سبک صنعتی؛ ویژگی های سبک صنعتی در دکوراسیون داخلی

یکی از جذاب‌ترین اقدامات در مورد خانه سبک چیدمان و دکوراسیون آن است. برای افراد با سلیقه‌های مختلف سبک‌های متنوع دکوراسیون وجود دارد. یکی از این سبک‌ها سبک صنعتی در دکوراسیون داخلی است. این سبک همانند سبک‌های دیگر جذابیت‌های خاص خود را دارد. مهم‌ترین عنصر قابل‌مشاهده در سبک دکوراسیون صنعتی آرام‌بخشی در عین نامرتب بودن است؛ به‌عبارت‌دیگر هر آنچه درباره سبک‌های منظم و قاعده‌مند در ذهنتان دارید کنار بگذارید؛ زیرا این سبک از دکوراسیون داخلی هیچ نقطه اشتراکی با سبک‌های دیگر ندارد و زیبایی را در بی‌نظمی می‌بیند. در طراحی داخلی به سبک صنعتی دکورهای ظاهراً بیهوده مانند آجرها، کف‌های بتنی یا چوبی، لوله‌کشی‌ها و تیر و ستون‌ها کاملاً در دید بیننده هستند و تلاشی برای پنهان‌کردن آن‌ها نمی‌شود؛ اگر به سبک صنعتی برای دکوراسیون داخلی علاقه‌مند هستید با گروه آرت دیزاین به مدیریت حسام سلیمانی همراه باشید تا اطلاعات جامع و مفیدی در اختیار شما قرار دهیم.

ویژگی های سبک صنعتی در دکوراسیون داخلی

سبک صنعتی در دکوراسیون داخلی

بعد از انقلاب صنعتی دوم در اوایل قرن بیستم بسیاری از کارخانه‌ها تعطیل و ساختمان‌های آن‌ها متروکه شد. با افزایش جمعیت در سال‌های بعد و نیاز به محل سکونت جدید برای جمعیت روبه‌رشد، کارخانه‌های متروکه به محل سکونت مردم تبدیل شدند و سبک جدیدی در طراحی دکوراسیون داخلی آغاز شد. متریال‌های شاخص در  دکوراسیون سبک صنعتی عبارت‌اند از آجر، بتن، چوب و فلز. در این سبک برخلاف سبک‌های دیگر مصالح ساختمانی بکار رفته بدون هیچ پوشش در فضای داخلی منزل یا محل کار خودنمایی می‌کنند.

از نشانه‌های دیگر سبک صنعتی در دکوراسیون داخلی می‌توان به سقف‌های بلند، مبلمان‌های کاربردی کوتاه، تیرهای چوبی قدیمی و وسایل فلزی آویزان اشاره کرد. ممکن است طراحان سبک صنعتی چند قطعه هنر انتزاعی یا عکاسی هم به این سبک از دکوراسیون داخلی اضافه کنند. از ویژگی‌های دیگر سبک صنعتی استفاده از رنگ‌های قوی مانند قرمز یا زرد است که با کلیت طرح صنعتی یعنی چوب و فلز هم‌خوانی دارد.

ویژگی‌های طراحی داخلی به سبک صنعتی

سبک صنعتی در دکوراسیون داخلی را می‌توان سبکی خاص و منحصربه‌فرد دانست که طرف‌داران خاص خود را دارد. طراحان داخلی سبک صنعتی باتوجه‌ به ویژگی‌های خاص سبک صنعتی فضایی جذاب با چیدمان صنعتی در اختیار کارفرمایان قرار می‌دهند. از این سبک خاص می توان در طراحی داخلی مسکونی، طراحی داخلی کافی شاپ و… استفاده کرد. در ادامه به ویژگی‌های خاص سبک صنعتی می‌پردازیم.

ترکیب المان‌های جدید و قدیم

1. ترکیب المان‌های جدید و قدیم

یکی از اصول مهم سبک صنعتی ادغام دو سبک سنتی و مدرنیته با یکدیگر است؛ به‌عنوان نمونه فضاهای باز و مفهومی با دکوراسیون ساده و کاربردی همراه با پالت‌های رنگی خنثی را می‌توان در کنار پنجره‌های فولادی بزرگ بکار برد. شاید در حرف این نوع طراحی عجیب باشد؛ ولی با اجرای سبک صنعتی در دکوراسیون داخلی و استفاده از المان‌های خاص آن فضایی شیک و منحصربه‌فرد در پیش چشم شما خودنمایی خواهد کرد.

2. سبک صنعتی در دکوراسیون داخلی؛ فضاهای بدون دیوار

چون سبک دکوراسیون داخلی صنعتی از ساختمان‌های کارخانه‌های متروک قرن بیستم الهام گرفته است و کارخانه‌ها یک فضای یکپارچه بدون دیوار هستند، این اصل در طراحی داخلی به سبک صنعتی رعایت شده است. برای حفظ این قانون سبک طراحی صنعتی، فضاهای نشیمن در یک اتاق بزرگ قرار دارند و از وسایل مختلف مانند کمد، مبل یا جداکننده برای تقسیم این فضاها استفاده می‌شود.

