معرفی و بررسی 5 سبک دکوراسیون آشپزخانه ایرانی که باید بشناسید!

آشپزخانه مهم‌ترین بخش از هر خانه‌ای است که آن را قلب خانه می‌نامند. فرقی ندارد فضای آشپزخانه کوچک باشد یا بزرگ طراحی دکوراسیون اصولی و استاندارد آن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. سبک‌های مختلفی برای دکوراسیون و چیدمان آشپزخانه وجود دارد که هر کدام بسته به نوع سلیقه و متناسب با فضا انتخاب می‌شوند. سبک دکوراسیون آشپزخانه ایرانی برگرفته از سنت و فرهنگ غنی ایرانی، سبکی خاص و سنتی است. البته با تغییر خانه‌ها به آپارتمان‌های کوچک و عوض‌شدن سبک زندگی دیگر خبری از سبک سنتی نیست و سبک‌های مدرن و مینیمال بیشتر اجرا می‌گردند.

در بهترین سبک‌ ها در طراحی داخلی آشپزخانه فضای ذخیره‌سازی، دسترسی مستقیم و آسان، ایمنی، نورپردازی و تهویه مناسب در نظر گرفته می‌شود. افراد طیف وسیعی از کارهای خود را در این فضا انجام می‌دهند، چه برای خوردن صبحانه‌ای صمیمانه باشد و چه برای پختن غذا. داشتن آشپزخانه‌ای شیک، مرتب و مجهز بسیار لذت‌بخش است؛ همین امر باعث تغییر و تنوع در طراحی دکوراسیون کابینت آشپزخانه شده است. کابینت‌های جادار و یکدست جلوه‌ای زیبا به آشپزخانه می‌بخشند و از شلوغ‌بودن فضا و به‌هم‌ریختگی جلوگیری می‌کنند. گروه معماری آرت دیزاین با مدیریت حسام سلیمانی در ادامه از این مقاله شما را با سبک‌های محبوب طراحی آشپزخانه و اصول مهم طراحی در این فضا آشنا خواهند کرد.

اهمیت دکوراسیون آشپزخانه

اهمیت دکوراسیون آشپزخانه

اهمیت آشپزخانه در دکوراسیون داخلی به‌قدری پر رنگ و زیاد است که آشپزخانه را قلب  و مرکز خانه می‌دانند. زندگی شاید از اتاق‌خواب شروع شود؛ اما مطمئناً در آشپزخانه ادامه دارد. تمام وعده‌های غذایی روز یا سوخت بدن، ذهن و روح افراد در این فضا آماده می‌شود. به همین دلیل است که طراحی این فضا باید به‌گونه‌ای باشد که جوابگوی همه نیازها باشد؛ درعین‌حال که بیشترین کارها در آنجا انجام می‌شود، خوب به نظر برسد و حس خوبی منتقل کند.

در انواع سبک دکوراسیون آشپزخانه ایرانی جاداربودن و مجهزبودن دو موضوع اصلی و مهم هستند؛ زیرا این مکان فقط برای پخت‌وپز نیست؛ بلکه نقطه‌ای برای اتصال همه اعضای خانواده و گفت‌وگوهای صمیمی خانوادگی، نگهداری مواد خوراکی و قراردادن تجهیزات ضروری زندگی است. بهتر است در آشپزخانه سبکی اجرا شود که محیط خلوت‌تر به چشم آید و جای کافی برای قراردادن وسایل و تجهیزات باشد.

فاکتورهای مهم در انتخاب بهترین سبک‌ ها در طراحی داخلی آشپزخانه

سبک دکوراسیون آشپزخانه ایرانی فرقی ندارد کدام سبک باشد یا برای چه ابعادی اجرا می‌شود، باید از اصول و استانداردهای طراحی آشپزخانه پیروی کند. بهترین سبک ‌ها در طراحی داخلی آشپزخانه سبکی‌هایی هستند که در کنار زیبایی و خاص بودن، فاکتورهای زیر در آن‌ها رعایت شده باشد.

1. داشتن فضای کافی

یکی از فاکتورهای مهم در همه سبک‌ها از جمله سبک دکوراسیون آشپزخانه ایرانی درنظرگرفتن فضای کافی برای وسایل آشپزخانه است. درنظرگرفتن محل یخچال، ماشین لباس‌شویی، ماشین ظرف‌شویی و سایر تجهیزات ضروری به مرتب‌بودن فضای آشپزخانه کمک می‌کند. فرقی ندارد آشپزخانه کوچک باشد یا بزرگ، در طراحی دکوراسیون انواع کابینت آشپزخانه باید استانداردها رعایت شود و کابینت‌ها در ارتفاع و عمق مناسب تهیه گردند.

