تاثیر آتریوم در طراحی داخلی + کاربرد آن

شاید بتوان گفت مهم‌ترین تاثیر آتریوم در طراحی داخلی، تأمین روشنایی ضروری و تهویه داخلی است. آتریوم یا تالار میانی اصطلاحی مهم و قدیمی در معماری است که به فضای بزرگ داخل ساختمان گفته می‌شود. کاربرد آتریوم ریشه در تاریخ رم باستان دارد و از آن برای قابلیت بازتاب نور و سایبان‌های مؤثر در تهویه هوای داخلی استفاده می‌شود. علاوه بر این کاربرد بسیار مهم، می‌توان زیبایی دکوراسیون داخلی با آتریوم را چندبرابر کرد. در این مقاله از گروه طراحی داخلی آرت دیزاین به مدیریت حسام سلیمانی، تاثیر آتریوم در طراحی داخلی و کاربرد آن را بررسی می‌کنیم.

آتریوم چیست؟

در تعریف آتریوم باید گفت که این یک کلمه لاتین است که در معماری از آن استفاده می‌شود. آتریوم ریشه در رم باستان دارد و به فضای باز و بزرگی گفته می‌شود که در میان ساختمان قرار دارد. می‌توان گفت آتریوم یکی از موارد جذاب و شگفت‌انگیز در طراحی داخلی مدرن است. تاثیر آتریوم در طراحی علاوه بر جنبه زیبایی بصری، اثرات خارق‌العاده‌ای نیز در تأمین نور داخلی و تهویه هوا دارد. به‌طورکلی آتریوم با دو پدیده طبیعی کار می‌کند:

  • پدیده گلخانه‌ای
  • اثر دودکشی

انواع آتریوم در طراحی داخلی

باتوجه‌به تاثیر آتریوم در طراحی داخلی، انواع مختلف آتریوم در معماری و طراحی داخلی وجود دارد که هرکدام ویژگی‌های خاص خود را دارند. انواع مختلف آتریوم عبارت‌اند از:

1.  آتریوم شیشه ‌ای

این نوع آتریوم دارای سقف شیشه‌ای بوده و با متعادل‌سازی فضای داخلی ساختمان، می‌تواند انرژی موجود در فضا را ذخیره کند. باوجودآنکه اشعه خورشید از شیشه عبور می‌کند؛ ولی هنگام بازگشت با طول‌موج بلند نمی‌تواند از شیشه عبور کرده و دوباره به فضای داخلی ساختمان بازمی‌گردد. این تاثیر آتریوم در طراحی داخلی موجب گرم‌شدن محیط داخلی می‌شود.

زیبایی دکوراسیون داخلی با آتریوم نوع فضای باز

2. زیبایی دکوراسیون داخلی با آتریوم نوع فضای باز

نوع دیگر کاربرد آتریوم، آتریوم به‌صورت فضای باز است. البته از آتریوم فضای باز بیشتر برای طراحی داخلی تجاری استفاده می‌شود. این نوع آتریوم‌ها نوعی فضای سبز محسوب می‌شوند که طبیعت را به فضای داخلی ساختمان پیوند داده است. درباره تاثیر آتریوم در فضای داخلی از نوع روباز باید گفت که این نوع آتریوم چشم‌اندازی زیبا از طبیعت و آسمان را به‌روی ساکنان می‌گشاید درحالی‌که روی کاناپه خود در حال استراحت هستند و از طبیعت همراه با زیبایی دکوراسیون داخلی با آتریوم لذت می‌برند.

3. تاثیر آتریوم در طراحی داخلی؛ آتریوم با سقف متحرک

علاوه بر کاربرد انواع سایبان خانگی در طراحی فضای باز، می‌توان از سایبان در جای دیگری از ساختمان نیز استفاده کرد. در آتریوم دارای سقف متحرک، از سایبان‌هایی که در تهویه آتریوم نقش مهمی دارند و هم‌زمان با بازتاب نور استفاده می‌شود.

