سبک اسکاندیناوی؛ ویژگی های سبک اسکاندیناوی در دکوراسیون داخلی

سبک اسکاندیناوی در دکوراسیون داخلی یک سبک مینیمالیستی است که با استفاده از رنگ‌های ملایم و ترکیب بافت‌ها، دکوراسیون زیبا و مدرن را جذاب می‌کند. این سبک بر خطوط تمیز، براق، مبلمان ساده، زیبا، کاربردی و دنج تأکید دارد. طراحی داخلی به سبک اسکاندیناوی به دلیل پالت‌های رنگی مینیمالیستی، فضاهای دنج و مبلمان خیره‌کننده‌اش شناخته شده است. این سبک فاصله زیادی با سبک‌های سنتی دارد و باتوجه‌به اصول سادگی و راحتی که پایه آن است، به محیط حس آرامش و ملایمت می‌بخشد. در ادامه مطلب از وب سایت حسام سلیمانی به بررسی ویژگی های سبک اسکاندیناوی می‌پردازیم.

تاریخچه سبک اسکاندیناوی

تاریخچه سبک اسکاندیناوی

طراحی داخلی به سبک اسکاندیناوی در اوایل قرن بیستم به وجود آمد و همان گونه که از اسم آن پیداست از کشور اسکاندیناوی الهام گرفته است و روحی سرد و زمستانی مانند شمال اروپا دارد. این سبک اولین‌بار توسط یک طراح دانمارکی که مدیریت یک شرکت هنری و طراحی را به عهده داشت، در سال 1914 معرفی شد. این سبک در پنج کشور دانمارک، ایسلند، فنلاند، سوئد و نروژ شکوفا شد و کم‌کم جای خود را در میان اقوام دیگر پیدا کرد. از اوایل سال 1930 دیگر طراحان به این میدان واردشدن و به کار روی این دکوراسیون پرداختند و هر روز شاهد خلق انواع مبلمان و صندلی تا پارچه‌های چاپی و لامپ‌ها به این سبک بودیم. هر چند تا این دوران هنوز نام سبک اسکاندیناوی بر آن نهاده نشده بود. بعد از آن زمان بود که دوره طلایی دیزاین سبک اسکاندیناوی در دکوراسیون داخلی شروع به رشد کرد.

سبک اسکاندیناوی؛ معنا و مفهوم

طراحی داخلی به سبک اسکاندیناوی در واقع طراحی معاصری است که بیشتر بر سادگی، مینیمال و کاربردی‌بودن تأکید دارد. طراحی داخلی اسکاندیناوی با حداقل‌گرایی عملکرد و سادگی مشخص می‌شود. این سبک از دهه 1950 وجود داشته است؛ ولی در عصر امروز هم یک روش محبوب در طراحی داخلی است. سبک اسکاندیناوی در دکوراسیون داخلی به مکتب مدرنیسم تعلق دارد. نام دیگر این سبک اثر تقلید است؛ زیرا این سبک به‌گونه‌ای از مینیمالیست و شاخه‌های دیگر از دکوراسیون شکل‌گرفته است. اکثر کشورهای منطقه اسکاندیناوی آب‌وهوایی بسیار سرد دارند؛ لذا استفاده از منسوجات گرم برای دکوراسیون منزل اسکاندیناوی بسیار رایج است. از مهم‌ترین خصوصیات سبک اسکاندیناوی دوری از به‌هم‌ریختگی است. پس باید از به‌هم‌ریختگی‌هایی که لازم و ضروری نیستند دوری کرد و فضای ذخیره‌سازی بایستی هوشمندانه سازماندهی شود.

سبک اسکاندیناوی

تفاوت‌های سبک مینیمال و سبک اسکاندیناوی

به سبک اسکاندیناوی اثر تقلید یا شبیه‌سازی هم گفته می‌شود؛ چون طراحان معتقدند که این سبک به‌نوعی تلفیقی از مینیمال و شاخه‌های دیگری از دکوراسیون است تا جایی که خیلی از افراد آن‌ها را با هم اشتباه می‌گیرند. باتوجه‌به تشابهات زیاد دو سبک مینیمال و سبک اسکاندیناوی سعی می‌کنیم با بیان ویژگی‌های منحصربه‌فرد هر کدام از این دو سبک تفاوت‌های موجود بین این دو سبک را بیان کنیم.

