انواع سایبان خانگی و کاربردهای سایه بان درطراحی فضای باز

به‌طورکلی می‌توان گفت که انواع سایبان خانگی به‌منظور ایجاد شرایط آسایشی و رفاهی خانواده‌ها در خانه‌ها نصب می‌شوند. در واقع سایبان‎های خانگی در بخش‌های مختلفی از مجتمع‌های مسکونی و آپارتمان‌ها مورداستفاده قرار می‌گیرند؛ برای مثال یکی از مهم‌ترین کاربردهای سایبان در طراحی باغ رستوران است. برای آشنایی بیشتر با طراحی فضای باز با سایه بان تا انتهای این مقاله از گروه معماری آرت دیزاین با مدیریت حسام سلیمانی همراه ما باشید.

معرفی سایبان خانگی

معرفی سایبان خانگی

همان‌طور که می‌دانید سایبان یک نوع سقف است که ممکن است ثابت یا جمع‌شونده باشد که به قسمت خارجی دیواره‌های یک ساختمان متصل می‌شود و در منازل و طراحی داخلی تجاری مورداستفاده قرار می‌گیرد. با استفاده از انواع سایبان خانگی می‌توان از فضای مدنظر خود مانند تراس، بالکن، پارکینگ‌های بدون سقف با کنترل میزان نور آفتاب یا محافظت در زمان بارش لذت برد. یکی از لذت‌های فصل تابستان گذراندن اوقات خوش با خانواده یا دوستان است.

همچنین زمانی که در محیط‌های باز یا نیمه‌باز به‌صرف نوشیدنی یا عصرانه در کنار خانواده هستیم، این لذت چندین برابر خواهد شد؛ اما باید گفت که با تابش نور شدید خورشید در فصل تابستان استفاده از این فضا برای افراد ممکن نخواهد بود. یکی از کاربردهای سایبان در طراحی باغ رستوران این است که به‌عنوان یک پوشش محافظتی در برابر عوامل مختلف عمل می‎کند.

با نصب سایبان برای فضای نیمه‌باز بالکن یا تراس و یا فضاهای باز نظیر حیاط و در کنار استخرهای روباز می‌توانیم محیطی را با شرایط مطلوب فراهم کنیم که کیفیت بالایی داشته و موجب می‌شود تا اوقات خوشی را با خانواده و دوستان در این فضا سپری نماییم.

طراحی انواع سایبان خانگی با توجه ‌به نمای ساختمان

شکل و فرم انواع سایبان خانگی می‌تواند الهام گرفته از حجم کلی ساختمان‌های اطراف منزل باشد و به‌عنوان مکملی در فضای حیاط عمل نماید؛ برای مثال درصورتی‌که خط آسمان ساختمان‌های اطراف منحنی باشد می‌توانیم از سایه بان‎هایی با پوشش‌های منحنی و قوس‌دار استفاده نماییم. همچنین درصورتی‌که ساختمان‌های اطراف به شکل چهارگوش و مسطح ساخته شده‌اند می‌توان سایه بان را نیز به شکل تخت و یا شیب‌دار طراحی نماییم تا هماهنگی و هارمونی بیشتری با فضای اطراف داشته باشد و بتواند تأثیر مثبتی بر زیبایی محیط داشته باشد.

در طراحی داخلی مسکونی هنگام طراحی سایبان خانگی باید به جنس بدنه و سقف انواع سایبان خانگی نیز توجه داشته باشیم و باتوجه‌به اولویت‌های کارفرما مانند قیمت، زمان ساخت، مواد اولیه سایبانی مناسب طراحی نماییم. اصولاً طراحی انواع سایبان خانگی برای فضاهای کوچک به‌ویژه حیاط‌های مسکونی با متراژ کم به‌صورت یک‌طرفه و کنسولی انجام می‌شود.

مزایای استفاده از انواع سایبان خانگی

مزایای استفاده از انواع سایبان خانگی

سایبان‌هایی که حالت جمع‌شونده دارند در زمان‌های تابش شدید خورشید یا باران شدید می‌توانند باز شوند و حفاظتی در مقابل این عوامل ایجاد نمایند. در واقع می‌توان گفت که هوای زیر سایه بان می‌تواند تا ۲۰ درجه خنک‌تر باشد. علاوه بر این موجب جلوگیری از ورود نور مستقیم آفتاب به فضای داخل خانه‌ها و گرمای زیاد و استفاده بیشتر از تهویه هوا می‌شود. همچنین استفاده از انواع سایبان خانگی کاهش هزینه‌های تهویه هوا را در پی دارد.

