15 سبک دکوراسیون داخلی : قدیمی ترین تا جدید ترین ۲۰۲۳

طراحی داخلی هنر و دانش افزایش فضای داخلی ساختمان برای دستیابی به محیطی سالم و زیبا از نظر زیبایی برای افراد استفاده‌کننده از فضا است. برای اینکه بدانید چه سبک دکوراسیون داخلی با ذائقه شما سازگار است لازم است با برخی از سبک‌های محبوب آشنا شوید. به‌هرحال می‌توان گفت انواع سبک در طراحی دکوراسیون که ما هر روز در شبکه‌های اجتماعی و تلویزیون می‌بینیم چه ما متوجه باشیم و چه نباشیم آن‌ها روی ما تأثیر می‌گذارند.

دنیای امروزی شامل انواع دکوراسیون داخلی است و این سبب ایجاد حس سردرگمی در انتخاب می‌شود. برای این که بیشتر با محبوب ترین سبک های دکوراسیون داخلی آشنا شوید تا انتهای این مقاله از حسام سلیمانی همراه ما باشید.

سبک های مهم دکوراسیون داخلی

سبک های مهم دکوراسیون داخلی

سبک های مختلف دکوراسیون داخلی هر کدام زیبایی خاص و منحصربه‌فردی دارند و از جمله این سبک دکوراسیون داخلی می‌توان به سبک مدرن، مینیمال، صنعتی، اسکاندیناوی و … اشاره کرد. درصورتی‌که سبک متناسبی را با فضای منزل خود انتخاب نمایید قطعاً جلوه و زیبایی آن دوچندان خواهد شد. از جمله انواع سبک در طراحی دکوراسیون داخلی می‌توان به موارد زیر اشاره نمود.

1. طراحی کلاسیک

به‌طورکلی می‌توان گفت یکی از سبک‌های پر طرف‌دار در طراحی داخلی که به‌خاطر  لوکس و منحصربه‌فرد بودن هنوز از مد نیفتاده است سبک کلاسیک است که برگرفته از قواعد و مفاهیم روم و یونان باستان در هنر و معماری است. این سبک دکوراسیون داخلی توجه بسیاری از افراد علاقه‌مند به طراحی‌های سلطنتی و تجملاتی را با استفاده از عناصر سنتی غربی مانند ستون‌ها، دیوارهای گچ‌بری شده و تزیینات لوکس بی‌شمار به خود جذب نموده است. مشخص‌کردن نقطه کانونی فضا برای رعایت تقارن، تعادل و نظم از ویژگی‌های این سبک است.

در زمان طراحی سبک دکوراسیون داخلی کلاسیک باید به آن توجه داشته باشید که با قرارگیری شومینه، تابلوهای دکوراتیو در نشیمن یا تختخواب در اتاق‌خواب می‌توانید این نقاط را مشخص نمایید و چیدمان منزل خود را باتوجه‌به آن با تناسبات و تقارن انجام دهید. همچنین استفاده از رنگ‌های خنثی، گرم و ملایم برای ایجاد یک فضای آرام و راحت به سبک کلاسیک به شما کمک می‌کند. برای انتخاب مبلمان هم می‌توان گفت که مبلمان آنتیک، مجلل و ظریف و ترجیحاً ساخته‌شده از چوب، همراه با منبت‌کاری انتخاب مناسبی برای این سبک است.

سبک دکوراسیون داخلی مدرن

2. سبک دکوراسیون داخلی مدرن

درصورتی‌که از فضاهای شلوغ با تزیینات و گچ‌بری‌های مجلل و وسایل پرزرق‌وبرق بیزار هستید و به دنبال فضای ساده و خلوت هستید سبک مدرن می‌تواند سبکی مناسب برای منزل شما باشد. این سبک دکوراسیون داخلی با استفاده از خطوط ساده و بی‌آلایش به‌دوراز تزیینات و تجملات حس آرامش، زیبایی و سادگی را به‌منظور عملکردگرایی بیشتر به شما القا می‌کند.

