مزایای استفاده از سبک جذاب کلاسیک در طراحی اتاق خواب

در طول سال‌ها، اتاق خواب از یک فضای کوچک و دورافتاده که برای خواب در نظر گرفته می‌شد، به یکی از مهم‌ترین اتاق‌ها در خانه و به یک منطقه مجلل برای آرامش حواس تبدیل شده است. امروزه در واقع اتاق‌خواب‌های اصلی بزرگ‌تر هستند. حمام اختصاصی، بالکن و مبلمانی که هم تزئینی و هم کاربردی هستند، باعث شده‌اند تا بتوانید فعالیت‌های روزانه خود را در اتاق خواب به‌راحتی انجام دهید. برای اینکه تجربه‌ای منحصربه‌فرد و رضایت‌بخش را به خود اختصاص دهید، می‌توانید از سبک جذاب کلاسیک در طراحی اتاق خواب بهره بگیرید. طراحی اتاق خواب به سبک کلاسیک علاوه بر زیبایی و جلوه بصری حس آرامش در فضا را القا می‌کند. در ادامه مطلب از گروه معماری آرت دیزاین با مدیریت حسام سلیمانی به بررسی مزایای سبک کلاسیک در دکوراسیون و اتاق‌خواب می‌پردازیم.

سبک طراحی داخلی کلاسیک؛ معنا و مفهوم

سبک طراحی داخلی کلاسیک؛ معنا و مفهوم

سبک طراحی داخلی کلاسیک روشی برای تجهیز قسمت‌های مختلف خانه مانند اتاق‌خواب است که بر اساس ایده فضایی اصیل و شیک، با استفاده از مبلمان و لوازم با مواد باکیفیت است. عوامل دیگری نیز در ایجاد ظرافت جاودانه در سبک کلاسیک وجود دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به اثاثیه شیک و باابهت با الهام از دوران یونانی و رومی و تزئینات مجلل برگرفته از دوره رنسانس و ویکتوریا اشاره کرد. سبک طراحی داخلی کلاسیک جذابیتی جاودانه دارد. این سبک طراحی داخلی طرفداران زیادی در سراسر دنیا دارد. طراحی داخلی کلاسیک دارای ویژگی‌های بسیاری است که هرکدام مختص این سبک هستند؛ به‌گونه‌ای که این سبک را از سایر سبک‌ها متمایز می‌کنند. ویژگی‌هایی که نمایانگر سبک جذاب کلاسیک در طراحی اتاق خواب و سایر قسمت‌های خانه هستند عبارت‌اند از:

  • تقارن
  • نظم
  • ترکیب رنگ خاص
  • وسایل چوبی
  • لوازم سلطنتی و لوکس
  • داشتن جزئیات
  • داشتن یک نقطه کانونی

سبک کلاسیک با کلاس و ظرافت بی‌چون‌وچرای خود متمایز می‌شود؛ اما اتاق خواب تنها زمانی به حداکثر میزان سبک، زیبایی و کاربرد دست پیدا می‌کند که وسایل به‌درستی توزیع شده باشند. در ادامه نگاهی دقیق‌تر به معیارهای سبک جذاب کلاسیک در طراحی اتاق خواب خواهیم پرداخت.

سبک کلاسیک در اتاق‌ خواب‌های جدید

باگذشت زمان، اتاق خواب وظیفه اصلی خود را گسترش داده و شامل سایر وظایف ثانویه شده است. در حال حاضر اتاق خواب به‌جای اینکه تنها یک اتاق ساده برای استراحت باشد، شروع به گنجاندن ویژگی‌های مانند قسمت نشیمن، حمام، قسمتی برای مطالعه، میز قهوه‌خوری، صندلی راحتی، مناطقی برای لباس پوشیدن و… کرده است. در اتاق‌هایی با متراژ بزرگ، می‌توان اتاق‌هایی درون اتاق دیگر برای ایجاد رختکن، حمام و سرویس بهداشتی و…اختصاص داد. این امر به‌ویژه برای اتاق‌خواب‌های بزرگی که به سبک کلاسیک طراحی شده‌اند مناسب است و کمتر برای اتاق‌هایی که حس و حال معاصر دارند استفاده می‌شود.

