اهمیت اصل هماهنگی در طراحی داخلی

برای طراحی داخلی ساختمان باید با تمام اصول کاربردی آن آشنا بود. یکی از مهم‌ترین اصول، اصل هماهنگی در طراحی داخلی است. هماهنگی در دکوراسیون داخلی به معنای انسجام و یکپارچگی میان عناصر مختلف فضای داخلی مانند چیدمان، وسایل و عناصر دکوراتیو بر اساس یک سبک یا موضوع مشخص است.

ایجاد هماهنگی و وحدت در طراحی داخلی به‌عنوان مهم‌ترین اصل هماهنگی در طراحی داخلی شناخته می‌شود که با رعایت این اصل می‌توان به فضای داخلی منسجم و زیبا با اتحاد و هماهنگی خاص دست‌یافت. ایجاد هماهنگی و وحدت در طراحی داخلی میان عناصر و اجزا باعث می‌شود تا طراحی در فضای داخلی بهتر درک و فهمیده شود. در ادامه مطلب از گروه معماری آرت دیزاین با مدیریت حسام سلیمانی شما را اصل هماهنگی در طراحی دکوراسیون آشنا می‌کنیم.

اصل هماهنگی در طراحی داخلی چیست؟

اصل هماهنگی در طراحی داخلی چیست؟

اصل هماهنگی در طراحی داخلی درواقع از ترکیب و کنار هم قراردادن عناصر و اجزای طراحی داخلی ایجاد می‌شود. این عناصر و المان‌ها باید در موضوع، سبک زیبایی‌شناسی و… با یکدیگر حالت‌های مشابه و هماهنگ داشته باشند. درصورتی‌که المان‌ها و عناصر مورداستفاده در طراحی داخلی تشابهی نداشته باشند، باید حتماً به نحوی در کنار یکدیگر قرار بگیرند که هارمونی و حس تعلق بین آن‌ها حفظ شود.

در حقیقت اصل هماهنگی در طراحی داخلی به‌منظور ایجاد و خلق حس انسجام و هماهنگی و اتحاد در فضاهای داخلی مورداستفاده قرار می‌گیرد. برای رسیدن به هماهنگی در دکوراسیون داخلی می‌توان از طریق تلفیق جذاب اجزا یا ترکیب و اتحاد در شیوه چیدمان المان‌ها استفاده کرد.

در اصل هماهنگی در طراحی داخلی، عناصر و المان‌ها بر اساس برخی ویژگی‌های مشترک مانند رنگ، متریال مورداستفاده، شکل هندسی و تناسب با فضا انتخاب می‌شوند؛ به‌عنوان نمونه در طراحی داخلی مطب برای تأثیر مثبت و بهتر بر روحیه مراجعه‌کنندگان و بیماران، برای قسمت اتاق انتظار باید هماهنگی بین فضا، طراحی داخلی، چیدمان وسایل، رنگ و بافت و متریال بادقت بیشتری انتخاب شوند. درصورتی‌که میان این اجزا عدم هماهنگی و اتحاد ایجاد و دیده شود ممکن است موجب تأثیرات منفی و بدی بر روحیه بیماران شود.

هماهنگی در دکوراسیون داخلی

هماهنگی در دکوراسیون داخلی

درصورتی‌که اصل هماهنگی در دکوراسیون داخلی به‌خوبی رعایت شود، باعث می‌شود تا افراد درک ساده‌تر و بهتری از فضای داخلی داشته باشند. نبود الگوهای ترکیبی و خاص در محیط، عدم توجه به اصل هماهنگی در طراحی داخلی و نبود هماهنگی میان اجزا باعث می‌شود تا شناخت و تطبیق بیننده نسبت به محیط داخلی طولانی‌تر شود. باتوجه‌به این مورد می‌توان نتیجه گرفت که رعایت اصل هماهنگی در طراحی داخلی باعث می‌شود تا حس راحتی و آرامش ذهنی و درونی در محیط ایجاد شود و به‌آسانی این حس به فرد بیننده منتقل شود.

به طور خاص منظور از ایجاد هماهنگی و وحدت در طراحی داخلی، ایجاد تشابه و یکپارچگی میان عناصر دکوراتیو، المان‌ها و مبلمان است؛ به‌عنوان نمونه در طراحی داخلی مسکونی برای ایجاد اصل هماهنگی در طراحی داخلی می‌توان رنگ کوسن‌های مبلمان را با والان‌های پرده‌ها هماهنگ و ست کرد و یا می‌توان کف‌پوش اتاق و کاغذدیواری‌ها را یک‌رنگ انتخاب کرد.

