آینه کاری مدرن در دکوراسیون داخلی منزل

آینه کاری یکی از روش‌های دیرینه ایرانیان برای دکوراسیون فضاهای مختلف است. آینه کاری به شیوه سنتی در کاخ‌ها، مساجد و منازل برای ایجاد فضای معنوی و افزایش شکوه اجرا شده است. امروزه نیز از این روش در تزیین و دکوراسیون داخلی خانه‌ها استفاده می‌شود، فرقی ندارد فضای انتخابی بزرگ باشد یا کوچک، هیچ محدودیتی برای اجرا نیست. آینه کاری مدرن در دکوراسیون با تغییر متریال، سبک پیاده‌سازی و طرح‌های جدید همراه است.

دکوراسیون منزل با آینه کاری مدرن درخشش و زرق‌وبرق بیشتری خواهد داشت و به‌تبع آن جنبه لوکس آن افزایش می‌یابد. آینه کاری فضا را دلبازتر و بزرگ‌تر نشان می‌دهد و عیوب دیوار را می‌پوشاند. آینه کاری آجری، اشکال نامنظم و لوزی از ایده های آینه کاری مدرن است که باتوجه‌به سلیقه برای زیباسازی فضا اجرا می‌شوند. گروه معماری آرت دیزاین با مدیریت حسام سلیمانی مجری جدیدترین طرح‌های مدرن در دکوراسیون داخلی، شما را با شیوه‌های نو برای داشتن خانه‌ای زیبا راهنمایی خواهند کرد.

آینه کاری مدرن در دکوراسیون؛ آینه کاری چیست؟

آینه کاری مدرن در دکوراسیون؛ آینه کاری چیست؟

آینه در سده 10 هجری قمری از ونیز اروپا وارد ایران شد. این متریال در هنگام واردات و جابجایی می‌شکستند پس هنرمندان ایرانی برای استفاده مفید از قطعات شکسته، آن‌ها را برای تزئین دیوار و ستون‌ها استفاده می‌کردند. با گذشت زمان با ترکیب هنر و خلاقیت، آینه کاری به عنوان مهم‌ترین عامل تزئین در مساجد و کاخ‌ها به اجرا در آمد. برش‌های کوچک آینه و شیشه در اشکال متنوع، فضایی درخشان و زیبا می‌آفرید و از بازتاب نور در قطعات بی‌شمار آینه محیطی معنوی، رویایی و با شکوه ایجاد می‌گردید.

این پوشش که از چسباندن تکه‌های بزرگ و کوچک آینه به شکل‌های هندسی و گل و بته‌ها به وجود می‌آید که علاوه بر زیبایی باعث استحکام و دوام بنا نیز می‌شود. در دوره ساسانی آینه کاری در کنار هنرهایی چون گچ‌بری، آجرکاری و کاشی‌کاری در تزیینات داخلی و خارجی بناها مورداستفاده قرار می‌گرفته و رابطه تنگاتنگی با معماری داشته است. این هنر بیشتر بر روی مقرنس‌کاری سردرها و سقف اماکن مختلف پیاده می‌شد.

پیشرفت صنعت طراحی و ظهور آینه‌های رنگی به هنر آینه‌کاری ماهیت جدیدی در دکوراسیون بخشیده و آن را به یکی از نمادهای دکوراسیون داخلی مدرن تبدیل کرده است. آینه کاری مدرن در دکوراسیون در تعابیر سبک‌های جدید از آینه‌ها برای محیط‌هایی با معماری مدرن و سبک‌های جدید آینه کاری کلاسیک معنی می‌شود. آینه کاری مدرن برای فضاهای کوچک قابل‌اجرا است و هیچ محدودیتی در انتخاب اشکال این المان تزیینی وجود ندارد. در این روش تزیینی از قطعات بزرگ‌تر آینه بدون پیروی از نظم و ترتیب خاصی استفاده می‌شود.

