آشنایی با سبک مونوکروم در دکوراسیون داخلی

یکی از سبک‌های محبوب در دکوراسیون و طراحی داخلی سبک مونوکروم است. سبک مونوکروم در دکوراسیون داخلی جدید، به‌روز و نو است. واژه مونوکروم شامل: مونو به معنای تک و کروم به معنای رنگ است. در واقع دکوراسیون مونوکروم استفاده از یک‌رنگ به‌عنوان رنگ غالب و به‌کاربردن جزئیات و رنگ‌های متضاد یا مکمل کمی در کنار آن برای ایجاد کنتراست است. سبک مونوکروم مدرن است و فقط محدود به رنگ‌های خنثی نمی‌شود؛ بلکه می‌توان از هر رنگی به‌عنوان پایه و طیف‌های متفاوت آن استفاده کرد.

در طراحی داخلی به سبک مونوکروم اگر رنگ به‌درستی انتخاب نشود ممکن است کسل‌کننده و خسته‌کننده باشد؛ اما اگر از رنگ‌های متضاد، طیف‌های متفاوت رنگ پایه و جزئیات صحیح استفاده شود زیبایی چشم نوازی را به همراه خواهد داشت. در سبک مونوکروم از یک‌رنگ اصلی و تونالیته‌های آن استفاده می‌شود. از رنگ‌های خنثی می‌توان به‌عنوان سایه استفاده کرد تا محیط از یکدستی خارج شود. اینکه چه رنگی استفاده شود محدودیتی وجود نداشته و بستگی به سلیقه افراد، فضا و محیط اجرایی دارد. جزئیات سبک مونوکروم، المان‌های آن و نحوه اجرای صحیح در وب‌سایت حسام سلیمانی به طور کامل توضیح داده شده است. با مراجعه به این وب‌سایت نام‌آشنا با همه سبک‌ها آشنا شده و سبک موردپسند خود را خواهید یافت.

طراحی داخلی به سبک مونوکروم به چه معناست؟

طراحی داخلی به سبک مونوکروم به چه معناست؟

مونوکروم یا تک‌رنگ در طراحی داخلی به معنای این است که یک‌رنگ پایه، اساس طراحی و رنگ داخلی فضا را تشکیل دهد. درحالی‌که سایه‌ها و تن‌های مختلف همان رنگ فضا را برجسته‌تر می‌سازد و هیچ رنگ دیگری وجود ندارد. شاید تصور این  باشد که سبک مونوکروم جدید و مدرن است؛ اما با مشاهده اتاق‌ها در قلعه‌های قدیمی اروپایی می‌توان فهمید درگذشته نیز اجرا شده است حتی در کاخ سفید نیز از طرح‌های تک‌رنگ استفاده شده است. طراحی داخلی به سبک مونوکروم به دلیل سادگی از گذشته موردتوجه بوده است.

ایجاد فضای تک‌رنگ همان قدر که می‌تواند آرامش‌بخش و ساده باشد می‌تواند کسل‌کننده باشد و اجرای آن چالش‌هایی به همراه دارد؛ اما با رویکردی هوشمندانه می‌شود فضای داخلی یک‌رنگ را جذاب نمود. سبک مونوکروم در دکوراسیون داخلی باید با تن‌های رنگی تیره‌تر یا روشن‌تر از رنگ اصلی همراه باشد تا به فضا جلوه‌ای درخشان ببخشد و باعث جذابیت‌های بصری شود. دکوراسیون مونوکروم برای افراد مبتدی نیز به‌راحتی قابل‌اجرا است؛ اما باید نکاتی را در انتخاب رنگ و اجرا در نظر بگیرند.

سبک مونوکروم در دکوراسیون داخلی برای همه فضاها قابل‌اجرا است. رنگ‌های روشن فضا را بزرگ‌تر نشان می‌دهند و آرامش خاطر بیشتری به همراه دارند ازاین‌رو؛ از این رنگ‌ها برای فضای کوچک مانند حمام و سرویس بهداشتی استفاده می‌شود. رنگ‌های تیره نمایانگر قدرت و نفوذ بوده و فضا را جدی نشان می‌دهد؛ اما به‌راحتی می‌توان با جزئیات دیگر مانند فرش و… به آن زیبایی بخشید.

