استفاده از المان های طبیعی در طراحی هتل؛ گیاهان و آب

طراحی هتل‌ها در چند دهه اخیر به طور چشمگیری پیشرفت کرده است. این هتل‌ها اکنون نه‌تنها به‌عنوان مکانی برای استراحت و بهداشت، بلکه به‌عنوان مقصدی برای سرگرمی و حتی بهبود سلامت نیز شناخته می‌شوند. استفاده از المان های طبیعی در طراحی هتل اصطلاحاً به طراحی بیوفیلیک (Biophilic design) شناخته می‌شود. طراحی بیوفیلیک به واردکردن المان‌ها و الگوهای مشتق از طبیعت در چارچوب معماری اشاره می‌کند و باهدف تقویت ارتباط انسانی، این المان‌ها را در محیط ساخته شده جای می‌دهد.

گیاهان و آب دو عنصر اساسی در طراحی بیوفیلیک محسوب می‌شوند و باتوجه‌به تاثیر گیاهان و آب در طراحی داخلی هتل می‌توان به این نتیجه رسید که طراحی بیوفیلیک روند فزاینده طراحی مکان‌هایی است که افراد از نظر فیزیکی و روانی در آن‌ها احساس راحتی می‌کنند. برای دستیابی به طراحی بیوفیلیک، توجه به نقش المان ها در جلب توجه مشتریان هتل اهمیت بسیار زیادی دارد و همه المان های طبیعی در طراحی هتل باید به‌نوعی استفاده و انتخاب شوند که دقیقاً حس حضور در طبیعت را به افراد منتقل کنند. در ادامه این مقاله از گروه معماری و طراحی آرت دیزاین با مدیریت حسام سلیمانی شما را با دو عنصر اصلی این نوع طراحی آشنا می‌کنیم.

طراحی بیوفیلیک (Biophilic design) چیست

طراحی بیوفیلیک (Biophilic design) چیست؟

هدف از طراحی بیوفیلیک ایجاد فضاهایی است که با تقویت تمایل ذاتی مردم به طبیعت و ایجاد هماهنگی در محیط ساخته شده باشند که استفاده از این المان های طبیعی در طراحی هتل هم برای سلامت انسان و هم برای محیط‌زیست مفید است. بیوفیلیا در اصل تمایل ذاتی انسان برای ارتباط با طبیعت و سایر اشکال زندگی است. این اصطلاح از کلمات یونانی برای زندگی و عشق گرفته شده است که به معنای واقعی کلمه عشق به زندگی است. به‌این‌ترتیب، انسان‌ها عشق عمیقی به طبیعت و نیاز روان‌شناختی به تماس با جهان طبیعی دارند.

این ایده همچنین اساس طراحی بیوفیلیک است که مواد طبیعی، الگوها، عناصر و المان های طبیعی در طراحی هتل را به‌منظور شبیه‌سازی یک محیط طبیعی باهم ترکیب می‌کنند. به فضاهایی فکر کنید که از نور طبیعی، گیاهان و درختان خاص و آب‌نما یا آبشارها استفاده می‌کنند، تاثیر گیاهان و آب در طراحی داخلی هتل می‌تواند به جلب نظر مشتریان و افزایش انگیزه آن‌ها برای اقامت در هتل‌ها کمک کند. ناگفته نماند که بیوفیلیا و استفاده از المان های طبیعی در طراحی هتل چیزی بیشتر از یک مفهوم طراحی داخلی هتل است. محققان دریافته‌اند که طراحی بیوفیلیک باعث پشتیبانی و بهبود عملکرد شناختی، سلامت جسمی و سلامت روانی مانند بهبود بهره‌وری، سطوح پایین‌تر استرس، افزایش یادگیری و بهبود نرخ بهبودی پس از بیماری است.

تاثیر گیاهان و آب در طراحی داخلی هتل؛ اصول طراحی بیوفیلیک

تاثیر گیاهان و آب در طراحی داخلی هتل؛ اصول طراحی بیوفیلیک

در طراحی بیوفیلیک از عناصر و المان های طبیعی در طراحی هتل برای ایجاد آرامش و شادی استفاده می‌شود. طراحی بیوفیلیک به شما این امکان را می‌دهد تا با طبیعت بدون به خطر انداختن سبک زندگی مدرن خود تعامل داشته باشید. مطالعات در چند دهه گذشته با بررسی تاثیر گیاهان و آب در طراحی داخلی هتل به‌عنوان دو عنصر اساسی، اثرات ترمیمی و تقویت‌کننده آن را نشان داده است. اصول طراحی بیوفیلیک به‌طورکلی به سه دسته تقسیم می‌شوند که عبارت‌اند از:

  • حضور مستقیم طبیعت از طریق عناصری مانند آب، آتش، هوا، نور، گیاهان و…
  • تجربه و حضور غیرمستقیم طبیعت از طریق ویژگی‌هایی که طبیعت را تداعی می‌کنند.
  • تجربه مکان و فضا از طریق حواس مانند حرکت، بینایی، صدا، لامسه، بویایی و…

این اصول را می‌توان به‌صورت جداگانه یا با هم به‌عنوان المان های طبیعی در طراحی هتل برای ایجاد ارتباط با طبیعت در فضایی غیرطبیعی استفاده کرد. کلید اصول طراحی بیوفیلیک ادغام این فرم‌ها به‌گونه‌ای است که طبیعی به نظر برسد. برای ترکیب طراحی بیوفیلیک به روش‌های جدید و هیجان‌انگیز، هتل‌ها فراتر از مناظر پارک‌ها، برکه‌ها و باغ‌ها نگاه می‌کنند. هتل‌های امروزی برای افزایش ویژگی‌های خود، عناصر معماری داخلی را انتخاب می‌کنند.

استفاده از المان های طبیعی در طراحی هتل که مرزهای بین فضای باز و بیرونی و فضای داخلی را محو می‌کنند و از بین می‌برند، به طور عمدی توسط هتل‌های امروزی طراحی می‌شوند. اغلب طراحان داخلی باتوجه‌به تاثیر گیاهان و آب در طراحی داخلی هتل، در فضاهای باز از نور طبیعی، شیشه، آب‌نما یا آبشارهای مصنوعی و گیاهان استفاده می‌کنند. آن‌ها با استفاده از محیط‌های بیوفیلیک همراه با دکوراسیون و مبلمان کلاسیک و یا سنتی‌تر، حس آرامش و سلامتی را برای مهمانان فراهم می‌کنند. پیشنهاد می‌کنیم مقاله عناصر مهم در طراحی داخلی را مطالعه کنید.

المان های طبیعی در طراحی هتل؛ گیاهان

المان های طبیعی در طراحی هتل؛ گیاهان

استفاده از المان های طبیعی در طراحی هتل مانند گیاهان می‌تواند به بهبود کیفیت هوا و ایجاد فضایی مطلوب و دلنشین در محیط کمک کند. باتوجه‌به تاثیر گیاهان و آب در طراحی داخلی هتل استفاده از گیاهانی که به فیلترکردن هوا و حذف آلاینده‌ها کمک بیشتری می‌کنند، نتیجه بهتری در تجربه مهمانان هتل و حتی محیط‌زیست دارند. استفاده از المان های طبیعی در طراحی هتل مانند گیاهان همچنین به تنظیم دمای هتل بسیار کمک می‌کند که این امر می‌تواند منجر به کاهش مصرف انرژی برای سیستم گرمایشی و سرمایشی شود. مطالعات نشان داده است که افرادی که در معرض عناصر طبیعی قرار می‌گیرند بهره‌وری بیشتری دارند و حضور در طبیعت و استفاده از منابع طبیعی همچنین به کاهش استرس و بهبود تمرکز کمک می‌کند.

1. انتخاب گیاهان مقاوم

هنگام انتخاب گیاهان و سایر المان های طبیعی در طراحی هتل، گیاهانی را انتخاب کنید که به طور پایدار تولید می‌شوند. نیازهای آبی گیاهان را نیز در نظر بگیرید و توجه داشته باشید که همه گیاهان نیاز آبی یکسانی ندارند؛ بنابراین مهم است گیاهانی را انتخاب کنید که در محیط ایجاد شده به‌خوبی رشد کنند. انتخاب گیاهانی که به خشکی مقاوم هستند یا به آب کم‌تری نیاز دارند، به حفظ منابع آبی کمک می‌کند. برای ایجاد فضایی خاص باتوجه‌به تاثیر گیاهان و آب در طراحی داخلی هتل، سعی کنید طرح‌ها و سبک‌های دکوراسیون داخلی را با گیاهان ترکیب کنید.

2. از نور طبیعی استفاده کنید

استفاده از نور طبیعی یکی دیگر از راهکارهای عالی برای طراحی دکوراسیون داخلی هتل‌ها است که می‌تواند به کاهش مصرف انرژی نیز بسیار کمک کند. در کنار استفاده از المان های طبیعی در طراحی هتل مانند گیاهان، ترکیب شیشه‌ها و پنجره‌های بزرگ که نور طبیعی کافی را به فضا و گیاهان می‌رسانند بر زیبایی فضای داخلی هتل شما تاثیر بسیار زیادی خواهند داشت. همچنین می‌توانید برای بهترشدن فضا از آب و المان‌های خاص مرتبط با آن نیز استفاده کنید که در ادامه بیشتر به این عنصر اصلی می‌پردازیم.