سبک کلاسیک در اتاق‌ خواب‌های جدید

چگونه از سبک جذاب کلاسیک در طراحی اتاق خواب استفاده کنیم؟

در طراحی اتاق خواب به سبک کلاسیک باید توجه داشته باشیم که درعین‌حال راحتی و تجمل را باهم ترکیب کنیم. در طراحی مبلمان اتاق خواب کلاسیک، لازم است از موارد ضروری شروع کنیم. این بدان معنی است اطمینان حاصل کنیم همه وسایلی که برای راحتی در اتاقی خواب لازم داریم، وجود داشته باشد. معمولاً این وسایل شامل تختخواب، جالباسی، میز پاتختی، کمد و آینه می‌شوند. یک قاعده در سبک جذاب کلاسیک در طراحی اتاق خواب، انتخاب یکی از وسایل به‌عنوان عنصر مرکزی (که معمولاً تختخواب است) و هماهنگ‌کردن دیگر وسایل با آن است. بااین‌حال، طرح‌های دیگری نیز وجود دارد که تخت با طراحی مبلمان هماهنگ نیست و از سبک خاصی پیروی می‌کند.

یکی دیگر از جنبه‌های اساسی سبک جذاب کلاسیک در طراحی اتاق خواب که باید به آن توجه داشت، نیاز به ساخت عناصری با ویژگی‌های سطوح درخشان، قطعات نمادین، آثار هنری، وسایل ظریف، جزئیات لوکس و همچنین کاربردی و قابل‌استفاده است. در اصل باید وسایل را به‌گونه‌ای هماهنگ کرد که قوانین زیبایی‌شناختی را با فضای گرم و دلنشین اتاق‌خواب ترکیب کنند.

فضای کلاسیک، همان‌طور که در ادامه توضیح خواهیم داد، نه‌تنها از طریق مبلمان، بلکه به‌وسیله انتخاب رنگ، نور و افزودن اشیاء تزئینی ساخته می‌شود.

برای طراحی اتاق خواب به سبک کلاسیک به چه وسایلی نیاز داریم؟

برای طراحی اتاق خواب به سبک کلاسیک به چه وسایلی نیاز داریم؟

وقتی به اتاق خوابی فکر می‌کنیم که به سبک کلاسیک طراحی شده است، اولین متریالی که به ذهن ما می‌رسد، احتمالاً چوب است. درواقع، مبلمان چوبی برای طراحی اتاق خواب به سبک کلاسیک ضروری است. این امر دو دلیل دارد که عبارت‌اند از:

  • چوب ماده‌ای است که می‌تواند اتاق‌ها را گرم و دنج جلوه بدهد. می‌دانیم که از بین تمام اتاق‌های خانه، اتاق خواب جایی است که بیشترین نیاز به این احساس گرما و راحتی را دارد.
  • چوب تطبیق‌پذیری سبکی عالی را ارائه می‌دهد. بسته به طراحی انتخاب شده برای مبلمان و یا کفپوش، سبک کلاسیک می‌تواند معانی مختلفی به خود بگیرد.

چوب‌های قهوه‌ای ظریف مانند گردو، ماهون و آبنوس مواردی هستند که معمولاً با سبک کلاسیک رنسانس ارتباط دارند. البته برای دستیابی به چنین فضای مجللی علاوه بر نوع چوب، به اجزای دیگری نیز نیاز است. از سوی دیگر کسانی که سبک جذاب کلاسیک در طراحی اتاق خواب را می‌پسندند، ممکن است رنگ‌های روشن را انتخاب کنند. چوب‌هایی مانند بلوط، صنوبر، نارون یا راش برای این دسته از افراد مناسب‌تر است؛ اما چوب تنها ماده کاربردی در ایجاد حال و هوای کلاسیک برای اتاق خواب نیست. معمولاً مواد دیگر با چوب ترکیب می‌شوند. در واقع در اشکال مختلف، سبک کلاسیک با مواد مختلف از شیشه‌گرفته تا سرامیک، همخوانی دارد.

