طراحی داخلی مینیمال؛ دکوراسیون منزل مینیمال

دکوراسیون منزل مینیمال یک سبک مدرن از طراحی داخلی است که بر مواد اولیه، پالت رنگی خنثی و کمترین مقدار دکوراسیون تمرکز دارد. طراحی داخلی مینیمال یک گزینه خوب برای افرادی است که تحت‌تأثیر شلوغی و بی‌نظمی فضا قرار می‌گیرند. شعار اصلی طراحی داخلی مسکونی به سبک مینیمال، سادگی است. در اصل، طراحی مینیمالیستی تلاش برای زندگی با وسایل کمتر برای کاهش حواس‌پرتی است.

بر خلاف تصور رایج، طراحی مینیمال به معنای زندگی با کمترین وسایل ممکن نیست؛ بلکه توضیحی مناسب برای جمله «زیبایی در سادگی است» را ارائه می‌دهد. در ادامه مطلب از گروه معماری آرت دیزاین با مدیریت حسام سلیمانی به‌بررسی تاثیر سبک مینیمال در طراحی منزل می‌پردازیم.

طراحی داخلی مینیمال

طراحی داخلی مینیمال چیست؟

مینیمالیسم به‌عنوان سادگی تعریف می‌شود. وقتی می‌شنوید که کسی دکوراسیون ساختمان، دفتر کار، اتاق‌خواب یا هر چیز دیگری را به سبک مینیمال طراحی کرده است، به معنای استفاده از کمترین وسایل ممکن برای کاهش حواس‌پرتی و شلوغی است. طراحی داخلی مینیمال به این معنا است که همه چیز در  دکوراسیون منزل مینیمال و یا محل کار باید کاربرد خاصی داشته باشد و صرفاً برای پر کردن فضا نباشد. طراحی مینیمال به دلیل ایجاد حس سادگی، راحتی و آرامش محبوبیت روزافزونی در جوامع امروزی پیدا کرده است.

 این روزها افراد به دلیل آشفتگی‌های ذهنی ترجیح می‌دهند فضای اطراف خود را تا حد ممکن ساده و آرامش بخش طراحی کنند و به همین دلیل  از سبک طراحی داخلی مینیمال استفاده می‌کنند. دکوراسیون منزل مینیمال در ظاهر شباهت زیادی به سبک طراحی ژاپنی و سبک اسکاندیناوی در دکوراسیون داخلی دارد. فضاهای موجود در طراحی مینیمال معمولاً با خطوط مستقیم، تزیینات محدود، رنگ‌های خنثی و مواد طبیعی طراحی می‌شوند. مینیمال تنها یک روش برای طراحی داخلی نیست؛ بلکه یک سبک برای زندگی است. به‌طورکلی ایدئولوژی مینیمال از مصرف غیرضروری جلوگیری می‌کند و در عوض زندگی با وسایل موردنیاز را ترویج می‌دهد.

مزیت ‌های دکوراسیون منزل مینیمال

مزیت ‌های دکوراسیون منزل مینیمال

آشنایی با مزیت‌های استفاده از سبک مینیمال در دکوراسیون منزل خالی از لطف نیست. مزیت ها عبارتند از:

  • طراحی مینیمال ایده مناسبی برای بزرگ‌تر نشان‌دادن فضاهای کوچک است.
  • دکوراسیون و طراحی مینیمال تقریباً هیچگاه از مد نمی‌افتد.
  • از خرید وسایل بدون استفاده و بیش از حد جلوگیری می‌کند.
  • بر خلاف دیگر سبک‌های طراحی که به وسایل مختلفی نیاز دارند، وسایل لازم برای طراحی منزل مینیمال قابل‌دسترس و محدود هستند.

ویژگی ‌های دکوراسیون منزل مینیمال

یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای شناخت سبک مینیمال در طراحی داخلی پیروی از برخی اصول اساسی است. شاید فکر کنید اجرای دکوراسیون منزل مینیمالیستی آسان است؛ چون عناصر کمتری در آن وجود دارد؛ اما باید به شما بگوییم اشتباه می‌کنید. اگرچه می‌توانید اتاق‌های مینیمالیستی را با قرارندادن وسایل در آن‌ها طراحی کنید؛ اما این دکوراسیون جذابی نخواهد بود. موارد زیادی وجود دارد که باید برای حفظ طراحی مینیمال در حین ایجاد فضایی زیبا و دلنشین در نظر بگیرید. برخی از اصول  و ویژگی های دکوراسیون منزل مینیمال می‌پردازیم:

ویژگی ‌های دکوراسیون منزل مینیمال

1. خطوط صاف ‌و ساده

در طراحی داخلی مینیمال، فضای خالی درست مانند یک عنصر طراحی مانند لوازم جانبی و مبلمان عمل می‌کند؛ بنابراین استفاده طرح‌هایی که دارای خطوط صاف‌وساده و حتی فرم‌های ساده هستند، به شما در ایجاد دکوراسیون منزل مینیمال کمک می‌کند. به همین دلیل است که پالت‌های رنگ سیاه‌وسفید در طراحی مینیمال بسیار رایج است. این رنگ‌ها مکمل یکدیگر هستند و می‌توانند ظاهری ساده و مدرن ایجاد کنند.