سایبان‌ها یک محافظ در مقابل نور خورشید برای اثاثیه منزل هستند و سبب می‌شود که قالی‌ها و لوازم‌خانگی در اثر نور شدید خورشید دچار تغییر رنگ نشوند. یکی دیگر از نکات مثبت استفاده از انواع سایبان خانگی ایجاد فضا است. در واقع درصورتی‌که برای استفاده از محیط بیرون خانه یا ایجاد یک پاسیو زیبا فضایی در اختیار ندارید می‌توانید با استفاده از سایبان و یا با آلاچیقی کوچک این فضا را برای نشستن و دورهمی‌های خانوادگی بسازید. در ادامه به دیگر کاربردهای سایبان در طراحی باغ رستوران اشاره شده است:

  • راحتی کودکان شما هنگام بازی در فضای باز
  • ایجاد سایه خنک و هوایی بهاری و مطبوع و کاهش دمای هوا تا ۱۵ درجه سانتی‌گراد
  • کاهش مصرف انرژی
  • امنیت
  • سلامت محیط و سلامت جسمی

انواع سایبان خانگی

همان‌طور که بیان شد ساییان خانگی یک ابزار کاربردی و زیبا است که برای حفاظت از فضای بیرونی خانه در برابر عوامل محیطی مانند آفتاب، باران و برف استفاده می‌شود. باتوجه‌به کاربردهای سایبان در طراحی باغ رستوران این سایبان‌ها به دو نوع ثابت و متحرک تقسیم می‌شوند. سایبان ثابت اصولاً با موادی مانند فلز، چوب یا PVC ساخته شده و به‌صورت چتری در محوطه نصب می‌شود. مزیت اصلی انواع سایبان خانگی ثبات، دوام و پایداری بالا در برابر بادوباران است.

سایبان متحرک هم شامل انواع مختلفی مانند سقف متحرک پارچه‌ای، سقف متحرک آلومینیومی، سایبان بازویی و سایبان برقی است که قابلیت تنظیم و تغییر بر اساس نیاز کاربر را دارد. کاربردهای سایبان در طراحی باغ رستوران این است که به شما این امکان را می‌دهد که فضای بیرونی خود را بر اساس شرایط آب‌وهوایی تنظیم کنید. می‌توانید فضایی را فراهم کنید که می‌توانید در آن به‌صورت آزادانه زندگی نمایید. در نظر داشته باشید سایه بان خانگی همچنین در بازسازی ساختمان و طراحی داخلی به افزایش زیبایی و ارزش منظره خانه کمک می‌کند. در ادامه به انواع سایبان خانگی اشاره شده است.

سایبان ثابت چتری

1. سایبان ثابت چتری

یکی از انواع سایبان خانگی سایبان چتری است که نوعی از سایبان ثابت است و به شکل یک چتر بزرگ در حیاط خانه‌ها یا فضای بیرونی ساختمان‌ها نصب می‌شود. این سایبان‌ها اصولاً از مواد مقاومی مثل فلز یا چوب ساخته شده و با پارچه‌هایی که از جنس پلی‌استر، اکریلیک یا PVC هستند پوشانده می‌شوند. سایبان چتری به‌عنوان یک سایبان حیاط دارای کاربردهای متعددی است. اولین و مهم‌ترین کاربردهای سایبان در طراحی باغ رستوران یا حیاط خانه حفاظت از فضای بیرونی خانه در برابر تابش مستقیم آفتاب، باران یا برف است.

در واقع این سایبان‌ها فضایی را فراهم می‌کنند که می‌توانید در آن به‌راحتی زندگی نمایید، کتاب بخوانید، با دوستان و خانواده تفریح کنید یا حتی برای مهمانی‌های خارج از فضا استفاده نمایید. برخی از سایبان‌های چتری همچنین قابلیت تنظیم زاویه پوشش را دارند؛ بنابراین می‌توانید میزان سایه دلخواه خود را تنظیم نمایید.

مزیت اصلی سایبان چتری علاوه بر دوام و مقاومت در برابر عوامل محیطی، افزودن زیبایی و ارزش اضافه به منظره بیرونی خانه است. در واقع طراحی انواع سایبان خانگی چتری باعث می‌شود تا زیبایی و چشم‌انداز خارجی خانه شما افزایش پیدا کند و این مسئله می‌تواند به افزایش ارزش کلی ملک شما منجر شود.