1. پالت رنگ‌ها

اولین تفاوت سبک مینیمال و اسکاندیناوی به طیف رنگ‌بندی آن‌ها برمی‌گردد. در سبک مینیمال اصول مدرنیته و پیاده‌سازی المان‌ها بر گرما و راحتی محیط ارجحیت دارد. درحالی‌که در سبک اسکاندیناوی در دکوراسیون داخلی حساسیت و تمرکز طراح در راحتی و گرمی محیط است که علت را می‌توان در شرایط محیطی که این طرح از آنجا ظهور کرده جستجو کرد. سرمای زیاد و طولانی‌بودن فصل سرما در محدوده کشورهای حوزه اسکاندیناوی طراحان این سبک را بر آن داشت که برای جبران این فضا به گرمی و راحتی داخل خانه‌ها توجه بیشتری کنند. به همین دلیل برخلاف سبک مینیمال که تابع محدودیت رنگی است در سبک اسکاندیناوی استفاده از رنگ‌‌هایی متنوع و مختلف هیچ محدودیتی ندارد.

2. سبک اسکاندیناوی در دکوراسیون داخلی؛ نوع مبلمان

سبک اسکاندیناوی در دکوراسیون داخلی در نوع مبلمان و دکورهای مورد استفاده در محیط با سبک مینیمال تفاوت دارد. سردی و بی روحی در استفاده از رنگ‌ها در سبک مینیمال را می‌توان در مبلمان و وسایل مورداستفاده در محیط هم دید. اولین چیزی که در این محیط‌ها در دید یک بیننده به چشم می‌خورد، سردی محیط است؛ ولی در سبک خانه اسکاندیناوی تابش نور طبیعی روی وسایل با رنگ‌های گرم و زنده‌تر موجب حس آرامش و تداوم روح زندگی در این سبک می‌شود. هرچند استفاده از رنگ‌ها در سبک مینیمال از اصول این سبک خارج نیست؛ ولی قابل‌قیاس با تنوع رنگی و مقدار آن با سبک اسکاندیناوی نیست.

سبک اسکاندیناوی در دکوراسیون داخلی؛ نوع مبلمان

3. نوع ارتباط افراد با محیط

ارتباط افراد با محیط از دیگر تفاوت های دو سبک مینیمال و سبک اسکاندیناوی است. راحتی که یک فرد در محیط با سبک اسکاندیناوی تجربه می‌کند کاملاً متفاوت از سبک مینیمال است. این حس هنگامی که یک فرد از محیط آرام سبک اسکاندیناوی وارد محیطی با سبک مینیمال می‌شود به‌راحتی قابل حس است. شاید زیبایی منحصربه‌فرد سبک مینیمال مشهودتر نمایان شود؛ ولی در نهایت طراحی داخلی به سبک اسکاندیناوی است که به دلیل آرامش بخشی و لطافت در اکثر مواقع دل هر بیننده‌ای را می‌برد.

4. وجود و عدم وجود احساسات

کلی‌ترین تفاوت که می‌توان برای این دو سبک مینیمال و اسکاندیناوی قائل شد وجود و عدم وجود احساسات در آن‌ها است. سبک مینیمال به دلیل محدودیت در رنگ‌ها و سادگی طرح از حیث کاهش لوازم و موارد مربوط به طراحی، سبکی بدون احساسات است؛ اما طراحان در سبک اسکاندیناوی در دکوراسیون داخلی با ترکیبی از سبک مینیمال و دیگر سبک‌ها با اعمال آزادی بیشتر در استفاده از لوازم طراحی و محدود رنگی به کامل‌کردن این سبک پرداخته‌اند و این خلأ را پوشش داده‌اند.

برای آشنایی بیشتر با سبک مینیمال می‌توانید مقاله طراحی به سبک مینیمال؛ ویژگی های سبک مینیمال در طراحی داخلی را مطالعه کنید.