نحوه چیدمان مبلمان در طراحی اتاق خواب به سبک کلاسیک

نحوه چیدمان مبلمان در طراحی اتاق خواب به سبک کلاسیک

هیچ قانون نقض ناپذیری در طراحی داخلی وجود ندارد؛ اما قطعاً دستورالعمل‌هایی وجود دارد که به تعریف معیارهای زیبایی‌شناختی کمک می‌کند. در واقع، در هر محیطی، حتی در شیک‌ترین و مجلل‌ترین مکان‌ها، برای شکل، اندازه و چیدمان وسایل تناسبات و اندازه‌گیری‌هایی برای اطمینان از راحتی، ایمنی و امنیت کاربر اهمیت دارد. مکان ایده‌آل برای میزهای کنار تخت در سبک جذاب کلاسیک در طراحی اتاق خواب، در دو طرف تخت است؛ به‌طوری‌که یک قفسه در آن‌ها وجود دارد که محل قراردادن وسایل مهم است. برای وسایل دیگر مانند کمد، جالباسی و… قوانین مشخصی وجود ندارد.

نکته مهم این است که از فضای موجود برای توزیع منطقی و عملی وسایل مختلف استفاده شود تا حرکت در داخل اتاق روان و ایمن باشد. کمد معمولاً دیوار روبه روی تخت را اشغال می‌کند تا زمانی که عمق آن مانع از عبور و مرور نشود. همان‌طور که گفتیم، می‌توان آن را در جای دیگری از اتاق قرار داد؛ به‌عنوان‌مثال اگر کمد مدل گوشه‌ای باشد، می‌تواند بخشی از دیوار جلو و بخشی از دیوار به‌موازات تخت را اشغال کند.

اگر از سبک جذاب کلاسیک در طراحی اتاق خواب‌ با متراژ بزرگ استفاده شود، می‌توان علاوه بر مبلمان اصلی، عناصر اکسسوری نیز در آن گنجاند که به جلوه بیشتر این سبک کمک می‌کند.

قبلاً دیده بودیم که مثلاً در یک اتاق خواب بزرگ و مجلل، فضایی برای مطالعه وجود دارد؛ اما اگر متراژ اتاق خواب اجازه می‌دهد، می‌توان مبل شزلون را در پای تخت قرار داد. این مبل با طراحی پیچیده و جزئیات ظریف، راحتی و ظرافت را به طراحی اتاق خواب به سبک کلاسیک می‌بخشد.

ایجاد فضای سبک جذاب کلاسیک در طراحی اتاق خواب: رنگ، نور و جزئیات

ایجاد فضای سبک جذاب کلاسیک در طراحی اتاق خواب: رنگ، نور و جزئیات

همان‌طور که دیدیم، در دنیای مبلمان هیچ راهی برای تفسیر سبک کلاسیک وجود ندارد. ولی ما می‌توانیم مواد مختلف را باهم ترکیب کنیم که هرکدام به نوبه خود در نسخه‌های رنگی بی‌نهایت موجود هستند و این فرصت را به ما می‌دهند تا تنوع سبکی را افزایش دهیم. می‌توانیم با اضافه‌کردن نور، لوازم جانبی و رنگ مناسب، سبک جذاب کلاسیک را در اتاق خواب خود اجرا کنیم.

1. سبک جذاب کلاسیک در طراحی اتاق خواب؛ انتخاب رنگ

پالت رنگ در طراحی اتاق خواب به سبک کلاسیک باید باتوجه‌به ویژگی‌های آن انتخاب شود؛ بنابراین برای اجرای سبک جذاب کلاسیک در طراحی اتاق خواب، مناسب‌ترین رنگ‌، رنگ‌های آرام و خنثی هستند. به طور خاص برای دیوارها، کاربردی‌ترین رنگ‌ها سفید، بژ و رنگ‌های پاستیلی هستند که احساس آرامش را منتقل می‌کنند. برای ازبین‌بردن یکنواختی ظاهر تک‌رنگ، می‌توانید بخشی از دیوار را (مثلاً پشت تخت) با کاغذدیواری با طرحی ظریف و زیبا بپوشانید.

