سبک مدیترانه ای؛ ویژگی های سبک مدیترانه ای در دکوراسیون داخلی

طراحی دکوراسیون داخلی به سبک مدیترانه‌ای یکی از محبوب‌ترین سبک‌های طراحی است که از خانه‌های مناطق ساحلی مدیترانه و کشورهایی مانند یونان، ایتالیا اسپانیا و… الهام گرفته شده است. سبک مدیترانه ای در دکوراسیون داخلی را می‌توان به‌عنوان یکی از زیرمجموعه‌های طراحی داخلی ساحلی به‌صورت گسترده‌تر در نظر گرفت؛ اما طراحی داخلی به سبک مدیترانه ای اغلب در مقایسه با دیگر سبک‌های طراحی ساحلی با رنگ‌های زنده‌تر و روشن‌تر و فضای آرام و جذاب روستایی دیده می‌شود.

سبک مدیترانه ای در طراحی داخلی بیانگر فضای دلپذیر و گرم مناطق ساحلی است که با استفاده از مواد طبیعی، رنگ‌های زنده و خاص، بافت و طراحی منحصربه‌فرد، سبک زندگی متفاوت ساحلی را بهتر به نمایش می‌گذارد. معماری تاریخی و ویژگی های سبک مدیترانه ای به‌گونه‌ای است که به‌راحتی با مبلمان کلاسیک و یا مدرن ترکیب و به‌خوبی هماهنگ می‌شود. در ادامه این مقاله از گروه معماری آرت دیزاین شما را با این سبک خاص بیشتر آشنا می‌کنیم.

سبک مدیترانه ای

طراحی داخلی به سبک مدیترانه ای چیست؟

سبک مدیترانه ای در دکوراسیون داخلی همان‌طور که در مقدمه به آن اشاره کردیم، الهام گرفته شده از سبک طراحی داخلی ویلا و منازل کشورهایی از جمله ایتالیا، مراکش، یونان و اسپانیا است. این سبک مشهور به دلیل ظاهر طبیعی و فضای آرامش‌بخش، می‌تواند ترکیبی از سبک سلطنتی و درعین‌حال مینیمال باشد. سبک مدیترانه ای در طراحی داخلی با ترکیبی از ویژگی‌های اصلی خانه‌های سنتی مانند دیوارهایی با سنگ طبیعی و تیرهای چوبی سقف و… در کنار مبلمان و آیتم‌های‌ مدرن فضایی خاص و متفاوت را به ارمغان می‌آورد.

باتوجه‌به آب‌وهوای گرم بسیاری از کشورهای مدیترانه‌ای، طراحی داخلی این سبک برای خانه‌هایی که به میزان کافی نور خورشید دریافت می‌کنند، بسیار مناسب است. گاهی در طراحی داخلی به سبک مدیترانه ای، از رنگ‌های گرم و روشن مانند سفید، آبی و لیمویی استفاده می‌شود. استفاده از این رنگ‌ها به نورپردازی مناسب محیط و ایجاد حس بزرگی به فضا کمک می‌کنند. با رعایت برخی نکات طراحی داخلی می‌توانید جوهره سبک مدیترانه‌ای را شناسایی کرده و آن را بدون توجه به موقعیت یا آب‌وهوا با فضای داخلی خود تطبیق دهید.

انواع سبک مدیترانه‌ای

طراحی داخلی به سبک مدیترانه ای، به‌طورکلی سه سبک معماری منحصربه‌فرد دارد که عبارت‌اند از رنسانس ایتالیا، احیای اسپانیایی و مدیترانه مدرن. هر کدام از این سبک‌ها ویژگی‌های خاص خود را دارند. در سبک رنسانس ایتالیا، خانه‌های مدیترانه‌ای دارای ورودی‌های قوس‌دار و ستون هستند و برای خلق و طراحی آن‌ها به طور گسترده‌ای از رنسانس ایتالیا در قرن شانزدهم الهام گرفته شده است.

