7 سبک برتر در طراحی دکوراسیون داخلی ساختمان های مسکونی

چند ماه قبل به دعوت دوست شیرازی‌ام برای دیدار از یک نمایشگاه طراحی دکوراسیون داخلی ساختمان‌ های مسکونی به شیراز سفر کردم. در فرصتی که داشتم تصمیم گرفتم از برخی آثار تاریخی شهر فرهنگ و هنر دیدن کنم. در اولین فرصت به دیدن خانه زینت الملوک شیراز رفتم. در همان نگاه نخستین محو آن همه زیبایی شده بودم. رنگ‌ها، معماری، کاشی‌کاری‌های هفت‌رنگ، آینه‌کاری، طاق‌نما و مقرنس‌کاری همه‌وهمه خیره‌کننده بودند. وقتی وارد خانه زینت الملوک شدم تابش نور خورشید از پشت شیشه‌های رنگارنگ مرا به کودکی‌ام برد. یاد مسافر کوچولو افتادم که سوار بر رنگین‌کمان از سیاره خود به زمین آمد. طراحی داخلی و خارجی ساختمان بی‌نظیر بود. هر بیننده‌ای با دیدن این‌همه زیبایی ناخودآگاه بر طراحان و سازندگان آن آفرین می‌گوید.

سبک‌های متنوعی را می‌توان در طراحی داخلی ساختمان‌ها اجرا کرد. سبک برتر در طراحی ساختمان های مسکونی به گزینه‌های متفاوتی بستگی دارد. طراحی دکوراسیون داخلی مسکونی یکی از هنرهایی است که امروزه در زندگی مدرن پررنگ‌تر شده است. در ادامه مطلب از گروه آرت دیزاین با مدیریت حسام سلیمانی طراح داخلی و مجری دکوراسیون فضاهای مسکونی، تجاری و اداری تلاش می‌کنیم درباره بهترین سبک در طراحی داخلی مسکونی اطلاعات مفیدی در اختیار خوانندگان عزیز قرار دهیم.

اهمیت طراحی دکوراسیون داخلی ساختمان های مسکونی

طراحی دکوراسیون داخلی ساختمان های مسکونی

نوع پوشش، انتخاب رنگ و سبک دکوراسیون داخلی به میزان زیادی می‌توانند نشان‌دهنده خلق‌وخو، روحیات و حتی شخصیت فرد باشند. از طرف دیگر نوع طراحی دکوراسیون داخلی ساختمان‌ های مسکونی نیز بر روحیه افراد تأثیر دارد. یعنی هماهنگی رنگ‌ها، نور، پرده‌ها، کفپوش و تمام عناصر بکار رفته در دکوراسیون می‌توانند عوامل تأثیرگذار بر روح و روان ما باشند. برای انتخاب بهترین سبک در طراحی داخلی مسکونی خود باید دو عامل میزان هزینه‌ای که می‌توانید برای این کار صرف کنید و توجه به علایق و روحیات خود و اعضای خانواده را در نظر بگیرید. باتوجه‌به این دو نکته مهم می‌توانید برای طراحی دکوراسیون داخلی ساختمان مسکونی یک سبک مناسب برای خود انتخاب کنید. امروزه با رشد جمعیت، مشاغل و ایده‌های نوین، طراحی دکوراسیون داخلی ساختمان ‌های مسکونی و غیرمسکونی به‌عنوان یک شغل مهم پا به عرصه وجود گذاشته است. در حرفه طراحی دکوراسیون داخلی ساختمان، هنر، قریحه و سلیقه نقش زیادی دارد؛ اگر می‌خواهید در سبک دکوراسیون منزل خود تغییراتی اعمال کنید بهتر است با صرف هزینه این کار را به یک کاردان بسپارید.