المان های طبیعی در طراحی هتل؛ آب

المان های طبیعی در طراحی هتل؛ آب

گیاهان فقط یک جنبه از طراحی بیوفیلیک هستند. باتوجه‌به تاثیر گیاهان و آب در طراحی داخلی هتل، ترکیب و استفاده از آب همان چیزی است که بدن ما از نظر بیولوژیکی برای پاسخگویی به آن طراحی شده است. دلیل استفاده از این المان های طبیعی در طراحی هتل را می‌توان هماهنگی و مطابقت ریتم درونی بدن با شنیدن صدای آب و رسیدن به آرامش بیشتر دانست. همچنین با درنظرگرفتن تاثیر گیاهان و آب در طراحی داخلی هتل می‌توان گفت، قرارگرفتن در کنار آب استرس و چاقی را کاهش می‌دهد، سلامت روانی و عاطفی را بهبود می‌بخشد و حس کلی رفاه را تقویت می‌کند.

استفاده از آب در الگوی طراحی بیوفیلیک به‌طورکلی موجب بهبود سلامت روانی و فیزیولوژیکی بدن می‌شود و نتایجی زیر را شامل می‌شود:

  • کاهش ضربان قلب و فشارخون
  • افزایش احساس آرامش
  • پاسخگویی هیجانی مثبت
  • بهبود تمرکز و ادراک
  • تقویت و بهبود حافظه

ویژگی‌های مثبت استفاده از آب به‌صورت آبشارهای مصنوعی و یا آب‌نماهای خاص، به دلایل مختلف مهم‌ترین و بهترین گزینه‌ها برای ارتقای کیفیت هتل هستند. فناوری‌هایی مانند نورهای رنگی LED برای روشنایی شبانه و پمپ‌های VFD و کنترل از راه دور نیز می‌تواند به جلوه زیبا و چشمگیر فضای داخلی هتل شما اضافه کند.

جمع‌بندی

همان‌طور که جهان همچنان در حال تغییر است، هتل‌ها نیز باید با استفاده از المان های طبیعی در طراحی هتل همین کار را انجام دهند تا همواره به‌روز و متناسب با این تغییرات باقی بمانند. هتل‌های آینده‌نگر که به اهمیت و تاثیر گیاهان و آب در طراحی داخلی هتل واقف هستند و با این نوآوری‌ها طراحی شده‌اند، می‌توانند تغییرات موردنیاز در ده سال آینده خود را پیش‌بینی کنند و برای آن آماده شوند. گروه معماری و طراحی آرت دیزاین با مدیریت حسام سلیمانی اینجا است تا به شما باتوجه‌به نقش المان ها در جلب ‌توجه مشتریان هتل کمک کند. تیم ما در اختیار شما و آماده است تا هتل شما را به یک شاهکار با طراحی بیوفیلیک مدرن تبدیل کند. برای آشنایی بیشتر با نحوه طراحی دکوراسیون داخلی توسط ما توصیه می‌کنیم حتماً نمونه کارها و پروژه‌های ما را مشاهده کنید و با ما تماس بگیرید.

طراحی بیوفیلیک چیست؟

بیوفیلیا در اصل تمایل ذاتی انسان برای ارتباط با طبیعت و سایر اشکال زندگی است. این اصطلاح از کلمات یونانی برای زندگی و عشق گرفته شده است که به معنای واقعی کلمه عشق به زندگی است. به‌این‌ترتیب، انسان‌ها عشق عمیقی به طبیعت و نیاز روان‌شناختی به تماس با جهان طبیعی دارند.

آیا لازم است در طراحی دکوراسیون داخلی از نور طبیعی استفاده کنیم؟

استفاده از نور طبیعی یکی دیگر از راهکارهای عالی برای طراحی دکوراسیون داخلی هتل‌ها است که می‌تواند به کاهش مصرف انرژی نیز بسیار کمک کند. در کنار استفاده از المان های طبیعی در طراحی هتل مانند گیاهان، ترکیب شیشه‌ها و پنجره‌های بزرگ که نور طبیعی کافی را به فضا و گیاهان می‌رسانند بر زیبایی فضای داخلی هتل شما تاثیر بسیار زیادی خواهند داشت.

استفاده از آب در الگوی طراحی بیوفیلیک چه تاثیری بر سلامت افراد دارد؟

کاهش ضربان قلب و فشارخون
افزایش احساس آرامش
پاسخگویی هیجانی مثبت
بهبود تمرکز و ادراک
تقویت و بهبود حافظه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ضد اسپم *Captcha Plus loading...

Close Menu