طراحی به سبک مینیمال؛ ویژگی های سبک مینیمال در طراحی داخلی

استفاده از رنگ‌های خنثی، المان‌های تک‌رنگ، سادگی و کمترین حد استفاده از لوازم جانبی اصطلاحات و مفاهیمی هستند که بلافاصله پس از فکرکردن به مینیمالیسم به ذهن خطور می‌کنند. انکار آرامش و زیبایی ساده در مواجهه با سبک مینیمال در طراحی داخلی غیرممکن است؛ اما لازم است بدانید که دستیابی به این ظاهر بیشتر از انتخاب چندتکه مبلمان برای پس‌زمینه‌ای سفید است که می‌تواند باعث ایجاد احساس سردی در فضا شود. در ادامه مطلب از وب‌سایت حسام سلیمانی به بررسی مفهوم مینیمالیست و المان‌های موردنیاز برای طراحی به سبک مینیمال و همچنین ویژگی سبک مینیمال در طراحی داخلی می‌پردازیم.

مینیمالیسم چیست

مینیمالیسم چیست؟

مینیمالیسم عبارت است از ساده نگه‌داشتن فضا، با نظمی شبیه به بی‌نظمی و برجسته‌کردن ویژگی‌های جذاب معماری یک فضا. شارون بلاستاین، طراح و متخصص سبک مینیمال در طراحی داخلی می‌گوید: پالت رنگی ما در طراحی به سبک مینیمال بیشتر تک‌رنگ است و رنگ به‌عنوان لهجه استفاده می‌شود. «من فکر می‌کنم مینیمالیسم و عملکرد دست‌به‌دست هم می‌دهند.» یک فضای طراحی‌شده با ویژگی‌های سبک مینیمال در طراحی دارای یک پلان طبقه باز، نور زیاد و مبلمان ساده است که به زیبایی و تناسب در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند.

فرم، تمرکز و عملکرد

رابرت براون طراح خبره سبک مینیمال در طراحی داخلی می‌گوید: مینیمالیسم به چیزی غیر از فضا، اجازه تمرکزکردن می‌دهد؛ برای مثال، افراد در فضای باز یا زمانی که به منظره بیرون از پنجره دید دارند، احساس بهتری خواهند داشت و این موضوع حتی ممکن است مهم‌تر از دکوراسیون اتاق باشد. یکی از مهم‌ترین شعارهای سبک مینیمال در طراحی داخلی است افزودن ارزش به فضا و کاربردی‌بودن است.

به بیان بهتر در طراحی به سبک مینیمال، طراحان ترجیح می‌دهند تا تنها المان‌های کاربردی را در دسترس قرار دهند و کلیه موارد اضافی را حذف کنند؛ برای مثال، در یک اتاق غذاخوری، شما به میز و صندلی نیاز دارید. این قطعات باید علاوه بر این‌که با یکدیگر هماهنگی کامل داشته باشند، باید با چیزهایی مانند فرش، پرده‌ها و رنگ کف و دیوار نیز مرتبط باشند. در واقع ویژگی سبک مینیمال در طراحی باید به‌گونه‌ای باشد که المان‌ها در شکل اولیه خود به‌خوبی با هم کار کنند.

معماری مینیمالیستی

معماری مینیمالیستی

درحالی‌که هدف معماری مینیمالیستی متراکم‌کردن محتوا، ساده‌سازی فرم و ساختار است؛ اما به‌تنهایی زبان پیچیده‌ای دارد.  Lilian H Weinreic در این باره می‌گوید: «معماری مینیمالیستی شامل استفاده از عناصر طراحی تقلیل دهنده، بدون تزئینات یا جزئیات اضافه است.» طرف‌داران مینیمالیسم بر این باورند که متراکم‌کردن محتوا و فرم یک طرح با اصول اولیه آن، «ماهیت واقعی معماری» را آشکار می‌کند.

