انواع نمای ترکیبی با تلفیق متریال

یکی از مهم‌ترین المان‌های ساختمان ظاهر و نمای ساختمان است که استفاده از انواع نمای ترکیبی می‌تواند در جذب کارفرما و مشتری بسیار تأثیرگذار باشد؛ زیرا اولین چیزی که در نخستین نگاه به چشم می‌خورد ظاهر یا همان نمای ساختمان است. به‌مرورزمان توجه ویژه‌ای به طراحی و اجرای نمای ساختمان‌ها شد. استفاده از طراحی نمای ترکیبی ساختمان هم در فروش ساختمان‌ها خیلی تأثیر داشت و هم در زیبایی شهر تأثیرگذار بود و باعث زیباتر شدن منظر شهری شد. حال برای اینکه شما نمایی داشته باشید که بتواند تأثیرگذار باشد و در ذهن‌ها بماند باید از نمای ترکیبی با تلفیق متریال مختلف استفاده نمایید. در این مقاله از حسام سلیمانی سعی کردیم بیشتر در خصوص انواع نمای ترکیبی ساختمان‌ها توضیح دهیم.

طراحی نمای ترکیبی ساختمان

یک طراح برای بازسازی ساختمان و طراحی داخلی لازم است علاوه بر زیبایی طرح به طول عمر نما هم توجه کند. نکته‌ای که در طراحی انواع نمای ترکیبی باید به آن توجه نمود نوع متریال استفاده شده در آن است. در سال‌های اخیر طراحی نمای ترکیبی ساختمان محبوبیت بسیاری نسبت به دیگر انواع نما در بین طراحان ساختمانی کسب کرده‌ است. در ایران نماهایی با ترکیب سنگ و آجر به‌ فراوانی مورداستفاده قرار می‌گیرد و به علت وجود مزایای بسیار همواره با افزایش محبوبیت روزافزون و فروش در بازار مصالح ساختمانی روبه‌رو است.

همان‌طور که قبلاً بیان شد نمای هر ساختمانی اولین جاذبه آن است و تا حدودی بیان‌کننده هویت اصلی ساختمان است. همچنین در برخی از پروژه‌ها نما بیانگر معماری داخلی بنا نیز است. استفاده از متریال آجر در سراسر دنیا و مخصوصاً ایران بسیار رایج و متداول است و یکی از مزیت‌های این نوع متریال سازگاری آن با اقلیم این کشور است. امروزه باتوجه‌به پیشرفت طراحی شاهد تعداد زیادی از کاربردهای این متریال در سبک‌های مدرن هستیم که به‌نوعی پیونددهنده سنت و مدرنیته به هم هستند.

انواع نمای ترکیبی

انواع نمای ترکیبی

نماهای ترکیبی به لحاظ نوع طراحی و مصالح کاربردی دارای انواع مختلفی هستند که در ادامه به مهم‌ترین نوع آن اشاره شده است.

1. استفاده از دو یا چند نوع مصالح جهت ساخت نما

در نوعی از دسته‌بندی انواع نمای ترکیبی می‌توان متریال و مصالح کاربردی در آن را مبنای دسته‌بندی قرارداد. در این نوع از طراحی نمای ترکیبی ساختمان انواع مختلفی از مصالح برای شکل‌دادن به نما استفاده می‌شود. استفاده از مصالح مختلف علاوه بر زیبایی ظاهری بر کیفیت کار هم بسیار تأثیرگذار است. طراحی زیبا در کنار خلاقیت می‌تواند این هم‌نشینی چند نمونه مصالح را بسیار چشم‌نوازتر نماید. در این نوع نما از مصالح متعددی مانند آجر، سنگ، سیمان، سرامیک، انواع فلزات، شیشه و… استفاده می‌شود.

2. انواع نمای ترکیبی؛ استفاده از دو یا چند تکنیک و روش برای ساخت نما

معمولاً این نوع طراحی نمای ترکیبی ساختمان تلفیقی از سبک مدرن و کلاسیک است. به‌کاربردن ترکیب سنت و مدرنیته در کنار رنگ و طرح‌های جذاب، بسیار شکیل و زیبا است. البته لازم است دقت شود در کاربرد و ترکیب این دو سبک با دیگر سبک‌ها افراط نشود؛ زیرا در این صورت سیما و منظر ناخوشایندی برای بیننده دارد و نتیجه کار زیبا نخواهد بود.