2. زیبایی در سادگی است!

عبارت معروف زیبایی در سادگی است یکی از مهم‌ترین تعاریف برای طراحی داخلی مینیمال در نظر گرفته می‌شود. همان‌طور که پیداست، این به معنای عدم تمرکز سبک مینیمال بر اکسسوری‌ها، مبلمان و سایر تزیینات فضای داخلی است

3. دکوراسیون منزل مینیمال با طراحی کمینه‌ گرایانه

طراحی کمینه ‌گرایانه استفاده از وسایل را به کاربرد آن‌ها محدود می‌کند؛ برای مثال مبلمان مینیمالیستی دارای تزیینات و تجملات نیست و تنها دارای عناصر اولیه است. این فلسفه به معنای استفاده از وسایلی است که یک فرد برای زندگی به آن‌ها نیاز دارد. در طراحی اتاق‌خواب مینیمال، شما باید فقط وسایل موردنیاز خود مانند تخت، کمد و شاید یک صندلی را قرار دهید.

عناصر طراحی منزل مینیمال

عناصر طراحی منزل مینیمال

عناصر خاصی وجود دارد که تشخیص یک طراحی داخلی مینیمال را بسیار آسان‌تر می‌کند. شناسایی این عناصر در دکوراسیون منزل مینیمال به شما کمک می‌کند. در ادامه  به بیان نکاتی که به شما در طراحی داخلی به سبک مینیمال کمک می‌کند، می‌پردازیم:

1. پالت رنگ خود را محدود کنید

سادگی در طراحی داخلی به سبک مینیمال، رنگ‌های مورداستفاده در این طراحی را نیز در بر می‌گیرد. فضاهای داخلی کاملاً سفید در طراحی‌های مینیمال بسیار معروف هستند. خاکستری و کرم، سیاه و سفید نیز از محبوبیت خاصی در طراحی مینیمال برخوردارند. نکته اصلی این است که برای دکوراسیون منزل مینیمال از رنگ‌های خنثی استفاده کنید.

 از رنگ‌های خنثی در طراحی دیوارها، مبلمان و اجزای اصلی استفاده کنید. این کار باعث می‌شود فضا بازتر دیده شود. شما می‌توانید با اضافه‌کردن جزئیاتی مانند یک کوسن تک‌رنگ به رنگ پاستیلی یا رنگ‌های اصلی یکنواختی رنگ‌های خنثی را از بین ببرید. مراقب باشید که در انتخاب رنگ جزئیات زیاده‌روی نکنید.

2. از اشکال هندسی ساده استفاده کنید

نکته مهم در دکوراسیون منزل مینیمال، استفاده از خطوط صاف، منحنی‌ها و اشکال ساده است؛ بنابراین از انتخاب وسایل با طراحی‌های پیچیده و تزیینات زیاد خودداری کنید؛ برای مثال در طراحی داخلی به سبک مینیمال از مبلمان و وسایلی که کنده‌کاری یا تزیینات خاص دارند، بپرهیزید. این تزیینات ممکن است دوست‌داشتنی و زیبا به نظر برسند؛ اما به‌هیچ‌عنوان جایی در طراحی مینیمال ندارند. برای ایجاد سبک مینیمال در طراحی داخلی، همه چیز را صاف، مرتب و ساده نگه دارید.

عناصر طراحی منزل مینیمال

3. یکنواختی را با بافت‌های مختلف در طراحی داخلی مینیمال از بین ببرید

اگر به فکر ازبین‌بردن یکنواختی فضاهای هم رنگ در طراحی منزل مینیمال هستید، می‌توانید با استفاده از بافت‌های مختلف فضا را جذاب‌تر جلوه دهید. استفاده از بافت‌های مختلف با حفظ رنگ می‌تواند باعث ایجاد تنوع در وسایل و فضا شود؛ برای مثال اگر از پرده‌های خاکستری ساده استفاده می‌کنید، می‌توانید از یک فرش خاکستری با طرح اشکال هندسی ساده استفاده کنید. سعی کنید در انجام این کار نیز زیاده‌روی نکنید. سادگی جوهره طراحی داخلی مینیمال است.

4. با ایجاد یک نقطه کانونی تعادل ایجاد کنید

در طراحی دکوراسیون منزل مینیمال تزیینات مرکزی، آثار هنری و یا حتی مبلمان می‌توانند نقش نقطه کانونی را ایفا کنند. نقطه کانونی می‌تواند یک گلدان نمادین روی میز مرکزی، یک مبل یا یک نقاشی باشد. نقاشی‌های نسبتاً بزرگ با رنگ‌های زنده که با فضای خنثی تضاد دارند، توجه را به سمت خود جلب می‌کنند. سعی کنید هماهنگی رنگ نقاشی با فضای داخلی را هنگام انتخاب آن در نظر بگیرید.

