سبک آسیایی؛ ویژگی های سبک آسیایی در دکوراسیون داخلی

شاید تصور کنید تمام سبک‌های رایج معماری و دکوراسیون داخلی سبک‌های اروپایی هستند و دکوراسیون سبک آسیایی وجود ندارد یا اگر هم باشد کسی طرف‌دار آن نیست. این تصور نادرستی است؛ زیرا سبک آسیایی در دکوراسیون داخلی طرف‌داران خاص خود را دارد. علاقه‌مندان به فلسفه و تفکر که به دنبال سادگی، آرامش و تعادل در زندگی خود هستند، طراحی داخلی به سبک آسیایی را می‌پسندند. دکوراسیون آسیایی می‌تواند خانه شما را متفاوت از هر سبکی کند که تابه‌حال دیده‌اید. آموزه‌های مکتب ذن برای برقراری صلح و تعادل میان عناصر متضاد است. در سبک طراحی داخلی آسیایی آرامش و تعادل حرف اول را می‌زند. دکوراسیون داخلی آسیایی در عین مینیمال بودن منحصربه‌فرد است و از نظر بصری تعادل را برقرار می‌کند. برای آشنایی بیشتر با سبک دکوراسیون داخلی آسیایی با گروه آرت دیزاین به مدیریت حسام سلیمانی همراه باشید.

ویژگی‌های سبک آسیایی در دکوراسیون داخلی

ویژگی‌های سبک آسیایی در دکوراسیون داخلی

سبک آسیایی همان‌طور که از نام آن پیداست مربوط به کشورهای آسیایی همچون ایران، هند، ژاپن و چین است. دکوراسیون داخلی در این کشورها با یکدیگر متفاوت است و هرکدام از این کشورها دکوراسیون داخلی ویژه خود را دارند. ویژگی‌های کلی دکوراسیون آسیایی عبارت‌اند از:

1. طراحی ارگانیک و پایدار

در سبک آسیایی در دکوراسیون داخلی طبیعت حضوری پایدار دارد. این طراحی برای علاقه‌مندان به محیط‌زیست و کسانی که به دنبال فضایی پایدار هستند بسیار جذاب است. در این سبک تلاش می‌شود از متریال‌هایی استفاده شود که کمترین آسیب زیست‌محیطی را داشته باشند و در زمره متریال‌های پایدار باشند. گیاهان بونسای، بامبو و شامادورا گزینه‌های مناسبی برای این سبک هستند. می‌توانید از گیاهان دیگری نیز کمک بگیرید؛ ولی برای استفاده از گیاهان تعادل را فراموش نکنید.

2. سبک آسیایی در دکوراسیون داخلی؛ رنگ‌ها

در طراحی به سبک آسیایی رنگ‌ها در نهایت سادگی هستند تا از این طریق آرامش محیط حفظ شود. رنگ‌های خنثی و رنگ سفید مناسب دیوارها و مبلمان بزرگ هستند. استفاده ناچیز از رنگ‌های تیره در سبک آسیایی مجاز است و موجب عمق‌بخشی به دکوراسیون می‌شود. البته می‌توانید از رنگ‌های روشن طبیعت نیز استفاده کنید؛ ولی میزان آن نباید زیاد باشد. استفاده کم از رنگ‌های روشن موجب خاص شدن دکوراسیون شما می‌شود.  

سبک آسیایی در دکوراسیون داخلی؛ رنگ‌ها

3. مبلمان

طرف‌داران سبک آسیایی در دکوراسیون داخلی به دنبال آرامش هستند و این آرامش در تمامی رنگ‌ها، متریال‌ها، مبلمان و دکوراسیون نمود پیدا می‌کند. مبلمانی که در سبک دکوراسیون آسیایی بکار می‌رود ساده با رنگ‌هایی هماهنگ با رنگ اصلی دکوراسیون داخلی خانه هستند. در انتخاب مبلمان باید به سبک کشور موردنظر هم دقت کنید؛ مثلاً در طراحی دکوراسیون آسیایی به سبک هندی پاف‌های هندی جزء جدایی‌ناپذیر دکوراسیون هستند. قاعده کلی در مورد مبلمان در دکوراسیون سبک آسیایی این است که ارتفاع میز و صندلی‌ها کم است. حتی در برخی موارد تشک‌ها روی زمین قرار می‌گیرند.