مزایای نمای ترکیبی

استفاده از انواع نمای ترکیبی برای هر ساختمانی علاوه بر زیبایی، می‌تواند مزیت‌های فراوانی به همراه داشته باشد که مهم‌ترین آن‌ها عبارت است از:

  • زیبایی خاص و چشم‌نواز
  • به‌کاربردن چند نمونه مصالح در کنار هم
  • کاهش هزینه‌های نماکاری ساختمان به طور چشمگیر
  • ارزش اقتصادی ساختمان افزایش می‌یابد
  • کاهش مصرف انرژی ساختمان به طور قابل‌ملاحظه
  • ایجاد نمایی ترکیبی از چند نوع سبک و متریال
مزایای نمای ترکیبی

انواع نماهای ترکیبی را بهتر بشناسیم

لازم است بدانید که در انواع نمای ترکیبی می‌توان چندین نمای مختلف را با یکدیگر ترکیب کرد. بااین‌حال اصولاً سازندگان، معماران و طراحان از ترکیب دو نما با یکدیگر استفاده می‌کنند. این کار علاوه بر به‌صرفه‌تر بودن هزینه‌های اجرای نما، دردسرهای ناشی از آن را نیز به‌شدت کم خواهد کرد. البته باید توجه نمود که در هر کدام از طراحی نماهای ترکیبی در ساختمان، نحوه اجرا و همچنین قیمت، تفاوت‌های محسوسی با یکدیگر دارند که نمی‌توان آن‌ها را نادیده گرفت. در ادامه به چند مورد از این نماهای ترکیبی با ترکیب متریال‌های متفاوت اشاره شده است.

1. ترکیب سنگ و آجر

ترکیب سنگ و آجر در ساختمان‌های مسکونی، اداری، تجاری و… با کاربری‌های متفاوت قابل‌استفاده است. به‌صورت کلی می‌توان گفت یکی از پرکاربردترین سبک طراحی نما در کشور عزیزمان ایران استفاده از طراحی نمای ترکیبی ساختمان با تلفیق متریال سنگ و آجر است. وجود آجر در این نوع پوشش موجب افزایش کارایی و مزیت‌های آن می‌شود. مهم‌ترین علت انتخاب آجر توسط معماران، طراحان یا صاحبان ساختمان در ابتدا مقاومت بالا، طول عمر بسیار و بعد از آن قیمت مناسب نسبت به زیبایی که دارد، است.

رنگ استفاده شده در انواع نمای ترکیبی آجر با سنگ برخلاف دیگر انواع نما رنگ مصنوعی نیست؛ بلکه در واقع این رنگ به علت حرارت بالای کوره در زمان ساخت آجرها شکل می‌گیرد. همچنین این آجرها به علت ساختار داخلی خود آب را از خود دفع می‌کنند و به همین دلیل آب باران‌های اسیدی و دیگر عوامل جوی اثر تخریبی بر روی آن‌ها نخواهند گذاشت و به همین دلیل برای ساخت و طراحی ویلاهای لاکچری و خاص بیشتر از این متریال استفاده می‌کنند. البته آجرهای نما خود دارای انواع مختلفی هستند که رایج‌ترین و پرکاربردترین آن‌ها نمای آجرنسوز است.

در کنار تمامی مزایای بیان شده سنگ استفاده شده در انواع نماهای ترکیبی مقاومت بسیار بالایی در مقابل نور خورشید، دما و حتی آتش‌سوزی دارد. همچنین تنوع بالای آن می‌تواند سبب افزایش زیبایی کل بنا شود. دقت کنید که مقاومت سنگ در برابر شرایط آب‌وهوایی و باران‌های اسیدی نسبت به آجر کمتر است. به همین دلیل لازم است در زمان خرید به این موضوع توجه کرده و سنگ با کیفیتی را انتخاب نمایید.

 انواع نمای ترکیبی؛ ترکیب سنگ یا آجر با پنل‌های جی اف آر سی

2. انواع نمای ترکیبی؛ ترکیب سنگ یا آجر با پنل‌های جی اف آر سی

بتن جی اف آر سی gfrc در واقع یک نمونه کامپوزیت است. این نوع بتن‌ها با داشتن تمام مزیت‌های بتن معمولی مقاومت کششی و خمشی بسیار بالایی نیز دارند که می‌توان از آن به اشکال مختلف جهت کاربردهای متعدد استفاده نمود. مزایای فراوان این نمونه بتن موجب شده استفاده از آن در دنیا و مخصوصاً در کشورهای توسعه‌یافته افزایش پیدا کند.