در ابتدا قصد داریم درباره 7 سبک برتر طراحی دکوراسیون داخلی ساختمان‌ های مسکونی اطلاعاتی در اختیار شما قرار دهیم. سپس ببینیم بهترین سبک در طراحی داخلی مسکونی چیست؟ و آیا می‌توان گفت یک سبک برتر در طراحی ساختمان‌های مسکونی وجود دارد یا خیر؟

جذابیت طراحی دکوراسیون داخلی ساختمان های مسکونی

7 سبک برتر در طراحی داخلی ساختمان های مسکونی

در انتخاب سبک برای طراحی داخلی مسکونی نکته مهم این است که باسلیقه و روحیه شما سازگار باشد تا با حضور در خانه آرامش بیشتری داشته باسید.

1. سبک دکوراسیون مدرن؛ یکی از 7 سبک برتر در طراحی داخلی ساختمان های مسکونی

یکی از پرطرف‌دارترین سبک‌های طراحی دکوراسیون داخلی ساختمان‌ های مسکونی، سبک مدرن است. در سبک مدرن از تجمل و استفاده بیش از حد از جزئیات خودداری می‌شود و با استفاده از وسایل ساده منزل، فضایی ساده و به‌دوراز آشفتگی ایجاد می‌شود. در این سبک طراحی دکوراسیون داخلی، طراحان تلاش می‌کنند از تمام قسمت‌های منزل به‌درستی استفاده کنند. همچنین از مبلمان و وسایل ساده استفاده می‌شود و فضاها با لوازم و طراحی‌های اضافه پر نمی‌شوند. در طراحی سبک مدرن خطوط مشخص، صاف و کمترین رنگ‌ها استفاده می‌شود. به‌طورکلی در سبک مدرن:

  • از رنگ‌های اصلی و پایه به‌عنوان زمینه استفاده می‌شود.  
  • در دکوراسیون مدرن زرق‌وبرق به چشم نمی‌خورد.
  • خبری از شلوغی و اختلافات زیاد وجود ندارد.
  • طراحی باز است.
  • طراح هنر خود را با کمترین وسایل نشان می‌دهد.
  • تقارن عمدی وجود ندارد.
  • استفاده از مواد طبیعی مانند چوب، فلزات، الیاف طبیعی و پالت رنگی خنثی

باتوجه‌به ویژگی‌های سبک جذاب مدرن یکی از بهترین سبک در طراحی داخلی مسکونی است. در مجموع سبک مدرن تلفیقی از سبک‌های معاصر، اسکاندیناوی و پسامدرن است.

 سبک دکوراسیون مدرن

2. سبک معاصر یا امروزی در طراحی دکوراسیون داخلی ساختمان های مسکونی

در طراحی دکوراسیون داخلی ساختمان ‌های مسکونی سبک معاصر با سبک مدرن اشتباه گرفته می‌شود. سبک معاصر تنها سبک دکوراسیون داخلی است که همیشه در حال تغییروتحول بوده است. در سبک معاصر خانه فضایی ساده و شیک به خود می‌گیرد. در سبک معاصر به تمام چیزها در زمان حال توجه می‌شود. کاربرد رنگ‌های کرم، سفید و قهوه‌ای در سبک معاصر بارز است و سایر رنگ‌ها نقش زیادی در سبک معاصر ندارند. در مورد کاربرد خطوط در سبک معاصر باید گفت که بر خلاف سبک مدرن که از خطوط شکسته استفاده می‌شد؛ در سبک معاصر خطوط نرم و منحنی هستند. مشخص‌ترین ویژگی‌های سبک معاصر در طراحی دکوراسیون داخلی ساختمان های مسکونی عبارت‌اند از:

  • چیدمان باز برای خلق فضایی متمایز
  • استفاده از مبلمان‌های ساده با پایه‌های خاص
  • استفاده از عناصر شیشه‌ای و فلزی برای انعکاس نور بیشتر
  • گچ‌بری و قاب‌های مینیمال روی دیوارها و پنجره‌ها
  • استفاده از نور طبیعی، رنگ‌های خنثی
  • استفاده از چوب با طیف بسیار روشن یا بسیار تیره

می‌توانید در وب‌سایت حسام سلیمانی مقاله تفاوت سبک مدرن و معاصر؛ سبک معاصر در دکوراسیون داخلی را مطالعه کنید.

