آشنایی با انواع سقف کاذب و شناخت ویژگی‌های آن‌ها

اگر شما از طراحی داخلی مسکونی استفاده کرده باشید، حتما به مفهوم سقف کاذب برخورده‌اید. طراحان داخلی در اغلب پروژه‌ها استفاده از این سقف‌ها را توصیه می‌کنند. این عنصر به محیط زیبایی خاصی می‌بخشد و در کنار زیبایی، کاربردهای زیادی هم دارد. این سقف ها از متریالی متنوعی چون، آهن، گچ، pvc، چوب، کامپوزیت و شیشه ساخته می‌شود.

سقف کاذب در طراحی داخلی
سقف کاذب

انتخاب سقف کاذب مناسب

خانه شما در هر شرایط و هر متراژی که باشد، می‌توانید از این سقف‌ها استفاده کنید. بسته به اینکه می‌خواهید سقف را در چه مکانی از ساختمان یا دفتر خود اجرا کنید، متریال انتخابی متفاوت خواهد بود‌. برای مثال متریال استفاده شده در حمام و سرویس بهداشتی باید ضدرطوبت باشد. یا در آشپزخانه باید انتخاب رنگ و جنس سقف کاذب به نوعی باشد که نور و زیبایی خانه را تامین کند.

قبل از اینکه طرح و متریال انتخابی خود را قطعی کنید، از قیمت و هزینه تمام شده آن هم مطمئن شوید، تا بتوانید تا اتمام پروژه برنامه‌ریزی درستی داشته باشید.

برای مطالعه مقاله «اصل تعادل در طراحی داخلی چیست؟» کلیک کنید.

تخمین هزینه سقف کاذب

عوامل متعددی در محاسبه هزینه تمام شده سقف کاذب نقش دارند. از جمله این موارد می‌توان به، اندازه سقف، کیفیت متریال انتخابی، طراحی سقف و هزینه‌های اضافی اشاره کرد. هر چقدر طراحی سقف پیچیده‌تر و ظریف‌تر باشد، هزینه بالاتر می‌رود. متریال با کیفیت‌تر قطعا گران‌تر هستند. اما با توجه به دوام، هزینه نگهداری پایین‌تر و بازگشت سرمایه، انتخاب متریال با کیفیت منطقی‌تر است.

سقف کاذب

مزایای استفاده از سقف کاذب

به دلیل اینکه سقف کاذب عایق سرما و گرما است از هدر رفت انرژی جلوگیری می‌کند، مانع خروج هوای سرد یا گرم می‌شود و باعث صرفه‌جویی در مصرف انرژی می‌شود.

در بازسازی ساختمان و طراحی داخلی استفاده از انواع این سقف باعث می‌شود تمام سیم کشی‌های ساختمان‌ها و در مکان‌های تجاری کابل‌کشی‌ها و لوله کشی‌های قدیمی پنهان شود و محیط مرتب‌تر و زیباتر جلوه کند. همچنین معایب سقف نیز مخفی می‌شود و همچنین امکان دسترسی راحت‌تر به تاسیسات ساختمانی را مهیا می‌کند.

سقف کاذب در مقابل رطوبت مقاوم هستند و در صورت نیاز قطعات آن‌ها به راحتی تعویض می‌شود.

 نصب سریع و راحت از دیگر مزایا سقف کاذب است چرا که نیاز به اختصاص زمان زیادی برای این کار نیست.

این سقف کاملا قابلیت جابجایی دارد و در صورت نیاز می‌توان آن را برای مکان دیگر استفاده کرد. در واقع مانند سقف‌های قدیمی جزئی دائمی از ساختمان به حساب نمی‌آید.

یکی از محاسن چشم گیر سقف کاذب، خاصیت جذب صدا است. این سقف‌ها عایق صدا هستند و از خروج یا ورود صدا تا حد زیادی جلوگیری می‌کنند. در کنار عایق صدا بودن، سقف‌های کاذب جدیدتر می‌توانند صداهای اضافی را نیز جذب کنند. به همین خاطر می‌توان از آن‌ها برای طراحی داخلی تجاری و فضاهای کاری مانند، سالن‌های تئاتر، سینما ، مهد کودک و مدارس استفاده کرد.

دوام سقف کاذب بسیار زیاد است. اگر متناسب با کاربری نصب شود و درست از آن نگهداری شود تا ۲۰ سال نیز دوام دارد.

