سبک مصری؛ معرفی و ویژگی ‌های سبک مصری در دکوراسیون داخلی

طراحی دکوراسیون داخلی در خلق انرژی همراه با آرامش نقش زیادی دارد. یکی از سبک‌های بسیار زیبا سبک مصری در دکوراسیون داخلی است. هر سبک ویژگی‌های مخصوص به خود را دارد که بر اساس کاربری فضای موردنظر، شخصیت و سلیقه کاربر و هزینه می‌توان سبک موردنظر را در محیط اجرا کرد. بسیاری از سبک‌های دکوراسیون داخلی بر اساس ویژگی‌های منطقه جغرافیایی، سنت، مذهب و دوران تاریخی به وجود آمده‌اند و مخصوص یک کشور یا منطقه بوده‌اند.

 طراحی داخلی به سبک مصری یکی از اولین و قدیمی‌ترین سبک‌های دکوراسیون داخلی است. از ویژگی‌ های سبک مصری می‌توان به خلق فضایی زیبا، دلنشین و منحصربه‌فرد اشاره کرد. گروه آرت دیزاین با مدیریت حسام سلیمانی از مجریان موفق طراحی دکوراسیون داخلی است و می‌تواند مطابق با خواسته‌های مشتریان بهترین خدمات را به آنها ارائه دهد.

سبک مصری در دکوراسیون داخلی

سبک مصری در دکوراسیون داخلی

سبک دکوراسیون مصری یکی از ایده‌های بسیار جذاب و چشم‌نواز با اصالتی کهن است. سبک مصری در زندگی و تفکرات مصر باستان ریشه دارد و طراحان داخلی با اجرای آن فضایی باشکوه و خاص خلق می‌کنند. ستون‌های پرنقش‌ونگار و حکاکی تصاویر هنری بسیار زیبا و طرح برجسته‌های آجر و سفال‌های صیقل داده شده در سقف در طراحی داخلی به سبک مصری به چشم می‌خورد. تصاویر حکاکی شده دربرگیرنده گرایش‌های مقدس و مذهبی این کشور است. با استفاده از رنگ‌های خنثی و زرد روشن فضای داخلی خانه با شکوهی رنگارنگ طراحی می‌شود.

 نمادهایی که در برخی از فرهنگ‌ها می‌بینیم برگرفته از فرهنگ مصر باستان هستند. رنگ‌های روشن و خصوصیات گرم که خورشید صحرا و شن را به ذهن بیننده می‌آورد از ایده‌های سبک مصری در دکوراسیون داخلی است. مردم مصر باستان به تزیینات و آراستگی محیط اطراف خود توجه ویژه‌ای داشتند و برای آراستن محیط زندگی خود از نقوش حیوانات، گیاهان و گل‌ها استفاده می‌کردند.

تاریخچه سبک مصری در دکوراسیون داخلی

در سال 1922 میلادی هاوارد کارتر باستان‌شناس بریتانیایی در تحقیقات خود از مقبره یازدهمین فرعون مصر جواهرات زینتی زیادی کشف کرد. این کشف نشان می‌داد که مردم مصر باستان به تزیینات و وسایل پیرامون خود اهمیت زیادی می‌دادند. بر اساس نظر بسیاری از کارشناسان سبک مصری از اولین سبک‌های دنیا است و اغلب سبک‌های اروپایی از سبک مصری الهام گرفته‌اند.

سبک مصری؛ ویژگی‌های طراحی داخلی به سبک مصری

سبک مصری؛ ویژگی‌های طراحی داخلی به سبک مصری

طراحان با اجرای سبک مصری در دکوراسیون داخلی فضایی زیبا و مجلل به وجود می‌آورند. استفاده از رنگ‌های بژ و زرد روشن از رنگ‌های غالب در سبک مصری است و دیوارها با نقاشی و گاهی کف‌ها از کاشی‌های لعاب‌دار پوشیده می‌شود. تصاویری از گل‌ها و گیاهان مانند نیلوفر آبی، درختان خرما و انگور، شاخه‌های درختان میوه و پاپیروس و تصاویر حیوانات و پرندگان به‌وفور در این سبک به کار می‌رود.

در چیدمان این سبک که بیشتر مخصوص ثروتمندان است شامل میز، چهارپایه و صندلی است. وجود تعداد زیادی جعبه و تابوت برای پارچه، جواهرات و اشیای قیمتی و توجه به زیورآلات از ویژگی‌های دیگر سبک مصری است. پارچه و منسوجات تک‌رنگ (معمولاً سفید یا کرم) با الگوهای هندسی راه‌راه و زیگزاگ هستند. از طرف دیگر نی‌ها و گیاهان بلند پاپیروس در گلدان‌های سرامیکی بلند یکی از اجزای اصلی در سبک مصری هستند. سبک مصری همانند سبک ویکتوریایی در دکوراسیون داخلی لوکس و مجلل است.

