طراحی دکوراسیون داخلی به سبک روکوکو

دکوراسیون داخلی به سبک روکوکو از انواع سبک‌های خاص برای طراحی داخلی منزل به شمار می‌آید. عده‌ای از افراد هم این سبک را به نام سبک باروک می‌شناسند. طراحی داخلی به سبک روکوکو یکی از زیباترین ایده‌ها جهت دیزاین داخلی محسوب می‌شود. سبک روکوکو شباهت‌هایی به طراحی داخلی کلاسیک و سلطنتی دارد. ویژگی های سبک روکوکو باعث شده است که طراحان در تمام فضاهای داخلی از این سبک خاص استفاده کنند. در ادامه مطلب از گروه معماری آرت دیزاین با مدیریت حسام سلیمانی به بررسی ویژگی ها و ایده های سبک روکوکو می پردازیم.

معماری روکوکو

معماری روکوکو

سبک روکوکو در قرن 18 در پاریس آغاز شد. این سبک در اصل سبک لوئی پانزدهم نامیده شده بود که دوره سلطنت او هم‌زمان با اوج شکوفایی روکوکو در فرانسه بود. سبک روکوکو  به مظهر جلب محافل اشرافی جهت لذت، تمایل به غرق‌شدن در دنیای نخبگان کارناوال بی‌دغدغه و فضای مرموز زندگی بولوار تبدیل شد. دکوراسیون داخلی به سبک روکوکو توهمی از لوکس بودن، جداشدن از واقعیت و میل به لذت‌های زندگی است. روکوکو سبکی زنانه به شمار می‌آید؛ زیرا این سبک به علت علاقه‌مندی‌های زن پادشاه ایجاد و دگرگون شد، پس می‌توان در این سبک عشق، زنانگی و هیجان را تجسم نمود.

سبک روکوکو اغلب با دکوراسیون داخلی همراه با نور و تزیینات و با استفاده از منحنی‌های سی شکل و استفاده از صفحات دالبر شده و کتیبه‌ها تزیین شده است. استفاده از اشکال گرد و منحنی تنها به نما در معماری روکوکو محدود نمی‌شد؛ بلکه منحنی در پلان‌ها نیز به‌کاررفته است. سبک معماری روکوکو در ابتدا در هنرهای تزئینی و طراحی داخلی مطرح شد و بعد در رشته‌های پیکرسازی، معماری، طراحی تئاتر، موسیقی و نقاشی گسترش پیدا کرد.

طراحی داخلی به سبک روکوکو؛ ایده ها

جهت طراحی داخلی منزل می‌توان از سبک‌های مختلف مثل دیزاین داخلی تلفیقی، دیزاین داخلی ماوریک و سبک روکوکو استفاده کرد. دکوراسیون داخلی به سبک روکوکو از انواع دیزاین‌های داخلی لاکچری است. سبک روکوکو تنها یک سبک طراحی داخلی نیست؛ بلکه یک سبک زندگی است. طراحی داخلی به سبک روکوکو برای منازل تجملاتی، طراحی داخلی اداری، هتل‌های کوچک و لوکس و مؤسسات ازدواج و هنری هم مناسب است. طراحی داخلی اتاق‌خواب به سبک روکوکو شامل یک تختخواب بزرگ با یک تاج تراشیده، یک سایبان ظریف ابریشمی، یک میز کناری کوچک و یک میز آرایش ظریف با یک آینه بزرگ است.

در دکوراسیون داخلی به سبک روکوکو برای اتاق نشیمن از مبلمان راحتی و مجلل با پرده‌های سنگین، شمعدان‌های فانتزی، نقاشی‌ها با تصاویر موضوعی، شومینه، قفسه‌های تزیینات چینی، گلدان، جعبه جواهرات و… استفاده می‌شود. همچنین برای آشپزخانه سبک روکوکو از میزناهارخوری گرد و صندلی‌های ظریف، شمعدان‌های بزرگ با آویزهای کریستالی و دستگیره‌های چینی و شیشه‌ای برای کابینت آشپزخانه استفاده می‌شود.

ویژگی‌ های سبک روکوکو

ویژگی‌ های سبک روکوکو

طراحی داخلی به سبک روکوکو تلفیقی از تحرک و پویایی، احساسات عاشقانه و پر از جزئیات است. این سبک به موضوعات اسطوره‌ای و وابسته به عشق و مهربانی گرایش دارد. در دکوراسیون داخلی به سبک روکوکو برای طراحی داخلی از تصاویر خدایان و  الهه‌ها برای تزیین استفاده می‌کنند. در سبک روکوکو از متریال‌های لوکسی مثل چوب طبیعی، پارچه‌های ظریف مثل ساتن، ابریشم و مخمل، کریستال و شیشه، عناصر فلزی مثل برنج، برنز و مس، تذهیب مصنوعی و طبیعی استفاده می‌شود.

