دکوراسیون داخلی به سبک سوئدی؛ ویژگی های سبک سوئدی

شرایط اقلیمی، فرهنگ، اقتصاد، فلسفه و رسوم محل زندگی بر طراحی داخلی ساختمان‌ها تاثیرگذار است. دکوراسیون داخلی به سبک سوئدی یکی از سبک‌های محبوب در جهان است که بر اساس سبک زندگی و نگرش مردم سوئد شکل‌گرفته است. زمستان‌های سخت و روزهای کوتاه و همچنین کمبود نور طبیعی در این کشور موجب شده تا به دنبال راهی برای حداکثر استفاده از نور طبیعی در فضای داخلی خانه باشند. سبک سوئدی در طراحی داخلی یک سبک مینیمال، دنج و گرم محسوب می‌شود. 

داشتن دیوارها، کف زمین و لوازم و اثاث منزل با رنگ‌های کم‌رنگ و روشن برای انعکاس نور طبیعی از ویژگی های سبک سوئدی است. نور طبیعی، فضای سبز، مبلمانی راحت و دلنشین از دیگر ویژگی های این سبک است. سبک سوئدی به‌گونه‌ای طراحی شده است که حتی در روزهای تاریک زمستان هم فضای داخلی شاد، گرم و آرام خواهد بود. برای اجرای این سبک زیبا و داشتن خانه آرام و دنج می‌توانید از گروه معماری آرت دیزاین با مدیریت حسام سلیمانی کمک بگیرید. در ادامه با این سبک جذاب بیشتر آشنا خواهید شد.

دکوراسیون داخلی به سبک سوئدی؛ تاریخچه سبک سوئدی

دکوراسیون داخلی به سبک سوئدی؛ تاریخچه سبک سوئدی

 سبک سوئدی در طراحی داخلی یکی از سبک‌های مشهور است که نخستین‌بار توسط هنرمند سوئدی کارل لارسون (۱۸۵۳-۱۹۱۹) در قرن نوزدهم میلادی اجرا شد. در این سبک تا حدودی از طراحی اسکاندیناوی الهام گرفته شده است. سوئد کشوری در اروپای شمالی است که دارای زمستان‌های طولانی و سخت است. در این فصل روزها کوتاه و میزان نور طبیعی خورشید بسیار کم است. شرایط زندگی در این کشور باعث به‌وجودآمدن سبکی در طراحی داخلی شد که هدف اصلی آن بیشترین استفاده از نور و روشنایی روز بود.

همان‌طور که اشاره شد موقعیت جغرافیایی و شرایط آب‌وهوایی کشور سوئد باعث به‌وجودآمدن سبک سوئدی در طراحی داخلی شده است. کمبود نور و هوای سرد موجب افسردگی و اثرات منفی روحی می‌شود؛ اما نور این انرژی را تأمین می‌کند. به همین دلیل در دکوراسیون داخلی به سبک سوئدی از تناژهای رنگی روشن و سفید برای غلبه بر دلگیری فضا بسیار استفاده می‌شود. بزرگ‌تر نشان‌دادن خانه، سادگی چیدمان و کم‌هزینه‌بودن اجرای سبک موجب شد تا سبک سوئدی یکی از طراحی‌های پر طرف‌دار در جهان شود.

ویژگی های دکوراسیون داخلی به سبک سوئدی

یکی از سبک‌های مینیمال و مدرن در طراحی داخلی سبک سوئدی است. این سبک شباهت‌های بسیاری به سبک روستیک و سبک اسکاندیناوی در دکوراسیون داخلی دارد. به‌کارگیری رنگ‌های خنثی و روشن، جزئیات ساده و استفاده از المان‌های چوب و گیاهان خانگی از ویژگی های بارز سبک سوئدی است. در این سبک باید به فضای باز توجه و از کمترین لوازم منزل استفاده شود. با سبک سوئدی در طراحی داخلی می‌توان برای ساعت‌ها بدون دغدغه در فضایی کوچک وقت گذراند، بدون اینکه احساس خستگی کرد. مهم‌ترین ویژگی های سبک سوئدی در زیر آمده است.