تأثیر آینه کاری مدرن در دکوراسیون داخلی منزل

تکثیر نور و تصویر در قطعات کوچک آینه کاری به فضا شکوه، بزرگی و حسی پر از رمز و راز می‌بخشد. برای آینه کاری مدرن در طراحی دکوراسیون می‌توان از المان‌های مختلف در طرح‌ها و رنگ‌های مختلف استفاده کرد. این روش در هر فضایی قابل‌اجرا است و الزامی در بزرگ‌بودن فضای خانه نیست. تأثیر آینه کاری مدرن در دکوراسیون داخلی خانه شامل موارد زیر می‌شود.

تأثیر آینه کاری مدرن در دکوراسیون داخلی منزل

1. بزرگ نشان دادن فضا با آینه کاری مدرن در دکوراسیون داخلی

آینه کاری مدرن به شرطی که در جای مناسب اجرا شود، سبب سبکی و در نتیجه بزرگ‌تر جلوه‌دادن فضا می‌شود. آینه ذهن هر بیننده‌ای را فریب می‌دهد و حس وسعت و بزرگی فضای داخلی را به او منتقل می‌کند. یکی از تأثیرات مهم آینه کاری مدرن در دکوراسیون خانه‌هایی است که فضای کوچکی دارند، این روش تزیینی با ایجاد خطای دید و افزایش دید نقاط کور خانه را بزرگ‌تر و دلبازتر نشان می‌دهد.

قراردادن آینه در پشت کمدهای کوتاه این تصور را به وجود می‌آورد که فضا در پشت کمد ادامه دارد. در آشپزخانه‌های کوچک ساختن پس‌زمینه آینه، مخصوصاً در پشت سینک فضا را بزرگ‌تر نشان می‌دهد. از دیگر محل‌های مناسب آینه‌کاری می‌توان به میان قفسه کتاب، بالای شومینه و روی دو دیوار کنار هم برای انعکاس بیشتر نور و امتدادیافتن فضا اشاره کرد.

2. تاثیر آینه کاری مدرن در دکوراسیون داخلی؛ افزایش نور محیط

یک تأثیر دیگر آینه کاری مدرن در دکوراسیون داخلی نور بیشتر و روشن‌ترشدن فضا است. قرارگرفتن آینه در کنار لامپ باعث بازتاب نور روشنی بیشتر می‌شود. می‌توان در جلوی آینه کاری مدرن آباژور قرارداد یا چراغ‌های دکوراتیو زیبا نصب کرد. بهتر است آینه‌ها به‌گونه‌ای تنظیم شوند که نور لامپ‌های سقف را بازتاب دهند و شکوه فضا را به نمایش بگذارند. برای قسمت‌هایی از خانه که حالت راکد و تیره دارند نصب یک آینه روشنایی و  حس مثبت به آنجا می‌بخشد.

3. افزایش ارتفاع سقف در دکوراسیون منزل با آینه کاری مدرن

آینه کاری دیوار و سقف از قدیم رواج داشته است و بیشتر در اماکن مذهبی و مساجد اجرا می‌شد. این روش زیبایی خاصی به فضا می‌بخشد و باعث افزایش ارتفاع و به‌صورت کلی ابعاد اتاق می‌شود. در خانه‌های کوچک آینه یک المان ضروری است؛ چرا که محیط را بزرگ‌تر نشان می‌دهد و عمق بیشتری به فضا می‌دهد. آینه کاری مدرن در دکوراسیون داخلی خانه و دیگر فضاهای داخلی، زیبایی‌های فضا را بازتاب می‌دهد. بهتر است در مقابل قسمت‌های زیبای خانه نصب شود تا تأثیر آن‌ها را دوبرابر کند.