سبک اسکاندیناوی در دکوراسیون داخلی؛ ویژگی‌های سبک اسکاندیناوی

مسلماً هر یک از سبک‌ها در طراحی داخلی چند مشخصه اصلی را شامل می‌شوند که به اصالت و مردمان آن منطقه برمی‌گردد. در ادامه به معرفی ویژگی‌های طراحی داخلی به سبک اسکاندیناوی پرداخته شده است.

ویژگی‌های سبک اسکاندیناوی

1. استفاده از چند منبع نوری

به علت کمبود نور در بیشتر مواقع سال، برای اینکه مردم این مناطق از دیزاین روشن و پر نور بهره ببرند، نورپردازی در این نوع سبک از ارزش زیاد و توجه بالایی برخوردار است که باید در دیزاین اسکاندیناوی خود رعایت کنید تا بازتاب دلچسب آن را نظاره‌گر باشید؛ به‌عنوان‌مثال باید از چراغ‌های رومیزی یا چراغ‌های آویزان برای روشن‌تر کردن منزل خود استفاده کنید.

2. سبک اسکاندیناوی در دکوراسیون داخلی؛ استفاده از کفپوش چوبی

یکی از بایدهای سبک اسکاندیناوی انتخاب یک کفپوش مناسب است. اگر در طراحی‌های دیگر به این نکته توجه زیادی نمی‌شود؛ اما در این نوع طراحی بی‌توجهی به این موضوع به‌هیچ‌وجه پذیرفته نمی‌شود. با توجه به اینکه در سبک اسکاندیناوی در دکوراسیون داخلی تمام قسمت‌های منزل با فرش پوشانده نمی‌شود، انتخاب کفپوش چوبی گزینه ای مناسبی است. استفاده از کف‌پوش‌های چوبی می‌تواند ایده جالبی برای پوشش کف اتاق‌ها باشد که در کنار زیبایی و دوام آن‌ها، از قیمت مناسبی هم برخوردار هستند.

3. رنگ‌ها در سبک اسکاندیناوی

یکی از پرکاربردترین و اصلی‌ترین رنگ‌ها در دیزاین اسکاندیناوی، رنگ سفید است. کسانی که تمایل دارند منزل خود را به سبک اسکاندیناوی تزیین کنند، با بهره‌گیری از رنگ‌های روشن اما مات، سفید و خاکستری می‌توانند این کار را به بهترین نحو انجام دهند. در این نوع طراحی محدودیتی در استفاده از انواع تابلوهای هنری و شیک و همچنین چراغ‌های لوکس نیست؛ اما باید سادگی و خلوت آن حفظ شود.

4. کاربردی‌بودن طراحی داخلی به سبک اسکاندیناوی

یکی از ویژگی‌های قابل‌اهمیت و بارز سبک اسکاندیناوی در دکوراسیون داخلی کاربردی‌بودن آن است. اهالی بخش‌های مختلف اسکاندیناوی، علاوه بر حفظ زیبایی وسایل به‌کاررفته به کاربردی‌بودن وسایل هم توجه خاصی دارند. به دلیل سرمای شدید هوا در این مناطق و گذراندن زمان زیادی در منازل، طراحان این سبک به این نکته توجه ویژه‌ای داشته‌اند.

استفاده از پنجره‌ های بزرگ با پرده‌ های نازک

5. استفاده از پنجره‌ های بزرگ با پرده‌ های نازک

نور برای اهالی اسکاندیناوی بسیار مهم و موردتوجه است و تلاش خود را برای نهایت استفاده مفید از میزان نور زیاد دارند. در مناطق اسکاندیناوی پنجره‌ های زیاد و بزرگی را تعبیه می‌کنند که با پرده‌ های شفاف و نازکی پوشانده می‌شود. پرده های استفاده شده برای ورود نور بیشتر به فضای داخلی بسیار نازک هستند. در سبک اسکاندیناوی بهترین نورپردازی را نورپردازی طبیعی می دانند و برای بهره‌مندی از نورپردازی طبیعی از پنجره بزرگ استفاده می‌شود. در سبک اسکاندیناوی در کنار استفاده از نورپردازی طبیعی برای ایجاد فضای بهتر و دوست داشتنی از چراغ های دیواری، LED و کم نور استفاده می شود.