4. طراحی داخلی به سبک آسیایی؛ نورپردازی

سبک آسیایی در دکوراسیون داخلی بر فضاهای پرنور تأکید می‌کند. به همین دلیل از پنجره‌های بزرگ و بلند در این سبک از معماری استفاده می‌شود تا فضای داخلی در طول روز زمان بیشتری روشن باشد. پرده‌ها تا حد ممکن از رنگ‌های روشن و ساده هستند. ورود نور خورشید همراه با پرده‌های ساده و روشنی که پشت پنجره‌های قدی نیمه‌باز می‌رقصند، آرامشی وصف‌ناپذیر به ساکنان خانه می‌بخشد. روشن بودن خانه، فضا را بزرگ‌تر نشان می‌دهد و خانه دل‌بازتر می‌شود. استفاده از شمع به‌عنوان منبع نور در شب کاملاً با آرامش سبک طراحی داخلی آسیایی سازگاری دارد.

5. آب

عنصر جدایی‌ناپذیر سبک آسیایی در دکوراسیون داخلی آب است. میزان استفاده از آب بر اساس فضای خانه و اندازه آن متغیر است؛ به‌عنوان‌مثال اگر در خانه‌باغ یا باغچه وجود دارد می‌توان در آن فواره آب کار گذاشت؛ ولی اگر فضای کافی برای این منظور وجود نداشته باشد، می‌توانید از اشیای تزیینی مانند فواره‌های کوچک تزیینی که می‌توان آب را به آن‌ها اضافه کرد استفاده کنید. روی‌هم‌رفته در طراحی داخلی به سبک آسیایی طبیعت اهمیت زیادی دارد. به همین دلیل تاحدامکان از متریال‌های طبیعی در این نوع دکوراسیون استفاده می‌شود.

سبک آسیایی در دکوراسیون داخلی؛ آب

6. سبک آسیایی در دکوراسیون داخلی؛ خطوط ظریف

یکی از ویژگی‌های خاص سبک آسیایی در دکوراسیون داخلی استفاده از خطوط ظریف است. این خطوط را می‌توانید در جای‌جای سبک آسیایی پیدا کنید. اشکال هندسی غالب در این سبک مربع، مستطیل و مکعب هستند و اشکال دایره‌ای در میان آن‌ها قرار می‌گیرند تا سادگی را بیشتر نشان دهند. دلیل استفاده از اشکال هندسی ساده و خالص این است که به‌راحتی می‌توان روی این اشکال تمرکز کرد و بدون درگیری ذهنی به آرامش رسید. از جمله وسایلی که این نوع اشکال هندسی در آن‌ها مشاهده می‌شود می‌توان میزهای عسلی کوتاه با پایه‎های مربع و مبلمان مکعبی شکل را نام برد.

7. تعادل بصری و بافت

آرامش، سادگی و تعادل سه کلید اصلی دستیابی به یک دکوراسیون سبک آسیایی هستند. تعادل و آرامش باید در تمام بخش‌های سبک آسیایی در دکوراسیون داخلی جای گیرند. تعادل و هماهنگی باید در بین رنگ‌ها، بافت‌ها و تمام عناصر طبیعی جاری باشد؛ به‌عنوان‌مثال برای اتاقی که دارای دیوارپوش بتنی است می‌توان سنگ‌های طبیعی، کف‌پوش چوبی، گیاه بامبو و پارتیشن شیشه‌ای اضافه کرد تا تعادل بین تمام عناصر برقرار شود. پیشنهاد می‌کنیم مقاله اصل تعادل در طراحی داخلی چیست را مطالعه کنید.

8. ترکیب سبک‌ها

برای طراحی سبک آسیایی در دکوراسیون داخلی می‌توان ترکیبی از چندین سبک خلق کرد؛ به‌عنوان‌مثال می‌توان یک سبک آسیایی تلفیقی از سبک دکوراسیون ایرانی، هندی و ژاپنی طراحی کرد. هر کدام از این سبک‌ها ویژگی خاص خود را دارند و در طراحی تلفیقی سبک‌های آسیایی باید زیربنا و اصول کلی هر سبک را در نظر گرفت و طرحی خلق کرد که تمام عناصر ترکیبی متناسب با یکدیگر باشند؛ به‌عنوان‌مثال سبک دکوراسیون داخلی ژاپنی نزدیک به طبیعت، مینیمال، ساده و با رنگ‌های مختلف است؛ ولی دکوراسیون داخلی چینی اشرافی، مجلل و فاخر است و از رنگ‌های سلطنتی مانند بنفش و یشمی در آن استفاده می‌شود. در دکوراسیون هندی رنگ‌های متنوع و شاد، نمادهای فرهنگی و سنتی هند و نقش‌های سنتی به چشم می‌خورند.