زیبایی و پنهان کردن فضا

4. زیبایی و پنهان کردن فضا

مهم‌ترین مزیت آینه کاری مدرن در دکوراسیون داخلی خانه زیباسازی محیط است. فضاهای آینه کاری شده به سبک مدرن باعث ایجاد نوعی درخشش و زرق‌وبرق می‌شوند و بیننده را به وجد می‌آورند. این المان محیط را باشکوه‌تر نشان می‌دهد و جنبه لوکس بودن به فضا می‌بخشد. آینه کاری بهترین راهکار برای پنهان‌کردن کمدها یا اتاق‌های کوچک انباری‌مانند است. نصب آینه بر در کمدها یا اتاق موردنظر آن را از دید بیننده پنهان می‌کند. آینه کاری مدرن عیوب دیوار را می‌پوشاند و فضایی بزرگ، پرنور و منظم به وجود می‌آورد.

نصب آینه باهدف زیبایی و بزرگی و اضافه‌کردن نور به فضا صورت می‌گیرد؛ پس در به‌کاربردن آن نباید افراط شود. تکثیر بیش از حد تصاویر ممکن است باعث استرس یا سرگیجه شود و هر بی‌نظمی و به‌هم‌ریختگی خانه را مضاعف نشان دهد. زیبایی آینه کاری مدرن در دکوراسیون زمانی بیشتر می‌شود که اطراف آن شلوغ نباشد و سطح  آن پاکیزه و بدون لک باشد.

دکوراسیون منزل با آینه کاری مدرن

آینه کاری مدرن در دکوراسیون فضای داخلی طرح و مدل‌های متنوع و مختلفی دارد که برای بخش‌های مختلف خانه قابل‌اجرا است و مختص پذیرایی و فضای بزرگ نیست.  آینه کاری نه‌تنها برای زیباسازی فضای داخلی خانه گزینه مناسبی است، برای استفاده در لابی ساختمان، تالار، رستوران و مغازه نیز ایده‌آل به نظر می‌رسد. بخش‌های مختلف دکوراسیون منزل با آینه کاری مدرن شامل موارد زیر می‌شود.

  • سالن پذیرایی: این مکان، یکی از بهترین فضاها در طراحی داخلی مسکونی برای اجرای آینه کاری مدرن است. این روش باید بر دیوارهای تک، پشت میز ناهارخوری و در قسمتی که تصویر لوستر را منعکس می‌کند، اجرا شود. قراردادن وسایل تزیینی در مقابل آینه‌ها تأثیر زیبایی آن را  چندبرابر می‌کند.
  • آشپزخانه: آینه کاری مدرن در دکوراسیون آشپزخانه به‌خصوص در فضای بین کابینت‌ها در سال‌های اخیر بسیار رواج پیدا کرده است. رایج‌ترین آینه کاری آشپزخانه طرح‌های لوزی، مربع و شش‌ضلعی است که بهتر است به‌جای کاشی استفاده شود.
  • اتاق‌خواب: آینه المانی ضروری برای هر اتاق‌خواب است که نباید در مقابل تختخواب نصب شود. وجود آینه کاری مدرن در کنار تختخواب، دیوار بلااستفاده و یا روی کمد باعث پرنور شدن و بزرگ جلوه‌دادن اتاق می‌شود.
  • راهرو: رایج‌ترین فضا برای نصب آینه راهروها هستند. این روش تزیینی راهرو را عریض‌تر و بلندتر جلوه می‌دهد و نور فضا را بیشتر می‌کند. به‌کاربردن آینه در مساحت بیشتر دیوارها به‌صورت چند نوار، ارتفاع راهرو را بلندتر نشان خواهد داد.
  • سرویس بهداشتی: بخش دیگر از دکوراسیون منزل با آینه کاری مدرن، سرویس بهداشتی است. استفاده از تایل‌های کوچک این المان درخشش و زیبایی فضای سرویس بهداشتی را چندبرابر می‌کند.
  • ستون: در خانه‌های دوبلکس و تریپلکس یکی دیگر از محل‌های نصب آینه ستون است. چیدمان باسلیقه در کنار قطعات خرد شده و ریز شیشه‌ها تزیینی ستون بسیار در زیبایی فضا مؤثر است.
  • سقف: استفاده از آینه در سقف خانه به‌خصوص سقف حمام و پذیرایی باعث لوکس شدن و بزرگ‌تر نشان‌دادن فضا می‌شود.
ایده های آینه کاری مدرن

