آشنایی با انواع کابینت؛ تاثیر کابینت در دکوراسیون آشپزخانه

زیبایی دکوراسیون منزل امروزه به یکی از موضوعات مهم تبدیل شده و همه افراد سعی دارند خانه‌ای زیبا و شیک داشته باشند. در زمینه طراحی آشپزخانه کارهای زیادی انجام می‌شود که هیچ‌کدام بی‌اهمیت نیستند. از نورپردازی تا تجهیزات دکوراسیون همگی بخش مهم و اساسی از یک آشپزخانه عالی را شامل می‌شوند. ولی نباید از کابینت آشپزخانه غافل شد. کابینت در دکوراسیون آشپزخانه نقش مهمی در زیباسازی آشپزخانه دارد. در ادامه مطلب از آرت دیزاین با مدیریت حسام سلیمانی به بررسی بیشتر انواع کابینت در آشپزخانه می‌پردازیم.

طرح‌ ها و سبک های کابینت در دکوراسیون آشپزخانه

طرح‌ ها و سبک های کابینت در دکوراسیون آشپزخانه

امروزه تکنولوژی تولید و ساخت کابینت  تا حدی توسعه و گسترش پیدا کرده است که شما می‌توانید کابینت‌هایی با متریال‌های مختلف با رنگ‌های جذاب و طرح‌های بسیار زیبا سفارش دهید. کابینت در دکوراسیون آشپزخانه به دو سبک اصلی مدرن و کلاسیک طراحی می‌شود. کابینت کلاسیک، کابینت‌هایی با تزیینات و جزئیات پر کار و باشکوه با سبک‌های کلاسیک و اروپایی هستند که شما را به قرن‌های گذشته و سالیان دور می‌برند.

به‌کاربردن جزئیات زینتی و پر زرق‌وبرق بسیار در کابینت‌های کلاسیک حس یک ‌خانه اشرافی و اصیل را در شما زنده می‌کند. در انواع کابینت کلاسیک بیشتر از رنگ‌های ساده و سنگین مثل سفید، مشکی، قهوه‌ای سوخته، سفید طلایی و… استفاده می‌شود و رنگ‌های شلوغ و پر انرژی در این نوع کابینت‌ها کاربرد ندارد. برای آشنایی بیشتر با این سبک می‌توانید مقاله طراحی داخلی کلاسیک را مطالعه کنید.

در سبک مدرن، برخلاف سبک کلاسیک شاهد انواع کابینت ساده و بدون آرایش هستیم که کمترین تزیینات و جزئیات در آن‌ها به‌کاررفته است. بعضی از انواع کابینت به سبک مدرن حتی بدون دسته ساخته می‌شوند و به جز خطوط ساده بین کابینت‌ها چیز دیگری دیده نمی‌شود. این سبک کابینت‌ها بیشتر در رنگ‌های روشن و سرد مثل سفید، شیری، طوسی روشن، آبی آسمانی و… طراحی و تولید می‌شوند و نمایی مدرن و شیک به خانه شما می‌بخشند.

متداول ترین کابینت در اشپزخانه؛ کابینت MDF

انواع کابینت آشپزخانه در طراحی داخلی بر اساس متریال

امروزه برخلاف گذشته که کابینت‌ها تنها با دو متریال چوب و فلز ساخته می‌شدند از مواد اولیه مختلف و جدیدی برای ساخت کابینت استفاده می‌شود. در زیر به بررسی بیشتر انواع کابینت با متریال مختلف و مزایا و معایب آن‌ها پرداخته شده است.

1. متداول ترین کابینت در اشپزخانه؛ کابینت MDF

یکی از متداول‌ترین متریال‌هایی که در ساخت کابینت کاربرد دارد MDF است. این نوع کابینت دارای نمای شیک و مدرن است و پروسه ساخت و تولید آن آسان است. علاوه بر این در ساخت بسیاری از لوازم چوبی موجود در دکوراسیون منزل MDF استفاده شده است و ازاین‌جهت به‌راحتی با وسایل چوبی موجود در منزل ست می‌شود. متریال MDF انعطاف‌پذیری قابل‌قبولی دارد و حتی در ساخت کابینت منحنی هم کاربرد دارد و دارای تنوع مدل و رنگی بسیار زیادی است. همچنین قیمت مناسب کابینت MDF موجب شده به آن لقب کابینت اقتصادی دهند. استفاده از کابینت های MDF در آشپزخانه زیبایی طراحی داخلی اعم از طراحی داخلی مسکونی، طراحی داخلی تجاری و… را چندین برابر می‌کند.