این محصول در کشور ما در حال حاضر فقط در پروژه‌های خیلی خاص و لاکچری استفاده می‌شود؛ زیرا بسیاری از طراحان و معماران هنوز آشنایی کامل با این نوع نما را ندارند. با نمای جی آر سی هیچ‌ نوع محدودیتی در طراحی انواع نمای ترکیبی وجود ندارد و دست معماران و طراحان نمای ساختمان برای اجرایی‌کردن روش‌های مختلف کاملاً باز است. همچنین امکان ایجاد رنگ‌های مختلف بدون محدودیت در نمای grc جی ار سی وجود دارد.

3. طراحی نمای ترکیبی ساختمان؛ نمای ترکیبی سنگ و ورق کامپوزیت

یکی از انواع نمای ترکیبی با استفاده از تلفیق سنگ و ورق کامپوزیت ایجاد می‌شود. هم نمای سنگ و هم نمای کامپوزیت از جمله‌ نماهای پرطرف‌دار موجود در بازار محسوب می‌شوند. ترکیب این دو نمای مدرن به صورتی است که در بخش‌هایی که برجستگی وجود دارد از ورق‌های کامپوزیت و در بخش‌های مسطح از سنگ استفاده می‌کنند. در نهایت با تلفیق این دو متریال با یک نمای زیبا و جذاب روبرو خواهیم شد. طراحی نمای ترکیبی ساختمان با استفاده از این متریال‌ها نیز مزایا و معایب خاص خود را دارد.

سبک بودن، قابلیت اجرا و نصب آسان از جمله مزایای نمای ترکیبی سنگ و کامپوزیت است. این در حالی است که بعضی دیگر از نماهای ترکیبی وزن ساختمان را به‌شدت بالا می‌برند. درصورتی‌که بخواهیم از معایب این نوع نما نام ببریم می‌توانیم به قیمت بالای نصب و همچنین سازگار نبودن با برخی از شرایط اقلیمی اشاره کنیم. ورق‌های کامپوزیت به شکلی هستند که در بسیاری از مواقع در برابر وزش باد و طوفان دوام و پایداری بسیاری ندارند.

4. نمای ترکیبی کامپوزیت و چوب

یکی دیگر از انواع نمای ترکیبی با استفاده از متریال چوب و کامپوزیت است که در اینجا نیز یک بخش از نما همان ورقه‌های کامپوزیت است. جذابیت، اجرای سریع و سبک بودن نما از جمله مزایای طراحی نمای ترکیبی ساختمان با استفاده از کامپوزیت و چوب است که این دو متریال به‌راحتی با یکدیگر ترکیب می‌شوند. هزینه پایین آن را می‌توان یکی دیگر از مزایای این نوع نما در نظر گرفت که نسبت به نماهای دیگر معمولاً پایین‌تر خواهد بود. بااین‌حال ماندگاری نه‌چندان بالای چوب و ورق کامپوزیت را می‌توان از جمله معایب این نما دانست.

نمای ترکیبی کامپوزیت و چوب

جمع‌بندی

همان‌طور که در بالا بیان شد طراحی نمای ترکیبی ساختمان نمایی است که از تلفیق دو یا چند نوع مصالح ایجاد می‌شود. طبق تحقیقات انجام شده و تجربیات ثابت شده است که ترکیب مصالح با همدیگر نه‌تنها جلوه‌ای منحصربه‌فرد به بناها می‌بخشد؛ بلکه از لحاظ هزینه نیز مقرون‌به‌صرفه است. با استفاده از انواع نمای ترکیبی می‌توان نقاط ضعف ساختمان‌ها را پوشش داد و ناهماهنگی‌های آن‌ها را از بین برد. به همین دلیل است که با استفاده از این نوع نما ارزش مالی ساختمان نیز بیش‌ازپیش افزایش پیدا می‌کند.

نمای ترکیبی با تلفیق متریال‌های مختلف در زیر مجموعه نمای مدرن قرار دارد و این روزها برای طراحی نمای بسیاری از ساختمان‌های مسکونی، اداری، تجاری و… از آن استفاده می‌شود. برای طراحی بهتر دکوراسیون داخلی منزل خود می‌توانید از تیم حرفه‌ای آرت دیزاین کمک بگیرید. گروه معماری آرت دیزاین با مدیریت حسام سلیمانی سال‌هاست با افتخار در زمینه طراحی داخلی پروژه‌های مسکونی، اداری و تجاری مشغول فعالیت است. می‌توانید از نمونه کارها دیدن کنید. تلاش متخصصان این گروه تقدیم زیبایی و هماهنگی به چشمان شما است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ضد اسپم *Captcha Plus loading...

Close Menu