2. انواع سایبان خانگی؛ سایبان بازویی

سایه بان بازویی در میان انواع سایبان‎های خانگی از نوع سایبان متحرک است. در واقع این نوع سایه بان‏ها به دلیل قابلیت تنظیم و سازگاری بالا کاربردهای بسیاری دارند. همچنین این نوع سایبان‌ها با استفاده از مکانیزم‌های بازویی که اغلب از جنس فلزی مقاوم هستند قابلیت تعدیل و باز و بسته‌شدن را دارند.

پارچه‌ای که بر روی سایبان بازویی استفاده می‌شود معمولاً از موادی مقاوم در برابر آب، آفتاب و باد است. به لحاظ کاربردهای سایبان در طراحی داخلی باغ رستوران انواع سایبان بازویی می‌تواند فضای بیرونی خانه، تراس یا بالکن را در برابر عوامل محیطی مثل آفتاب، باران و برف محافظت نماید.

همچنین یکی از مزیت‌های اصلی انواع سایبان خانگی بازویی این است که می‌توانید زمانی که نیازی به سایه یا پوشش نیست آن را بردارید و از نور آفتاب و چشم‌انداز خارجی لذت ببرید؛ بنابراین سایبان بازویی یک گزینه بسیار متنوع و انعطاف‌پذیر جهت استفاده در حیاط خانه است. همچنین سایبان بازویی به علت طراحی منحصربه‌فرد و زیبایی که به فضای بیرونی اضافه می‌کند می‌تواند ارزش کلی خانه را افزایش دهد. با کنترل دستی خود می‌توانید از فضای بیرونی خود در هر شرایط آب‌وهوایی استفاده نمایید.

انواع سایبان خانگی؛ سقف متحرک پارچه ای

3. انواع سایبان خانگی؛ سقف متحرک پارچه ای

سقف متحرک پارچه‌ای نوع دیگری از انواع سایبان خانگی است که در دسته انواع سایبان متحرک حیاط قرار می‌گیرد. این نوع سایه بان به شما امکان می‌دهد فضای بیرونی خود را بر اساس شرایط آب‌وهوایی تنظیم نمایید. این نوع سایبان‌ها عموماً از پارچه‌های مقاوم در برابر عوامل محیطی مانند آب، آفتاب و باد ساخته شده و با مکانیزمی که امکان باز و بسته‌شدن سقف را فراهم می‌کند نصب می‌شوند.

لازم است بدانید که سقف متحرک پارچه‌ای در حیاط خانه، تراس، باغ، رستوران‌های بیرونی و حتی استخرهای خانگی کاربرد دارد. کاربردهای سایبان در طراحی باغ رستوران این است که در برابر اشعه مستقیم آفتاب، باران و برف محافظت می‌کند. یکی از مزایای برجسته انواع سایبان خانگی با سقف متحرک پارچه‌ای این است که شما می‌توانید زمانی که نیازی به سایه یا پوشش نیست سقف را باز نمایید تا از نور طبیعی و دید خود به آسمان لذت ببرید.

لازم است بدانید که این امکان سبب ارائه یک فضای متنوع و انعطاف‌پذیر می‌شود که شما را قادر می‌سازد تا فضای بیرونی خود را بر اساس نیازهای خودتنظیم نمایید. علاوه بر این‌ها سقف متحرک پارچه‌ای با ارائه یک نگاه مدرن و زیبا به افزایش جذابیت و ارزش منظره بیرونی خانه کمک می‌نماید.

4. کاربردهای سایبان در طراحی باغ رستوران و خانه؛ سقف متحرک آلومینیومی

سقف متحرک آلومینیومی یکی از انواع سایبان خانگی متحرک است. در واقع این نوع سایه بان خانگی به‌خاطر مقاومت بالا و قابلیت تنظیم و تغییر در شرایط مختلف آب‌وهوایی استقبال زیادی را از خود نشان داده است. این سایبان‌ها از آلومینیوم که یک ماده بسیار مقاوم در برابر هوازدگی و خوردگی است ساخته شده است و با سیستم مکانیکی یا الکتریکی که اجازه باز یا بسته‌شدن سقف را می‌دهد نصب می‌شود.

انواع سایبان خانگی متحرک آلومینیومی از سایه‌بانی و محافظت در برابر باران و برف در حیاط خانه، تراس، کافه‌ها و رستوران‌ها، تا ایجاد فضایی محافظت شده برای استخرهای خانگی، کاربردهای گسترده‌ای دارد. یکی از مزایای اصلی این نوع سایه بان خانگی این است که شما می‌توانید با تنظیم سقف فضای خود را بر اساس شرایط آب‌وهوایی یا نیازهای خاص خودتنظیم نمایید.

