سبک بوهو یا Boho Style؛ سبک بوهو در دکوراسیون داخلی

به دلیل تنوع در سبک‌های دکوراسیون داخلی این رشته هنری همیشه برای تمام افراد با سلیقه‌های متفاوت حرفی برای گفتن دارد. اگر خانه‌ای سرشار از جریان گرمابخش زندگی می‌خواهید، به ذوق و احساس هنری خود اجازه ظهور می‌دهید و می‌خواهید فضای دکوراسیون خانه خود را شخصاً خلق کنید، سبک بوهو در دکوراسیون داخلی دقیقاً همان چیزی است که به دنبالش هستید. سبک بوهو یا Boho Style الهام گرفته از زندگی قبیله‌ بوهمیان در جمهوری چک است. شاید در نگاه اول تصور شود این سبک نوعی آشفتگی و بی‌قانونی در بطن خود دارد؛ ولی در حقیقت این‌گونه نیست. در طراحی داخلی به سبک بوهو فرهنگ و هنر نقش بسیار پررنگی دارد و نشانه‌های سنت، اصالت و بومی‌گرایی در جای‌جای آن به چشم می‌خورد. تاثیر سبک بوهو یا بوهمین در طراحی دکوراسیون داخلی موجب جریان‌یافتن روح زندگی در فضای منزل می‌شود. در حقیقت سبک بوهو تلفیقی از هنر و فرهنگ در زندگی است و از دکوراتیوها و وسایل تزیینی فرهنگ‌های مختلف در آن استفاده می‌شود. گروه معماری آرت دیزاین با مدیریت حسام سلیمانی بهترین سبک دکوراسیون داخلی را مطابق باسلیقه و روحیات شما طراحی و اجرا می‌کند. همراه با این گروه سبک بوهو را بررسی می‌کنیم.

دکوراسیون خلاقانه مانند هنرمندان

دکوراسیون خلاقانه مانند هنرمندان

شاید در نگاه اول سبک بوهو در دکوراسیون داخلی شلوغ و آشفته به نظر برسد؛ اما در حقیقت این سبک خلاقیت، سرزندگی و جریان روح حیات را در خود دارد. در این سبک طراحی دکوراسیون داخلی از وسایل دکوراتیو غیرمعمول برای تزیین استفاده می‌شود و به‌نوعی سبک زندگی هنرمندان، بازیگران، نویسندگان و حتی مسافران را به تصویر می‌کشد. شاید از یک نظر بتوان سبک بوهو را نقطه مقابل سبک مینیمال قرارداد. پایه و اساس خلق این سبک خودگرایی و خویشتن دوستی است. شما بر اساس روحیات و علایق خود می‌توانید این سبک را شخصی‌سازی کنید. این ویژگی شما را در آرامش همراه باانرژی غرق خواهد کرد.  

سبک هنری و خاص؛ سبک بوهو در دکوراسیون داخلی

سبک بوهو یا بوهمین یکی از سبک‌های هنری خاص و سرشار از خلاقیت است. در سبک دکوراسیون داخلی بوهو فرهنگ و هنر نقش زیادی دارد و مانند سبک‌های دیگر از قوانین خاصی پیروی نمی‌کند. سبک بوهو را سبک کولی‌ها نیز نام‌گذاری می‌کنند؛ زیرا این سبک شباهت زیادی به فرهنگ زندگی قبیله بوهمیان جمهوری چک دارد که از سبک‌های مدرن فاصله گرفته‌اند. در طراحی داخلی سبک بوهو از وسایلی با ماهیت الهام‌بخش و قدیمی استفاده می‌شود و تزیینات اهمیت زیادی دارد؛ به‌عنوان‌مثال استفاده از تابلوهای نقاشی، قلاب‌بافی، گل مینا به‌عنوان نماد کشاورزی، شلف‌های دیواری و تابلوفرش‌های دستباف در این سبک کاملاً مشهود است. براین‌اساس سبک بوهو یا Boho Styleدارای ویژگی‌های خاصی است که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