سبک مونوکروم در دکوراسیون داخلی

سبک مونوکروم در دکوراسیون داخلی

در سبک و دکوراسیون مونوکروم یک ‌رنگ بنا بر سلیقه به‌عنوان رنگ پایه انتخاب می‌شود. از تونالیته‌های روشن و تیره‌رنگ اصلی استفاده می‌شود. از رنگ سفید، سیاه و رنگ‌های خنثی آرامش‌بخش برای ازبین‌بردن یکنواختی، ایجاد سایه و عمق استفاده می‌شود. برای ایجاد فضای آرام و احساس امنیت از رنگ‌هایی مثل: سفید، کرم، آبی استفاده می‌شود. رنگ‌های روشن و جیغ در مکان‌هایی به کار می‌رود که زمان کمتری در آنجا سپری شود و رنگ‌های تیره در فضاهای گسترده استفاده می‌شود. دکوراسیون مونوکروم باید با ایجاد تنوع از حالت یکدستی خارج شود.

سبک وسایل خانه‌مانند: مبلمان، فرش، اکسسوری‌ها و پرده‌ها باید متناسب و با رنگ اصلی همخوانی داشته باشد. برای حجم دادن به فضا و تنوع باید از الگوها و بافت‌های گوناگون استفاده شود. در طراحی داخلی به سبک مونوکروم استفاده از چوب، فلز یا سنگ همچنین بافت‌های مختلف پارچه، گل‌وگیاه و همچنین اکسسوری با رنگ متضاد فضا را از بی‌روح بودن خارج می‌کند. در سبک مونوکروم در دکوراسیون داخلی محدودیتی در انتخاب رنگ و جنس نیست و می‌توان از طرح‌های مختلف و نقش‌ها استفاده کرد.

کاربرد و مزیت‌های سبک مونوکروم

سبک مونوکروم در دکوراسیون داخلی بسیار محبوب است؛ چراکه به‌راحتی قابل‌اجرا است و برای همه فضاها می‌توان از این سبک استفاده نمود؛ فرقی ندارد محل کار باشد یا اتاق‌خواب یا فضایی دیگر.  دکوراسیون مونوکروم آرامش و سادگی را به همراه دارد. برای تغییر سبک با کمترین هزینه می‌توان از طراحی داخلی به سبک مونوکروم استفاده کرد. دکوراسیون مونوکروم در خانه‌های کوچک با استفاده از رنگ‌های خنثی و سایه‌ها به فضا عمق بخشیده و آن را بزرگ‌تر نشان می‌دهد، در محل کار و اتاق مطالعه که نیاز به تمرکز است، در محل انتظار بیمارستان‌ها، اتاق بازی کودکان، اتاق‌خواب که باید آرامش‌بخش باشد و در سایر مکان‌ها مانند رستوران‌ها اجرا می‌شود.

در سال‌های اخیر به دلیل مزیت‌های فراوان سبک مونوکروم طرف‌داران آن بیشتر شده است. به دلیل استقبال ایده‌ها و رنگ‌های جدیدتری برای این سبک ارائه می‌شود. از مزیت‌هایی که می‌توان اشاره کرد:

  • تنوع ابزار و محصولات: بافت‌ها و الگوهای زیادی موجود است که هر کدام زیبایی خاصی به فضا می‌دهد.
  • ارزان‌بودن: در دکوراسیون مونوکروم هدف سادگی و استفاده از طرح و رنگ‌های نزدیک است به طبع هزینه‌ها پایین‌تر می‌آید.
  • مد بودن: سبک مونوکروم در دکوراسیون داخلی همیشه مد است و باگذشت زمان زیبایی خود را از دست نداده و تکراری نشود.
  • ساده‌بودن: برای اجرای این سبک با شناخت سبک و علم به رنگ‌ها افراد مبتدی هم می‌توانند آن را اجرا کنند و نیاز به تخصص نیست.مش و سادگی را به همراه دارد برای تغییر ضایی مانند اتاق مطالعه اجرا است و برای همه فضاها میتوان از این سبک استفاده نمود
نحوه اجرای دکوراسیون مونوکروم

نحوه اجرای دکوراسیون مونوکروم

همان‌طور که اشاره شد سبک مونوکروم در دکوراسیون داخلی قابل‌اجرا در همه فضاها است. برای اجرای سبک مونوکروم در در دکوراسیون داخلی باید به روش زیر عمل کرد:

1. انتخاب رنگ اصلی

در دکوراسیون مونوکورم ابتدا باید بر اساس سلیقه و محل موردنظر یک‌رنگ را به‌عنوان پایه انتخاب کرد، رنگ تیره برای فضای بزرگ‌تر و رنگ روشن برای محیط‌های کوچک. در کنار رنگ اصلی انتخاب شده سه‌رنگ دیگر از طیف همان رنگ برای زیبایی انتخاب می‌شود. در خانه و اتاق‌ها رنگ پایه اجرا شده، می‌توان از کاغذدیواری یا متریال دیگر در همان طیف رنگی استفاده کرد.

