کنتراست در طراحی داخلی؛ 3 روش مؤثر ایجاد تضاد در طراحی داخلی

کنتراست در طراحی داخلی باعث ایجاد محیطی زیبا، جذاب و منحصربه‌فرد می‌شود. در زاویه‌های مختلف طراحی داخلی توجه‌کردن به کنتراست باعث می‌شود تا ظاهر خاص فضا و همچنین جذابیت بصری آن افزایش پیدا کند. یکی از ساده‌ترین و آسان‌ترین روش‌ها برای ایجاد تضاد در طراحی داخلی را می‌توان استفاده از رنگ‌های مختلف دانست.

ترکیب رنگ سیاه‌وسفید یکی از جذاب‌ترین و قدیمی‌ترین ترکیب‌ها برای ایجاد تضاد در طراحی داخلی است. کنتراست در طراحی داخلی اهمیت بسیار زیادی دارد. اهمیت کنتراست به حدی است که گفته می‌شود سلاح مخفی طراحان داخلی است تا به‌واسطه آن توجه افراد را به فضا و محیط داخلی جلب کنند. سلاح مخفی طراحان به معنای دیگر بیانگر اهمیت ویژه کنتراست در دکوراسیون داخلی است که همه طراحان داخلی از اهمیت و تأثیر آن بر فضا آگاهی دارند و استفاده می‌کنند. در ادامه مطلب از گروه معماری آرت دیزاین با مدیریت حسام سلیمانی به‌بررسی اهمیت کنتراست در طراحی دکوراسیون داخلی می‌پردازیم.

معنا و مفهوم کنتراست

معنا و مفهوم کنتراست

کنتراست در اصل واژه‌ای انگلیسی به معنای تضاد است که علاوه بر طراحی داخلی در رشته‌هایی مانند گرافیک، موسیقی و معماری نیز کاربرد بسیار زیادی دارد. کنتراست یکی از اصول اساسی در طراحی داخلی است که به معنای ایجاد تفاوت در طیف رنگی محیط و اشیا و یا درخشندگی است. با رعایت دقیق اصول کنتراست و قوانین آن می‌توان فضایی با جذابیت بصری بالا و منحصربه‌فرد ایجاد کرد.

یکی از مهم‌ترین و کلیدی‌ترین نکاتی که در ایجاد کنتراست در طراحی داخلی که باید رعایت شود این است که در جای درست و به‌صورت صحیح استفاده شود. کنتراست در دکوراسیون داخلی باعث ایجاد فضا و محیطی منسجم، زیبا و منظم می‌شود. به‌طورکلی استفاده از تضاد در طراحی داخلی باعث می‌شود محیطی با جذابیت بیشتر ایجاد شود. به‌عنوان نمونه توجه و رعایت اصول کنتراست در طراحی داخلی صرافی و فضاهای تجاری باعث می‌شود تا علاوه بر افزایش جذابیت بصری فضا، میزان فروش و جلب‌توجه مشتری نیز بیشتر شود.

کنتراست در طراحی داخلی

زمانی که شما برای نخستین‌بار وارد فضایی می‌شوید و طراحی داخلی آن توجه شما را جلب می‌کند، به طور خاص نمی‌توانید تشخیص دهید چه چیزی موجب جلب‌توجه و نظر شما شده است. توجه‌نکردن و عدم رعایت کنتراست در طراحی داخلی باعث می‌شود تا فضای اتاق شما یکنواخت و کسل‌کننده به نظر برسد. در سبک‌های مختلف طراحی داخلی استفاده و رعایت کنتراست اهمیت بسیار زیادی دارد. به‌عنوان نمونه تضاد در طراحی داخلی در سبک مینیمالیسم، استفاده از لوازم جانبی روشن با رنگ‌های متفاوت است.

یکی از اسرار منحصربه‌فرد دکوراسیون داخلی برقراری و ایجاد تعادل و هماهنگی در استفاده از عناصر و المان‌های متضاد است. برای ایجاد و برقراری کنتراست در طراحی داخلی به‌طورکلی از سه روش اصلی رنگ، شکل و جنس استفاده می‌شود.

