اصول طراحی نمای ساختمان چیست؟

هر خانه‌ای یک نما دارد. نما اصطلاحی است که برای نشان‌دادن ظاهر بیرونی یک‌خانه به طور خاص استفاده می‌شود. اگرچه همه خانه‌ها از نظر فنی دارای نما هستند؛ اما در همه خانه‌ها اصول طراحی نمای ساختمان یا سبک نمای واضح رعایت نشده است. اصول طراحی نمای ساختمان یا سبک نما از چند جهت کاربردی و سبکی حائز اهمیت است. نمای بیرونی خانه شما تقریباً همیشه اولین چیزی است که موردتوجه مهمانان یا حتی رهگذران قرار می‌گیرد؛ بنابراین همه ما در روند طراحی نما می‌خواهیم مطمئن شویم که نما تصویری دقیق از خانه، سبک زندگی و… را به‌خوبی ارائه می‌دهد.

فراتر از ارزش زیبایی‌شناختی، نمای خانه‌ها در واقع محافظت از آسیب‌های ناشی از آب‌وهوا را فراهم و خانه را در برابر آسیب‌های مختلف برای سال‌های طولانی ایمن می‌کند. این امر انتخاب بهترین طراحی نمای ساختمان را به انتخاب بسیار مهمی تبدیل می‌کند؛ زیرا جنس، اندازه، سبک و طراحی باید تحت‌تأثیر شرایط خاص آب‌وهوای محل زندگی شما باشد. در ادامه مطلب از گروه طراحی آرت دیزاین با مدیریت حسام سلیمانی به بررسی سبک‌های مختلف در طراحی نمای ساختمان می‌پردازیم.

اصول طراحی نمای ساختمان

انواع سبک‌های طراحی نمای ساختمان

باتوجه‌به اینکه هر خانه دارای یک نوع نما است، ایده‌های طراحی نما واقعاً غیرقابل‌اندازه‌گیری هستند. نماها در انواع سبک‌ها، رنگ‌ها، اندازه‌ها و متریال‌ها متفاوت هستند. اگر در حال ساختن یک‌خانه جدید هستید یا حتی تصمیم به تغییر نمای فعلی خانه‌تان دارید، سعی کنید با رعایت اصول طراحی نمای ساختمان، نمایی شیک و خاص طراحی و انتخاب کنید. در اینجا هفت مورد از بهترین طراحی نمای ساختمان و سبک‌های خاص آورده شده است که امیدواریم در روند طراحی نما بتوانید از آن‌ها الهام بگیرید.

1. نمای آجری

آجر یکی از سنتی‌ترین مصالح در روند نمای ساختمان است که ویژگی‌هایی مانند مقرون‌به‌صرفه بودن، بادوام و خنثی دارد. ظاهر طبیعی و رنگ آجر تضاد زیبایی را با مواد مدرن مانند فولاد و… ایجاد می‌کند و یک نمای بیرونی آجری ساده به‌تنهایی جذابیت گرم و آرامش بخشی دارد. نمای آجری مزایای بسیاری دارد که با رعایت اصول طراحی نمای ساختمان، آجر می‌تواند در برابر آسیب‌های ناشی از آب‌وهوا از ساختمان شما محافظت کند. همچنین نمای آجری می‌تواند به‌عنوان یک عایق در برابر اتلاف گرما و حتی به‌عنوان یک عایق صوتی عمل کند.

نمای آجری یکی از رایج‌ترین سبک‌ها در روند طراحی نما ساختمان است. اغلب با دیگر نماهای خانه ترکیب می‌شود و به‌عنوان یک ویژگی و سبک طراحی خاص به‌تنهایی برجسته نمی‌شود. برای افرادی که به ظاهری ساده علاقه دارند، نمای آجری مطمئناً بهترین انتخاب در روند طراحی نما است. اگر از زیبایی نمای آجری لذت می‌برید؛ اما همچنان می‌خواهید فاکتور شگفت‌انگیز بودن نمای ساختمانتان را امتحان کنید، به‌جای اینکه کل نمای بیرونی خانه را از آجر بسازید، یک دیوار آجری یا اسکیلیون را در روند طراحی نما در نظر بگیرید. این امر همچنین می‌تواند به‌خوبی به طراحی داخلی مسکونی با یک دیوار آجری نمایان در داخل اتاق نشیمن یا اتاق‌خواب متصل شود تا نوعی انسجام در طراحی خانه شما ایجاد شود.