مزایا و معایب کابینت MDF

انواع کابینت MDF دارای دو مزیت نسبت به چوب و تخته سه لا هستند. این مزایا شامل موارد زیر هستند:

  • اول این که کاملاً پایدار هستند و برخلاف تخته سه لا هیچ لایه‌ای که بتواند لایه‌لایه و جدا شود، وجود ندارد.
  • دومین مزیت به موضوع هنگام ساخت کابینت مربوط می‌شود و آن این است که این نوع کابینت فاقد گره چوب است؛ بنابراین می‌توان یک پوشش صاف و شیشه‌ای به دست آورد.
  • این چوب مهندسی شده، فاقد هر نوع دانه یا بافت خاصی بوده و راحت‌تر رنگ می‌شود.
  • تهیه این نوع چوب آسان‌تر بوده و مقرون‌به‌صرفه‌تر است.

این نوع کابینت‌ها علاوه بر مزایای بیان شده دارای معایبی نیز هستند که در زیر بیان شده است.

  • لبه‌های MDF در برابر ضربه بسیار آسیب‌پذیر هستند.
  • قرارگرفتن طولانی‌مدت در معرض رطوبت می‌تواند موجب خرابی این نوع کابینت شود.
  • سطح خارجی MDF عملاً همان هسته آن است و درصورتی‌که بیش از اندازه سنباده بخورد آسیب دائمی خواهد دید و قابل مرمت نیست.
کابینت آشپزخانه؛ کابینت چوبی

2. کابینت آشپزخانه؛ کابینت چوبی

یکی از قدیمی‌ترین متریالی که در ساخت انواع کابینت آشپزخانه کاربرد داشته و دارد و یار دیرینه دکوراسیون منزل به‌حساب می‌آید، چوب است. گرانی و کمیاب‌بودن چوب موجب شده از این متریال جذاب و طبیعی کمتر در ساخت کابینت استفاده شود. بااین‌وجود این نوع کابینت‌ها چشم هر خریداری را به خود خیره می‌سازند. اگر به دنبال یک دکوراسیون آشپزخانه لوکس هتسید می‌توانید از کابینت آسپزخانه چوبی در طراحی داخلی استفاده کنید.

مزایا و معایب کابینت چوبی

این نوع کابینت‌ها دارای مزیت‌هایی هستند که در زیر به‌صورت موردی به آن‌ها اشاره شده است.

  • انواع کابینت چوبی بسیار بادوام و محکم هستند و اثبات شده این نوع کابینت‌ها یک ایده خاص برای استفاده در طولانی‌مدت هستند.
  • ظاهر دلپذیر و بافت طبیعی در چوب در عین سادگی هر فردی را شیفته خود می‌سازد.
  • با چوب طبیعی می‌توان انواع کابینت به سبک‌ها و اشکال مختلف طراحی و تولید کرد.

کابینت‌های چوبی معایبی دارند که عبارت‌اند از:

  • چوب در برابر گرما و سرما آسیب‌پذیر است و تغییر دما و رطوبت می‌تواند آثار مخربی بر روی کابینت ساخته شده از چوب بگذارد.
  • این نوع کابینت می‌تواند قربانی موریانه‌ها، کرم‌های چوب و سایر آفت‌زدگی‌ها شود.
  • عرضه محدود و قیمت گران از دیگر معایب انواع کابینت چوبی است.
کابینت فلزی

3. کابینت فلزی

یکی از متریال‌های قدیمی در ساخت کابینت آشپزخانه فلز است که می‌توان گفت دیگر نسل این نوع کابینت‌ها تقریباً منقرض شده است. بااین‌حال در برخی کابینت‌ها نیز  هنوز برای کاهش هزینه‌ها و دوام بیشتر از فلز استفاده می‌شود. به‌عنوان نمونه هستند افرادی که می‌خواهند کابینت‌هایشان MDF باشد؛ اما در عین حال می‌خواهند کابینت‌ها برایشان مقرون‌به‌صرفه تمام شود. در این صورت متریال بدنه کابینت‌ها از فلز ساخته می‌شود و فقط برای ساخت درب‌ها از متریال MDF استفاده می‌شود. همچنین عده‌ای از افراد نیز در شرایطی هستند که مجبور به شستن کابینت هستند؛ در این صورت بهترین انتخاب برای این افراد کابینت فلزی است.

مزایا و معایب کابینت فلزی

کابینت‌های ساخته شده از فلز نیز دارای یک سری مزایا و معایب هستند که در زیر به آن‌ها اشاره شده است.