2. انتخاب وسایل برای سبک مونوکروم در دکوراسیون داخلی

برای چیدمان ابتدا از کف خانه شروع کنید و سپس سراغ بقیه وسایل بروید، در این مرحله انتخاب فرش و شناخت انواع کفپوش مهم است. این وسایل تعیین‌کننده سایر لوازم هستند و باید در انتخاب دقت و سادگی رعایت شود. با انتخاب فرش یا کفپوش مناسب می‌توان فضا را بزرگ‌تر و مرتب‌تر نشان داد.

3. انتخاب سایر لوازم

پس از انتخاب رنگ موردعلاقه و تعیین نوع کف خانه باید سایر وسایل خانه بر اساس تم اصلی تعیین شود. رنگ پرده‌ها، مبلمان، تختخواب و سایر وسایل متناسب با رنگ انتخابی تیره‌تر یا روشن‌تر باشد یا از رنگ های خنثی در دکوراسیون داخلی مانند سفید یا طوسی استفاده شود.

4. ئکوراسیون مونوکروم؛ استفاده از اکسسوری با رنگ متضاد

برای سبک مونوکروم در دکوراسیون داخلی باید در این مرحله برای زیبایی و دوری از یک‌رنگی و خستگی فضا از اکسسوری با رنگ متضاد استفاده می‌شود. یک بافت رنگی اضافه می‌شود و از رنگ‌های تیره و خنثی برای ایجاد سایه استفاده می‌شود. از گیاهان و گلدان‌های بزرگ نیز برای بهترشدن فضا استفاده می‌شود. نقش گیاهان در طراحی داخلی بسیار پر رنگ است و زیبایی فضای داخلی را چندین برابر می‌کند.

سبک مونوکروم در دکوراسیون داخلی؛ رنگ‌ های مورد استفاده

سبک مونوکروم در دکوراسیون داخلی؛ رنگ‌ های مورد استفاده

در طراحی داخلی به سبک مونوکروم مهم‌ترین مورد رنگ است. رنگ در این سبک نقش اصلی را ایفا می‌کند؛ پس باید بدانید چه رنگی برای کجا استفاده شود. رنگ در سبک مونوکروم در دکوراسیون داخلی اگر اشتباه انتخاب شود نتیجه عکس می‌دهد و فضا را بی‌روح می‌کند.

  • رنگ سفید و کرم: استفاده از این رنگ‌ها برای سبک مونوکروم در دکوراسیون داخلی باعث روشنایی و بزرگ‌تر نشان‌دادن فضا می‌شود. یک محیط آرام‌بخش برای استراحت ارائه می‌دهد. برای زیبایی بیشتر و درخشش می‌توان رنگ‌های سفید درخشان و مات را در کنار هم استفاده کرد.
  • رنگ سبز: برای ایجاد محیطی انعطاف‌پذیر و انتقال حس سرزندگی استفاده می‌شود. از این رنگ در همه محل‌ها قابل‌اجرا ست.
  • رنگ آبی: حاوی آرامش و انرژی است؛ پس بهترین گزینه برای اتاق‌خواب است. این رنگ طیف‌های روشن و تیره دارد و می‌توان با رنگ سفید ترکیب کرد.
  • رنگ خاکستری: این رنگ خنثی است و از پراستفاده‌ترین رنگ‌ها در دکوراسیون مونوکروم است. از این رنگ می‌توان فضای مدرن ایجاد کرد اگرچه اجرای آن به‌تنهایی سخت است اما؛ به‌راحتی می‌توان دیگر رنگ‌ها را ترکیب کرد. برای حمام و سرویس بهداشتی باید از رنگ یکدست استفاده شود و تک‌رنگ باشد. دیوارها، کف به رنگی باشد که باگذشت زمان خسته‌کننده نشود. برای سرویس بهداشتی رنگ‌های طوسی و سفید و خاکستری مناسب‌تر است.
سبک مونوکروم در دکوراسیون داخلی

جمع‌بندی

در انتخاب سبک مونوکروم در دکوراسیون داخلی باید رنگی را که علاقه دارید انتخاب کنید تا از آن خسته نشوید. باید خلاقیت داشت و با بهره‌گیری از سلیقه خود فضای زیبایی را خلق کنید. با طراحی داخلی به سبک مونوکروم می‌توان با بودجه‌ای کم زیبایی، سادگی و هماهنگی به فضا بخشید.

 دکوراسیون مونوکروم در کنار راحتی نیاز به اطلاعات جامع و شناخت کامل رنگ‌ها دارد تا بتوان آن را درست اجرا کرد. علاقه‌مندان می‌توانند با مراجعه به وب‌سایت حسام سلیمانی اطلاعات دقیقی در این مورد کسب کنند و پاسخ سؤال‌های خود را دریافت کنند. همچنین می توانید از نمونه کارها در وب سایت دیدن کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ضد اسپم *Captcha Plus loading...

Close Menu