2. لوازم جانبی

آینه یکی از وسایلی است که هر اتاق خوابی به آن نیاز دارد. در طراحی اتاق خواب به سبک کلاسیک اغلب آن را بالای کمد یا میز آرایش می‌یابیم. طراحی آینه می‌تواند هماهنگ با سایر مبلمان اتاق خواب یا طرحی مستقل باشد. در مورد اول، یکنواختی سبک به اتاق ظاهری تمیز و هماهنگ می‌بخشد و در مورد دوم، می‌تواند با شکل، رنگ یا جنس خاصی که دارد جلوه‌ای مجلل به اتاق خواب بدهد. از دیگر لوازم جانبی حائز اهمیت در سبک جذاب کلاسیک در طراحی اتاق خواب می‌توان به پرده‌ها، بالش‌ها و فرش اشاره کرد.

یکی از مواردی که باید در طراحی اتاق خواب به سبک کلاسیک وجود داشته باشد، پرده‌های والانس با روکش پارچه‌ای سنگین که روی پرده‌ها را پوشانده شده است و تزئینات ظریف و مجلل است. پرده‌های مخملی، به طور گسترده در اتاق خواب استفاده می‌شوند. پرده علاوه بر کاربرد تزئینی، برای ایجاد تاریکی مناسب برای بهبود خواب نیز مفید است. بااین‌حال، اگر اتاق زیاد بزرگ یا روشن نیست، پرده‌های مخمل ممکن است بهترین گزینه نباشند. در چنین مواقعی بهتر است سراغ پارچه‌های ظریف اما سبک مانند کتان یا ساتن بروید.

انتخاب طرح و رنگ پرده به سلیقه فرد بستگی دارد. برخی مایل هستند با مبلمان تضاد رنگی ایجاد کنند و کسانی هستند که با انتخاب یک نوع پارچه برای هماهنگی پرده‌ها و بالش‌های تزئینی روی تخت، نمای کلی ثابت و یکنواختی را ایجاد می‌کنند.

فرش‌ها نیز از وسایلی هستند که می‌توانند در تکمیل ظاهر سبک جذاب کلاسیک در طراحی اتاق خواب تفاوت ایجاد کنند. شما می‌توانید یک فرش ایرانی شیک یا یک فرش تک‌رنگ ساده انتخاب کنید. آنچه مهم است، این است که به طور طبیعی در دکور بادقت طراحی شده به‌درستی جای بگیرد؛ بنابراین، آنچه بر عملکرد زیبایی لوازم جانبی اتاق خواب به سبک کلاسیک تأثیر می‌گذارد، شکل، سبک، رنگ یا الگوی وسایل نیست، بلکه کیفیت متریال و طرز کار آن است.

طراحی اتاق خواب به سبک کلاسیک؛ نور

3. طراحی اتاق خواب به سبک کلاسیک؛ نور

یک لوستر سبک، درصورتی‌که طراحی لوکس و پر زرق‌وبرقی داشته باشد، می‌تواند به نقطه کانونی اتاق خواب تبدیل شود. در سبک جذاب کلاسیک در طراحی اتاق خواب، اتصالات روشنایی با بازوهای کریستالی با روکش‌های ظریف (طلا، نقره و…) رایج است و به‌طورکلی همه مدل‌ها ساخته شده از مواد گرانبهایی مانند کریستال، شیشه، برنج یا مس هستند. در اتاق خواب، مانند سایر اتاق‌های خانه، تنوع بخشیدن به سیستم روشنایی مهم است. لازم نیست آن را فقط به اتصالات سقف محدود کنیم؛ برای مثال، می‌توان از دیوارکوب‌های بالای میزهای پاتختی یا آباژور و… استفاده کرد.

مزایای سبک کلاسیک در دکوراسیون

طراحی داخلی به سبک کلاسیک می‌تواند بسیار جذاب باشد. از جمله مزایای سبک کلاسیک در دکوراسیون داخلی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • طراحی داخلی به سبک کلاسیک هرگز از مد نمی‌افتد و همیشه تازگی دارد.
  • سبک کلاسیک گویای سلیقه غنی و ثروتمند شما است.
  • مبلمان در سبک کلاسیک با چوب خالص طراحی شده‌اند و بادوام و مستحکم هستند.
  • نیازی نیست هر چند وقت یک‌بار دکوراسیون را تغییر دهید؛ زیرا ویژگی‌ها و رنگ‌های ظریف موجود در سبک کلاسیک در دکوراسیون چشمان شما را خسته نمی‌کنند.