3. نور طبیعی

پنجره‌های فولادی با شیشه‌های بزرگ از متریال‌های جدانشدنی سبک صنعتی در دکوراسیون داخلی هستند. پنجره‌های بزرگ آغوش خود را برای نور طبیعی خورشید باز می‌کنند و آن را به شما هدیه می‌دهند. با استفاده از پنجره‌های بزرگ می‌توانید نور طبیعی خورشید را مهمان همیشگی خانه خود کنید و از آن لذت ببرید.

4. بافت خشن

آنچه سبک صنعتی در دکوراسیون داخلی را از سایر سبک‌ها جدا می‌کند استفاده از متریال‌های خاصی است که در سایر سبک‌ها به چشم نمی‌خورد. چوب، فلز و بتن متریال‌های اصلی سبک صنعتی هستند. کاربرد این مواد ایجاد فضایی خشن و سرسخت در محل کار یا منزل است. اگر این بافت خشن را دوست دارید لازم نیست از متریال‌های نرم استفاده کنید. درصورتی‌که می‌خواهید اندکی صمیمیت در فضا به وجود آورید می‌توانید از فرش‌ها و گلیم‌های قدیمی استفاده کنید.

طراحی داخلی به سبک صنعتی؛ بافت خشن

5. طراحی داخلی به سبک صنعتی؛ خطوط صاف یا منحنی

سبک صنعتی در ذات ‌خود نشانه‌های سرسختی و اندکی خشونت را دارد. اگر به اشکال مورداستفاده در این سبک دقت کنید اغلب وسایل دارای خطوط مربع و اشکال بلوکی با زاویه‌های تیز و خطوط صاف و تمیز هستند؛ ولی همان‌طور که گفتیم در سبک صنعتی می‌توان المان‌های مختلف را با هم ترکیب کرد. پس می‌توانید از خطوط منحنی و اشکال انتزاعی در این سبک استفاده کنید؛ ولی نباید به‌اندازه‌ای باشد که ابهت سبک صنعتی را خدشه‌دار کند.

6. استفاده از رنگ‌های خنثی

برای طراحی سبک صنعتی در دکوراسیون داخلی بهتر است از رنگ‌های خنثی متشکل از سیاه، سفید، قهوه‌ای و خاکستری استفاده شود. این رنگ‌ها همان رنگ‌های مصالح ساختمانی هستند. رنگ‌های خنثی برای فضاهای کوچک گزینه بسیار خوبی هستند؛ زیرا از  ترکیب رنگ‌های خنثی و روشن با بازتاب نور روشنایی فضا بیشتر خواهد شد. می‌توانید با رنگ‌های تیره‌تر مانند مشکی برخی لایه‌ها را پوشش دهید؛ اگر حضور این رنگ‌ها یک حس بی‌روحی در فضا منتقل می‌کند می‌توانید رنگ آجری را به پالت رنگی اضافه کنید. بهتر است یک رنگ را به‌عنوان رنگ اصلی در نظر بگیرید و از سایر رنگ‌ها به‌عنوان مکمل استفاده کنید.

7. سبک صنعتی در دکوراسیون داخلی؛ وسایل و مبلمان ساده

بهترین و مناسب‌ترین گزینه برای انتخاب مبلمان و اثاثیه استفاده از وسایلی است که تداعی‌کننده حس و حال قرن بیستم باشد. شاید از نظر شما مبلمان رنگ‌ورورفته بی‌مصرف باشد؛ ولی این نوع مبلمان دقیقاً مناسب سبک صنعتی است. از نظر رنگ‌بندی مبلمان بهتر است پالت رنگی آن گرم‌تر از فضا باشد؛ مثلاً می‌توانید در طراحی داخلی مسکونی به سبک صنعتی و دیگر فضاها از مبلمان چوبی، فلزی و کاناپه‌های چرمی قهوه‌ای‌رنگ استفاده کنید. برای روشنایی می‌توانید از آباژورهای پایه‌بلند، لامپ‌ها و آویزهای روشنایی از جنس فلز استفاده کنید. همچنین استفاده از آویزهای قدیمی و وینتج برای سبک صنعتی در دکوراسیون داخلی بسیار مناسب است.

8. استفاده از مواد سخت و طبیعی

در سبک صنعتی از به‌کاربردن پارچه‌های مخمل و نرم خودداری کنید؛ چون سبک صنعتی تناسبی با پارچه‌ها و مواد نرم ندارد. از مواد سخت و طبیعی مانند آهن، فولاد، قلع، سنگ، مس، چوب و چرم استفاده کنید. این متریال‌ها با سبک صنعتی کاملاً هم‌خوانی دارند؛ به‌عنوان‌مثال صندلی‌های آشپزخانه باید راحت باشند؛ ولی ظاهر نرمی نداشته باشند. باید ظاهر آنها با سبک خشن صنعتی هماهنگ باشد. به این منظور می‌توانید از صندلی‌های ترکیبی چوب و فلز استفاده کنید.