به دلیل آنکه وجود سایبان مانع نورگیری کامل در فصل زمستان می‌شود برای فصول مختلف سال از سایبان‌های متحرک و مناسب با فصل استفاده می‌شود. تاثیر آتریوم در طراحی داخلی، از نوع متحرک، امکانات تهویه‌ای متفاوتی در فصل تابستان و زمستان فراهم می‌کند.

کاربرد آتریوم متناسب با سبک ‌های مختلف طراحی داخلی

تاثیر آتریوم در طراحی داخلی نه‌تنها در تأمین نور و تهویه نقش مهمی دارد؛ بلکه طراح می‌تواند باتوجه‌به سبک دکوراسیون داخلی، نوع آتریوم را نیز تعیین کند. آتریوم‌ها می‌توانند با سبک‌های مختلف طراحی داخلی هم‌خوانی داشته باشند. به‌عنوان‌مثال زیبایی دکوراسیون با آتریوم شیشه‌ای برای فضاهای کم‌نور کاملاً به چشم خواهد آمد. از طرف دیگر برای فضاهای بزرگ‌تر می‌توان از پوشش گیاهی برای آتریوم استفاده کرد و علاوه بر تهویه، فضا نیز پاکسازی خواهد شد. از این مورد آخر برای طراحی داخلی رستوران نیز می‌توان استفاده کرده و فضایی زیبا خلق کرد.

تاثیر آتریوم در طراحی داخلی

تاثیر آتریوم در طراحی داخلی

کاربرد آتریوم در طراحی داخلی علاوه بر زیبایی و جذابیت بصری، مزایای دیگری نیز دارد. تاثیر آتریوم در طراحی داخلی شامل موارد زیر است:

1.  زیبایی دکوراسیون داخلی با آتریوم

شاید اولین چیزی که در نگاه اول درباره تاثیر آتریوم در طراحی داخلی به چشم آید خلق نمایی منحصربه‌فرد و جذاب است. غیرممکن است که در ساختمانی آتریوم باشد و زیبایی منحصربه‌فرد آن، بیننده را مجذوب نکند. می‌توانید با افزودن المان‌های معماری سنتی ایرانی مانند حوض، یک سبک سنتی جذاب ایجاد کرده و زیبایی دکوراسیون با آتریوم را تکمیل کنید.

2. ذخیره انرژی و برقراری تعادل دمای داخلی

دلیل دیگر کاربردآتریوم، ایجاد تعادل دمای داخلی ساختمان و هدایت گرما است. اگر آتریوم دارای ابعاد مناسب باشد با متعادل‌سازی هوا، مصرف انرژی در فصول مختلف سال را کاهش می‌دهد. تأثیر گلخانه‌ای آتریوم موجب گرم‌شدن محیط داخلی در زمستان می‌شود.

ازطرف دیگر در فصول گرم، تاثیر آتریوم در طراحی داخلی از طریق اثر دودکشی است که هوای گرم داخل ساختمان را به بیرون هدایت می‌کند و هوای خنک ازطریق دریچه‌های پایینی آتریوم وارد ساختمان می‌شود. تهویه مربوط به فصول گرم سال مربوط به کاربرد آتریوم بدون سقف است.

3. تاثیر آتریوم در طراحی داخلی؛ روشن کردن دکوراسیون داخلی ساختمان

دیگر تاثیر آتریوم در طراحی داخلی مسکونی و غیرمسکونی، تأمین روشنایی فضای داخلی با نور طبیعی است. کاربرد یک آتریوم با طراحی اصولی بیشترین میزان نور را برای فضای داخلی فراهم می‌کند. استفاده از سقف‌ها و دیواره‌هایی با بازتاب نوری بیشتر، نه‌تنها نور بیشتری وارد ساختمان می‌کند؛ بلکه زیبایی دکوراسیون با آتریوم را چندبرابر خواهد کرد.