هنر بی‌ عیب و نقص ساخت و ساز؛ سبک، فرم و مواد

همان‌طور که جنیفر تولی از معماران سبک مینیمال در طراحی داخلی توضیح می‌دهد، در امتداد همان خط تفکر واینریچ، ایده «ضروری»، برای مینیمالیسم ضروری است: «مینیمالیسم رویکردی برای طراحی است که در آن عناصر ساختار به اجزای اصلی‌شان ساده‌سازی می‌شوند.» این طرح به دلیل زیبایی فرم‌ها و مواد مورداستفاده برای ایجاد فرم‌ها رشد می‌کند. مهم‌ترین ویژگی سبک مینیمال در طراحی این است که طراحی باید واضح و ساده باشد؛ اما خسته‌کننده نباشد. اینجا است که استفاده از سبک، فرم و مواد زیبا بسیار ضروری است. هنر ساخت‌وساز فوق‌العاده مهم است؛ زیرا شما نمی‌توانید برای پوشاندن ناهماهنگی‌ها تزئینات اضافه کنید.

مزایای فضای مینیمالیستی و سبک مینیمال در طراحی داخلی خانه

مزایای فضای مینیمالیستی و سبک مینیمال در طراحی داخلی خانه

استفاده از ویژگی سبک مینیمال در طراحی داخلی به معنای به‌کاربردن خطوط ساده، رنگ‌های خنثی، فضاهای باز و استفاده حداقلی از اشیاء و المان‌های اضافی است. این سبک طراحی که بر اصول سادگی، تمیزی و کم‌حجم‌بودن تمرکز دارد، در سال‌های اخیر طرف‌داران زیادی نیز پیدا کرده است. در ادامه چند مزیت اصلی استفاده از سبک مینیمال در طراحی داخلی را بررسی خواهیم کرد:

1. سبک مینیمال در طراحی داخلی؛ آرامش بخش بودن

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های سبک مینیمال در طراحی داخلی این است که بر روی به‌کاربردن خلاقیت در سادگی تمرکز دارد. استفاده از رنگ‌های آرام، فضاهای باز و خطوط ساده، حس آرامش و راحتی را به فضا اضافه می‌کند. استفاده از این سبک در طراحی داخلی آرامش را در خانه شما ایجاد می‌‌کند و برای شما فرصتی را فراهم می‌کند تا از استرس روزمره رهایی یابید.

2. بازگذاشتن فضا

همان‌طور که می‌دانید در پیروی از سبک مینیمال نیازی نیست که شما از همه فضای موجود در خانه استفاده کنید و یا به بیان بهتر تمام فضای خانه را پر کنید. در سبک مینیمال تمرکز بر حداقل است و شما با کاهش تعداد اشیاء و تزئینات در فضا، می‌توانید فضای اطرافتان را بزرگ‌تر و دلبازتر نشان دهید.

3. طراحی به سبک مینیمال؛ ظاهر زیبا و شیک

استفاده از المان‌های ساده، جزئیات کم و رنگ‌های آرام در طراحی داخلی مینیمال، به فضا ظاهری شیک و زیبا می‌بخشد. این سبک طراحی اغلب بازتاب سلیقه و استایل مدرن است و با توجه بر عناصر اصلی در طراحی داخلی، از به‌کاربردن جزئیات اضافی جلوگیری می‌کند.

طراحی به سبک مینیمال؛ ظاهر زیبا و شیک

4. آسانی تمیزکاری

زندگی پر از دغدغه امروزی زمان کافی برای تمیزکاری منزل باقی نمی‌گذارد. یکی از مزیت‌های استفاده از سبک مینیمال در طراحی داخلی، آسانی تمیزکاری است. با کاهش تعداد اشیاء و تزئینات در ساختمان، تمیزکردن ساختمان نیز زمان کمتری نیاز داشته و آسان‌تر خواهد بود.

5. احساس آزادی و خلاقیت

با کم‌کردن اشیاء و تزئینات در فضا، شما احساس آزادی بیشتری خواهید کرد. فضای باز و تمیز، برای شما انعطاف و امکان خلاقیت بیشتر را فراهم می‌کند. می‌توانید فضا را با اضافه‌کردن جزئیات کوچک، از طریق نورپردازی یا استفاده از رنگ‌های برجسته، تنوع و جذابیت بیشتری ببخشید.