اهمیت اصول طراحی نمای ساختمان

2. نمای فلزی

محبوب‌ترین نماهای ساختمان را می‌توان نماهای چوبی، آلومینیومی، فیبر سیمان، پلاستیک و وینیل دانست؛ اما از این میان آجر و فلز برای محافظت از خانه شما در برابر تغییرات آب‌وهوایی طراحی شده‌اند. استفاده از نمای فلزی بیرونی با رعایت اصول طراحی نمای ساختمان، نمای خانه را از آسیب‌های ناشی از آب‌وهوا محافظت و به حفظ و دوام نمای خانه شما برای چندین سال کمک می‌کند. نمای فلزی بسیار قابل‌انعطاف است و در سبک‌ها و رنگ‌های مختلف ارائه می‌شود.

3. نمای مدرن

نماهای مدرن به طور معمول از نظر شیک‌بودن و زیبایی خنثی هستند. یک نمای مدرن با خطوط منظم و مسطح و تقارن آن مشخص می‌شود. محبوب‌ترین طرح‌های رنگی در روند طراحی نما برای ساختمان‌های مدرن، تک‌رنگ هستند. طراحان با رعایت اصول طراحی نمای ساختمان، رنگ‌های سفید، خاکستری و سیاه را با هم ترکیب می‌کنند تا در روند طراحی نما، ظاهری شیک و پویا برای ساختمان ایجاد کنند.

4. نمای سنتی

نماهای سنتی با استفاده از مواد تیره و رنگ‌های غنی تعریف می‌شوند که معمولاً از چوب و یا سنگ‌های تیره، سفید و مرمر استفاده می‌شود. باتوجه‌به اصول طراحی نمای ساختمان می‌توان به این نتیجه رسید که نماهای سنتی اغلب دارای تزئینات تیره هستند تا طراحی رنگ خنثی آن‌ها را جبران کند. طراحی‌های سنتی نما نیز بر پنجره‌ها و روشنایی خانه تأکید دارند.

روند طراحی نما؛ نماهای رنگی

5. نمای رنگی

رنگ اغلب در معماری نمای ساختمان به‌عنوان عنصر کانونی طراحی نادیده گرفته می‌شود. این امر مطمئناً یک فرصت ازدست‌رفته در روند طراحی نما است؛ زیرا یک نمای رنگی، زیبایی و ویژگی‌های خاص و منحصربه‌فردی دارد که شاید بتواند با پالت‌های تک‌رنگ محبوب امروزی رقابت کند.

البته، لازم نیست همه نماهای خانه از رنگ‌های روشن و شاداب باشند. ترکیب یک‌رنگ روشن و کم‌رنگ می‌تواند به همان اندازه زیبا و خاص باشد و با رعایت اصول طراحی نمای ساختمان، درعین‌حال ظریف باقی بماند. یک انتخاب محبوب برای کسانی که خواهان زیبایی نمای خانه بدون احساس خستگی هستند، آبی کم‌رنگ است که مرز بین خنثی و سرزنده بودن را نشان می‌دهد. اگر به‌جای ساختن یک نمای جدید، فقط نمای خانه را تغییر می‌دهید، این یک گزینه عالی است، زیرا به‌روزرسانی رنگ نیازی به تغییر یا بازسازی ساختاری عمده ندارد و فقط کافی است تا برخی اصول طراحی نمای ساختمان را رعایت کنید.

6. نمای ساحلی

نمای ساحلی بدون شک یکی از زیباترین گزینه‌های نما در مجموعه طراحی مدرن است. نماهای ساحلی ساده و تمیز و معمولاً دارای طرح رنگی سفید و خاکستری هستند. نماهای ساحلی اغلب چند بافت دارند. استفاده از سنگ و آجر سفید در مقابل روکش‌های چوبی با رعایت اصول طراحی نمای ساختمان تضاد زیبا و خاصی به نمای خانه شما می‌دهند.

7. نمای همپتون

نمای خانه به سبک همپتون بسیار شبیه به نمای ساحلی است، فقط کمی دقیق‌تر است. نماهای همپتون نیز با استفاده از رنگ‌های سرد زیبا هستند؛ اما معمولاً تزئینات و جزئیات بیشتری نسبت به یک نمای معمولی در سبک ساحلی دارند. نماهای سبک همپتون تسکین‌دهنده هستند و بافت‌های فوق‌العاده‌ای دارند. این سبک نمای ساختمان از ترکیب سنگ‌های پرورشی و چوب‌های خاص در نما استفاده می‌کند که باعث می‌شود این سبک با رعایت اصول طراحی نمای ساختمان به‌صورت متمایز و خاص بسیار شیک به نظر برسد.