کنتراست در طراحی داخلی با استفاده از شکل

1. کنتراست در طراحی داخلی با استفاده از شکل

برای ایجاد تضاد در طراحی داخلی باید اشکال گرد و منحنی را در کنار اشکال زاویه‌دار قرارداد. مبلمان‌ها یکی از اصلی‌ترین عناصر در این نوع کنتراست هستند؛ اما وسایل فرعی مثل آینه، تابلوهای دیواری و انواع تزیینات هم می‌توانند در فضا تضاد ایجاد کنند. در این مورد باید از رنگ‌های ملایم و عناصر ساده برای زمینه استفاده کرد. استفاده از زمینه‌های ساده باعث می‌شود اشیا با شکل‌های متفاوت بیشتر جلب‌توجه کنند و در مرکز فضا قرار بگیرند.

2. تضاد در طراحی داخلی با استفاده از رنگ

ساده‌ترین و روشن‌ترین نمونه تضاد یا کنتراست در طراحی داخلی استفاده از رنگ است. با به‌کارگیری رنگ‌های متضاد و مکمل در فضا می‌توان تأثیر زیادی ایجاد کرد. یکی از قوی‌ترین و متداول‌ترین ترکیب رنگی متضاد قرارگرفتن دورنگ سیاه‌وسفید کنار هم است. اگر طراحی داخلی را به سبک‌هایی انجام می‌دهید که رنگارنگ‌تر است، می‌توانید از ترکیب‌های رنگی آبی و نارنجی، سبز و قرمز یا بنفش و زرد استفاده کنید. باید توجه داشته باشید که در چنین فضایی باید یک‌رنگ خاص نقش غالب را داشته باشد.

استفاده از کنتراست و تضاد رنگی کاملاً به سلیقه و شخصیت شما بستگی دارد. می‌توانید از رنگ‌هایی با تضاد و کنتراست بالا استفاده کنید؛ اما اگر جسارت این کار را ندارید می‌توانید رنگ‌های خنثی را در زمینه دیوارها به کار ببرید. به‌عنوان یک ایده دیگر می‌توان یک‌رنگ متمایز را در جزئیات به کار گرفت. در نتیجه شما یک تضاد و کنتراست ملایم خواهید داشت. به‌عنوان نمونه ایجاد تضاد ملایم در طراحی داخلی اداری می‌تواند یک ایده بسیار کاربردی و خاص باشد.

برای ایجاد کنتراست در طراحی داخلی با استفاده از رنگ‌ها می‌توانید برای دیوارها یک سایه رنگی انتخاب کنید درحالی‌که رنگ مکمل آن در مبلمان، پرده‌ها یا جزئیات وجود داشته باشد. افرادی که تضاد شدید در طراحی داخلی را دوست ندارند می‌توانند با اضافه‌کردن رنگ خنثی به فضا، آن را ملایم‌تر کنند. به‌این‌ترتیب نه‌تنها چشم استراحت می‌کند؛ بلکه در یک پس‌زمینه آرام رنگ‌های متضاد برجسته‌تر خواهند بود؛ به‌عنوان‌مثال استفاده از یک هرم طلایی فلزی در ویترین یک طلافروشی با مانکن‌های مشکی کنتراست بسیار زیبایی ایجاد می‌کند.

کنتراست در طراحی داخلی با استفاده از بافت

3. کنتراست در طراحی داخلی با استفاده از بافت

جنس عناصر موجود در یک فضا، بیشترین احساس را به استفاده‌کنندگان آن می‌دهد. منظور از بافت نحوه درک و احساس ما نسبت به عناصر داخلی است؛ به‌عنوان‌مثال، احساسی که هنگام لمس یک میز چوبی تراش‌خورده به فرد دست می‌دهد، بااحساس حاصل از لمس یک مبل مخملی متفاوت است.

قرار گرفتن دو بافت متضاد در کنار هم به وزن بصری فضا کمک می‌کند و باعث جلب‌توجه اجزای طراحی می‌شود. زمانی که دو بافت متضاد سخت و صاف کنار هم قرار بگیرند، جلوه‌ای زیباتر به محیط می‌دهند. این موضوع اهمیت کنتراست در دکوراسیون داخلی را نشان می‌دهد.

می‌توان برای ایجاد تضاد بافت، زیر مبلمان صیقلی و صاف از پارچه‌های دارای بافت زبر و خشن استفاده کرد. به‌کارگیری تضاد بافت و روشنایی در طراحی داخلی کافی شاپ و استفاده از کنتراست نورپردازی در طراحی داخلی طلافروشی‌ها و صرافی‌ها، اثری بسیار چشمگیر خواهد داشت.