نکات مهم درباره کاربرد آتریوم

نکات مهم درباره کاربرد آتریوم

تاثیر آتریوم در طراحی داخلی از نظر افزایش کیفیت روشنایی و تهویه ازیک‌طرف و زیبایی بصری از طرف دیگر موضوعی انکارناپذیر است. موضوع مهمی که در این میان مطرح می‌شود طراحی آتریوم و موقعیت آن است تا بیشترین بازدهی را داشته باشد. به این منظور برای افزایش زیبایی دکوراسیون با آتریوم و افزایش بازدهی آن باید نکات مهمی را رعایت کرد که عبارت‌اند از:

  • جهت قرارگیری آتریوم: قرارگیری آتریوم در ضلع جنوبی ساختمان می‌تواند بیشترین بازدهی را داشته باشد. البته اجرای آن نیز باید به صورتی باشد که بخشی از آن با فضای باز مرتبط باشد. این نوع اجرا استفاده از نور طبیعی و تهویه هوا را افزایش می‌دهد.
  • استفاده از تجهیزات مناسب آتریوم: برای بهره‌بردن از حداکثر تاثیر آتریوم در طراحی داخلی باید از تجهیزات متناسب با فصل استفاده کرد. برای کنترل نور ورودی ازطریق آتریوم و جلوگیری از نورگیری کامل در فصول مختلف سال، بهتر است از سایبان استفاده کرد. دو نوع سایبان ثابت و متحرک وجود دارد که نوع متحرک آن قابلیت کنترل نور و تهویه هوا را به کاربر می‌دهد.

مزایای استفاده از آتریوم در طراحی داخلی

در قسمت‌های قبل درباره تاثیر آتریوم در طراحی داخلی و اثرات عملکردی و زیبایی آن گفته شد. در این قسمت یکبار دیگر مزایای کاربردآتریوم را به طور خلاصه بیان می‌کنیم.

  • متناسب بودن آتریوم با انواع دکوراسیون در طراحی داخلی
  • متعادل‌سازی انرژی داخلی ساختمان و بهینه‌سازی مصرف انرژی  
  • خلق زیبایی طراحی داخلی با آتریوم
  • ایجاد فضایی جذاب و منحصربه‌فرد برای دورهمی‌های خانوادگی یا کاری
  • لذت‌بردن از طبیعت در فضای داخلی منزل و ساختمان

جمع‌بندی

آتریوم واژه‌ای لاتین است و در معماری کاربرد دارد. منظور از آتریوم فضای بزرگ و بازی است که در داخل ساختمان قرار دارد و زیبایی منحصربه‌فردی در فضای داخلی ایجاد می‌کند. مهم‌ترین تاثیر آتریوم در طراحی داخلی، تأمین روشنایی فضای داخل ساختمان و تهویه هوا است.

انواع مختلف آتریوم وجود دارد که شامل آتریوم سقف شیشه‌ای، آتریوم روباز و آتریوم با سقف متحرک است. معمولاً کاربرد آتریوم روباز برای فضاهای تجاری رایج است. علاوه بر تأمین روشنایی، متعادل‌سازی دمای محیط داخلی و بهینه‌سازی مصرف انرژی، زیبایی دکوراسیون داخلی با آتریوم از دیگر موارد مهمی است که می‌تواند جذابیت منحصربه‌فردی در محیط خلق کند.

گروه طراحی داخلی آرت دیزاین به مدیریت حسام سلیمانی، از برترین طراحان دکوراسیون داخلی است که با بهره‌گیری از هوش فضایی، خلاقیت، تجربه و مهارت بالا، برترین طراحی‌های داخلی را اجرا می‌کند. توجه به ترندهای جهانی، ترکیب نبوغ و خلاقیت و بهره‌گیری از طراحی‌های موجود در طبیعت، راز موفقیت گروه آرت دیزاین است. برای مشاوره در زمینه طراحی داخلی و کسب اطلاعات بیشتر به صفحه تماس با ما مراجعه کنید.

کلمات کلیدی: تاثیر آتریوم در طراحی داخلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ضد اسپم *Captcha Plus loading...

Close Menu