کلیت ویژگی‌ های سبک مصری در طراحی داخلی

سبک مصری در دکوراسیون داخلی از آن دسته سبک‌هایی است که بیننده در همان نگاه اول سنگینی و صلابت آن را درک می‌کند. این سبک به دلیل ویژگی‌های خاصی که دارد توسط طبقات خاصی از افراد یعنی ثروتمندان و علاقه‌مندان به مصر باستان که تمایل دارند تاریخ را در فضا خلق کنند مورداستفاده قرار می‌گیرد. به همین دلیل و دلایلی که در ادامه خواهیم گفت این سبک مناسب روحیات تمام افراد نیست.

  • شکوه و صلابت: استفاده از سنگ‌ها حجیم و فرم‌های قطور و عظیم به این سبک صلایت زیادی می‌دهد.
  • تزیینات: تزیینات در قالب نقاشی و حکاکی روی سنگ و چوب هستند.
  • مبلمان: مبلمان و اکسسوری‌ها در فضای داخلی سبک مصری در طراحی داخلی دارای تزیینات زیاد و خاصی هستند.
عناصر به‌کاررفته در سبک مصری در دکوراسیون داخلی

عناصر به‌کاررفته در سبک مصری در دکوراسیون داخلی

عناصری که در سبک مصری بکار می‌روند خاص هستند و همین ویژگی های سبک مصری از جنبه‌های منحصربفرد بودن این سبک است. در ادامه عناصر و ویژگی‌های خاص این سبک از دکوراسیون داخلی را معرفی می‌کنیم.

1. فرم و شکل

اغلب اشکال و فرم‌ها در سبک مصری حجم‌های سنگین و تندیس مانند هستند و در کلیت معماری تقارن حرف اصلی را می‌زند. در این سبک از طراحی دکوراسیون داخلی قوس‌ها و زوایای گرد را به‌کرات می‌توان مشاهده کرد.

2. رنگ

در طراحی داخلی به سبک مصری استفاده از رنگ اهمیت زیادی دارد. در این سبک رنگ‌ها از طریق نقاشی و تزیینات وارد فضا می‌شوند. اغلب رنگ‌های استفاده شده روشن و گرم هستند. برای هماهنگی بیشتر در اجرای سبک مصری در دکوراسیون داخلی می‌توان از رنگ‌های مشکی و شکلاتی استفاده کرد و به‌منظور برقراری هارمونی بین رنگ‌‍ها استفاده از رنگ‌های قرمز، آبی و سفید کاربرد زیادی دارد. برای خطوط مرزی می‌توان از رنگ‌های سفید، سبز و سیاه استفاده کرد.

3. مصالح

اولین و مهم‌ترین مصالح بکار رفته در سبک مصری سنگ است. در مصر باستان سنگ‌ها به‌صورت تراش‌خورده، حکاکی یا برش خورده مورداستفاده قرار می‌گرفتند. همچنین چوب هم یکی دیگر از مصالح مورداستفاده در مبلمان سبک مصری است.

عناصر به‌کاررفته در سبک مصری در دکوراسیون داخلی؛ مصالح

4. مبلمان

در سبک مصری در دکوراسیون داخلی مبلمان دارای جزییات زیادی است و حکاکی روی چوب اهمیت زیادی دارد. مبلمان‌های دوران مصر باستان حجم سنگینی داشتند و استفاده از صندوقچه، تخت‌های روان، انواع صندلی، نیمکت، تخت و جعبه‌های نگهداری از اشیا باارزش که حکاکی‌های زیادی روی آن نقش بسته از ویژگی‌های برجسته مبلمان‌های این دوران و سبک است؛ به‌عنوان‌مثال دسته مبل‌ها اغلب به شکل پنجه حیوانات است. مبلمان مستطیل با رنگ‌های کرم از جنس چوب بامبو، چوب سیاه، سرو و خیزران بسیار موردعلاقه مردم مصر بود.

5. تزیینات

موضوع تزیینات سبک مصری تصاویر و اشکال مقدس و مذهبی مانند اساطیر و خدایان بود. این تصاویر به‌صورت حکاکی، نقش‌برجسته یا نقاشی روی آجر هستند. نقاشی‌های تزیینی روی ستون‌ها و دیوارهای سازه اجرا می‌شوند. استفاده از نقاب‌های مصری برای تزیین دیوارها و مجسمه‌های بزرگ در اطراف اتاق از دیگر تزیینات سبک مصری در دکوراسیون داخلی است. در سبک مصری استفاده از مجسمه‌های گربه، سگ، سوسمار و… روی ستون‌ها و طاقچه‌ها رایج است.

6. تقارن

تقارن یکی از اصول مهم سبک مصری بوده که نظم و فضایی دلنشین در محیط ایجاد می‌کند و یادآور تقارن‌های هندسی دقیق معماری مصر باستان است. در سبک مصری تقارن فقط در طراحی داخلی سازه استفاده نمی‌شود؛ بلکه در تمام اجزا حتی در مبلمان‌ها هم می‌توان تقارن را مشاهده کرد.