خانه‌هایی که به این سبک طراحی می‌شوند راحت، مجلل و پر از اسرار هستند که شامل اتاق‌های مخفی، کشوهای پنهان کمدها و کابینت، جعبه‌های مخفی و پارتیشن‌های نامرئی هستند. در سبک روکوکو جهت تزیین پنجره‌ها از پارچه‌های سنگین به همراه پرده‌های روشن و سفید و بلند استفاده می‌کنند. همچنین در این سبک کف را با فرش‌های پر نقش‌ونگار با طرح‌های شرقی و به طور ارگانیک تزیین می‌نمایند. جهت تزیین دیوارها هم از قاب‌ها با پارچه‌های گران‌قیمت و  الگوهای طلایی روی آن‌ها  استفاده می‌شود تا موجب ایجاد ظاهری اصیل شوند.

1. طراحی داخلی به سبک روکوکو؛ رنگ های ملایم

در طراحی دکوراسیون داخلی به سبک روکوکو بیشتر از رنگ‌های ملایم استفاده می‌شود که شامل رنگ‌های طلایی، صورتی روشن، انواع رنگ‌های کرم، آبی روشن، سایه‌های روشن بنفش، زرد، سبز، مرواریدی و… می‌شود. چیزی که بیشتر در این سبک موردتوجه قرار می‌گیرد شکوه و عظمت فضای دکوراسیون داخلی است. رنگ‌های غالب در دکوراسیون این سبک دامنه نرم‌تری مثل صورتی روشن، بنفش روشن و… دارند که اصولاً در شکل نهایی با طلایی ترکیب می‌شوند.

طراحی داخلی به سبک روکوکو؛ رنگ های ملایم

2. مبلمان لوکس

مبلمان‌های مورد استفاده در دکوراسیون داخلی به سبک روکوکو اغلب راحت، نرم و لوکس هستند. در این سبک وجود پایه‌های منحنی در صندلی‌ها، مبلمان و میزها مهم است و اغلب مبلمان باید گرد باشند. مبلمان تزیینی با تزیینات گچ‌بری و پارچه‌های گل‌دوزی شده از جمله ویژگی‌های مبلمان سبک روکوکو است.

3. طراحی دکوراسیون داخلی به سبک روکوکو؛ وسایل تزئینی سبک روکوکو

در طراحی داخلی به سبک روکوکو به‌وفور از عناصر تزیینی استفاده می‌شود. وسایلی همچون آینه‌ها و نقاشی‌ها در قاب‌های عظیم طلا قرار داده می‌شود. در دکوراسیون داخلی به سبک روکوکو استفاده از مجسمه‌ها، جعبه‌ها، ساعت‌های عتیقه و شمعدان‌ها بسیار مرسوم است. عناصر سبک چینی به علت گرایش‌های مد با لوکس بودن شرقی و رازآلود بودن آن‌ها اغلب در سبک روکوکو استفاده می‌شوند؛ به‌عنوان‌مثال استفاده از پرده‌ها، صفحه‌نمایش و ملیله با مناظر شرقی و زنان چینی جذاب با لباس‌های شیک از عناصر تزیینی دیگر در سبک روکوکو است. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید مقاله آموزشی معرفی سبک چینی؛ 5 ویژگی سبک چینی در دکوراسیون داخلی را مطالعه نمایید.

4. منسوجات در طراحی دکوراسیون داخلی به سبک روکوکو

یکی از ویژگی های سبک روکوکو استفاده از منسجوات در طراحی داخلی است. منسوجات مورداستفاده برای طراحی داخلی به سبک روکوکو به شرح زیر است.

  • پارچه‌های مورداستفاده در دکوراسیون داخلی به سبک روکوکو ظریف، زیبا، نفیس و گران‌بها هستند که برخی از آن‌ها دارای گل‌دوزی هستند.
  • برای تزیینات پنجره‌ها از پرده‌ها با پارچه‌های سنگین با رنگ‌های اشباع شده و ملایم به همراه پرده‌های سفید بلند با نور کم استفاده می‌شود.
  • از فرش‌های طرح‌دار به سبک شرقی با پترن‌های زیبا و طبیعی مانند گل برای پوشش کف استفاده می‌شود.
  • روکش مبلمان باید نشان‌دهنده راحتی و لوکس بودن مبلمان باشد و مبلمان استفاده شده در این سبک باید گران‌قیمت و لوکس باشند.
بهترین نمونه های معماری روکوکو

بهترین نمونه های معماری روکوکو

باتوجه‌به زیبایی طراحی دکوراسیون داخلی به سبک روکوکو در فضاهای داخلی بسیاری از این سبک استفاده می‌شود. نمونه‌های بسیاری را می‌توان نام برد که در ساخت آن‌ها از سبک روکوکو کمک گرفته شده است که از میان معروف‌ترین آن ها می‌توان به موارد زیر اشاره نمود.