مبلمان در طراحی داخلی به سبک بوهو

1. مبلمان در طراحی داخلی به سبک بوهو

یکی از بخش‌های مهم سبک بوهو در دکوراسیون داخلی مبلمان است. استفاده از مبلمان با پارچه‌های مخمل، طراحی منحصربه‌فرد، رنگ‌های اشباع و توانایی شخصی‌سازی و سلیقه شخصی از ویژگی‌های مبلمان در طراحی داخلی به سبک بوهو است. عدم تناسب بین ابعاد مبلمان و فضای موردنظر از دیگر ویژگی‌های سبک بوهو است. استفاده از شال مبل با طرح‌های مکرومه‌بافی و سوزن‌دوزی در سبک بوهو رایج است. می‌توان از کوسن‌های رنگی متعدد با سوزن‌دوزی‌ها و گل‌دوزی‌های زیبا به تعداد زیاد استفاده کرد. در سبک بوهو استفاده از مبل‌های پروانه‌ای، صندلی‌های تابی حصیری، پاف‌های چرمی مراکشی، صندلی‌های راحتی خیزران و صندلی‌های چوبی و فلزی طاووس محبوبیت زیادی دارد.

2. سبک بوهو در دکوراسیون داخلی؛ رنگ‌ بندی

به دلیل آنکه در سبک بوهو فرهنگ و اصالت نقش پررنگی دارد، نشانه‌های طبیعت و رنگ‌های آن به‌وفور در آن مشاهده می‌شود. از جمله رنگ‌های سبک بوهو در دکوراسیون داخلی می‌توان رنگ‌های سفید، آبی فیروزه‌ای، قهوه‌ای تیره و روشن و سبز را نام برد. همچنین می‌توان با استفاده از رنگ‌های خنثی بدون ایجاد شلوغی در فضا طرح‌های مختلف را در کنار یکدیگر ایجاد کرد. به‌عنوان یک ایده دیگر می‌توانید از یکی از رنگ‌های خنثی به‌عنوان پایه رنگ استفاده کنید. سپس با استفاده از رنگ‌های دیگر فضا را اشباع کنید تا شاهد یک هارمونی بسیار جذاب در محیط باشید.

نورپردازی در سبک بوهو

3. نورپردازی در سبک بوهو

در سبک بوهو اثری از لوسترهای کریستالی بزرگ، آویزها یا لامپ‌های ال‌ای‌دی کوچک و بزرگ نمی‌بینید. سبک بوهو در دکوراسیون داخلی تلاش می‌کند فضایی کاملاً عرفانی و آرام‌بخش در کنار بوی خوش عود خلق کند. به همین منظور از لوسترهای کوچک چوبی یا فلزی با کمترین تعداد کریستال و شمع‌های کوچک و بزرگ در گوشه‌وکنار استفاده می‌شود. برای آباژور می‌توانید از آباژورهای قدیمی ساده یا طرح‌دار استفاده کنید. استفاده از نورهای ضعیف و آینه برای پخش نور در تمام محیط یکی از تکنیک‌های نورپردازی در این سبک است.

4. طراحی داخلی به سبک بوهو؛ فرش در سبک بوهو

در بیشتر فضاهای بوهمین از فرش به‌جای پارکت استفاده می‌شود. استفاده از فرش‌های دستباف مانند گلیم، جاجیم و قالیچه‌های رنگی در طراحی داخلی به سبک بوهو کاربرد زیادی دارند. اگر دوست دارید از کف‌پوش پارکت برای خانه خود استفاده کنید می‌توانید فرش‌های دستباف را در وسط اتاق پهن کنید. از جمله فرش‌های محبوب در سبک بوهو فرش‌های بنی اورین است. این فرش‌های سفید دارای خطوط و رنگ‌های مشکی هستند و به‌کرات در سبک بوهو استفاده می‌شوند.