بهترین طراحی نمای ساختمان

عوامل تأثیرگذار در طراحی نمای ساختمان

همان‌طور که گفتیم نمای ساختمان یکی از مهم‌ترین قسمت‌های ساختمان است که می‌تواند در نگاه اول با کاربر و مخاطبانش ارتباط برقرار کند. باید بدانید که یک طراحی و اجرای جذاب و باکیفیت در ظاهر ساختمان شما می‌تواند جلوه قابل‌توجه و خاطره‌انگیزی را در ذهن بیننده تداعی کند؛ بنابراین برای طراحی یک نمای زیبا باید به عوامل مهمی توجه کرد. در ادامه برخی اصول طراحی نمای ساختمان را بررسی می‌کنیم که تأثیر بسیاری بر روند طراحی نما دارند.

1. استفاده از مواد باکیفیت و پایدار

نمای ساختمان پوسته بصری ساختمان است. در صورت استفاده از مصالح بی‌کیفیت و درجه 3 در نمای ساختمان به دلیل صرفه‌جویی در هزینه، در آینده برای فروش ساختمان با مشکلات زیادی مواجه خواهید شد؛ زیرا بسیاری از خریداران کیفیت ساختمان را بر اساس پوسته آن ساختمان می‌سنجند و نه استفاده از آن. نما را نشانه بی‌کیفیتی کل ساختمان می‌دانند. بهتر است ضمن رعایت دیگر اصول طراحی نمای ساختمان از مصالح مرغوب در نمای خانه استفاده شود.

2. ترکیب مواد مختلف در طراحی نما

یکی از مهم‌ترین موارد برای رسیدن به نمای خوب این است که بدانید چه موادی را در کنار هم قرار دهید تا هماهنگی بیشتری در نما ایجاد شود و منظره زیباتر به نظر برسد. کیفیت و متریال به‌کاررفته در نما می‌تواند در زیبایی آن تأثیر زیادی داشته باشد. در طراحی نما هم تنوع رنگ و هم تنوع بافت اهمیت زیادی دارد که با مصالح به‌کاررفته در نما و رعایت اصول طراحی نمای ساختمان می‌توان به این امر مهم دست‌یافت.

ترکیب مواد در طراحی نما

3. رعایت تناسب رنگ در نمای ساختمان

رنگ یکی از بارزترین ویژگی‌های بصری نما است که در صورت عدم انتخاب صحیح می‌تواند حتی کیفیت بصری بهترین طرح‌ها را با بهترین متریال از بین ببرد؛ بنابراین تناسب رنگ باعث زیبایی نما می‌شود. قبل از اجرای طرح می‌توانید با کمک نرم‌افزار طراحی سه‌بعدی نسبت رنگ‌ها را اندازه‌گیری کنید.

4. سادگی نمای ساختمان

مهم‌ترین اصل در طراحی نما، ساد‌گی است. اگر در طراحی نمای ساختمان از متریال‌های متنوع استفاده کنید، از سادگی نمای ساختمان کاسته می‌شود؛ بنابراین بهتر است در تمام قسمت‌های نما از موتیف استفاده شود و یک‌نواختی بصری نما را کاهش دهید. استفاده از عناصر زیاد در طراحی نما را شلوغ می‌کند و زیبایی آن را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. هرچه طراحی نما ساده‌تر باشد، عناصر به‌کاررفته بر کیفیت بصری تأثیر بیشتری خواهند گذاشت.

5. سازگاری عناصر استفاده شده

تمام قسمت‌های نما باید به یک‌شکل طراحی و اجرا و تداوم در کل ظاهر نما دیده شود. نمای پیوسته نمایی است که شامل مجموعه‌ای از فرم‌های پراکنده نیست؛ بلکه باید در طراحی قسمت‌های مختلف یک فرم کلی موردتوجه و اجرا قرار گیرد.

6. نورپردازی نما

نورپردازی نما به‌اندازه طراحی نمای ساختمان مهم است؛ زیرا نورپردازی باعث می‌شود ساختمان در شب نیز مانند روز پر جنب‌وجوش، پویا و مؤثر باشد. توجه داشته باشید که برای رعایت اصول طراحی نمای ساختمان، نورپردازی نباید خیلی خیره‌کننده باشد. قابل رویت بودن آن برای بیننده کفایت می‌کند.