بهتر است کابینت ابعاد مناسب داشته باشد که بتوان وسایل برقی کوچک نیز را در آن قرارداد. در هر آشپزخانه‌ای باید به قسمت‌های مختلف نگهداری مواد غذایی، لوازم و ظروف، محل آماده‌سازی و طبخ غذا و محل انجام کارهایی همچون شست‌وشو در نظر گرفته شود.

فاکتورهای مهم در انتخاب بهترین سبک‌ ها در طراحی داخلی آشپزخانه

2. دسترسی

سبک دکوراسیون آشپزخانه ایرانی باید به‌گونه‌ای اجرا شود که دسترسی به قسمت‌های مختلف را محدود نسازد. دسترسی به وسایل باید مستقیم و بدون هیچ مانعی باشد تا کارکردن در آشپزخانه سخت و طاقت‌فرسا نباشد. لوازم اصلی آشپزخانه باید به‌طور یکپارچه با هم ترکیب شده و در محل مناسب قرار گیرند تا سرعت عمل را به حداکثر برسانند و نیاز به حرکت از یک سمت آشپزخانه به سمت دیگر نباشد.

3. سبک دکوراسیون آشپزخانه ایرانی؛ در نظر گرفتن فضای ذخیره سازی

برای فضای ذخیره‌سازی در طراحی دکوراسیون داخلی آشپزخانه باید حداکثر ظرفیت را نظر گرفت تا بی‌نیاز از فضای دیگر شد و کارایی آشپزخانه افزایش یابد. در طراحی آشپزخانه متناسب با فضای موجود همه قسمت‌های ضروری در نظر گرفته می‌شو؛د پس بهتر است از هر نقطه به بهترین شکل استفاده کرد و برخی قسمت‌ها را با هم ادغام کرد. برای مثال می‌توان کشوها و قفسه‌ها را در یک جا با هم قرارداد تا فضای بیشتری برای قراردادن سایر کابینت‌ها وجود داشته باشد و فضا ذخیره شود.

4. سبک دکوراسیون آشپزخانه ایرانی؛ ایمنی در آشپزخانه

قرارگرفتن در میان بهترین سبک ‌ها در طراحی داخلی آشپزخانه مستلزم قرارگرفتن هر چیزی در جای اصلی خود است. قرارگرفتن هر چیزی در جای درست خود از مسدودشدن مسیر جلوگیری می‌کند و باعث می‌شود افراد حین کارکردن و آشپزی در آشپزخانه به هم برخورد نکنند و یا صدمه ببینند. کابینت، ماشین ظرف‌شویی و یا اجاق‌گاز باید در مناسب‌ترین قسمت باشند؛ به‌عنوان‌مثال اجاق‌گاز باید از پنجره دور باشد؛ ولی به‌جای آن سینک در مقابل پنجره باشد تا زودتر خشک شود.

5. نور و تهویه

نور طبیعی باشد یا مصنوعی فرقی ندارد. آشپزخانه محلی است که وجود نور و تهویه مناسب برای آن ضروری است. تهویه بوی غذا را خارج می‌کند و از پیچیدن بو در کل فضای خانه جلوگیری می‌کند و دمای آشپزخانه را پایین می‌آورد. در هر سبک دکوراسیون آشپزخانه ایرانی این فاکتورهای اساسی باید رعایت گردند.

6. رنگ و جنس

آشپزخانه محیطی است که بسیار استفاده می‌گردد و با مواد تخریب‌کننده مانند آب‌وآتش ارتباط مستقیم دار؛د پس بهتر است بهترین متریال با جنس خوب در ساخت آشپزخانه به کار رود تا دیرتر آسیب ببیند. مواد مقاوم در برابر آتش بهترین گزینه برای بدنه و کف آشپزخانه هستند. انتخاب رنگ برای دکوراسیون آشپزخانه کاملاً سلیقه‌ای است؛ اما رنگ‌های خنثی و روشن چیدمان و ست‌کردن را راحت می‌کنند و حس تمیزی و مرتبی بیشتری را به بیننده می‌دهند.