جمع‌بندی

اگر به دنبال سبکی خاص و متعادل برای فضای اتاق خواب خود هستید، سبک کلاسیک را انتخاب کنید. این سبک هنوز هم یک روش محبوب برای طراحی قسمت‌های مختلف خانه است. عناصر معماری دکوراتیو، مبلمان و لوازم جانبی که با قوام و تقارن، زیبایی و راحتی را باهم ترکیب کرده و نقش اصلی را در سبک جذاب کلاسیک در طراحی اتاق خواب ایفا می‌کنند. طراحی اتاق خواب به سبک کلاسیک باتوجه‌به مزایای سبک کلاسیک در دکوراسیون طرف‌داران زیادی دارد.

سبک کلاسیک برای افرادی مناسب است که می‌خواهند سال‌ها از دکوراسیون خود لذت ببرند. برای طراحی دکوراسیون داخلی فضاهای مسکونی، تجاری و اداری می‌توانید از گروه معماری آرت دیزاین با سال‌ها سابقه، مهارت و دانش کمک بگیرید. آرت دیزاین با طراحی‌های به‌روز و مطابق باسلیقه شما بهترین فضاها را برای شما رقم می‌زند. با مراجعه به وب‌سایت حسام سلیمانی می‌توانید از نمونه کارها دیدن کنید.

طراحی داخلی کلاسیک چگونه است؟

طراحی داخلی کلاسیک روشی برای تجهیز قسمت‌های مختلف خانه مانند اتاق‌خواب است که بر اساس ایده فضایی اصیل و شیک، با استفاده از مبلمان و لوازم با مواد باکیفیت است.

در طراحی داخلی به سبک کلاسیک استفاده از نور چه تاثیری دارد؟

یک لوستر سبک، درصورتی‌که طراحی لوکس و پر زرق‌وبرقی داشته باشد، می‌تواند به نقطه کانونی اتاق خواب تبدیل شود. در سبک جذاب کلاسیک در طراحی اتاق خواب، اتصالات روشنایی با بازوهای کریستالی با روکش‌های ظریف (طلا، نقره و…) رایج است و به‌طورکلی همه مدل‌ها ساخته شده از مواد گرانبهایی مانند کریستال، شیشه، برنج یا مس هستند.

در طراحی داخلی به سبک کلاسیک از چه رنگ‌هایی استفاده می‌شود؟

پالت رنگ در طراحی اتاق خواب به سبک کلاسیک باید باتوجه‌به ویژگی‌های آن انتخاب شود؛ بنابراین برای اجرای سبک جذاب کلاسیک در طراحی اتاق خواب، مناسب‌ترین رنگ‌، رنگ‌های آرام و خنثی هستند. به طور خاص برای دیوارها، کاربردی‌ترین رنگ‌ها سفید، بژ و رنگ‌های پاستیلی هستند که احساس آرامش را منتقل می‌کنند. برای ازبین‌بردن یکنواختی ظاهر تک‌رنگ، می‌توانید بخشی از دیوار را (مثلاً پشت تخت) با کاغذدیواری با طرحی ظریف و زیبا بپوشانید.

در طراحی داخلی به سبک کلاسیک از چه چوب‌هایی استفاده می‌شود؟

چوب‌های قهوه‌ای ظریف مانند گردو، ماهون و آبنوس مواردی هستند که معمولاً با سبک کلاسیک رنسانس ارتباط دارند. البته برای دستیابی به چنین فضای مجللی علاوه بر نوع چوب، به اجزای دیگری نیز نیاز است. از سوی دیگر کسانی که سبک جذاب کلاسیک در طراحی اتاق خواب را می‌پسندند، ممکن است رنگ‌های روشن را انتخاب کنند. چوب‌هایی مانند بلوط، صنوبر، نارون یا راش برای این دسته از افراد مناسب‌تر است؛ اما چوب تنها ماده کاربردی در ایجاد حال و هوای کلاسیک برای اتاق خواب نیست. معمولاً مواد دیگر با چوب ترکیب می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ضد اسپم *Captcha Plus loading...

Close Menu