کاربرد و تاثیر رنگ های خنثی در دکوراسیون داخلی

منظور از رنگ های خنثی در دکوراسیون داخلی رنگ‌هایی مانند خاکستری، دودی، طوسی، نقره‌ای، بژ، شیری، کرومی، شنی و پلاتینی هستند. در مقایسه با سایر رنگ‌ها استفاده از انواع رنگ خنثی در طراحی داخلی تأثیر کمتری بر فضا داشته و در طراحی داخلی قابلیت انطباق بالایی با سایر اجزای دکوراسیون دارند. در مورد مزیت استفاده از رنگ های خنثی باید گفت که رنگ‌های خنثی می‌توانند با طیف گسترده‌ای از سایر رنگ‌ها ترکیب شوند.

به همین دلیل ایجاد تغییر در محیطی که رنگ‌های خنثی در آن وجود دارد راحت است. گروه آرت دیزاین به مدیریت حسام سلیمانی طراح و مجری طراحی داخلی با افتخار در خدمت مشتریان گرامی است تا زیباترین دکوراسیون داخلی را طبق سلیقه مشتریان طراحی کند. اجرای زیباترین طراحی‌های داخلی و رضایت مشتریان افتخار ما است.

کاربرد رنگ های خنثی در دکوراسیون داخلی

رنگ‌ های خنثی

شاید برای برخی افراد این سؤال مطرح شود که منظور از رنگ های خنثی در دکوراسیون داخلی چیست؟ رنگ‌های خنثی همانند سایه‌های خاموشی هستند که در ظاهر رنگ ندارند؛ ولی غالباً دارای رنگ‌های زیرین هستند و با طیف‌های نوری مختلف تغییر می‌کنند. رنگ‌های خنثی در چرخه رنگ نیستند؛ بلکه مکمل رنگ‌های اصلی و فرعی به‌حساب می‌آیند. ازطرف دیگر رنگ‌های خنثی می‌توانند ازنظر تناژ رنگی پیچیده باشند؛ زیرا در ترکیب با رنگ‌های مختلف سایه‌های جذابی ایجاد می‌کنند.

رنگ‌های خنثی دراصل ماهیت بی‌رنگ و ملایم دارند و به‌دلیل قابلیت انطباق بالا با اجزای دکوراسیون در رنگ‌های مختلف هیچ‌گاه کهنه نمی‌شوند. گاهی رنگ‌های خنثی تلفیقی از رنگ‌های دیگر هستند یا ته‌زمینه رنگ‌های دیگر را در خود دارند؛ به‌عنوان مثال ممکن است در رنگ بژ سایه‌های رنگ‌های طلایی، قهوه‌ای مایل به زرد یا صورتی وجود داشته باشد.

کاربرد رنگ های خنثی در دکوراسیون داخلی

رنگ‌ها در سه گروه خنثی، غیرفعال و فعال قرار می‌گیرند. منظور از رنگ‌های خنثی رنگ‌هایی مانند کرم، بژ، خاکستری، دودی و… است که این رنگ‌ها قابلیت انطباق زیادی با سایر رنگ‌ها دارند. رنگ‌های غیرفعال همان رنگ‌های سرد هستند و رنگ‌های فعال نامی است که به رنگ‌های گرم اطلاق می‌شود.

به‌دلیل اینکه رنگ‌های خنثی با دو گروه دیگر رنگ‌ها به‌راحتی ست می‌شوند رنگ های خنثی در دکوراسیون داخلی کاربرد زیادی دارند. در ادامه به دکوراسیون داخلی با رنگ‌های خنثی می‌پردازیم. قبل از آن باید یادآور شویم که رنگ‌های مات مانند مشکی و قهوه‌ای‌ نیز در گروه رنگ‌های خنثی قرار دارند و همراه با سایر رنگ‌های خنثی می‌توانند ترکیبی جذاب با دو گروه رنگی دیگر پدید آورند.

طراحی داخلی اتاق خواب با رنگ خنثی

1. طراحی داخلی اتاق خواب با رنگ خنثی

اتاق‌خواب خصوصی‌ترین بخش خانه و دنج‌ترین مکان برای رسیدن به آرامش است. برای ایجاد فضایی آرامبخش می‌توان از انواع رنگ خنثی در طراحی داخلی اتاق ‌خواب استفاده کرد. ترکیب رنگ های خنثی در دکوراسیون داخلی با رنگ‌های روشن فضای اتاق خواب می‌تواند فضایی دلنشین و آرام خلق کند. به‌عنوان یک ایده جذاب می‌توان رنگ فرش، کمد و سرویس خواب را از رنگ‌های خنثی و برای روتختی، وسایل دکوراتیو و تابلوها از رنگ‌های گرم و روشن استفاده کرد. برای اتاقی با فضای کوچک استفاده از رنگ‌های خنثی مانند کرم، سفید و طوسی روشن موجب دلبازتر شدن فضا می‌شود.