ایده های آینه کاری مدرن

آینه‌ها به رنگ‌های گرم و سرد وجود دارند که متناسب با فضای انتخابی برای زیباسازی فضا به کار می‌روند. آینه کاری مدرن در دکوراسیون فضاهای مختلف مانند طراحی داخلی هتل، خانه و رستوران زیبایی محیط را دوچندان می‌کند و به دلیل انعکاس نور روشنایی بیشتری را به ارمغان می‌آورد. به‌کاربردن ایده های خلاقانه و استفاده از المان‌های مناسب فضای خانه را شیک و مجلل نشان می‌دهد. علاوه بر انتخاب طرح، استفاده از رنگ متناسب و کیفیت نیز تأثیر بسزایی در شیک و زیبا شدن فضا دارد.

آینه‌های مدرن از دو متریال شیشه و فلز ساخته می‌شوند که نوع فلزی آن در دکوراسیون کمتر استفاده می‌شود. طرح‌های مدرن آینه کاری شامل طرح لوزی منحنی، شکسته و ماهور می‌شود که در صورت ست شدن با دکوراسیون محیط جلوه‌ای زیبا به وجود می‌آورند. آینه کاری مدرن باتوجه‌به فضا و بودجه در طرح‌ها و انواع مختلف قابل‌اجرا است. در سبک مدرن این روش تزیینی قطعات آینه‌ها از شیوه سنتی بسیار بزرگ‌تر است و اشکال آن در تنوع بیشتری تولید می‌شود. انواع طرح‌های آینه کاری مدرن در دکوراسیون داخلی منزل برای ایده گرفتن و اجرا شامل موارد زیر می‌شود:

  • دیوارپوش آینه‌ای
  • آینه کاری گرد
  • آینه کاری پازلی
  • آینه کاری با طرح‌های خاص
  • آینه کاری تایل
  • آینه کاری با اشکال آجری
  • اشکال مستطیل، لوزی، سه‌ضلعی و شش‌ضلعی
  • اشکال نامنظم آینه
  • آینه‌های پر آذین
دکوراسیون منزل با آینه کاری مدرن

جمع‌بندی

آینه کاری روشی سنتی و دیرینه برای تزیین فضای داخلی است. این روش درگذشته برای فضاهای بزرگ مانند مساجد و قصر به کار می‌رفت؛ اما با پیشرفت‌های صنعتی و تولید آینه در رنگ‌ها و اشکال مختلف برای تزیین خانه‌ها و فضاهای کوچک نیز استفاده می‌شود. آینه کاری مدرن در دکوراسیون خانه فضایی رؤیایی و زیبا به وجود می‌آورد و با ایجاد خطای دید حس بزرگی و وسعت فضا را به بیننده منتقل می‌کند. دکوراسیون منزل با آینه کاری مدرن محدودیت خاصی ندارد و می‌توان از این المان در تمام فضاهای خانه چون پذیرایی، اتاق‌خواب و آشپزخانه و سرویس بهداشتی استفاده کرد.

آینه‌ها زیبایی خانه را دوبرابر می‌کنند و با نصب بر دیوار عیوب دیوار را پنهان می‌کنند. این المان تزیینی در جنس و رنگ‌های مختلف و در طرح‌های متنوع تولید می‌شود. برای اجرای ایده های آینه کاری مدرن می‌توان از یکی از طرح‌های لوزی، تایل، آجری و یا شش‌ضلعی استفاده کرد. گروه معماری معتبر و باتجربه آرت دیزاین در زمینه طراحی فضاهای داخلی شما را برای داشتن خانه‌ای زیبا و یا محل کاری پر از آرامش با به‌کارگیری جدیدترین سبک‌های طراحی همراهی خواهند کرد. برای آشنایی و انتخاب سبک خود می‌توانید از پروژه ها دیدن نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ضد اسپم *Captcha Plus loading...

Close Menu