  • عمر طولانی و مقاومت در برابر خوردگی
  • مقاومت در برابر تغییرات دما
  • در بین انواع کابینت، کابینت‌های فلزی به‌عنوان بهداشتی‌ترین سطح برای پخت غذا محسوب می‌شوند.
  • عدم ترک‌خوردگی و مقاومت در برابر آلودگی و باکتری

معایب این نوع کابینت بسیار کم است که عبارت‌اند از:

  • این نوع کابینت‌ها بعد از مدتی رنگشان از بین می‌رود و نیاز به رنگ‌آمیزی مجدد دارند.
  • معمولاً این نوع کابینت‌ها دارای قیمت بالایی هستند.
 انواع کابینت؛ کابینت آشپزخانه ممبران

4. انواع کابینت؛ کابینت آشپزخانه ممبران

یکی دیگر از انواع کابینت، ممبران است که از MDF خام است و به‌وسیله PVC پوشش داده شده است. نقش و نقوش کلاسیک و سنتی را می‌توان بر روی کابینت ممبران به‌وسیله دستگاه‌های بسیار پیشرفته CNC ایجاد کرد. این کار به زیباتر شدن کابینت ها و در نهایت زیبایی بیشتر طراحی دکوراسیون داخلی آشپزخانه کمک می‌کند.

مزایا و معایب کابینت ممبران

کابینت‌های ممبران نیز دارای مزایا و معایبی هستند که به‌صورت جداگانه هر کدام را بررسی می‌کنیم. مزایای آن‌ها شامل موارد زیر است:

  • انواع کابینت ممبران به دلیل این که با لایه‌های PVC پوشانده و وکیوم می‌شوند، کابینت‌هایی ضد آب و مقاوم در برابر رطوبت هستند.
  • ساخت و نصب ساده و ارزان این نوع کابینت‌ها
  • پاک‌کردن و نگهداری راحت
  • دارای تنوع طرح و رنگ هستند.

معایب کابینت‌های ممبران بسیار محدود و ناچیز است که عبارت‌اند از:

  • آسیب‌رسانی به محیط‌زیست به علت عدم تجزیه‌پذیری
  • بیشتر برای آشپزخانه‌های با متراژ بالا قابل‌استفاده هستند.
کابینت به سبک مدرن؛ کابینت آشپزخانه هایگلاس

5. کابینت به سبک مدرن؛ کابینت آشپزخانه هایگلاس

متریال دیگری که در ساخت کابینت بسیار مورداستفاده قرار می‌گیرد هایگلاس است. این نوع متریال به دلیل درخشش بسیار زیاد نمایی شیک و مدرن به آشپزخانه می‌بخشد. متریال هایگلاس از MDF خام است که به‌وسیله پوشش پلکسی گلس روکش شده است. متریال هایگلاس به دلیل وجود لایه پلکسی گلس ظاهری بسیار شفاف و درخشنده مانند شیشه با وزن بسیار کم دارد. این نوع کابینت‌ها به دلیل بازتاب نور خیلی زیاد مثل یک منبع نور عمل می‌کنند و استفاده از رنگ‌های روشن آن گزینه مناسبی برای آشپزخانه‌های کوچک است.

مزایا و معایب کابینت هایگلاس

این نوع متریال در ساخت انواع کابینت آشپزخانه دارای مزایا و معایبی است که در زیر به‌صورت موردی به آن‌ها اشاره شده است.

  • به دلیل داشتن یک سطح صاف و براق می‌توانند به‌عنوان یک منبع منعکس‌کننده نور استفاده شوند.
  • دارای تنوع رنگی بالا و مقرون‌به‌صرفه هستند.

معایب کابینت‌های هایگلاس به شرح زیر است.

  • لک پذیری و خش‌پذیری مهم‌ترین معایب انواع کابینت هایگلاس است.
  • به دلیل داشتن سطح صاف و براق اثر انگشت و سایر لک‌ها به‌خوبی روی سطح کابینت‌ها قابل‌مشاهده است و مرتب باید تمیز شوند.
کابینت ام دی اف

جمع‌بندی

کابینت در دکوراسیون آشپزخانه جزء اجزا مهم و ضروری است. متریال کابینت به دلیل وجود آب و روغن در محیط آشپزخانه نکته کلیدی در انتخاب کابینت است. متریال‌های متنوعی برای انواع کابینت آشپزخانه وجود دارد که هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارند. شما با دانستن این مزایا و معایب راحت‌تر می‌توانید گزینه بهتر را انتخاب کنید.

گروه معماری آرت دیزین با مدیریت حسام سلیمانی سال‌هاست با افتخار در زمینه طراحی داخلی پروژه‌های مسکونی، اداری و تجاری مشغول فعالیت است. این گروه با تخصص و حساسیت بالا طیق سلیقه شما و مطابق با متدهای روز دنیا بهترین فضاهای داخلی را برای شما رقم می زند. شما می‌توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان این مجموعه در ارتباط باشید و از نمونه کارها دیدن کنید.  

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ضد اسپم *Captcha Plus loading...

Close Menu