3. طراحی دکوراسیون داخلی ساختمان های مسکونی؛ سبک طراحی داخلی مینیمال

سومین سبک برتر در طراحی دکوراسیون داخلی ساختمان‌ های مسکونی سبک مینیمال است. نکته مهم در سبک مینیمال این است که تعلق خود را به کمترین حد ممکن برسانید و خود را با انبوهی از وسایل تزئینی آزار ندهید. می‌توان گفت سبک مینیمال شکل ساده شده سبک مدرن است و از مبلمان بسیار ساده در آن استفاده می‌شود. از طرف دیگر سبک مینیمال و معاصر دارای نقاط اشتراک هستند. در سبک مینیمال و معاصر با تمرکز بر خطوط از مبلمان بسیار ساده استفاده می‌شود. سبک مینیمال از طراحی ژاپنی الهام گرفته است و فضای خالی در این سبک اهمیت زیادی دارد؛ یعنی وسایل غیرضروری از محیط حذف می‌شود و فضای خالی خودنمایی می‌کند. از ویژگی‌های دیگر سبک مینیمال در طراحی دکوراسیون داخلی ساختمان های مسکونی می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  • پالت رنگی خنثی
  • کاربرد وسایل دو یا چندکاره برای ایجاد فضای خالی بیشتر
  • استفاده از رنگ‌های سیاه‌وسفید
طراحی دکوراسیون داخلی ساختمان های مسکونی؛ سبک طراحی داخلی مینیمال

4. سبک طراحی داخلی اسکاندیناوی؛ سبک زندگی شمال اروپا

در سبک طراحی داخلی اسکاندیناوی سادگی سبک زندگی مردم شمال اروپا را مشاهده خواهید کرد. مبلمان و وسایل بکار رفته در سبک اسکاندیناوی نسبتاً ساده و مینیمال است. نورپردازی گسترده، لوازم تزئینی اندک، فضاهای باز و وسیع، مبلمان کاربردی و طرح‌های اسکاندیناوی از دیگر خصوصیات چهارمین سبک برتر در طراحی دکوراسیون داخلی ساختمان‌ های مسکونی است. خصوصیات ویژه دیگر در سبک اسکاندیناوی که می توان در طراحی دکوراسیون داخلی ساختمان های مسکونی استفاده کرد، عبارت‌اند از:

  • رنگ غالب سفید
  • استفاده از آینه‌های بزرگ
  • رعایت اصول تقارن
  • مبلمان شیک و کاربردی
  • ترکیب رنگ‌های روشن با سفید
  • استفاده از کف‌پوش‌های چوبی
  • استفاده از قالیچه یا فرش با رنگ ملایم

5. سبک طراحی داخلی کلاسیک

شاید از نظر برخی افراد بهترین سبک در طراحی داخلی مسکونی سبک کلاسیک باشد. طرف‌داران سبک کلاسیک دلیلی که برای حرف خود دارند این است که: اصیل‌ترین سبک در طراحی داخلی، سبک کلاسیک است. البته ما در این مورد نظری نداریم. همه افراد در انتخاب خود آزاد هستند و نمی‌توان یک سبک را سبک برتر در طراحی ساختمان‌های مسکونی به‌حساب آورد. سبک کلاسیک در قرن 19-17 همراه با هنر، موسیقی و معماری امپرسیونیستی در اروپا متولد شد. در سبک کلاسیک طراحی دکوراسیون داخلی ساختمان های مسکونی بسیار شیک و رسمی است و تقارن، ظرافت و پیچیدگی در فضا به‌خوبی مشاهده می‌شود. سبک کلاسیک آرام‌بخش، شیک و راحت است و بر روی مرتب بودن خانه تأکید دارد. رنگ‌های غالب در سبک کلاسیک شامل رنگ‌های سفید، کرم، قهوه‌ای و زیتونی است. از دیگر ویژگی‌های سبک کلاسیک در طراحی دکوراسیون داخلی ساختمان های مسکونی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استفاده از قاب‌های طلاکاری شده، پارچه‌های سنگین
  • استفاده از تزئینات چوبی، شومینه و اکسسوری‌های قدیمی
  • تقارن در چیدمان
سبک طراحی داخلی کلاسیک