اهمیت نورپردازی در طراحی نمای ساختمان

7. شفافیت بصری نمای ساختمان

نمای جذاب و مطلوب، نمایی است که در آن از پنجره‌های بیشتری استفاده شده است. در طراحی نما، پنجره‌ها باتوجه‌به نسبت تعداد و عرض بازشوهای موجود در نمای ساختمان قرار می‌گیرند. پنجره‌ها نقش ایجاد شفافیت و کاهش صلبیت را دارند. در اصول طراحی نمای ساختمان باید به طراحی این پنجره‌ها، موقعیت و ریتم آن‌ها توجه کرد و پنجره‌ها را در جای مناسبی در نما قرارداد تا در نمای ساختمان تأثیر مثبت بگذارند.

8. از یک عنصر شاخص استفاده کنید

یکی از قسمت‌های نما را نقطه عطف آن در نظر بگیرید و طرحی متفاوت برای آن بسازید تا قسمت موردنظر در مرکز توجه قرار گیرد. با درنظرگرفتن عنصر شاخص در نما و رعایت اصول طراحی نمای ساختمان تعادل کمتر می‌شود؛ اما در طراحی این عنصر شاخص توجه داشته باشید که این قسمت از نما در عین متمایز و برجسته بودن، باید با فرم کلی نما هماهنگ باشد. استفاده از عنصر شاخص باعث ازبین‌رفتن یک‌نواختی طرح و ایجاد جذابیت بصری بیشتری می‌شود.

9. استفاده از یک ریتم خاص

ریتم عبارت است از تکرار عناصر در یک نظم مشخص و جهتی که همه قسمت‌ها از نظر بصری هماهنگ باشند. عناصر تشکیل‌دهنده شکل نما باید دارای نوعی نظم در خطوط، صفحات و حجم‌ها باشند. ریتم از پراکندگی و ناخوانایی عناصر به‌کاررفته در نما جلوگیری می‌کند و به نما سازماندهی بصری می‌بخشد.

نکات طراحی نمای ساختمان

در طراحی نمای ساختمان به این نکات نیز توجه کنید:

  • یک معمار باید قبل از طراحی به سطح مالی کارفرما نیز توجه کند؛ زیرا اگر کارفرما توانایی مالی کمی داشته باشد زیباترین و اصولی‌ترین طرح نمای ساختمان را نمی‌توان اجرا کرد.
  • قبل از طراحی نما به اقلیم منطقه توجه کنید؛ زیرا طراحی نما تا حدودی به اقلیم منطقه بستگی دارد. نماهای شیشه‌ای و پنجره‌های بزرگ به‌خصوص در جهت بادها توصیه نمی‌شود.
  • توجه به بافت منطقه، در طراحی نمای ساختمان یکی از الزامات است؛ به‌عنوان‌مثال در برخی از مناطق شاهد ساختمانی آجری در کنار ساختمان سنگی هستیم که هیچ تناسبی با یکدیگر ندارند.
  • اگر در شهر یا استانی زندگی می‌کنید که مصالح سنگی در آن یافت می‌شود، از این متریال در طراحی نمای ساختمان استفاده کنید.
  • قبل از طراحی نمای ساختمان از کاربری ساختمان برای مثال تجاری، اداری یا مسکونی بودن آن مطلع شوید.
  • برای زیباسازی نما از حجم‌هایی که باعث نقص در فضای داخلی می‌شود، استفاده نکنید.
  • طراحی نمای ساختمان امری کاملاً تخصصی و حرفه‌ای است پس حتماً طراحی نمای ساختمان خود را به کارشناسان واجد شرایط در این زمینه بسپارید.
طراحی نمای مدرن و شیک

جمع‌بندی

روند طراحی نما توسط معماران به‌عنوان مرحله مهم ساخت‌وساز در مراحل اولیه طراحی پلان‌ها آغاز می‌شود. به همین دلیل باید از ابتدا روی آن کار شود. نما باید به‌گونه‌ای طراحی شود که پوسته بیرونی ساختمان را از آسیب‌های احتمالی محافظت کند. برای ساخت بهترین طراحی نمای ساختمان برای هر ساختمان مسکونی و تجاری و… باید اصول طراحی نمای ساختمان به‌درستی رعایت شود.

در کنار طراحی نمای ساختمان، طراحی داخلی نیز اهمیت بسیار زیادی در خاص بودن و شیک‌بودن ساختمان شما دارد. برای داشتن طراحی داخلی منحصربه‌فرد می‌توانید به گروه معماری آرت دیزاین با مدیریت حسام سلیمانی اعتماد کنید. گروه معماری آرت دیزاین با تخصص و تجربه، زیباترین و خاص‌ترین طراحی‌های داخلی را برای ساختمان شما در نظر می‌گیرد. با مراجعه به وب‌سایت آرت دیزاین می‌توانید از نمونه کارها دیدن کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ضد اسپم *Captcha Plus loading...

Close Menu