ویژگی های دکوراسیون داخلی به سبک سوئدی

1. رنگ‌ها در دکوراسیون داخلی به سبک سوئدی

رنگ‌های روشن، ساده، سفید و آبی نقش اساسی را در سبک سوئدی بر عهده دارند. رنگ‌های روشن بیشترین کاربرد را در این سبک دارند؛ چرا که این رنگ‌ها فضای خانه را دلباز و پر نور نشان می‌دهند. در دکوراسیون داخلی به سبک سوئدی دیوارها، کف زمین، لوازم و مبلمان خانه همگی در تناژ رنگ‌های سفید، کرم، صورتی کم‌رنگ، سبز ملایم و خاکستری روشن انتخاب می‌شوند. این رنگ‌ها با انعکاس نور طبیعی فضای خانه را بانشاط جلوه می‌دهند و حس پاکی و روشنایی را به بیننده القا می‌کنند.

کمبود نور خانه با استفاده از رنگ سفید در دکوراسیون داخلی و یا رنگ‌هایی چون آبی روشن، زرد کم‌رنگ، خاکستری کم‌رنگ و یا صورتی ملایم از بین می‌رود. برای جلوگیری از یکنواختی خانه و افزودن انرژی و گرما به خانه می‌توان از رنگ قرمز به‌صورت محدود در چیدمان استفاده کرد.

2. مبلمان در سبک سوئدی

در دکوراسیون داخلی به سبک سوئدی غالباً یک‌دست مبلمان کامل مشاهده نمی‌شود. در این سبک از یک یا دو مبل راحتی با طراحی ساده، نیمکت یا صندلی‌های ظریف با فرمی مجزا از مبلمان استفاده می‌شود. بر خلاف سبک کلاسیک، مبلمان در سبک سوئدی دارای خطوط صاف با منحنی‌های ملایم است و هیچ کنده‌کاری و یا تزیینی ندارد. به‌کاربردن میز و صندلی چوبی با رنگ روشن فضای خانه را جذاب نشان می‌دهد و از یکنواختی دور می‌کند. در این سبک معمولاً چوب راش در ساخت میز و صندلی به کار می‌رود و برای روکش مبلمان نیز از پارچه کتان با رنگ روشن و متناسب با دکوراسیون استفاده می‌شود.

اکسسوری در طراحی داخلی به سبک سوئدی

3. اکسسوری در طراحی داخلی به سبک سوئدی

در طراحی داخلی به سبک سوئدی از اکسسوری‌های مینیمال با رنگ‌های روشن استفاده می‌شود. اکسسوری در طراحی دکوراسیون داخلی نقش بسیار پررنگ و مهمی دارد؛ چرا که به فضای خانه جان می‌بخشد. عناصر پر زرق‌وبرق جلوه بیشتری به اتاق نشیمن می‌دهد و یک‌دست بودن خانه را از بین می‌برد. آباژور، کوسن، گل‌وگیاه و یا ساعت‌های فانتزی به‌عنوان اکسسوری در دکوراسیون داخلی به سبک سوئدی استفاده می‌شوند. قاب عکس چوبی و پایه‌های منحنی میز و صندلی نیز از دیگر جلوه‌های طراحی داخلی به سبک سوئدی هستند.

در طراحی داخلی به سبک سوئدی از لوازم دکوری و تزیینی به اشکال دایره‌ای، بیضی، لوزی و یا قلبی و طرح‌های منحنی و پر پیچ‌وخم زاویه‌دار استفاده شود. به‌منظور تأمین روشنایی فضا نیز از لوسترهای فانتزی، کریستالی یا چلچراغ‌های فلزی و چراغ‌های دیواری با  آینه‌ها استفاده می‌شود. این المان نقش مؤثری در افزایش نور در دکوراسیون داخلی به سبک سوئدی داشته و محیط خانه را زیباتر نشان می‌دهد. 

