روف گاردن

مبلمان مناسب برای روف گاردن

یکی از نکات مهم در انتخاب مبلمان مناسب برای روف گاردن توجه به شرایط آب‌و‌هوایی است. همچنین توجه به عواملی مانند وزش باد، رطوبت، میزان دما، گرد و غبار و… اهمیت دارد. استفاده از جدیدترین سبک های طراحی روف گاردن مستلزم توجه به متریال‌های انتخابی انواع اِلمان‌ها و وسائل است. هنگام انتخاب مبلمان باید در نظر داشته باشید که از مبلمان ترموود استفاده کنید. البته دست شما باز است و می‌توانید از مبلمان‌های فلزی پلاستیکی و آلومینیومی هم استفاده کنید که هر کدام دارای ویژگی‌های مثبت و منفی هستند.

جمع‌بندی

می‌توان گفت که سبک های طراحی روف گاردن می‌توانند تنها با استفاده از چند گلدان و کنار هم چیدن آن‌ها بر روی پشت‌بام و یا اجرای فضاهای سبزی مانند پارک‌ها ایجاد شوند. در طراحی روف گاردن به سبک مدرن عوامل مختلفی از جمله سازه ساختمان، نوع کاربری، شرایط اقلیمی و سلیقه ساکنان اهمیت دارند.

در حقیقت روف‌گاردن‌ها، پشت‌بام ساختمان‌ها را به فضایی لوکس و کاربردی تبدیل می‌کنند. روف‌گاردن‌های مدرن به علت سادگی و صدالبته طراحی منحصربه‌فردی که دارند روزبه‌روز در حال رایج‌تر شدن هستند. در طراحی روف‌گاردن‌های مدرن باید از المان‌ها و اصول خاصی پیروی نمود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ضد اسپم *Captcha Plus loading...

Close Menu