تفاوت طراحی داخلی با دکوراسیون داخلی چیست؟

برای بیان تفاوت طراحی داخلی با دکوراسیون داخلی لازم است در ابتدا به تعریف  هر کدام از این موارد پرداخته شود. هدف دکوراسیون داخلی و هدف طراحی داخلی بهینه‌سازی فضا، آسایش افراد و ارتقا سبک زندگی افراد است. دکوراسیون داخلی و طراحی داخلی با این اهداف ماهیت اجرایی به خود می‌گیرند و این روزها توجه بسیاری از افراد را به خود معطوف کرده‌اند.

در برخی اوقات این مفاهیم ندانسته به‌جای یکدیگر به کار برده می‌شوند؛ ولی با وجود نقطه اشتراک بین آن‌ها هر یک دارای تعریفی متفاوت هستند. در این نوشته از حسام سلیمانی به تعریف دو مفهوم طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی پرداخته شده است.

هدف طراحی داخلی

هدف طراحی داخلی

برای‌آنکه بدانیم تفاوت طراحی داخلی با دکوراسیون داخلی در چیست لازم است در ابتدا به تعریف طراحی داخلی بپردازیم. طراحی داخلی، نقشه‌کشی و ساخت‌وساز فضاها به دست انسان بخشی از طراحی محیط داخلی است و ارتباط بسیار نزدیکی با معماری دارد. با وجود این که طراحی برای ایجاد یک محیط خوشایند به دوران تمدن اولیه بشر بازمی‌گردد؛ اما رشته طراحی داخلی نسبتاً جدید است. از اواسط قرن بیستم از واژه دکوراتیو داخلی به نحوی استفاده شد که تقریباً معنای خود را از دست داد؛ فلذا واژه‌های توصیفی بیشتری مورداستفاده قرار گرفته‌اند.

اصطلاح طراح داخلی نه‌تنها شامل محدوده بزرگ‌تری شده است؛ بلکه خود را نیز به‌عنوان یک حرفه جدی نشان می‌دهد. که این خود موید تفاوت طراحی داخلی با دکوراسیون داخلی است. در برخی از کشورهای اروپایی جایی که این حرفه از آنجا آغاز شده به‌عنوان معمار داخلی از این حرفه یاد می‌شود؛ پس می‌توان گفت طراحی داخلی شغلی است که نیازمند دانش و فعالیت علمی است.

دانشگاه‌های زیادی وجود دارند که دوره‌ها و رشته طراحی داخلی را برگزار می‌کنند. طراحان داخلی اصولاً در مورد رنگ و پارچه، طراحی به کمک کامپیوتر، نقاشی، برنامه‌ریزی فضا، طراحی مبلمان، معماری و غیره دروسی را می‌گذرانند. اغلب فارغ‌التحصیلان این رشته قبل از اینکه شرکت خود را تأسیس نمایند لازم است برای آشنایی بیشتر با اصل هماهنگی در طراحی داخلی چند سالی به کارآموزی در سایر شرکت‌ها بپردازند. هدف طراحی داخلی آسایش افراد، ارتقا سطح زندگی و بهینه‌سازی فضا است.

تفاوت طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی در این است که آنچه طراحان در طراحی داخلی انجام می‌دهند بیشتر به فضای اتاق ربط دارد و فعالیت‌های آن‌ها بیشتر به طراحی و نوسازی فضای داخلی کمک می‌کند. طراحان نه‌تنها ظاهر اتاق را عوض می‌کنند؛ بلکه تغییراتی در کارایی اتاق هم ایجاد می‌کنند. فعالیت‌های آن‌ها نقاشی کف ساختمان تا چیدمان لوازم تزیینی در داخل اتاق را شامل می‌شود. پس برای این که بتوانند وظیفه خود را به‌درستی انجام دهند لازم است کاملاً با سبک‌های طراحی و دکوراسیون داخلی آشنا باشند.

تفاوت طراحی داخلی با دکوراسیون داخلی؛ تعریف دکوراسیون داخلی

تفاوت طراحی داخلی با دکوراسیون داخلی؛ تعریف دکوراسیون داخلی

درصورتی‌که بخواهیم تفاوت طراحی داخلی با دکوراسیون داخلی را مشخص کنیم لازم است اطلاعات بیشتری در رابطه با مفهوم دکوراسیون داخلی و هدف طراحی داخلی داشته باشیم. هر شخصی که تابه‌حال خانه یا محل کار خود را تزیین نموده به‌نوعی در طراحی داخلی شرکت کرده است. این هنر یک موضوع محبوب در برنامه‌های تلویزیونی نیز است.

دکوراسیون داخلی در واقع حلقه اتصال بین دو علم معماری و طراحی داخلی است. این رشته ازیک‌طرف مثل علم معماری با ساختمان و اجزاء و عناصر تشکیل‌دهنده آن ارتباط دارد و از سوی دیگر مانند طراحی داخلی بر فضاهای داخلی تمرکز می‌کند. طراحان دکوراسیون یا دکوراتورها با نحوه ساخت و بازسازی ساختمان و طراحی داخلی ملک موردنظر مانند خانه، دفتر کار، ویلا، هتل و… سر و کاری ندارند.