بررسی 5 سبک دکوراسیون آشپزخانه ایرانی

بررسی 5 سبک دکوراسیون آشپزخانه ایرانی

برای دکوراسیون آشپزخانه سبک‌های متنوع و گسترده‌ای وجود دارد که بهتر است هماهنگ با سبک اجرایی در فضای کلی خانه انتخاب گردد. هر شخصی می‌تواند باتوجه‌به سلیقه خود یک سبک دکوراسیون داخلی مانند: مدرن، مینیمال، صنعتی، کلاسیک، رترو، وینتیج و یا تلفیقی را برای آشپزخانه خود اجرا کند. داشتن آشپزخانه‌ای شیک و نزدیک به سلیقه حس صمیمیت خانه را افزایش می‌دهد و علاقه به تهیه غذای خوشمزه نیز بیشتر می‌شود. در ادامه به پراستفاده‌ترین سبک‌ها در دکوراسیون آشپزخانه‌های ایرانی پرداخته شده است.

1. سبک سنتی ایرانی

معروف‌ترین و قدیمی‌ترین سبک دکوراسیون آشپزخانه ایرانی، سبک سنتی ایرانی است که در بیشتر خانه‌ها به چشم می‌خورد. این سبک حس خانه‌های اصیل ایرانی و نوستالژی گذشته را زنده می‌کند. المان‌ها و اجزای اصلی این سبک رومیزی‌های ترمه، مبل‌های چوبی و قدیمی، پشتی، فرش دستباف ایرانی با طرح‌های پر گل یا گلیم، تابلوها و ساعت‌های قدیمی و اصیل هستند.

هنوز هم برخی از وسایل قدیمی مانند چرخ‌خیاطی، تلفن‌های قدیمی، گرامافون یا صندوقچه‌ها در چیدمان و دکوراسیون ایرانی یافت می‌شوند و برای ویترین مغازه‌ها به کار می‌روند. آشپزخانه در این سبک تفاوت عمده‌ای با سایر سبک‌ها دارد و نشانه‌های اصالت و فرهنگ قدیمی زیاد به چشم می‌خورد. در آشپزخانه با سبک سنتی رنگ‌ها از جایگاه ویژه‌ای برخوردار بوده و همه چیز در رنگ‌های زنده و پر انرژی هستند مانند: ظرف‌های رنگی، سفره‌های طرح‌دار و رومیزی‌های گل‌دار.

2. سبک دکوراسیون آشپزخانه ایرانی؛ سبک کلاسیک

سبک کلاسیک سبکی است که همچنان محبوبیت خود را از دست نداده و هنوز هم اجرا می‌شود. در این سبک از مبلمان سلطنتی، پرده‌های والان‌دار و مخملی، تابلوهای بزرگ و گران‌قیمت، لوسترهای مجلل استفاده می‌شود. رنگ‌های زرشکی و طلایی براق نیز از اجزاء جدانشدنی این سبک هستند. اصل اساسی سبک کلاسیک نمایش‌دادن شکوه و تجملات است. رواج این سبک اشرافی و قدیمی به قرن‌های 18، 19 و 20 میلادی در اروپا و آمریکا بر می‌گردد.

برای جلوه‌دادن به سبک کلاسیک در تضاد با سبک مدرن از وسایل دکوری و تزیینی بیشتری در چیدمان استفاده می‌شود. اغلب سبک دکوراسیون آشپزخانه ایرانی، سبک کلاسیک است؛ چراکه المان‌های اصلی این سبک مانند میزهای غذاخوری چوبی تیره و سنگ‌های تزیینی مجلل و رومیزی‌های طلایی در بیشتر خانه‌ها وجود دارد.

 بهترین سبک ها در طراحی داخلی آشپرخانه؛ سبک مینیمال

3. بهترین سبک ها در طراحی داخلی آشپرخانه؛ سبک مینیمال

برخلاف سبک کلاسیک و سنتی، سبک مینیمال به‌دوراز جزئیات و در نهایت سادگی است. خلوت بودن و سادگی از ویژگی‌های اصلی این سبک است که آرامش ویژه‌ای با خود به همراه دارد. اجرای سبک مینیمال راحت‌تر از سایر سبک‌ها است و خستگی و دل‌زدگی از آن دیرتر اتفاق می‌افتد. برای داشتن آشپزخانه‌ای مینیمال باید همه وسایل یک‌رنگ باشند یا در طیف‌های رنگی نزدیک به هم انتخاب گردند. این سبک روی تمیزی و خلوت‌بودن فضای آشپزخانه تأکید دارد و معمولاً از اشیا، طرح‌ها و خطوط ساده و رنگ‌های خنثی برای چیدمان و تزیین آن استفاده می‌شود.