6. تزیینات به‌کار رفته

سبک اسکاندیناوی در دکوراسیون داخلی علاوه بر رفاه و سادگی به زیبایی هم توجه دارد. این‌طور نیست که فکر کنید این سبک به دلیل آسایش و آرامش از زیبایی و تزیینات بی‌بهره است. بخشی از تزیینات منزل شامل قاب عکس‌های ساده، دیوارکوب‌هایی از جنس برنج و مس، وسایل تزیینی و آباژورها با جنس شیشه است؛ ولی اتاق شلوغ نمی‌شود و سادگی خود را هم از دست نمی‌دهد.

7. استفاده از گل ‌و گیاه

از ویژگی های خوب سبک اسکاندیناوی در دکوراسیون داخلی استفاده از انواع گل‌ها و گیاهان است. فضای دلچسب، گرم، صمیمی و باطراوت همگی از مشخصه‌های این سبک طراحی هستند که علت محبوبیت این سبک محسوب می‌شود. استفاده از گل و گیاه در سبک اسکاندیناوی و گلدان های شیک و جذاب زیبایی این سبک را چندین برابر می‌کند.  

استفاده از گل ‌و گیاه

جمع‌بندی

سبک‌های بسیار زیادی برای طراحی دکوراسیون داخلی وجود دارد که هر کدام ویژگی‌های خاص و منحصربه‌فرد خود را دارند. در دنیای طراحی داخلی امروز سبک‌های مینیمال و ساده که از کشورهای اروپایی نشأت گرفته نسبت به سایر سبک‌ها طرف‌داران زیادی را به خود اختصاص داده‌اند. طراحی داخلی به سبک اسکاندیناوی از جمله طراحی‌های زیبا و محبوب است که به دلیل زیبایی همراه با سادگی و کاربردی‌بودن توانسته است مدت طولانی محبوب و پر استفاده باشد. در سبک اسکاندیناوی در دکوراسیون داخلی استفاده از تجملات و وسایل پر زرق‌وبرق جایگاهی ندارد. سادگی و استفاده حداقلی از تزیینات از ویژگی‌های سبک اسکاندیناوی است.

گروه معماری آرت دیزین با مدیریت حسام سلیمانی سال‌ها با افتخار در زمینه طراحی داخلی پروژه‌های اداری، مسکونی و تجاری مشغول به فعالیت است. این گروه با تخصص زیاد و حساسیت بالا در طراحی داخلی اقدام به طراحی و تولید انواع وسایل و مبلمان کرده است. این گروه در تلاش است با اجرای بهترین طراحی زیبایی را به چشمان شما هدیه دهد. می‌توانید در وب‌سایت حسام سلیمانی از نمونه کارها دیدن کنید.

پیدایش سبک اسکاندیناوی به چه زمانی برمی‌گردد؟

طراحی داخلی به سبک اسکاندیناوی در اوایل قرن بیستم به وجود آمد و همان گونه که از اسم آن پیداست از کشور اسکاندیناوی الهام گرفته است و روحی سرد و زمستانی مانند شمال اروپا دارد. این سبک اولین‌بار توسط یک طراح دانمارکی که مدیریت یک شرکت هنری و طراحی را به عهده داشت، در سال 1914 معرفی شد.

تزئینات خانه در سبک اسکاندیناوی چگونه است؟

سبک اسکاندیناوی در دکوراسیون داخلی علاوه بر رفاه و سادگی به زیبایی هم توجه دارد. این‌طور نیست که فکر کنید این سبک به دلیل آسایش و آرامش از زیبایی و تزیینات بی‌بهره است.

آیا در سبک اسکاندیناوی از گیاهان استفاده می‌شود؟

فضای دلچسب، گرم، صمیمی و باطراوت همگی از مشخصه‌های این سبک طراحی هستند که علت محبوبیت این سبک محسوب می‌شود. استفاده از گل و گیاه در سبک اسکاندیناوی و گلدان های شیک و جذاب زیبایی این سبک را چندین برابر می‌کند.  

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ضد اسپم *Captcha Plus loading...

Close Menu