البته در ایجاد هماهنگی در دکوراسیون داخلی به این نکته توجه داشته باشید که علاوه بر اهمیت فراوان این موضوع، توجه بیش از حد به هماهنگ بودن میان همه اجزا و المان‌‌ها باتوجه‌به تکراری بودن و ایجاد حس کسالت‌آور بودن ممکن است انرژی‌های مثبت فضای داخلی را به انرژی‌های منفی تبدیل کند.

چرا انسجام و هماهنگی در طراحی داخلی مهم است؟

چرا انسجام و هماهنگی در طراحی داخلی مهم است؟

همان‌طور که اشاره کردیم پیروی از اصل هماهنگی در طراحی داخلی باعث می‌شود تا درک ساده‌تر و بهتری از فضای داخلی به بیننده منتقل شود؛ به‌عنوان‌مثال ممکن است در برخی موارد فرد با ورود به یک فضا حس تشویش و ناآرامی را دریافت کند، به صورتی که تحمل و ماندن در آن فضا برای فرد دشوار باشد.

باتوجه‌به نظریه روان‌شناسی گشتالت، مغز انسان همواره در تلاش است تا همه آنچه در یک فضا می‌بیند را به ساده‌ترین و آسان‌ترین الگویی که قابل‌تشخیص است تبدیل کند. به همین دلیل زمانی که شما وارد فضایی جدید می‌شوید، قبل از توجه به جزئیات و المان‌های زیبایی‌شناختی به نوع کاربرد آن فضا پی می‌برید. ایجاد هماهنگی در دکوراسیون داخلی موجب می‌شود تا نوعی انسجام و اتحاد اولیه شکل بگیرد و همین امر باعث تشخیص آسان‌تر الگوی اولیه برای فرد می‌شود.

زمانی که میان عناصر و المان‌های اصلی و اولیه هماهنگی و تناسبی وجود نداشته باشد، مغز انسان به سمت جزئیات و تشابه‌های تکراری می‌گردد و به دسته‌بندی آن‌ها می‌پردازد؛ به‌عنوان نمونه در طراحی داخلی طلا فروشی‌ پیروی از اصل هماهنگی در طراحی داخلی و ایجاد هماهنگی و وحدت در طراحی داخلی نه‌تنها باعث زیبایی فضا و القای حس آرامش می‌شود؛ بلکه باعث جلب‌توجه مشتری به انتخاب مناسب در فضایی سرشار از آرامش و راحتی می‌شود.

ایجاد هماهنگی و وحدت در طراحی داخلی برای دکوراسیون

ایجاد هماهنگی و وحدت در طراحی داخلی برای دکوراسیون

مهم‌ترین نکته هنگام طراحی دکوراسیون داخلی و چیدمان وسایل که باید به آن توجه کرد، رعایت و پیروی از اصل هماهنگی در طراحی داخلی است. برای داشتن جذابیت بصری بیشتر باید میان فضای داخلی و عناصر دکوراسیون هماهنگی و انسجام ایجاد کرد. درواقع برای هماهنگی در دکوراسیون داخلی باید به‌صورت روان و نرم در فضا جاری باشد تا احساس آسایش را در مخاطب القا کند. با رعایت‌کردن اصل هماهنگی در طراحی داخلی می‌توان محیطی شلوغ را به یک محیط سرشار از آرامش تبدیل کرد، به‌نحوی‌که شلوغی چیدمان موجب تشویش و حس ناخوشایند ذهن نشود.

ترکیب وحدت و اصل هماهنگی در طراحی داخلی

به‌طورکلی ایجاد هماهنگی و وحدت در طراحی داخلی به معنای ایجاد شباهت و همسانی میان اجزا و المان‌های موجود در فضای داخلی است. برای ایجاد هماهنگی و وحدت در فضای داخلی می‌توان از رنگ‌ها، اشکال هندسی، نقش‌ها و متریال مشابه استفاده کرد. به‌عبارت‌دیگر برای رعایت اصل هماهنگی در دکوراسیون داخلی باید میان عناصری مانند پرده، کف‌پوش، مبلمان و… یکپارچگی و اتحاد ایجاد کرد؛ به‌عنوان‌مثال در طراحی داخلی اتاق‌های کنفرانس رعایت این اصل موجب می‌شود تا فضایی منظم و همراه با آرامش ایجاد شود.

توجه به‌تناسب ارتفاع برای رعایت هماهنگی در طراحی داخلی

نکته قابل‌توجه برای ایجاد اصل هماهنگی در طراحی داخلی این است که در فضایی که همه عناصر و اجزای آن دارای ارتفاع یکسان و هم‌اندازه هستند، باعث می‌شود تا فضایی کسالت‌بار ایجاد شود و افراد مدت‌زمان کمتری بتوانند آن را تحمل کنند. باتوجه‌به این نکته باید در طراحی داخلی حتماً به‌اندازه و ارتفاع میان عناصر و تناسب بین آن‌ها توجه بیشتری داشته باشید و سعی کنید در چیدمان دکوراسیون فضای داخلی ترکیب و تناسب بهتری از عناصر کوتاه و بلند ایجاد کنید.