در سبک احیای اسپانیایی نیز این نوع معماری در قرن شانزدهم توسط مهاجران اسپانیایی در آمریکا به وجود آمد و سبک استعماری اسپانیایی باعث ایجاد تنوعی ساده‌تر و حادتر نسبت به سبک مدیترانه شده است؛ اما سبک مدیترانه مدرن با تمرکز بر زندگی تفریحی، عوامل متعددی را با تأثیرات فرهنگی مختلف ترکیب می‌کند. در سبک مدیترانه ای در دکوراسیون داخلی، معمولاً سالن‌های بزرگ، سقف‌های بلند، آشپزخانه‌های بزرگ و… دیده می‌شود و به‌طورکلی می‌توان در سبک مدیترانه‌ای از زندگی در فضای بیشتر و بازتر لذت برد.

سبک مدیترانه مدرن

عناصر کلیدی و ویژگی‌های طراحی به سبک مدیترانه ای

سبک مدیترانه ای در دکوراسیون داخلی اغلب با پس‌زمینه‌های سفید و مینیمالیستی تعریف می‌شود که با ترکیب متفاوت بافت‌، رنگ‌ و المان‌های مدرن و خاص تکمیل می‌شود. برخی از ویژگی‌هایی که اغلب در طراحی به سبک مدیترانه‌ای استفاده می‌شوند، عبارت‌اند از: سقف و کاشی سفالی، درها و ورودی‌های قوسی، مجسمه و تابلوهای نقاشی مدرن، تیرهای چوبی حکاکی شده و سنگ طبیعی.

1. چه رنگ‌هایی مدیترانه‌ای محسوب می‌شوند؟

ازآنجایی‌که سبک مدیترانه ای در دکوراسیون داخلی اغلب در مناطق گرم و ساحلی یافت می‌شود، پالت رنگ استفاده شده در طراحی دکوراسیون به سبک مدیترانه ای ترکیبی از رنگ‌های گرم و طبیعی است که یادآور زمین، منظره و طبیعت است. این رنگ‌ها از مناظر آفتاب‌گیر، سواحل شنی، پشت‌بام‌های سفالی و پوشش گیاهی سرسبز منطقه مدیترانه الهام گرفته شده‌اند. پالت رنگی استفاده شده در سبک مدیترانه ای در طراحی داخلی اغلب شامل رنگ‌های خنثی شنی، آبی دریایی، سفید، و رنگ‌های زرد، نارنجی و سبز است.

نکته کلیدی برای ایجاد یک پالت رنگی مدیترانه‌ای این است که همواره سعی کنید به 1 تا 3 رنگ اصلی پایبند باشید. برای شروع رنگ پایه خنثی را انتخاب کنید. پس‌زمینه سفید یا رنگ‌های مایل به سفید یا کرم روی دیوارها، فضایی خاص برای نزدیک‌شدن بیشتر به سبک مدیترانه‌ای به خانه شما می‌دهد. برای ایجاد گرمای مدیترانه‌ای و ساحلی، اغلب برای سبک مدیترانه ای در دکوراسیون داخلی از رنگ‌های گرم از دنیای طبیعی به‌عنوان رنگ دوم؛ مانند رنگ‌های اخرایی، شاه‌بلوطی و رنگ‌های سفالی استفاده می‌شود. برای تکمیل سبک مدیترانه ای باتوجه‌به منطقه، انتخاب رنگ‌های دیگری از عناصر طبیعت می‌تواند الهام‌بخش طراحی داخلی به سبک مدیترانه ای باشد.

پالت رنگی مدیترانه‌ای

2. استفاده از بافت و مواد طبیعی

برای طراحی سبک مدیترانه ای در دکوراسیون داخلی اغلب از عناصر طبیعی استفاده می‌شود. بافت و مواد طبیعی نقش مهمی در طراحی داخلی به سبک مدیترانه ای دارند؛ زیرا حس گرما و اصالت را به فضا و محیط می‌بخشند. سنگ به‌عنوان یک عنصر اصلی و برجسته سبک مدیترانه ای در دکوراسیون داخلی، کاربرد دارد. چوب یکی دیگر از عناصر اصلی در طراحی فضای داخلی به سبک مدیترانه است. استفاده از این مواد طبیعی در سبک مدیترانه ای ارتباط خاصی با محیط و منطقه ایجاد می‌کند و حس روستیک این سبک را افزایش می‌دهد. استفاده از این عناصر در سبک مدیترانه ای در دکوراسیون داخلی به ساختار زیبایی‌شناسی کلی فضا کمک و حس اصالت را منتقل می‌کنند.