در واقع فعالیت و کار آن‌ها وقتی شروع می‌شود که کارهای ساخت‌وساز یا بازسازی ملک به پایان رسیده باشد و نوبت به‌ظاهر کار و المان‌هایی که در دید هستند برسد. ایجاد هماهنگی بین تمام اجزای داخلی یک محل مسکونی یا محل کار اعم از رنگ وسایل و دیوارها تا چیدمان آن‌ها، خلاقیت و زیباشناسی در کنار داشتن دانش کافی از وظایف و فعالیت‌های مربوط به طراح دکوراسیون داخلی است. دکوراسیون داخلی کاری به قواعد و اصول مهندسی معماری و محاسبات آن ندارد که این تفاوت طراحی داخلی با دکوراسیون داخلی است. توجه کنید که هدف دکوراسیون داخلی ایجاد زیبایی، چیدمان، تزیینات، رنگ فضا اعم از پارچه و مبلمان و پرده و دیوارها است.

تفاوت طراحی داخلی با دکوراسیون داخلی

تفاوت طراحی داخلی با دکوراسیون داخلی

با توضیحات بیان شده در بالا حال می‌خواهیم بدانیم که تفاوت طراحی داخلی با دکوراسیون داخلی در چیست. تزیینات داخلی حرفه و شغلی است که نیاز چندانی به دانش و فعالیت‌ عملی ندارد و می‌توان گفت در درجه اول به زیباشناسی توجه دارد. طراحان اصولاً خود را درگیر بازسازی و یا برنامه‌ریزی ساختاری نمی‌کنند. در حقیقت وقتی که فعالیت‌های ساختمانی به پایان برسند کار آن‌ها شروع می‌شود و بیشتر هدف طراحی داخلی بر سطوحی که در دید هستند متمرکز است. بااین‌وجود دوره‌هایی جهت تزیینات داخلی وجود دارد که بیشتر مربوط به بررسی سبک ساختمان‌ها، سبک مبلمان، طرح اتاق و… هستند. در واقع دکوراتورها متخصصین تغییر شکل اتاق هستند.

آن‌ها به مشتری این امکان را می‌دهند تا سبک و تم موردنظر خود را انتخاب نمایند. طراحان در انتخاب مبلمان و تزیینات جزئی هم به مشتری کمک می‌کنند. همچنین می‌توان گفت که کار آن‌ها به‌روزرسانی و یا اصلاح اتاق‌هایی است که نیاز به تازه شدن دارند.

در مبحث تفاوت طراحی داخلی با دکوراسیون داخلی باید اشاره کنیم که دکوراتورها اصولاً به‌تنهایی کار می‌کنند و رابطه نزدیکی با پیمانکاران و معماران ساختمانی ندارند؛ چون که کار آن‌ها وقتی شروع می‌شود که فعالیت معماران و پیمانکاران به اتمام رسیده باشد و به همین دلیل تعاملی بین آن‌ها وجود ندارد. بیشتر با سازندگان مبلمان، خیاط‌ها، مجسمه سازان صنعت دیگر در ارتباط هستند؛ اما در دکوراسیون داخلی هر سبکی اهداف خاصی را دنبال می‌کند. هدف د‌کوراسیون داخلی در برخی از سبک‌ها القای سادگی و کاهش حجم آشتفگی در فضا است و برخی دیگر در پی به نمایش گذاشتن جلوه‌ی هنری هستند. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید مقالهٔ آموزشی به روزترین ترندهای دکوراسیون داخلی در سال 2023 را مطالعه نمایید.

 دکوراسیون داخلی

جمع‌بندی

هدف طراحی داخلی بر نقشه‌کشی فضا متمرکز است. در واقع این مرحله شامل تجزیه‌وتحلیل دقیق فضا و بررسی چگونگی استفاده از آن و تغییرات کاربردی احتمالی در بازسازی فضا می‌شود. اصولاً این بررسی‌ها به تغییر طرح اصلی فضا در جهت رسیدن به کاربری بهتر و استفاده بهینه‌تر ختم می‌شوند. هدف دکوراسیون داخلی در سبک‌های مختلف متفاوت است بااین‌حال همه سبک‌های طراحی دکوراسیون اهداف یکسانی نیز دارند و در فضاهای مختلف جهت تحقق آن‌ها برنامه‌ریزی می‌شود.

به‌طورکلی می‌توان گفت تفاوت طراحی داخلی با دکوراسیون داخلی بسیار نبوده و در کل به دنبال اهدافی تقریباً یکسان هستند. برای طراحی بهتر دکوراسیون داخلی منزل خود می‌توانید از تیم حرفه‌ای آرت دیزاین کمک بگیرید. گروه معماری آرت دیزاین با مدیریت حسام سلیمانی سال‌هاست با افتخار در زمینه طراحی داخلی پروژه‌های مسکونی، اداری و تجاری مشغول فعالیت است. این گروه با حساسیت بالا و تخصص خود اقدام به طراحی و تولید انواع وسایل و مبلمان نیز کرده است. با مراجعه به وب سایت می توانید از نمونه کارها و پروژه ها دیدن کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ضد اسپم *Captcha Plus loading...

Close Menu