رعایت و توجه به این اصل و نکته مهم در ایجاد فضایی هماهنگ و منسجم اهمیت بسیار زیادی دارد. با ایجاد و رعایت تعادل بصری در فضای داخلی باعث می‌شوید تاچشم از یک‌نواختی خارج شود و نوعی گردش بصری در فضای داخلی میان عناصر و اجزا ایجاد شود. رعایت و توجه به این اصل در طراحی داخلی تجاری اهمیت بسیار ویژه‌ای دارد.

توجه به‌تناسب ارتفاع برای رعایت هماهنگی در طراحی داخلی

نکات مهم برای رسیدن به تعادل و اصل هماهنگی در طراحی داخلی

در طراحی داخلی تعادل و هماهنگی به‌عنوان اصل پایه و اساسی شناخته می‌شوند؛ اما تعادل و هماهنگی در محیط نقش‌های مجزایی دارند. با رعایت‌کردن تعادل و هماهنگی در محیط به یک طراحی داخلی منحصربه‌فرد می‌رسید که باعث گردش بصری بهتر چشم بیننده می‌شود و فضای کسالت‌بار و یکنواخت را از بین می‌برد. قبل از بررسی نکات مهم برای رسیدن به تعادل بهتر است تعریف دقیقی از معنای تعادل داشته باشید. تعادل درواقع به معنای تکرار عناصر و المان‌های خاص در کلیت طراحی دکوراسیون داخلی است که شامل رنگ، شکل هندسی و متریال مورداستفاده می‌شود و به‌منظور نزدیکی میان جلوه‌ها صورت می‌گیرد.

  • استفاده از وزن بصری عناصر و المان‌ها به‌منظور ایجاد تعادل کلی در فضا
  • استفاده از متریال، رنگ، الگو و بافت برای ایجاد هماهنگی و رسیدن به اتصالات ضمنی در فضا
  • تغییر نسبت‌های قابل‌درک محیط با تنظیم و رعایت سطوح یکدست و تخت
  • حرکت خطوط انرژی در فضا با استفاده از عناصر تکرارشونده در امتداد سطوح
  • ترکیب و استفاده از چیدمان‌های متقارن برای هماهنگی و ایجاد ظرافت در محیط

به این نکته توجه داشته باشید که استفاده بیش از اندازه از تقارن باعث ایجاد فضایی بسیار رسمی می‌شود؛ بنابراین می‌توانید با استفاده از عناصر و اشیا مختلف که وزن بصری یکسان و هماهنگی دارند فضایی ایجاد کنید که در عین رسمی بودن آرامش‌بخش نیز باشد.

نکات مهم برای رسیدن به تعادل و اصل هماهنگی در طراحی داخلی

جمع‌بندی

یکی از اصول بسیار مهم و پایه در طراحی، اصل هماهنگی در طراحی داخلی است که رعایت‌نکردن آن باعث می‌شود تا فضای داخلی حسی ناخوشایند و منفی به فرد منتقل کند. هماهنگی در دکوراسیون داخلی زمانی ایجاد می‌شود که عناصر و المان‌های موجود به نحوی با یکدیگر منطبق شده باشند که ظاهر نهایی محیط و فضا هماهنگ و متعادل به نظر برسد. درواقع می‌توان گفت برای ایجاد هماهنگی و وحدت در طراحی داخلی باید به‌صورت مکرر از رنگ‌ها و مواد استفاده کرد.

 رعایت و پیروی از اصل هماهنگی در طراحی داخلی موجب می‌شود تا گردش بصری بهتری در محیط ایجاد شود و درعین‌حال حس آرامش و انرژی مثبت در فضا جریان پیدا کند. البته به این نکته توجه داشته باشید که اهمیت و توجه بیش از حد نسبت به ایجاد هماهنگی و تعادل ممکن است باعث احساس خستگی و تکراری شود.

درعین‌حال رعایت این اصل می‌تواند موجب شود تا محیطی با دکوراسیون و چیدمان شلوغ به فضایی سرشار از حس آرامش تبدیل شود. گروه مهندسی و معماری آرت دیزاین با مدیریت حسام سلیمانی مجری طراحی و دکوراسیون داخلی باسابقه اجراها و طراحی‌های موفق، بهترین طراحی داخلی را با رعایت تمام اصول هماهنگی برای مشتریان خود ایجاد می‌کند. می‌توانید از نمونه کارهای ما در وب‌سایت دیدن کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ضد اسپم *Captcha Plus loading...

Close Menu