5. دکوراتیو و اکسسوری‌ها در سبک بوهو

عناصر تزیینی بخش دیگر و یکی از مهم‌ترین نقاط تمایز این سبک با سبک‌های دیگر است. درست است که خانه‌های سبک بوهو شبیه خانه کولی‌ها است و عناصر تزیینی زیادی در گوشه‌وکنار آن به چشم می‌خورد؛ ولی استفاده از عناصر تزیینی نباید موجب شلوغی و آشفتگی فضا شود؛ بلکه باید فضا را زیبا و جذاب کند. به همین دلیل خرید وسایل برای سبک بوهو در دکوراسیون داخلی نیازمند تخصص و مهارت زیادی است. مکرومه یکی از عناصر مهم در تزیینات این سبک است. علاوه بر آویزهای مکرومه‌ که با رنگ‌های روشن بافته می‌شوند و در جای‌جای خانه آویزان می‌شوند، می‌توان با مکرومه‌بافی پرده و شال مبل نیز تهیه کرد. استفاده از سبک بوهو در طراحی داخلی کافی شاپ یا طراحی داخلی رستوران می‌تواند یک فضاهای داخلی هنری خاص و جذاب را رقم بزند.

دکوراتیو و اکسسوری‌ها در سبک بوهو

6. سبک بوهو در دکوراسیون داخلی؛ گیاهان

در یک فضای طراحی‌شده به سبک بوهو آویزان کردن گیاهان گزینه‌ای عالی است؛ زیرا با استفاده از گیاهان می‌توانید فضایی آرام‌تر و دلنشین خلق کنید. از طرف دیگر گیاهان به‌راحتی با سبک بوهو هماهنگ می‌شوند و فضای خانه حال و هوای تازه‌ای می‌گیرد. یکی از گزینه‌ها برای استفاده از گیاهان در سبک بوهو یا Boho Style استفاده از یک سبد ساده حصیری به‌جای یک گلدان پرزرق‌وبرق است؛ زیرا حصیر و سبک بوهو سازگاری زیادی با یکدیگر دارند و فضا زیباتر می‌شود.

طراحی داخلی به سبک بوهو

بر خلاف طراحی مینیمال یا سبک‌های مدرن در طراحی داخلی به سبک بوهو محدودیت‌های سخت‌گیرانه و قوانین منظم وجود ندارد. به‌عبارت‌دیگر برای سبک بوهو در دکوراسیون داخلی از المان‌های سبک ماکسیمالیسم استفاده می‌شود و انتخاب پارچه‌های رنگارنگ، قالیچه‌ها، نقش‌های فرهنگ‌های مختلف، آثار هنری، کتاب، مجسمه و مبلمان ویژگی‌های شخصیتی افراد را نشان می‌دهند. در اواخر قرن بیستم و اوایل قرن بیست و یکم این سبک در زمره محبوب‌ترین سبک‌های دکوراسیون داخلی بود؛ علت این امر نگرش آزادانه و فارغ از قاعده و قانون سبک بوهو بود. البته سبک بوهو با وجود طراحی آزاد و بی‌قانون خود دارای چند المان مشترک است که با پیروی از آن‌ها می‌توان فضایی منطبق با سبک بوهو خلق کرد. استفاده از مبلمان حصیری و چوبی در سبک بوهو اهمیت زیادی دارد. فضای خانه را می‌توان با پارچه، آینه با قاب حصیری، طرح‌های هندسی خاص، آثار هنری، اشیای خاطره‌انگیز و وسایل قدیمی پر کرد.

تأثیر سبک بوهو در طراحی دکوراسیون داخلی

استفاده از رنگ‌های شاد، مبلمان حصیری و چوبی، نورپردازی‌های عارفانه، شمع، عود، هنرهای اصیل و سنتی محیطی شاد و جذاب برای طرف‌داران سبک بوهو ایجاد می‌کند. سبک بوهو در دکوراسیون داخلی به دلیل دوری از تجمل‌گرایی و ایده‌های متنوع محبوبیت زیادی دارد و فضای محبوب هنرمندان و نویسندگان و مسافران را تداعی می‌کند. در این سبک وسایل تزیینی فاخر مانند مبلمان سلطنتی و لوسترهای گران‌قیمت حذف می‌شوند و مبلمان و لوستر چوبی یا فلزی، جاجیم، گلیم و کوسن‌های گل‌دوزی شده رنگی استفاده می‌شود.