برای مثال کاربردهای سایبان در طراحی باغ رستوران این است که در روزهای آفتابی می‌توانید سقف را باز کنید تا از نور طبیعی بهره ببرید درحالی‌که در روزهای بارانی یا برفی می‌توانید آن را ببندید تا فضای محافظت شده‌ای داشته باشید. علاوه بر این موارد سقف متحرک آلومینیومی با طراحی مدرن و خطوط صاف به بهبود زیبایی و ارزش کلی منظره بیرونی خانه کمک می‌کند.

انواع سایبان‌ها در ساختمان با متریال‌های متفاوت

انواع سایبان‌ها در ساختمان با متریال‌های متفاوت

انواع سایبان خانگی در شکل‌ها و طرح‌های متنوعی طراحی و تولید می‌شوند. برای ساخت این سایبان‌های مدرن و امروزی از متریال‌های مقاوم مانند موارد بیان شده در زیر استفاده می‌شود. در ادامه به توضیح چند مورد از موارد زیر پرداخته شده است.

  • ورق‌های یو پی‌وی‌سی
  • ورق‌های پلی‌کربنات
  • ورق‌های گالوانیزه
  • انواع پارچه‌ها نظیر پارچه‌های پی‌وی‌سی

1. پلی کربنات برای ساخت انواع سایبان‌ها

یکی از متریال‌های مورداستفاده برای ساخت انواع سایبان خانگی استفاده از پلی‌کربنات است. پلی‌کربنات‌ها پلاستیک‌های شفاف هستند که مقاومت حرارتی بسیار بالایی دارند. این پوشش‌ها عایق الکتریکی خوبی هستند و در برابر حریق نیز مقاومت بالایی دارند. همچنین وزن بسیار سبکی دارند و قابلیت رنگ‌پذیری از دیگر ویژگی‌های این پوشش است.

سایبان‌های پلی‌کربنات در برابر گرما و سرما مقاومت خوبی دارند و نصب آن‌ها سریع و آسان است؛ اما از معایب این نوع پوشش‌ها می‌توان به مقاومت کمتر نسبت به ورق‌های یو پی‌وی‌سی اشاره داشت. همچنین ظاهر شفاف و عبور نور از این پوشش‌ها سبب می‌شود تا سایه خنکی در فضا ایجاد نگردد؛ بنابراین برای مناطق گرمسیر توصیه نمی‌شوند.

2. انواع سایبان خانگی بر اساس متریال؛ سایبان ‌ها با پوشش یو پی وی سی

سایبان‌های یو پی‌وی‌سی کیفیت بالایی را در طی سال‌ها از خود نشان داده‌اند. کاربردهای سایبان در طراحی باغ رستوران با متریال یو پی‌وی‌سی بسیار زیاد است و این سایبان‌ها عمر بسیار مفیدی داشته و قیمت مناسب و مقرون‌به‌صرفه‌ای نیز دارند. در واقع انواع سایبان خانگی با متریال یو پی‌وی‌سی در برابر نور شدید خورشید مقاومت و دوام بسیار بالایی دارند. همچنین وزن بسیار سبکی داشته و به‌راحتی می‌توانیم آن را به محل دیگر منتقل کنیم.

قیمت این سایبان‌ها بسیار ارزان است و برای مصارف شخصی گزینه بسیار مناسبی هستند. علاوه بر موارد گفته شده از ویژگی‌های این ورق‌ها می‌توان به ضدضربه بودن آن، قابلیت شستشو و عایق صوتی و حرارتی اشاره نمود.

انواع سایبان خانگی بر اساس متریال؛ سایبان ‌ها با پوشش یو پی وی سی

سخن پایانی

باتوجه‌به مطالب بیان شده می‌توان گفت که انواع سایبان خانگی یک ابزار متنوع و کاربردی است که با کاربردهای گسترده‌ای که دارد ارزش‌افزوده بسیاری را برای ملک ایجاد می‌کند؛ برای مثال یکی از کاربردهای سایبان در طراحی باغ رستوران ایجاد فضایی مناسب برای رشد گیاهان است. با استفاده از سایبان می‌توانید برای گیاهانی که به نور مستقیم آفتاب حساس هستند سایه ایجاد کنید. شما نیز می‌توانید برای طراحی فضای باز با سایه بان از طراحان ما در گروه معماری آرت دیزاین کمک بگیرید. همچنین برای دیدن نمونه کارهای ما به وب‌سایت حسام سلیمانی مراجعه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ضد اسپم *Captcha Plus loading...

Close Menu