6. سبک طراحی داخلی روستیک (روستایی)

 در طراحی دکوراسیون داخلی ساختمان های مسکونی سبک روستیک داریم. طبیعت الهام‌بخش سبک روستیک است. استفاده از عناصر خام، طبیعی و اغلب ناتمام مانند چوب و سنگ از مشخصه‌های بارز سبک روستیک است. دکوراسیون روستیک بر فضای طبیعی و واقعی مانند چرم، سنگ و چوب خام تأکید می‌کند. در این سبک ممکن است لوازم طبیعی که از بیرون می‌آیند با جزئیات معماری ترکیب شوند. سقف‌های طاقی چوبی و کف‌پوش‌های چوبی در سبک روستیک کاملاً مشخص هستند. امروزه طراحان، سبک روستیک را با مبلمان مدرن ادغام می‌کنند.

7. سبک طراحی داخلی ساحلی در طراحی دکوراسیون داخلی ساختمان های مسکونی

برای داشتن منزلی با طراحی داخلی سبک ساحلی نیاز نیست کنار ساحل زندگی کنید. سبک دکوراسیون ساحلی بر حضور محیط طبیعی در فضای منزل تمرکز می‌کند. پالت رنگی سبک ساحلی شامل طیف‌های آبی روشن و سبز برگرفته از اقیانوس همراه با رنگ کرم، هلویی پررنگ و رنگ‌های خنثی است که ظاهری آرام‌بخش به فضای منزل می‌دهد. نور، عنصری بسیار مهم در سبک ساحلی است؛ زیرا فضا باید تا حد ممکن روشن و دلباز باشد. الگوهای راه‌راه سفید و آبی برای بالش‌ها، پنجره‌های بزرگ، کاناپه‌های مخمل سفید و چوب‌هایی که به رنگ سفید درآمده‌اند از مشخصه‌های آرام‌بخش سبک ساحلی هستند که می‌توان در طراحی دکوراسیون داخلی ساختمان های مسکونی استفاده کرد.

بهترین سبک در طراحی داخلی مسکونی

مهم‌ترین عامل برای ایجاد تغییر در فضای داخلی منزل و اختصاص هزینه برای این مورد تأثیر دکوراسیون بر روحیه افراد و بازدهی آن‌ها است. همان‌طور که افراد مختلف دارای تیپ‌های شخصیتی متفاوت هستند؛ پس انتخاب نوع طراحی دکوراسیون داخلی ساختمان ‌های مسکونی آن‌ها نیز متفاوت خواهد بود. از طرف دیگر طراحی دکوراسیون داخلی خود یک هنر است و تمام سبک‌های آن در نوع خود زیبا، منحصربه‌فرد و مطابق با روحیات انتخاب‌کنندگان آن‌ها هستند؛ پس نمی‌توان از یک سبک طراحی دکوراسیون داخلی به‌عنوان تنها سبک برتر در طراحی دکوراسیون داخلی ساختمان های مسکونی نام برد. پس چیزی به نام یک سبک به‌عنوان بهترین سبک در طراحی داخلی مسکونی وجود ندارد.