تأثیر سبک بوهو در طراحی دکوراسیون داخلی

جمع‌بندی

سبک بوهو در دکوراسیون داخلی نوعی سبک غیرمتعارف و هنجارشکن است و می‌توان آن را بازگشت به گذشته فرهنگی  و هنری دانست. طراحی داخلی به سبک بوهو به یک سرزمین و جغرافیا محدود نمی‌شود و چیدمانی با هویت، اصالت، سلیقه و استقلال فردی خلق می‌کند. سبک بوهو با دکوراسیون خاص و آرام‌بخش و درعین‌حال شاد و انرژی‌بخش خود روح حقیقی حیات و جریان سرشار زندگی را نمایان می‌کند. درباره تاثیر سبک بوهو یا بوهمین در طراحی دکوراسیون داخلی همین بس که فرد در چنین فضایی در پرتو نور شمع و بوی خوش عود، غرق در رنگ‌های زیبا، فضایی عرفانی را تجربه می‌کند. گروه معماری آرت دیزاین با مدیریت حسام سلیمانی با سال‌ها تجربه موفق در زمینه طراحی و اجرای سبک‌های مختلف دکوراسیون داخلی، دکوراسیونی شاد و آرام‌بخش برای شما اجرا خواهد کرد. با مراجعه به وب‌سایت حسام سلیمانی می‌توانید از نمونه کارها دیدن کنید.     

سبک بوهو در طراحی دکوراسیون داخلی چگونه است؟

سبک بوهو را سبک کولی‌ها نیز نام‌گذاری می‌کنند؛ زیرا این سبک شباهت زیادی به فرهنگ زندگی قبیله بوهمیان جمهوری چک دارد که از سبک‌های مدرن فاصله گرفته‌اند. در طراحی داخلی سبک بوهو از وسایلی با ماهیت الهام‌بخش و قدیمی استفاده می‌شود و تزیینات اهمیت زیادی دارد؛ به‌عنوان‌مثال استفاده از تابلوهای نقاشی، قلاب‌بافی، گل مینا به‌عنوان نماد کشاورزی، شلف‌های دیواری و تابلوفرش‌های دستباف در این سبک کاملاً مشهود است.

نقش گیاهان در طراحی داخلی به سبک بوهو چیست؟

در یک فضای طراحی‌شده به سبک بوهو آویزان کردن گیاهان گزینه‌ای عالی است؛ زیرا با استفاده از گیاهان می‌توانید فضایی آرام‌تر و دلنشین خلق کنید. از طرف دیگر گیاهان به‌راحتی با سبک بوهو هماهنگ می‌شوند و فضای خانه حال و هوای تازه‌ای می‌گیرد. یکی از گزینه‌ها برای استفاده از گیاهان در سبک بوهو یا Boho Style استفاده از یک سبد ساده حصیری به‌جای یک گلدان پرزرق‌وبرق است؛ زیرا حصیر و سبک بوهو سازگاری زیادی با یکدیگر دارند و فضا زیباتر می‌شود.

نورپردازی در سبک بوهو به چه صورت است؟

در سبک بوهو اثری از لوسترهای کریستالی بزرگ، آویزها یا لامپ‌های ال‌ای‌دی کوچک و بزرگ نمی‌بینید. سبک بوهو در دکوراسیون داخلی تلاش می‌کند فضایی کاملاً عرفانی و آرام‌بخش در کنار بوی خوش عود خلق کند. به همین منظور از لوسترهای کوچک چوبی یا فلزی با کمترین تعداد کریستال و شمع‌های کوچک و بزرگ در گوشه‌وکنار استفاده می‌شود. استفاده از نورهای ضعیف و آینه برای پخش نور در تمام محیط یکی از تکنیک‌های نورپردازی در این سبک است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ضد اسپم *Captcha Plus loading...

Close Menu