2. رنگ های خنثی در دکوراسیون داخلی؛ اتاق نشیمن و پذیرایی

استفاده از رنگ های خنثی در دکوراسیون داخلی اتاق نشیمن و پذیرایی انتخابی جذاب است. البته باید دقت داشت که استفاده بیش از اندازه از انواع رنگ خنثی در طراحی داخلی موجب می‌شود محیط کسالت‌بار و خسته‌کننده به‌نظر رسد. برای ازبین‌بردن یکنواختی فضا پیشنهاد می‌کنیم در طراحی داخلی پذیرایی و نشیمن برای پرده و کوسن‌ها از رنگ‌های شاد و روشن استفاده کنید. نورپردازی سالن پذیرایی دارای رنگ خنثی، اهمیت زیادی دارد. به همین منظور می‌توانید برای نورپردازی و تأثیر بهتر رنگ‌ها بر فضا از چراغ‌های دیوارکوب، آویز و لوستر استفاده کنید.

آینه یکی از لوازم جانبی بسیار مفیدی است که در اتاق‌های نشیمن دارای پالت رنگی خنثی اهمیت زیادی دارد؛ زیرا ازطریق انعکاس نور فضا را بزرگ‌تر و روشن‌تر نشان می‌دهد. به‌عنوان ایده‌ای دیگر می‌توانید از انواع رنگ خنثی در طراحی داخلی برای مبلمان، کفپوش، دیوارها و پرده‌ها استفاده کنید؛ ولی برای حفظ جذابیت بصری فضا می‌توانید برای لوازم تزئینی مانند میزهای عسلی و کوسن‌ها رنگها و الگوهای بولد استفاده کنید.

 آشپزخانه و اتاق غذاخوری

3. آشپزخانه و اتاق غذاخوری

امروزه استفاده از انواع رنگ خنثی در طراحی داخلی آشپزخانه محبوبیت زیادی دارد و از این تناژ رنگی برای دکوراسیون آشپزخانه‌های سبک مدرن و کلاسیک استفاده می‌شود؛ اگر بخواهید فضای آشپزخانه ظاهر گرم‌تری داشته باشد می‌توانید در کنار رنگ‌های خنثی از کفپوش و کابینت‌های چوبی استفاده کنید. کاربرد رنگ ‌های خنثی در دکوراسیون داخلی اتاق غذاخوری فضایی گرم خلق می‌کند. برای اینکه فضای اتاق غذاخوری روشن‌تر و بزرگ‌تر به‌نظر رسد می‌توانید در کنار رنگ‌های خنثی از قطعات آکریلیک یا شیشه‌ای استفاده کنید.

4. راهرو ورودی

اولین قسمت هر خانه که می‌تواند مهمانان را تحت تأثیر قرار دهد ورودی خانه است. برای این قسمت از منزل می‌توانید از کاغذدیواری با الگوی‌های رنگی خنثی استفاده کنید. به‌عنوان یک ایده دیگر برای بهره‌مندی از مزیت استفاده از رنگ های خنثی در دکوراسیون داخلی راهرو می‌توانید یک مبل تکی یا نیمکتی با رنگ خنثی را در این بخش از منزل قرار دهید. همچنین می‌توان جاکفشی و جالباسی را از رنگ‌های خنثی انتخاب کرد. با قراردادن تابلویی به رنگ روشن روی دیوار و یک گلدان گل در گوشه راهرو فضایی جذاب خلق کنید.

رنگ های خنثی در دکوراسیون داخلی؛ مزیت استفاده از رنگ های خنثی

طراحان با استفاده از انواع رنگ خنثی در طراحی داخلی جلوه‌های بصری مختلف ایجاد کرده و باتوجه‌به عمق، نقاط کانونی، اشباع و برجسته‌سازی، فضایی جذاب و آرام‌بخش خلق می‌کنند. در ادامه با مزایای استفاده از رنگ های خنثی در دکوراسیون داخلی آشنا می‌شویم.

  • امکان ترکیب با انواع سبک‌های تزئینی
  • ست شدن رنگ‌های خنثی با طیف گسترده رنگ‌ها
  • تأثیر آرام‌بخشی رنگ‌های خنثی
  • ایجاد تعادل در فضا
رنگ های خنثی در دکوراسیون داخلی؛ مزیت استفاده از رنگ های خنثی

پرکاربردترین انواع رنگ خنثی در طراحی داخلی

ترکیب‌بندی رنگ‌های خنثی درکنار گروه‌های رنگی دیگر تأثیر بسیار خوبی بر فضا دارد و می‌توان به‌عنوان یک تکنیک رنگ‌بندی بسیار مناسب از آن استفاده کرد. با استفاده از رنگ‌های خنثی در پس‌زمینه و به‌کارگیری رنگ‌های دارای کنتراست بالا می‌توان مانع یکنواختی فضا شد. این ترکیب می‌تواند پویایی را به محیط تزریق کند. پرکاربردترین رنگ های خنثی در دکوراسیون داخلی و شیوه استفاده از آن‌ها عبارت‌اند از:

1. فضایی لوکس و کلاسیک با رنگ بژ

رنگ بژ از گروه رنگ‌های گرم خنثی است و فضایی لوکس و زیبا را خلق می‌کند. برای خانه‌هایی که در معرض نور غیرمستقیم شمالی و سرد هستند می‌توانید دیوارها را به رنگ بژ درآورید تا فضایی گرم در محیط خلق شود.

2. دکوراسیون بدون محدودیت با رنگ سفید

رنگ سفید پرکاربردترین رنگ از گروه رنگ های خنثی در دکوراسیون داخلی است. با استفاده از رنگ سفید شما می‌توانید از هر طرح و رنگی در دکوراسیون منزل خود استفاده کنید. استفاده از تابلوها و مبل‌های رنگی، عناصر دکوراتیو و کوسن‌های طرح‌دار می‌توانند در زمینه سفید خودنمایی کرده و فضایی پرانرژی و سرزنده خلق کنند.

دکوراسیون بدون محدودیت با رنگ سفید

3. رنگ کرم شبیه سفید اما گرم تر از آن

یکی دیگر از رنگ‌های خنثی رنگ کرمی است. این رنگ شباهت زیادی با رنگ سفید دارد؛ ولی با داشتن ته‌زمینه زرد از رنگ سفید گرم‌تر است. همانند رنگ بژ می‌توانید در فضایی که در معرض نور سرد و غیرمستقیم خورشید است دیوار را با رنگ کرم نقاشی کنید. برای رنگ‌های مکمل کرم می‌توان از رنگ‌های آبی، صورتی و سبز استفاده کرد.

4. خاکستری رنگی برای منازل مدرن

یکی از رنگ های خنثی در دکوراسیون داخلی خانه‌های مدرن استفاده از رنگ خاکستری است. می‌توانید رنگ دیوارها، مبلمان، پرده، فرش یا دکوری‌ها را خاکستری انتخاب کنید. به دلیل اینکه خاکستری یک رنگ سرد خنثی است باید در کنار آن از گیاهان رنگ گرم و عناصر چوبی استفاده کرد تا فضا متعادل و پرانرژی باشد.

5. ورود گرما و طبیعت به خانه با رنگ قهوه‌ای

رنگ قهوه‌ای یکی دیگر از رنگ های خنثی در دکوراسیون داخلی است که آن را در چوب و خاک می‌توان دید. رنگ قهوه‌ای گرما و انرژی را وارد فضای منزل شما می‌کند. بهتر است از رنگ قهوه‌ای موجود در عناصر چوبی طبیعی استفاده کرد؛ زیرا جلوه رنگ قهوه‌ای در متریال‌های طبیعی بسیار زیباتر از رنگ‌های شیمیایی است.

ورود گرما و طبیعت به خانه با رنگ قهوه‌ای

جمع‌بندی

استفاده از رنگ‌ های خنثی در دکوراسیون داخلی خانه‌های مدرن طرف‌داران زیادی دارد. رنگ‌های خنثی مانند کرم، سفید، بژ، خاکستری روشن و… در ترکیب با رنگ‌های گرم و روشن موجب متعادل‌شدن فضا می‌شوند. همچنین ترکیب انواع رنگ خنثی در طراحی داخلی با رنگ‌های روشن علاوه بر جان‌بخشی و تزریق انرژی به محیط فضایی آرام‌بخش و دلنشین خلق می‌کنند. رنگ‌های خنثی مانند سایه‌هایی هستند که شاید در نظر اول به‌چشم نیایند؛ ولی در همراهی با گروه‌های رنگی فعال و غیرفعال جلوه‌های بصری زیبایی خلق می‌کنند.

درباره مزیت استفاده از رنگ های خنثی باید گفت که این رنگ‌ها قابلیت انطباق بالایی با رنگ‌های گرو‌ه‌های دیگر داشته و در انتخاب سبک با استفاده از رنگ‌های خنثی هیچ محدودیتی وجود ندارد. به‌عنوان مثال در طراحی داخلی سبک‌های مدرن، کلاسیک و روستیک براحتی می‌توان ترکیب زیبایی از رنگ‌های خنثی و رنگ‌های روشن و گرم پدید آورد. گروه آرت دیزاین با مدیریت حسام سلیمانی به شما در خلق فضاهای داخلی شیک و خاص با رنگ‌های خنثی کمک می‌کند. می توانید از نمونه کارها دیدن کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ضد اسپم *Captcha Plus loading...

Close Menu