جمع‌بندی

طراحی دکوراسیون داخلی ساختمان‌ های مسکونی هنری خلاقانه است که با الهام‌گرفتن از عناصر مختلف از قبیل رنگ، نور، طبیعت و ادغام آن‌ها با هنر معماری و مصنوعات، بشر می‌تواند فضایی دلنشین، آرام، مجلل، باوقار و… برای صاحبان منزل فراهم سازد. انتخاب سبک برتر در طراحی ساختمان های مسکونی بر اساس سلیقه و روحیات فرد انتخاب می‌شود. هر کدام از سبک‌های طراحی دکوراسیون خصوصیات بارز خود را دارند. در یکی آرامش حرف اول را می‌زند و در دیگری میل به اشرافی‌گری. در تمام این سبک‌ها روحیات و شخصیت افراد به‌نوعی نمایان است. امیدواریم شما نیز باتوجه‌به روحیات و شخصیت خود و انتظاری که از فضای ایده‌آل برای منزل خود دارید بتوانید بهترین سبک در طراحی داخلی مسکونی را برای منزل خود انتخاب کنید. مطمئن باشید هر سبکی که انتخاب کنید همان سبک، در نوع خود سبک برتر در طراحی ساختمان‌های مسکونی است.

برای طراحی و اجرای فضاهای داخلی می‌توانید از گروه معماری آرت دیزاین برای طراحی داخلی فضاهای اداری تجاری مسکونی تفریحی… کمک بگیرید. آرت دیزاین با استفاده از روش‌های خلاقانه و استفاده از نقشه‌های فضایی کاربردی در طراحی فضاهای داخلی استفاده می‌کند. می‌توانید برای دیدن نمونه کارها به وب‌سایت آرت دیزاین مراجعه کنید.

مهم‌ترین عوامل در انتخاب سبک مورد نظر برای انتخاب دکوراسیون داخلی چیست؟

برای انتخاب بهترین سبک در طراحی داخلی مسکونی خود باید دو عامل میزان هزینه‌ای که می‌توانید برای این کار صرف کنید و توجه به علایق و روحیات خود و اعضای خانواده را در نظر بگیرید.

سبک طراحی دکوراسیون داخلی ساحلی چگونه است؟

سبک دکوراسیون ساحلی بر حضور محیط طبیعی در فضای منزل تمرکز می‌کند. پالت رنگی سبک ساحلی شامل طیف‌های آبی روشن و سبز برگرفته از اقیانوس همراه با رنگ کرم، هلویی پررنگ و رنگ‌های خنثی است که ظاهری آرام‌بخش به فضای منزل می‌دهد. نور، عنصری بسیار مهم در سبک ساحلی است؛ زیرا فضا باید تا حد ممکن روشن و دلباز باشد. الگوهای راه‌راه سفید و آبی برای بالش‌ها، پنجره‌های بزرگ، کاناپه‌های مخمل سفید و چوب‌هایی که به رنگ سفید درآمده‌اند از مشخصه‌های آرام‌بخش سبک ساحلی هستند.

طراحی دکوراسیون داخلی به سبک روستیک چگونه است؟

دکوراسیون روستیک بر فضای طبیعی و واقعی مانند چرم، سنگ و چوب خام تأکید می‌کند. در این سبک ممکن است لوازم طبیعی که از بیرون می‌آیند با جزئیات معماری ترکیب شوند. سقف‌های طاقی چوبی و کف‌پوش‌های چوبی در سبک روستیک کاملاً مشخص هستند. امروزه طراحان، سبک روستیک را با مبلمان مدرن ادغام می‌کنند.

و

رنگ غالب سفید
استفاده از آینه‌های بزرگ
رعایت اصول تقارن
مبلمان شیک و کاربردی
ترکیب رنگ‌های روشن با سفید
استفاده از کف‌پوش‌های چوبی
استفاده از قالیچه یا فرش با رنگ ملایم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ضد اسپم *Captcha Plus loading...

Close Menu