سقف کاذب

انواع سقف کاذب

طراحان داخلی طیف وسیعی از سقف‌های کاذب را در اختیار دارند که می‌تواند متناسب با خواست کارفرما و کاربری محیط از آن‌ها استفاده کنند. در زیر به چند نمونه از پرکاربردترین سقف‌های کاذب اشاره می‌کنیم:

سقف شیشه‌ای

شیشه همیشه یکی از موادی است که در خلق زیبایی خانه نقش به سزایی دارد و جزو مواد گران قیمت نیز محسوب می‌شود. شیشه به دلیل شفافیت، زیبایی منحصر به فردی دارد. می‌توان شیشه را به صورت شفاف کار کرد یا طرح‌های گلدار و متنوع روی آن حک کرد.

انعکاس نور بر روی سقف‌های شیشه‌ای بسیار زیبا است. یکی از معایب سقف کاذب شیشه‌ای شکننده و بی‌دوام بودن آن است، که می‌تواند خطرناک نیز باشد.

سقف کاذب شیشه ای

سقف  pvc

 این نوع سقف از pvc فشرده تولید می‌شود. و به صورت تایل کار گذاشته می‌شود. ویژگی pvc این است که نور از این محصول عبور نمی‌کند و پشت تایل‌ها دیده نمی‌شود، که این مورد باعث می‌شود سیم کشی‌ها و تاسیسات در پشت آن مخفی باشند pvc  در مقابل حرارت و آب مقاوم است و همین باعث می‌شود بیشتر در حمام، آشپزخانه و مکان‎‌هایی این چنین نصب شود. این نوع سقف بسیار سبک بوده، نصب آن هم بسیار راحت است و در صورت نیاز تایل‌های آن می‌تواند جابجا یا تعویض شود.

سقف کاذب pvc

سقف کناف

کناف سقف، پن‌ های گچی هستند که به صورت اشکال هندسی کار می‌شوند. این کناف‌ها قابلیت رنگ‌شدگی دارند و در شکل و رنگ دلخواه ارائه می‌شوند. این کناف‌ها معمولا با نورپردازی مخفی، هالوژن یا لوستر تکمیل می‌شوند. این نوع سقف نسبت به بقیه نصب راحت‌تر و قیمت مناسب‌تری هم دارد. سقف کناف در بین ایرانیان هم جزو سقف‌های کاذب محبوب است.

سقف کاذب کناف

سقف رابیتس

در این نوع سقف که بیشتر در معماری کلاسیک کاربرد دارد از متریالی چون، میلگرد، گچ و توری‌های گالوانیزه استفاده می‌شود.

سقف رابیتس وزن زیادی نسبت به بقیه سقف‌های کاذب دارد و مصرف گچ بیشتری برای نازک‌کاری‌ها دارد.

بعد از نصب توری‌ها با طرح مورد نظر، از مخلوط گچ، سیمان و خاک سنگ برای پر کردن توری و روکش نهایی کار استفاده می‌شود.

نورپردازی در سقف کاذب

تنوع در متریال و طرح‌های سقف کاذب طیف وسیعی از ایده‌های مختلف پیش روی طراحان داخلی می‌گذارد تا با بهره‌گیری از آن محیط‌های جذاب‌تری خلق کنند. نورپردازی محیط با به‌کار‌گیری این سقف‌ها به صورت زیباتر و حرفه‌ای‌تر انجام می‌شود. امکان جانمایی انواع هالوژن و چراغ‌های سقفی، نورهای مخفی و لوستر‌های مدرن در این سقف‌ها بسیار راحت‌تر از سقف‌های معمولی است. از این رو اگر می‌خواهید نورپردازی فوق‌العاده‌ای در محیط کار یا منزل خود داشته باشید می‌توانید از سقف کاذب در طراحی داخلی استفاده کنید.

سخن پایانی

مجموعه حسام سلیمانی با سال‌ها تجربه در زمینه نصب و طراحی سقف کاذب، بهترین و باکیفیت‌ترین انواع سقف کاذب را در با توجه به نوع محیطی که قصد نصب سقف کاذب در آن را دارید، برای شما انتخاب و در محل نصب می‌کنند. علاوه‌برآن می‌توانید طراحی داخلی هتل، طراحی داخلی تجاری و موارد مشابه را به آن‌ها بسپارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ضد اسپم *Captcha Plus loading...

Close Menu