سبک مصری سبکی متمایز

سبک مصری سبکی متمایز

سبک مصری در دکوراسیون داخلی ویژگی‌های منحصربه‌فردی دارد که برگرفته از تفکرات، سنت و زندگی مردم مصر باستان است. شاید اولین چیزی که این سبک را خاص و متمایز از بسیاری سبک‌های دیگر می‌کند این است که در نگاه اول می‌توان پی برد که سبک مصری سبکی بسیار اشرافی است. استفاده از وسایل و تزیینات طلاکاری شده و لعاب‌های رنگی، تقارن هندسی، مجسمه ملکه مصر و کف‌پوش‌های حصیری خاص همگی یادآور زندگی لوکس و اشرافی‌گری هستند. منبت و معرق، مینای رنگی، تذهیب، مروارید و صفحات عاج و فلز از دیگر اجزای مهم در طراحی داخلی به سبک مصری است.

1. سبک مصری در دکوراسیون داخلی؛ پالت رنگ

طیف وسیع رنگ‌های طلایی که علامت خورشید، شن‌های بی‌پایان و گرمای بیابان هستند در سبک مصری در دکوراسیون داخلی بسیار به چشم می‌آیند. همچنین استفاده از لهجه‌های روشن رنگی قرمز، آبی، سبز نارنجی، قهوه‌ای و سیاه از ویژگی‌های رنگی در سبک مصری است. رنگ آبی نماد پرستش رود نیل سبز اساس زندگی و نماد گیاهانی است که به لطف سیلاب‌های سالانه نیل رشد می‌کردند.

2. پنجره‌ها و درها

پنجره‌های قوسی شکل با سبک مصری مطابقت دارند. همچنین استفاده از پرده‌های سبک شرقی با پارچه‌های سنگین دارای حاشیه تزیینی یا منسوجات ساده در پرده‌های سبک مصری مشاهده می‌شود. درهای باز یکی دیگر از ویژگی‌های این سبک است؛ ولی در صورت نیاز به عایق صدا درهای بزرگ از مواد طبیعی ساخته می‌شوند که با الگوی مشخصی تزیین شده‌اند. همچنین بهتر است قرنیزها چوبی باشند.

 سبک مصری در دکوراسیون داخلی؛ پنجره‌ها و درها

3. نورپردازی

در مصر باستان مشعل‌ها و شمع منبع نور مصنوعی بودند. در طراحی نورپردازی سبک مصری در دکوراسیون داخلی استفاده از لامپ‌های زیبا با پایه‌های نازک و شمشیری توصیه می‌شود. همچنین استفاده از چراغ دیواری به شکل مشعل و استفاده از لوسترهای درخشان و باشکوه می‌تواند جذابیت نورپردازی این سبک را چندبرابر کند.

4. اتاق نشیمن

در تزیین اتاق نشیمن کف اتاق اهمیت زیادی دارد. بهتر است کف اتاق سنگ مرمر یا کاشی‌های براق باشد. می‌توان پارکت‌های تیره و براق را جایگزین سنگ‌ها کرد.

5. اتاق‌خواب

فضای داخلی اتاق‌خواب در سبک مصری در دکوراسیون داخلی با شمع‌های شیک، آینه بزرگ احاطه‌شده با حلقه خورشیدی و لامپ‌های معطر پر شده است. مجسمه‌های فراعنه، گربه و سوسمار، تخت بزرگ از چوب تیره و کنده‌کاری به شکل پنجه‌های حیوانات به‌ویژه گربه از ویژگی‌های دیگر سبک مصری است.

6. آشپزخانه

در دکوراسیون آشپزخانه نور و آزادی بسیار مهم است. ترکیب پس‌زمینه اصلی با لهجه‌های روشن به‌عنوان‌مثال نقاشی‌های دیواری به شما امکان می‌دهد تا فضای ناهارخوری و پخت‌وپز را تقسیم‌بندی کنید. استفاده از سنگ اسلب در کف آشپزخانه سنگینی و شکوه خاصی به فضا می‌بخشد.

دکوراسیون آشپزخانه به سبک مصری

جمع‌بندی

سبک مصری در دکوراسیون داخلی یکی از سبک‌های خاص است که شکوه، صلابت و اشرافی‌گری مصر باستان را تداعی می‌کند. در طراحی داخلی به سبک مصری تقارن، نقوش هندسی، تصاویر حیوانات، پرندگان و گیاهان اهمیت زیادی دارد و رنگ غالب زرد روشن و طلایی و رنگ بژ است که یادآور شن، بیابان و خورشید صحرای مصر است.

مجسمه‌های فراعنه و ملکه مصر، مجسمه‌های حیوانات، مبلمان‌های مستطیل‌شکل و سنگین با دسته‌هایی از پنجه حیوانات و تخت‌های روان، صندوقچه‌های بزرگ برای نگهداری اشیا و استفاده از گیاهان به‌ویژه پاپیروس در گلدان‌های زیبا و بلند سرامیکی از دیگر ویژگی‌ های سبک مصری است. گروه آرت دیزاین به مدیریت حسام سلیمانی با سابقه موفق در طراحی داخلی بهترین سبک‌های طراحی داخلی را برای مشتریان خود اجرا می‌کند. می‌توانید در وب‌سایت حسام سلیمانی از نمونه کارها دیدن کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ضد اسپم *Captcha Plus loading...

Close Menu