استفاده از بافت و مواد طبیعی

3. گیاهان مدیترانه‌ای؛ عنصر کلیدی سبک مدیترانه ای

استفاده از گیاهان متناسب با منطقه یکی دیگر از ویژگی‌ها و عناصر اصلی در سبک مدیترانه ای در دکوراسیون داخلی است که باید به آن به‌اندازه دیگر عناصر توجه کرد. انتخاب یک گیاه مناسب و ترکیب آن با گلدان‌های سفالی بزرگ فضایی خاص و سرشار از آرامش سواحل مدیترانه را به شما منتقل می‌کند؛ به‌عنوان‌مثال اگر نور کافی دارید بهتر است از یک نهال پرتقال و یا لیمو در طراحی داخلی به سبک مدیترانه ای استفاده کنید. همچنین در سبک مدیترانه ای در دکوراسیون داخلی از گیاهان خوش‌عطر و خاص نیز استفاده می‌شود تا علاوه بر زیبایی، رایحه‌ای دلنشین را هم در فضای داخلی پخش کنند.

سبک مدیترانه ای در دکوراسیون داخلی و گیاهان مدیترانه‌ای

جمع‌بندی

سبک مدیترانه ای در دکوراسیون داخلی یکی از سبک‌های محبوب و جذابی است که ویژگی‌های منحصربه‌فردی دارد. طراحی داخلی به سبک مدیترانه ای، با استفاده از عناصر و المان‌هایی مانند رنگ‌های گرم و طبیعی، احساس آرامش و آسایش را در فضا به ارمغان می‌آورد. ویژگی‌های سبک مدیترانه ای شامل استفاده از ترکیبات رنگی ملایم و طبیعی، استفاده از سنگ‌ها و مصالح طبیعی، مبلمان چوبی با خطوط منحنی و نرم، وجود سقف‌های بلند و استفاده از ستون‌ها و قوس‌ها است.

گروه معماری داخلی آرت دیزاین با تخصص و تجربه در زمینه سبک مدیترانه‌ای و انواع سبک‌های طراحی داخلی، می‌تواند بهترین راهنما و همکار شما در طراحی داخلی به سبک مدیترانه ای باشد. با بهره‌گیری از استعداد و خلاقیت طراحان و رعایت ویژگی های سبک مدیترانه ای، آرت دیزاین به تحقق آرزوها و خواسته‌های شما در خلق یک فضای شگفت‌انگیز کمک خواهد کرد.

استفاده از فصا در سبک مدیترانه‌ای چگونه است؟

در سبک مدیترانه ای در دکوراسیون داخلی، معمولاً سالن‌های بزرگ، سقف‌های بلند، آشپزخانه‌های بزرگ و… دیده می‌شود و به‌طورکلی می‌توان در سبک مدیترانه‌ای از زندگی در فضای بیشتر و بازتر لذت برد.

آیا در طراحی دکوراسیون داخلی به سبک مدیترانه‌ای از گیاهان استفاده می‌شود؟

استفاده از گیاهان متناسب با منطقه یکی دیگر از ویژگی‌ها و عناصر اصلی در سبک مدیترانه ای در دکوراسیون داخلی است که باید به آن به‌اندازه دیگر عناصر توجه کرد. در سبک مدیترانه ای در دکوراسیون داخلی از گیاهان خوش‌عطر و خاص استفاده می‌شود تا علاوه بر زیبایی، رایحه‌ای دلنشین را هم در فضای داخلی پخش کنند.

استفاده از بافت در طراحی دکوراسیون داخلی به سبک ایتالیایی چگونه است؟

بافت و مواد طبیعی نقش مهمی در طراحی داخلی به سبک مدیترانه ای دارند؛ زیرا حس گرما و اصالت را به فضا و محیط می‌بخشند. سنگ به‌عنوان یک عنصر اصلی و برجسته سبک مدیترانه ای در دکوراسیون داخلی، کاربرد دارد. چوب یکی دیگر از عناصر اصلی در طراحی فضای داخلی به سبک مدیترانه است. استفاده از این مواد طبیعی در سبک مدیترانه ای در دکوراسیون داخلی ارتباط خاصی با محیط و منطقه ایجاد می‌کند و حس روستیک این سبک را افزایش می‌دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ضد اسپم *Captcha Plus loading...

Close Menu