برای سبک مدرن از انواع سبک در طراحی دکوراسیون بهتر است فضاهای تک‌رنگ داشته باشید. استفاده از رنگ‌های طبیعی و طیفی از رنگ‌های خنثی و مات مانند سفید، طوسی و یا خاکستری و متریال و مصالحی مانند استیل، چوب، پلاستیک، شیشه  مناسب این سبک فضا است. در طراحی داخلی مدرن استفاده از دکور‌ها و وسایل ساده و مینیمال را فراموش کنید.

چیدمان وسایل یکی از مراحل مهم بعد از طراحی و خرید وسایل است که در سبک مدرن برای چیدمان وسایل بیشتر از فرم‌های نیم‌دایره‌ای و ال شکل استفاده می‌کنند. درصورتی‌که آپارتمان و یا فضای موردنظرتان کوچک است می‌توانید با رعایت تمام اصول طراحی سبک مدرن و نورپردازی حرفه‌ای فضایی ایجاد نمایید که بزرگ‌تر به نظر برسد.

3. انواع سبک در طراحی دکوراسیون؛ سبک معاصر

سبک معاصر یک سبک ترکیبی از دوره‌های زمانی مختلف است که این عامل آن را به سبکی منحصربه‌فرد تبدیل نموده است و طرف‌داران بسیاری دارد. همان‌طور که می‌دانید معاصر به معنای زمان حال است؛ بنابراین در این سبک دکوراسیون داخلی برای طراحی و دیزاین منزل و فضا‌های خود از وسایل و عناصری باید استفاده نماییم که در زمان حال وجود دارند.

استفاده از خطوط مستقیم در کنار خطوط منحنی با رنگ‌های خنثی و تعدادی رنگ جسورانه از ویژگی‌های سبک معاصر است. ایجاد سطوح براق و درخشنده در فضا‌های سبک معاصر و استفاده از مبلمان و وسایلی که از جنس استیل، کروم و نیکل هستند در این سبک بسیار رایج است. به‌خاطر داشته باشید که یکی از ویژگی‌های مهم سبک معاصر در میان انواع سبک در طراحی دکوراسیون سادگی است؛ بنابراین استفاده از وسایل پر زرق‌وبرق تزیینی را در طراحی داخلی مسکونی یا طراحی داخلی مطب به سبک معاصر فراموش کنید.

سبک صنعتی

4. سبک صنعتی

لازم است بدانید که سبک‌های صنعتی از تغییر کاربری فضای مختلف مانند کارگاه یا کارخانه‌ها به فضا‌های مسکونی، دفتر کار و… به وجود می‌آیند. در این سبک دکوراسیون داخلی برای دیزاین و طراحی فضاها عناصر صنعتی و وسایل قدیمی را در کنار وسایل مدرن قرار می‌دهند

از مصالح بدون روکش ساختمانی و سازه‌های خام و صنعتی، انواع آجر، تیرهای اصلی، پیچ‌ومهره، کانال‌های عبور هوا و… برای نمایش‌دادن سبک صنعتی استفاده می‌کنند که جز المان‌های اصلی در این نوع طراحی محسوب می‌شوند. در این سبک نسبت به انواع سبک در طراحی دکوراسیون داخلی بیشتر از رنگ‌ها خنثی تیره از جمله خاکستری ،سیاه‌، سفید و رنگ‌های گرم استفاده می‌شود.

5. سبک دکوراسیون داخلی؛ سبک مینیمال

طراحان فضاها به‌منظور سادگی و آراستگی و حذف عناصر اضافی از محیط و جلوگیری از افراط و استفاده حداقلی از وسایل برای تزیینات، سبک مینیمال در طراحی داخلی را ایجاد کرده که هدف از ایجاد و طراحی این سبک دکوراسیون داخلی سادگرایی و کمینه‌گرایی است. سبک مینیمال در میان انواع سبک در طراحی دکوراسیون داخلی امروزه تنها یک سبک طراحی نیست؛ بلکه به یک سبک زندگی نیز تبدیل شده است.