4. کفپوش در سبک سوئدی

در طراحی داخلی به سبک سوئدی کف‌پوش‌ها روشن و صیقلی در طرح‌های ساده هستند. در این سبک از کف‌پوش‌های چوبی با رنگ روشن استفاده می‌شود که معمولاً از جنس توس، کاج سفید، راش ساخته می‌شوند. در کف‌پوش‌های سوئدی از طرح راه‌راه با کنتراست کم یا فرم‌های هندسی استفاده می‌شود. فرش‌ها در این سبک نیز طرح‌های ساده، راه‌راه یا گل‌دار دارند. سبک سوئدی یکی از گزینه‌های مناسب در طراحی ویلا است چرا که محیطی آرامش‌بخش به وجود می‌آورد و برای کف‌پوش نیاز به طراحی خاصی ندارد.

دکوراسیون داخلی به سبک سوئدی؛ آشپزخانه و اتاق خواب

5. دکوراسیون داخلی به سبک سوئدی؛ آشپزخانه و اتاق خواب

برای داشتن آشپزخانه‌ای زیبا و روشن در طراحی داخلی به سبک سوئدی کابینت‌ها با رنگ روشن انتخاب می‌شوند. در این فضا از پرده‌های حریر  و یا پارچه‌های مشابه استفاده می‌شود. از دیگر فضاهای مهم در سبک سوئدی اتاق‌خواب است. دیوارهای سفید، تختخواب چوبی و اکسسوری‌های ساده بارزترین ویژگی اتاق‌خواب در این سبک به شمار می‌رود. داشتن کتابخانه مینیمال فضای اتاق‌خواب را در دکوراسیون داخلی به سبک سوئدی زیباتر نشان می‌دهد.

مزایای سبک سوئدی در طراحی داخلی

اجرای طراحی داخلی به سبک سوئدی آسان است و نیاز به‌صرف هزینه زیاد نیست. این سبک مینیمال برای خانه‌های کوچک و کم‌نور بسیار مناسب است؛ چرا که از المان‌های کم استفاده می‌شود و سادگی یکی از اصول مهم است. این سبک فضا را در روزهای سرد و طولانی زمستان، گرم و دلنشین نشان می‌دهد و به افراد حس آرامش و شادابی منتقل می‌کند. از جمله مزایای اجرای سبک سوئدی در طراحی داخلی به موارد زیر می‌توان اشاره کرد:

  • استفاده از جزئیات و متریال ساده
  • زیبا، درخشان و تمیز بودن همه چیز به دلیل استفاده از رنگ‌های کم‌رنگ و روشن
  • شادابی و نشاط فضا با استفاده از رنگ‌های شاد و پرانرژی در کنار رنگ‌های خنثی
  • بازتاب بیشتر نور خورشید و حداکثر استفاده از نور طبیعی
  • استفاده زیاد از گل‌وگیاه و افزایش انرژی و ارزش زیبایی خانه
  • دنج بودن فضای خانه
  • مقرون‌به‌صرفه بودن
  • داشتن محیطی گرم و جذاب با استفاده از چوب در سبک سوئدی
مزایای سبک سوئدی در طراحی داخلی

جمع‌بندی

دکوراسیون داخلی به سبک سوئدی یک سبک مینیمال و محبوب است که در نهایت سادگی زیبایی و جذابیت خانه را چندبرابر می‌کند. این سبک از کشور سوئد سرچشمه گرفته است؛ چرا که طراحان به دنبال راهی برای جذب نور بیشتر و نهایت استفاده از روشنایی طبیعی در روزهای سرد و طولانی زمستان بوده‌اند. رنگ‌های روشن و خنثی، اکسسوری و جزئیات ساده، مبلمان بدون کنده‌کاری و تزیین، استفاده از المان چوب و گل‌وگیاه از ویژگی های سبک سوئدی است.

با اجرای سبک سوئدی در طراحی داخلی فضای خانه بزرگ‌تر نشان داده می‌شود و نور بیشتری منعکس خواهد شد. این سبک بسیار دنج است و در کنار سادگی، آرامش و گرما به محیط می‌بخشد. متخصصان گروه معماری آرت دیزاین در اجرای سبک سوئدی به بهترین شکل شما را یاری خواهند کرد. این گروه سال‌ها تجربه در زمینه طراحی داخلی فضاهای مسکونی، اداری، تجاری و… دارد و در تلاش است تا زیبایی را تقدیم نگاه شما کند. جهت اطلاعات بیشتر می‌توانید از پروژه ها دیدن نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ضد اسپم *Captcha Plus loading...

Close Menu