4. محبوب ‌ترین سبک دکوراسیون آشپزخانه ایرانی؛ سبک مدرن

سبکی که طرف‌داران زیادی جذب و افراد را به خود علاقه‌مند کرده است، سبک مدرن است. در این سبک سادگی و طرح‌های شسته‌رفته و منظم، پالت رنگی ساده و متریال و مصالح طبیعی مانند چوب و فلز و شیشه فاکتورهای اصلی و متداول اجرای آن هستند. یک سبک دکوراسیون آشپزخانه ایرانی نیز سبک مدرن است، در این سبک  نظم و ترتیب مشخصی در فضای آشپزخانه حاکم بوده و کمترین رنگ‌ها به‌کاررفته است.

در دکوراسیون آشپزخانه مدرن درهم‌وبرهمی و بی‌نظمی وجود ندارد و تزیینات زیاد در ابعاد مختلف با ساده‌ترین حالت به چشم می‌خورند. مهم‌ترین اصولی که می‌توان در آشپزخانه مدرن به کاربرد استفاده از کابینت‌های براق بدون قاب و نقش و حتی بدون دستگیره است. کف و دیوارها را نیز باید با ساده‌ترین کاشی و سرامیک بدون نقش پوشاند. چوب زیبایی سبک مدرن را چندبرابر می‌کند و معمولاً در آشپزخانه برای جلوه بیشتر از صندلی‌های چوبی استفاده می‌شود.

5. سبک تلفیقی؛ سبکی جسورانه

هرگاه انتخاب سبک دشوار می‌شود با اجرای سبک تلفیقی می‌توان چند ویژگی جذاب از هر سبک را هم‌زمان در فضای خانه داشت. این سبک قاعده و قانون مشخصی ندارد و افراد بر اساس سلیقه و تمایل خود چیدمان را انجام می‌دهند.  سبک تلفیقی اگرچه آسان به نظر می‌رسد؛ اما نیاز به جسارت و خلاقیت دارد تا فضا شلوغ و ناهماهنگ به چشم نیاید.

استفاده از المان‌های تصادفی در سبک دکوراسیون آشپزخانه ایرانی همان سبک تلفیقی است. قراردادن وسایل مختلف در کنار هم بدون دقت و رعایت اصول فاجعه‌ای در زیبایی آشپزخانه به وجود می‌آورد؛ پس بهتر است از متخصصان این حرفه کمک گرفت. دقت، حوصله و به‌کارگرفتن ایده‌های جدید، موجب خلق دیزاین آشپزخانه‌ شیک و منحصربه‌فرد می‌شود.

سبک تلفیقی؛ سبکی جسورانه

جمع‌بندی

انتخاب سبک دکوراسیون آشپزخانه ایرانی اهمیت زیادی دارد؛ چرا که آشپزخانه مهم‌ترین نقطه هر خانه است. وقتی فرد بیشترین کارهای خود را در این مکان انجام می‌دهد و نیاز به حس خوب و آرامش برای گذراندن زمان خود در آشپزخانه دارد باید سبکی باب سلیقه و مناسب فضای آشپزخانه خود انتخاب کند. بهترین سبک ها در طراحی داخلی آشپزخانه، سبک‌هایی هستند که با اجرای آن‌ها دسترسی به وسایل مشکل نشود، امنیت فضای آشپزخانه همچنان پابرجا باشد و زیبایی را به نمایش بگذارند.

سبک‌های کلاسیک و مدرن بیشترین تقاضا را برای خانه‌های ایرانی دارند و نشانه‌های این سبک‌ها در بیشتر آشپزخانه‌ها دیده می‌شود. نظم و سادگی در همه بخش‌های سبک مدرن به چشم می‌خورد. طراحی دکوراسیون کابینت آشپزخانه در سبک مدرن ساده‌ترین نوع آن است و از کابین‌های براق، ساده و بدون دسته استفاده می‌شود. گروه معماری آرت دیزاین اجراکننده جدیدترین طراحی‌های روز دنیا مطابق باسلیقه شما خانه‌های زیبایی برای شما خلق خواهند کرد. برای آشنایی بیشتر با این مجموعه می‌توانید از پروژه ها دیدن نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ضد اسپم *Captcha Plus loading...

Close Menu