همان‌طور که می‌دانید در طراحی مینیمال از رنگ‌های روشن و خنثی به‌ویژه سفید استفاده می‌شود. دیوارهای ساده و بدون پترن، پارچه‌ها و مبلمان‌های بدون طرح و دکورهایی با کاربری چندگانه به‌منظور ایجاد سادگی، آراستگی و جلوگیری از بی‌نظمی از ویژگی‌های سبک مینیمال است.

6. سبک میدسنتری مدرن

همان‌طور که می‌دانید سبک مدرن میان قرن سبکی به‌ظاهر کلاسیک همراه با خطوط صاف و مینیمال است که مانند سبک مینیمال از عناصر اضافی اجتناب می‌کند. در واقع در این سبک دکوراسیون داخلی از وسایل ساده و کاربردی مانند مبلمان‌هایی چندمنظوره با خطوط صاف برای تزیینات فضا جهت اجتناب از تجملات استفاده می‌کنند. از خصوصیات خانه‌های به سبک میدسنتری مدرن می‌توان به خانه‌هایی با در‌های کشویی، پنجره‌های بزرگ، نورگیر و پاسیو اشاره نمود. ایجاد سبکی یکپارچه و نوستالژی برای ایجاد آرامش و دوری از هرج‌ومرج برای نشان‌دادن عملکرد و گشودگی فضا از اهداف سبک مدرن میان قرن است.

محبوب ترین سبک های دکوراسیون داخلی؛ سبک روستیک

7. محبوب ترین سبک های دکوراسیون داخلی؛ سبک روستیک

یکی از انواع سبک در طراحی دکوراسیون سبک روستیک است. در واقع این سبک در فضاهای ویلایی مورداستفاده قرار می‌گیرد. در طراحی دکوراسیون داخلی به سبک روستیک تلاش بر این است که فضای طبیعت به نحوی به داخل خانه کشیده شود. در حقیقت قصد بر این است که روح طبیعت در خانه و فضا جاری باشد. همچنین برای وسایل گاهی از عناصر طبیعی هم استفاده می‌شود. به‌طورکلی باید گفت که سبک روستیک سبک زیبا و گرمابخش است. ویژگی اصلی این سبک در میان انواع سبک در طراحی دکوراسیون سادگی است. در این سبک از معماری ارگانیک و بیو‌دیزاین استفاده می شود.

در طراحی دکوراسیون پذیرایی و یا داخلی به سبک روستیک تلاش بر این است که فضای طبیعت به نحوی به داخل خانه کشیده شود. در حقیقت در این سبک قصد بر این است که روح طبیعت در خانه و فضا جاری باشد. در این سبک برای تزیینات از صنایع‌دستی چوبی و دست‌ساز استفاده می‌کنند. دیوارها اصولاً از چیدمان سنگی پوشانده می‌شوند و تناژ رنگ‌ها شامل رنگ‌های سرد و نرم است.

8. سبک اسکاندیناویایی

یکی دیگر از انواع سبک دکوراسیون داخلی سبک اسکاندیناویایی است. سبک اسکاندیناوی ترکیبی از عناصر طبیعی و مینیمالیست است که این شباهت به دلیل سادگی و کاربردی‌بودن سبک اسکاندیناوی است. در واقع استفاده از مواد طبیعی و استفاده حداقلی از تزیینات و جزئیات در این سبک قابل‌مشاهده است. در سبک اسکاندیناوی در دکوراسیون داخلی از رنگ‌های خنثی مانند سفید، خاکستری و طوسی روشن در کنار رنگ‌هایی مانند زرد، کرم، آبی و سیاه برای جلوگیری از یکنواختی و بی‌روح شدن فضاها استفاده می‌شود. کف تمام فضا‌ها در این سبک دکوراسیون داخلی پوشیده شده از چوب است که برای ایجاد حس گرما استفاده می‌کنند.

سبک شابی شیک

9. سبک شابی شیک

اگر به دنبال ایجاد فضایی آنتیک و قدیمی و آرامش‌بخش هستید می‌توانید سبک شابی شیک را میان انواع سبک در طراحی دکوراسیون انتخاب نمایید. هدف از این سبک دکوراسیون داخلی ایجاد فضای لوکس قدیمی جهت تجمل‌گرایی است که از مبلمان‌های آنتیک، تزیینات و دکورهای قدیمی، پارچه‌های گل‌دار قدیمی برای ایجاد و به نمایش گذاشتن این سبک استفاده می‌کنند.