انواع مختلف کنتراست در طراحی داخلی

علاوه بر آنچه در مورد سه روش اصلی برای خلق تضاد و کنتراست در دکوراسیون داخلی توضیح داده شد، عوامل دیگری نیز وجود دارند که استفاده از آن‌ها تأثیر قابل‌توجهی در ایجاد تضاد در فضا داشته و می‌توانند توجه بینندگان را به خود جلب کنند. این عوامل شامل موارد زیر است:

  • نور در برابر تاریکی
  • کوچک در برابر بزرگ
  • هندسی در برابر ارگانیک
  • سبک در برابر  سنگین
  • مهیج در برابر کسل‌کننده
  • شکننده در برابر محکم
کنتراست با استفاده از متریال‌های مختلف در طراحی داخلی

کنتراست با استفاده از متریال‌های مختلف در طراحی داخلی

هر نوع طراحی داخلی شامل چندین مصالح مختلف است؛ زیرا ظاهر نهایی از ترکیب همه عناصر با یکدیگر به وجود می‌آید. منظور از مصالح کاربردی در زمینه کنتراست در طراحی داخلی، انتخاب هدفمند مصالحی است که از یکدیگر متمایز باشند؛ به‌عنوان‌مثال استفاده از مبلمان ساخته شده از چوب، سنگ با مبلمانی که از فلز ساخته شده‌اند در طراحی داخلی رستوران یا حتی هتل. در مورد پارچه‌ها نیز به همین صورت است؛ برخی پارچه‌ها طرح‌دار و برخی دیگر ساده و تک‌رنگ هستند.

ترکیب و تطبیق عناصر مختلف با یکدیگر

با کنار هم قرارگرفتن عناصر متفاوت با اشکال، رنگ‌ها و بافت‌های متمایز در یک فضا، ظاهر کلی آن شکل می‌گیرد. استفاده صحیح از این عناصر و چیدمان مناسب آن‌ها فضایی منحصربه‌فرد می‌آفریند و جذابیت، آرامش همراه باانرژی را به استفاده‌کنندگان القا می‌کند. با ترکیب مبلمان مستطیل‌شکل و آینه‌های گرد می‌توان به تعادل و تنوع در فضا رسید که نمونه‌ای از ایجاد کنتراست در طراحی داخلی است و در طراحی داخلی ویلا و مسکونی بسیار کارآمد بوده و فضا را متعادل می‌کند.

اهمیت کنتراست در دکوراسیون داخلی و استفاده از فضای خالی

فضا یکی از عناصر بسیار مهم در طراحی داخلی است. شاید در برخورد با فضای خالی وسوسه شوید آن را با وسایل و اشیای موردعلاقه پر کنید؛ اما باید بدانید که فضای خالی برای ایجاد طرحی منسجم و جداسازی و سازماندهی عناصر نقش بسزایی دارد؛ اگر محیطی شلوغ و پیچیده داشته باشید، برای ایجاد کنتراست در طراحی داخلی بهتر است اطراف عناصر کلیدی را با فضای سفید و خالی احاطه کنید تا جذابیت بصری آن افزایش یابد. باتوجه‌به اهمیت کاربرد کنتراست در طراحی داخلی و افزایش جذابیت‌های بصری، تنها طراحان ماهر می‌توانند آن را به بهترین شکل اجرا کنند.

اهمیت کنتراست در دکوراسیون داخلی و استفاده از فضای خالی

جمع‌بندی

کنتراست در طراحی داخلی تمام سبک‌ها اهمیت بسزایی دارد و کاربرد آن موجب افزایش جذابیت بصری و القای آرامش همراه باانرژی در فضا می‌شود. از طریق سه عنصر کلیدی شکل، رنگ و بافت می‌توان تضاد در طراحی داخلی محیط را به وجود آورد. همچنین به‌کارگیری روش‌هایی مانند کوچک در برابر بزرگ، روشنایی در برابر تاریکی و اشکال هندسی در برابر اشکال طبیعی، در کنار سه عنصر اصلی، تضادهای زیبایی پدید می‌آورد.

کنتراست را می‌توان به‌عنوان ابزار پنهان و جادوی طراحان داخلی دانست که از طریق آن مخاطبان مجذوب فضا می‌شوند. این اصطلاحات نشان‌دهنده اهمیت کنتراست در دکوراسیون داخلی است. گروه طراحی داخلی آرت دیزاین با اجرای کنتراست‌های جذاب، محیطی منحصربه‌فرد برای شما ایجاد می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ضد اسپم *Captcha Plus loading...

Close Menu