سبک دکوراسیون صنعتی

سبک دکوراسیون صنعتی

طراحان سبک صنعتی در دکوراسیون داخلی با الهام از ساختمان‌های کارخانه‌های قرن بیستم و استفاده از متریال‌ها و المان‌های خاص فضایی جالب‌توجه و منحصربه‌فرد خلق می‌کنند. جسورانه‌ترین حرکت طراحان سبک صنعتی این است تیرهای چوبی یا فلزی، لوله‌ها و کانال‌ها را در معرض دید بینندگان قرار می‌دهند. از دیگر علایق طراحان داخلی سبک صنعتی می‌توان به این موارد اشاره کرد: درگیرکردن بافت باشکوه چوب در میزها، صندلی‌ها، تیرهای سقفی و تابلوها با سطوح فلزی سرد و صیقلی مانند ستون‌ها، زنجیرها و آویزهای آویزان از سقف.

در طراحی داخلی به سبک صنعتی دیوارهای بتنی و آجری همراه با درهای کشویی فلزی یا ایرانیتی بیشترین شباهت را به کارخانه‌ها و سوله‌های خارج شهر ایجاد می‌کنند. استفاده از رنگ‌های گرم و خنثی موجب گرم‌شدن بصری فضا می‌شود و احساس سرمای ایجاد شده از لوله‌ها و کانال‌ها را از بین می‌برد و فضا بزرگ‌تر از چیزی که هست به نظر آید. استفاده از گیاهان در چیدمان سبک صنعتی می‌تواند حس طراوت و سرزندگی به محیط ببخشد. برای تغییر فضای یکنواخت سبک دکوراسیون صنعتی می‌توان از چند تابلوی نقاشی یا عکس استفاده کرد.

جمع‌بندی

سبک صنعتی در دکوراسیون داخلی یکی از سبک‌های جسورانه و منحصربه‌فرد است که با بهره‌گیری از المان‌های ظاهراً غیرعادی در دکوراسیون داخلی سبکی نوین و جذاب در دکوراسیون داخلی پدید آورد. طراحی داخلی به سبک صنعتی با الهام از ساختمان‌های کارخانه‌های قرن بیستم از متریال‌های خشن مانند آجر، بتن و لوله‌های روکار استفاده می‌کند. در این سبک هیچ تلاشی برای پنهان‌کردن مصالح سخت و خشن نمی‌شود و این بی‌نظمی به‌نوعی زیبایی به‌حساب می‌آید. برای اجرای سبک صنعتی در دکوراسیون داخلی فضاهای مختلف و دیگر سبک‌ها می‌توانید از گروه آرت دیزاین کمک بگیرید. آرت دیزاین با مدیریت حسام سلیمانی طراح و مجری دکوراسیون فضاهای اداری، تجاری مسکونی و… است که با طراحی‌های به‌روز و دانش و مهارت بالا بهترین طراحی‌ها را برای شما انجام می‌دهند.

سبک صنعتی در طراحی دکوراسیون داخلی چگونه است؟

سبک صنعتی در دکوراسیون داخلی را می‌توان سبکی خاص و منحصربه‌فرد دانست که طرف‌داران خاص خود را دارد. طراحان داخلی سبک صنعتی باتوجه‌ به ویژگی‌های خاص سبک صنعتی فضایی جذاب با چیدمان صنعتی در اختیار کارفرمایان قرار می‌دهند. از این سبک خاص می توان در طراحی داخلی مسکونی، طراحی داخلی کافی شاپ و… استفاده کرد.

رنگبندی مبلمان در طراحی دکوراسیون داخلی به سبک صنعتی باید چگونه باشد؟

از نظر رنگ‌بندی مبلمان بهتر است پالت رنگی آن گرم‌تر از فضا باشد؛ مثلاً می‌توانید در طراحی داخلی به سبک صنعتی و دیگر فضاها از مبلمان چوبی، فلزی و کاناپه‌های چرمی قهوه‌ای‌رنگ استفاده کنید.

متریال مورد استفاده در طراحی به سبک صنعتی چیست؟

در سبک صنعتی از به‌کاربردن پارچه‌های مخمل و نرم خودداری کنید؛ چون سبک صنعتی تناسبی با پارچه‌ها و مواد نرم ندارد. از مواد سخت و طبیعی مانند آهن، فولاد، قلع، سنگ، مس، چوب و چرم استفاده کنید. این متریال‌ها با سبک صنعتی کاملاً هم‌خوانی دارند؛ به‌عنوان‌مثال صندلی‌های آشپزخانه باید راحت باشند؛ ولی ظاهر نرمی نداشته باشند. باید ظاهر آنها با سبک خشن صنعتی هماهنگ باشد. به این منظور می‌توانید از صندلی‌های ترکیبی چوب و فلز استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ضد اسپم *Captcha Plus loading...

Close Menu