سبک آسیایی در دکوراسیون داخلی؛ ترکیب سبک‌ها

9. طراحی داخلی به سبک آسیایی؛ اکسسوری‌ها و لوازم تزیینی

در طراحی داخلی به سبک آسیایی می‌توانید از مجسمه‌های کشورهای شرقی مانند مجسمه بودا، فانوس‌های کاغذی، فانوس‌های ایرانی و مجسمه‌هایی که با نورپردازی تلفیق شده‌اند، استفاده کنید. در کنار این وسایل تزیینی استفاده از چند شمع و عود سبک آسیایی را کامل می‌کند. صدای آرام‌بخش آب و عطر ملایم عودهای شرقی و نور زیبای شمع در شب جذابیت و آرام‌بخشی سبک آسیایی را صدچندان می‌کند.

10. حمام و سرویس بهداشتی

یکی از ویژگی‌های سبک آسیایی در دکوراسیون داخلی این است که فضای حمام و سرویس بهداشتی اهمیت زیادی دارد به‌طوری‌که با ورود به آن گویا وارد دنیای دیگری شده‌اید. آنچه در حمام به سبک آسیایی خواهید دید شامل طبیعت، طاقچه‌های محراب‌مانند، سادگی و متریال‌های طبیعی است.

در ادامه به گزیده‌ای از ویژگی‌های کلی سبک آسیایی در دکوراسیون داخلی می‌پردازیم.

  • نور و سایه دو همنشین مهربان برای خلق آرامش
  • فضای آرام، متعادل و ساده
  • الهام از طبیعت و استفاده از المان‌ها و متریال‌های طبیعی
  • خطوط ساده و ظریف
  • ارگانیک بودن فضاهای معماری
  • ارج‌نهادن به طبیعت به‌عنوان جزء جدایی‌ناپذیر سبک آسیایی
  • شعار «سادگی رمز زیبایی» در این سبک به‌تمامی نمود می‌یابد.
حمام و سرویس بهداشتی در سبک آسیایی

جمع‌بندی

سبک آسیایی در دکوراسیون داخلی یکی از سبک‌های خاص است که طرف‌داران ویژه خود را دارد. کسانی که اهل فلسفه و تفکر هستند و آرامش درونی و عرفان را جستجو می‌کنند طراحی داخلی به سبک آسیایی را می‌پسندند. طبیعت، سادگی و هارمونی برای خلق در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند تا پناهی آرام برای جویندگان آرامش و عرفان خلق کنند. سبک طراحی داخلی آسیایی را می‌توان به‌صورت تلفیقی از سبک چند کشور آسیایی طراحی کرد؛ ولی باید در این ترکیب تعادل و تناسب در بهترین حالت حفظ شود. برای اجرای انواع سبک‌های دکوراسیون داخلی از جمله آسیایی می‌توانید از گروه معماری آرت دیزاین کمک بگیرید. آرت دیزاین با سال‌ها تجربه، مهارت و دانش برای طراحی داخلی مسکونی، طراحی داخلی طلا فروشی، طراحی داخلی کافی شاپ و دیگر فضاهای داخلی طرح‌های به‌روز با متدهای جدید را ارائه می‌دهد و به زیباتر شدن فضاهای داخلی کمک می‌کند. می‌توانید به وب سایت حسام سلیمانی مراجعه و از نمونه کارها دیدن کنید.

چه گیاهانی با طراحی دکوراسیون داخلی به سبک آسیایی هماهنگ هستند؟

گیاهان بونسای، بامبو و شامادورا گزینه‌های مناسبی برای این سبک هستند.

حمام و سرویس بهداشتی در طراحی دکوراسیون داخلی به سبک آسیایی چگونه هستند؟

یکی از ویژگی‌های سبک آسیایی در دکوراسیون داخلی این است که فضای حمام و سرویس بهداشتی اهمیت زیادی دارد به‌طوری‌که با ورود به آن گویا وارد دنیای دیگری شده‌اید. آنچه در حمام به سبک آسیایی خواهید دید شامل طبیعت، طاقچه‌های محراب‌مانند، سادگی و متریال‌های طبیعی است.

از چه اکسسوری‌هایی می‌توان در طراحی دکوراسیون داخلی به سبک آسیایی استفاده کرد؟

در طراحی داخلی به سبک آسیایی می‌توانید از مجسمه‌های کشورهای شرقی مانند مجسمه بودا، فانوس‌های کاغذی، فانوس‌های ایرانی و مجسمه‌هایی که با نورپردازی تلفیق شده‌اند، استفاده کنید. در کنار این وسایل تزیینی استفاده از چند شمع و عود سبک آسیایی را کامل می‌کند. صدای آرام‌بخش آب و عطر ملایم عودهای شرقی و نور زیبای شمع در شب جذابیت و آرام‌بخشی سبک آسیایی را صدچندان می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ضد اسپم *Captcha Plus loading...

Close Menu