رنگ‌های ملایم و خنثی جهت ایجاد فضایی آرامش‌بخش و زیبا برای سبک شابی شیک مناسب است. شما می‌توانید از رنگ‌های سفید روشن، بژ، کرم، خاکستری مات، صورتی کم‌رنگ، آبی کم‌رنگ و ارغوانی در طراحی و دکوراسیون منزل خود استفاده نمایید. به یاد داشته باشید که مبلمان‌های آنتیک سفیدرنگ بسیار مناسب این سبک است. از متریال‌های مورداستفاده در سبک شابی شیک چوب، آهن، فرفوژه و… را می‌توان نام برد.

10. سبک دکوراسیون داخلی؛ سبک نئوکلاسیک

سبک دکوراسیون داخلی نئوکلاسیک سبکی برگرفته از رونسانس روم و یونان باستان است که ترکیبی از عناصر سبک کلاسیک و المان‌های سبک مدرن است. این سبک به ایجاد فضایی لوکس و باشکوه می‌پردازد. یکی از اصول اصلی طراحی داخلی نئوکلاسیک در میان انواع سبک در طراحی دکوراسیون تناسبات هندسی در کنار عملکردگرایی است. استفاده از طرح‌ها، عناصر و نمادهای معماری کلاسیک در کنار نورپردازی مدرن سبب ایجاد فضاهای خاص و منحصربه‌فرد شده است.

متریال‌های مورداستفاده در این سبک چوب و سنگ است که ترکیب آن‌ها با فلزات به زیبایی فضای شما می‌افزاید. در سبک نئوکلاسیک بیشتر از رنگ‌های خنثی مثل کرم، بژ، طوسی، نسکافه‌ای، آبی روشن یا از رنگ‌های متضاد آن‌ها مانند مشکی و طلایی استفاده می‌شود. برای این سبک فضا بهتر است از مبلمان‌هایی با فریم چوبی ظریف و ساده با پارچه‌هایی تک‌رنگ و بدون طرح استفاده نمایید. همچنین در سبک نئوکلاسیک شاهد استفاده از لوستر‌های بلند و لوکس هستیم.

11. سبک مصری

لازم است بدانید که این سبک را سبک توصیفی می‌گویند. در سبک مصری در دکوراسیون داخلی از سنگ‌های طبیعی استفاده می‌شود. ستون‌های قطور و طرح‌دار، پنجره‌های چوبی مشبک و با رنگ تیره از دیگر خصوصیات این سبک هستند. در دکوراسیون سبک مصری شاهد طاقچه‌هایی پر از اشیا تزیینی و مجسمه در دل دیوارها هستیم. در این سبک به طراحی و کنده‌کاری روی چوب و لوازم و مبلمان چوبی بسیار اهمیت داده می‌شود. همچنین از لوازم تزیینی که با آب‌طلا صیقل داده شده‌اند نیز استفاده می‌شود. لازم به ذکر است که این سبک تا حدودی گران تمام می‌شود.

سبک ویکتوریایی یکی از انواع سبک در دکوراسیون داخلی

12. سبک ویکتوریایی یکی از انواع سبک در دکوراسیون داخلی

یکی دیگر از انواع سبک در طراحی دکوراسیون سبک ویکتوریایی است. در این سبک دکوراسیون داخلی دیوار به دو قسمت بالا و پایین تقسیم می‌شود و هر قسمت با کاغذدیواری و یا رنگ متفاوتی پوشانده می‌شود. همچنین اغلب رنگ‌های دو قسمت بالا و پایین در اندکی تضاد با یکدیگر انتخاب می‌شوند. یکی از اصول اولیه در این سبک چیدن اشیا و لوازم به‌صورت متعادل و متوازن است. همچنین شمعدان‌ها و چلچراغ‌های بزرگ شیشه‌ای در سبک ویکتوریایی زیاد استفاده می‌شود که به ابهت و جبروت این نوع طراحی دکوراسیون می‌افزاید.