6. پایداری مالی

استفاده از سبک مینیمال به شما کمک می‌کند در هزینه‌های طراحی و دکوراسیون صرفه‌جویی کنید. خرید وسایل ضروری و باکیفیت و همچنین تمرکز گذاشتن برای انتخاب درست آن به شما کمک می‌کند تا بتوانید از آن وسایل در طولانی‌مدت بدون احساس خستگی و حفظ زیبایی و شیک‌بودن، استفاده کنید.

Blaustein می‌گوید: «بزرگ‌ترین چالش در طراحی به سبک مینیمال این است که فضا را گرم و دلپذیر جلوه دهیم.» هنگام استفاده از پالت رنگی تک‌رنگ، فضا با ترکیب سایه‌ها، رنگ‌ها و بافت‌های مختلف برای ایجاد فضایی پویا ایجاد می‌شود.

سفارش طراحی به سبک مینیمال

سفارش طراحی به سبک مینیمال

اگر شما هم از طرف‌داران سبک مینیمال در طراحی داخلی هستید و قصد دارید آن را برای فضای داخلی ساختمان خود پیاده کنید، می‌توانید از مجموعه حسام سلیمانی کمک بگیرید. طراحان خبره مجموعه حسام سلیمانی با سال‌ها تجربه در زمینه طراحی داخلی هتل، طراحی داخلی کافی‌شاپ، طراحی داخلی صرافی و… با به‌کاربردن ویژگی‌های سبک مینیمال در طراحی، بهترین نتیجه را به شما ارائه می‌دهند.

سخن پایانی

رعایت ویژگی سبک مینیمال در طراحی مطابق با آنچه که طراحان پیشنهاد می‌کنند، به شما کمک می‌کند تا در مسیر درست طراحی به سبک مینیمال قرار بگیرید. انتخاب وسایل و المان‌های ساده و شیک گذشته‌ازآنکه فضای داخلی خانه و یا محل کار شما را دلنشین می‌کند، می‌تواند در استفاده طولانی‌مدت نیز گزینه مناسبی باشد. از آن جایی که انتخاب سبک مینیمال در طراحی داخلی در سال‌های اخیر طرف‌داران زیادی پیدا کرده است، وسایل و المان‌های مطابق با این سبک را می‌توانید به‌راحتی پیدا کنید.

برای اجرای سبک مینیمال یا دیگر سبک‌ها در فضای داخلی خانه یا محل کار خود می‌توانید از گروه معماری آرت دیزاین با مدیریت حسام سلیمانی که در زمینه طراحی و اجرای دکوراسیون فضاهای داخلی تجاری اداری مسکونی و… با سال‌ها تجربه دانش و مهارت فعالیت دارند کمک بگیرید. با مراجعه به وب‌سایت حسام سلیمانی می‌توانید از نمونه کارها و پروژه‌های اجرا شده دیدن کنید.

استفاده از فضا در طراحی دکوراسیون داخلی به سبک مینیمال چگونه است؟

در پیروی از سبک مینیمال نیازی نیست که شما از همه فضای موجود در خانه استفاده کنید و یا به بیان بهتر تمام فضای خانه را پر کنید. در سبک مینیمال تمرکز بر حداقل است و شما با کاهش تعداد اشیاء و تزئینات در فضا، می‌توانید فضای اطرافتان را بزرگ‌تر و دلبازتر نشان دهید.

استفاده از سبک مینیمال در طراحی دکوراسیون داخلی چه تاثیری در ایجاد حس آرامش دارد؟

استفاده از رنگ‌های آرام، فضاهای باز و خطوط ساده، حس آرامش و راحتی را به فضا اضافه می‌کند. استفاده از این سبک در طراحی داخلی آرامش را در خانه شما ایجاد می‌‌کند و برای شما فرصتی را فراهم می‌کند تا از استرس روزمره رهایی یابید.

مینیمالیسم چیست؟

مینیمالیسم عبارت است از ساده نگه‌داشتن فضا، با نظمی شبیه به بی‌نظمی و برجسته‌کردن ویژگی‌های جذاب معماری یک فضا. شارون بلاستاین، طراح و متخصص سبک مینیمال در طراحی داخلی می‌گوید: پالت رنگی ما در طراحی به سبک مینیمال بیشتر تک‌رنگ است و رنگ به‌عنوان لهجه استفاده می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ضد اسپم *Captcha Plus loading...

Close Menu