  • کاخ کاترین واقع در روسیه
  • کلیسای ویز واقع در آلمان
  • راه پله جردن واقع در کاخ زمستانی
  • کاخ ملی کلوز واقع در پرتغال
  • کاخ آگوستوس بورگ و فالکن  لاست در آلمان
  • گالری طلایی در جناح جدید کاخ شارلوتنبورگ واقع در برلین
  • آمالینبورگ واقع در پارک کاخ نیمفنبورگ
  • کلیسای 14 یاور مقدس واقع در آلمان
  • کاخ چاپسکی شهر ورشو واقع در لهستان
  • قسمت‌هایی از کاخ ورسای فرانسه که المان‌هایی از سبک روکوکو در آن دیده می‌شود.
راه پله جردن واقع در کاخ زمستانی
راه پله جردن واقع در کاخ زمستانی

جمع‌بندی

باتوجه‌به ویژگی‌های دکوراسیون داخلی به سبک روکوکو می‌توان گفت بهتر است افرادی که علاقه‌مند به فضاهای مجلل هستند سراغ این سبک بروند. به این نکته توجه داشته باشید که طراحی داخلی به سبک روکوکو از نظر دکوراسیون از سبک باروک ظریف‌تر است. همچنین شکل ظاهری این سبک صمیمی‌تر و سبک‌تر است و موجب ایجاد حس سادگی در فضا می‌شود. استفاده از لوسترهای بزرگ، سفره‌های عتیقه، گلدان‌های سنگی، پرده‌های نفیس و براق، آینه‌های بزرگ با قاب‌های طلایی و… از ویژگی های سبک روکوکو است.

چیدمان به این سبک برای همه مناسب نیست، درصورتی‌که نمی‌خواهید خانه شما به انباری از مبلمان و وسایل تزیینی ناهماهنگ و ناهموار تبدیل شود هنگام استفاده از سبک روکوکو برای طراحی داخلی منزل خود از نظر متخصصان طراحی داخلی استفاده کنید.

گروه معماری آرت دیزین با مدیریت حسام سلیمانی سال‌هاست با افتخار در زمینه طراحی داخلی پروژه‌های مسکونی، اداری و تجاری مشغول فعالیت است. این گروه با تخصص و حساسیت بالا اقدام به طراحی و تولید انواع وسایل، کابینت و مبلمان کرده است. می‌توانید از نمونه کارها و پروژه های اجرا ششضده در وب سایت دیدن کنید.  

سبک روکو در طراحی دکوراسیون داخلی چیست؟

دکوراسیون داخلی به سبک روکوکو توهمی از لوکس بودن، جداشدن از واقعیت و میل به لذت‌های زندگی است. روکوکو سبکی زنانه به شمار می‌آید؛ زیرا این سبک به علت علاقه‌مندی‌های زن پادشاه ایجاد و دگرگون شد، پس می‌توان در این سبک عشق، زنانگی و هیجان را تجسم نمود.

چیدمان در دکوراسیون داخلی به سبک روکو باید چگونه باشد؟

در دکوراسیون داخلی به سبک روکوکو برای اتاق نشیمن از مبلمان راحتی و مجلل با پرده‌های سنگین، شمعدان‌های فانتزی، نقاشی‌ها با تصاویر موضوعی، شومینه، قفسه‌های تزیینات چینی، گلدان، جعبه جواهرات و… استفاده می‌شود. همچنین برای آشپزخانه سبک روکوکو از میزناهارخوری گرد و صندلی‌های ظریف، شمعدان‌های بزرگ با آویزهای کریستالی و دستگیره‌های چینی و شیشه‌ای برای کابینت آشپزخانه استفاده می‌شود.

پارچه‌های بکاررفته در دکوراسیون داخلی به سبک روکو چگونه هستند؟

پارچه‌های مورداستفاده در دکوراسیون داخلی به سبک روکوکو ظریف، زیبا، نفیس و گران‌بها هستند که برخی از آن‌ها دارای گل‌دوزی هستند.

آیا استفاده از اکسسوری‌ها در طراحی دکوراسیون داخلی به سبک روکوکو رایج است؟

در طراحی داخلی به سبک روکوکو به‌وفور از عناصر تزیینی استفاده می‌شود. وسایلی همچون آینه‌ها و نقاشی‌ها در قاب‌های عظیم طلا قرار داده می‌شود. در دکوراسیون داخلی به سبک روکوکو استفاده از مجسمه‌ها، جعبه‌ها، ساعت‌های عتیقه و شمعدان‌ها بسیار مرسوم است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ضد اسپم *Captcha Plus loading...

Close Menu