لازم به ذکر است که سبک ویکتوریایی یک سبک اشرافی و لوکس و بسیار گران محسوب می‌شود؛ زیرا اساس آن بر تهیه وسایل و مبلمان کلاسیک گران‌بها و باکیفیت است. در این سبک هم برای پوشش دیوارها از کاغذدیواری‌های خاص و شکیل استفاده می‌شود. پالت رنگی این سبک بیشتر تناژ قرمز و قهوه‌ای است. کف‌پوش‌ها معمولاً پارکت و یا سرامیک‌های باکیفیت عالی هستند.

13. سبک بوهمیان

سبک بوهمیان سبکی خاص و بدون محدودیت و قوانین در بین انواع سبک دکوراسیون داخلی خاص است که این سبک فاقد نظم و ترتیب بوده و شما می‌توانید بدون درنظرگرفتن قاعده خاصی منزل خود را طبق سلیقه خود طراحی و دیزاین نمایید. همان‌طور که بیان شد سبک بوهمیان در میان انواع سبک در طراحی دکوراسیون از تعداد زیادی وسایل دکوری و تزیینی در شکل و فرم‌های مختلف و متنوع و همچنین از ترکیب مبلمان قدیمی و جدید، تجهیزات حصیری، فرش‌ها و گبه‌های متنوع و رنگی، بالش‌های راحتی تشکیل شده است.

در سبک بوهمین از رنگ‌های قرمز مایل به قهوه‌ای، آبی کهربایی، پرتقالی و بنفش بیشتر از رنگ‌های سرد استفاده می‌شود و طرح و رنگ‌های متنوع بسیار در این سبک کاربرد دارد.

14. سبک وینتیج

سبک دکوراسیون داخلی وینتیج نوعی سبک کلاسیک محسوب می‌شود که با استفاده از وسایل قدیمی که مربوط به دوره زمانی خاص بوده با ایجاد حس و حال قدیمی فضایی نوستالژی را ایجاد می‌کند. کاغذ‌های دیوار قدیمی طرح‌دار، متریال چوب و کف‌پوش‌های چوبی از ویژگی این نوع سبک است. همچنین استفاده از قالیچه، فرش و مبل‌های کلاسیک باروک و روکوکو، مبل‌های چرمی، ویترین و کمد با درب‌های حکاکی شده و تزئین شده در دکوراسیون سبک وینتیج از اهمیت خاصی برخوردار است.

سبک دکوراسیون داخلی؛ سبک هالیوودی

15. سبک دکوراسیون داخلی؛ سبک هالیوودی

سبک هالیوودی یکی دیگر از انواع سبک‌ در طراحی دکوراسیون داخلی است که با استفاده از مبلمان‌های مخمل و وسایل عتیقه و گران‌بها فضاهایی لوکس و باشکوه را به وجود می‌آورد. در این سبک دکوراسیون داخلی از رنگ‌های خیره‌کننده بنفش، قرمز و فیروزه‌ای و… در سبک هالیوودی استفاده می‌شود. از دیگر ویژگی‌های این سبک می‌توان به کاغذ دیواری‌های با طرح‌های منحصربه‌فرد و وسایلی از جنس چرم، مخمل و ابریشم اشاره نمود. همچنین ایجاد دکوراسیونی گرد و انحصاری در دکوراسیون سبک هالیوودی ضروری است.

جمع‌بندی

در این مقاله سعی کردیم شما را با انواع سبک در طراحی دکوراسیون داخلی آشنا کنیم. امیدواریم که بتوانید با درنظرگرفتن ویژگی‌های انواع سبک دکوراسیون داخلی، علایق شخصی‌تان را به بهترین نحو اجرا نمایید و محیطی زیبا، دلنشین و آرامش‌بخش ایجاد کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص محبوب ترین سبک های دکوراسیون داخلی و دیدن نمونه کارهای ما می‌توانید به وب‌سایت آرت دیزاین مراجعه نمایید و با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ضد اسپم *Captcha Plus loading...

Close Menu