5. کیفیت را بر کمیت اولویت دهید

طراحی منزل مینیمال به دکوراسیون، تزیینات و جزئیات ویژه نیاز دارد؛ بنابراین چطور می‌توانید فضای داخلی خود را زیباتر جلوه دهید؟ روی مواد باارزشی مانند سنگ مرمر یا کاشی‌های باکیفیت سرمایه‌گذاری کنید. نیازی نیست تمام دیوارهای خود را با سنگ مرمر بپوشانید، تنها یک دیوار یا پارتیشن کافی است و می‌توانید از آن به‌عنوان نقطه کانونی نیز استفاده کنید.

عناصر طراحی منزل مینیمال

6. توجه به «نظم» در طراحی داخلی مسکونی به سبک مینیمال

طراحی مینیمال در تمیزی، سادگی و رنگ‌های خنثی تعریف می‌شود. دکوراسیون منزل مینیمال می‌تواند کوچک‌ترین بی‌نظمی را برجسته نشان دهد. باید تا حد ممکن از ایجاد شلوغی و بی‌نظمی اجتناب کنید. همه چیز باید در جای خود قرار داشته باشند. از قراردادن وسایل اضافی روی پیشخوان یا میز خودداری کنید. کابینت‌ها، کمدها و کشوها به همین دلیل ساخته شده‌اند تا از قراردادن وسایل اضافی در محیط جلوگیری شود.

7. جزئیات را فراموش نکنید

همان‌طور که می‌دانید، طراحی داخلی مینیمال بر جزئیات تمرکز ندارد. بااین‌حال، همان‌طور که رنگ‌های خنثی و سطوح صاف بی‌نظمی را برجسته می‌کنند، جزئیات کوچک را نیز برجسته نشان می‌دهند. جزئیات کوچک مانند اتصال وسایل روشنایی به سقف، لولاهای خراب در، کاشی‌کاری معیوب و… می‌توانند در طراحی منزل مینیمال کاملاً آشکار به نظر برسند؛ پس تاحدامکان سعی کنید نواقص را برطرف کنید.

8. هوشمندانه تزیین کنید

شما می‌توانید از تزیینات در دکوراسیون منزل مینیمال استفاده کنید؛ اما حواستان باشد زیاده‌روی نکنید! شاید بپرسید از چه تزییناتی می‌توانید برای طراحی دکوراسیون داخلی مینیمال استفاده کنید. فضای سبز یک انتخاب عالی است. گیاهان خانگی در گلدان‌های هم‌اندازه با اشکال هندسی ساده، یا گلدان‌های مختلف اما هم شکل و هم رنگ می‌توانند جلوه زیبایی به فضای داخلی مینیمال شما بدهند. یک نقاشی روی دیوار نیز می‌تواند ایده خوبی باشد. در نظر داشته باشید یک نقاشی بزرگ بهتر از چند نقاشی کوچک است. می‌توانید برای ایجاد هماهنگی بیشتر با فضا از هنر مینیمالیستی در انتخاب نقاشی یا تابلو بهره ببرید.

عناصر طراحی منزل مینیمال

9. مراقب الگوها باشید

آیا می‌توانیم در دکوراسیون منزل مینیمال از الگوها استفاده کنیم؟ اگر می‌توانید طراحی خود را بدون استفاده از الگوها کامل کنید، این کار را انجام دهید. اگر نمی‌توانید از وسایلی که الگو دارند استفاده نکنید، تاحدامکان قوانین رنگ و فرم را برای آن‌ها در نظر بگیرید. به سراغ الگوهای هندسی ساده با رنگ‌های خنثی یا تک‌رنگ بروید. هرچه جزئیات و رنگ الگو کمتر باشد بهتر است.

10. از نور طبیعی غافل نشوید!

نور طبیعی می‌تواند سطوح سفید و رنگ‌های روشن در دکوراسیون منزل مینیمال را تکمیل کند و فضای داخلی شما را راحت و جادار جلوه دهد. همچنین رنگ واقعی دیوارها، کف و مبلمان را به‌خوبی نشان می‌دهد.

جمع‌بندی

طراحی دکوراسیون منزل مینیمال یکی از سبک‌های محبوب در طراحی داخلی محسوب می‌شود. برای اینکه طراحی داخلی مسکونی به سبک مینیمال درست اجرا شود و به جذابیت فضا کمک کند، باید اصول و ویژگی های آن را بدانید. طراحی داخلی مینیمال در معماری و طراحی تنها با گنجاندن عناصر ضروری و تمرکز بر خطوط و سطوح مشخص می‌شود.

این سبک ارتباط، شکل‌ها و نورپردازی زیبا را برجسته می‌کند و با محدودکردن استفاده از وسایل اضافی، باعث ایجاد حس آرامش در فضا می‌شود. اگر شما هم به سبک مینیمال علاقه‌مند هستید و تصمیم دارید فضای منزل خود را با این سبک طراحی کنید، می‌توانید این کار را به گروه معماری آرت دیزاین با مدیریت حسام سلیمانی بسپارید. برای دیدن نمونه کارها می توانید به وب سایت مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ضد اسپم *Captcha Plus loading...

Close Menu