بررسی 6 المان مهم که باید در طراحی ویترین مغازه از آن‌ ها استفاده کنید!

ویترین اولین محل از هر مجموعه‌ای هست که معرف کالا و برند آن مغازه بوده و قدرتمندترین عامل در تجارت است. رقابت و جذب مشتری باتوجه‌به افزایش روزافزون مغازه و فروشگاه‌ها بسیار سخت شده است. طراحی ویترین مغازه به شکل هوشمندانه و جذاب تاثیر چشمگیری در افزایش درصد فروش و موفقیت آن مجموعه دارد. بر اساس تحقیقات صورت‌گرفته افراد با دیدن ویترین مغازه در مدت‌زمان 3 ثانیه تصمیم می‌گیرند که وارد آن مغازه شوند یا خیر.

جذابیت ویترین مغازه و جذب مشتری رابطه مستقیم با هم دارند، ویترین عالی و خاص افراد بیشتری را جذب خود می‌کند. چینش سه‌گانه محصول و استفاده از وسایل قدیمی و متفاوت از المان‌ های مهم در دکوراسیون ویترین مغازه است که آن را منحصربه‌فرد و خلاقانه نشان می‌دهد. گروه معماری آرت دیزاین با مدیریت حسام سلیمانی سال‌ها در زمینه طراحی داخلی پروژه‌های مسکونی و همچنین تجاری و اداری مشغول به فعالیت بوده و با به‌کارگیری جدیدترین طراحی‌ها فضای شما را خاص و زیبا خواند ساخت.

المان‌ های مهم در دکوراسیون ویترین مغازه

المان‌ های مهم در دکوراسیون ویترین مغازه

امروزه ویترین‌های ساده که در عین زیبایی و خلاقیت یک تصویر کلی از مغازه بدهد بسیار پر طرف‌دار شده است و دیگر خبری از ویترین‌های شلوغ گذشته نیست. برای طراحی ویترین مغازه به‌صورت حرفه‌ای باید از المان‌ های مهم در دکوراسیون ویترین مغازه استفاده کرد تا چشمگیر، جذاب و متناسب با کالا باشد. مهم‌ترین المان‌ها در زیر آمده است.

1. چینش سه گانه محصولات در طراحی ویترین مغازه

چینش سه‌گانه یا سه‌تایی تاثیر بسزایی در درک بصری مشتری دارد. برای این نوع چیدمان می‌بایست محصولات را در سه سایز مختلف و یا با سه ارتفاع متفاوت در ویترین قرارداد؛ مثلاً برای چیدمان بر اساس قد به ترتیب کوتاه، متوسط و بلند در کنار هم گذاشته شوند و یا برای چیدمان برحسب قیمت اجناس مشابه بر اساس قیمت ارزان، متوسط و گران در کنار هم قرار داده شوند، این کار امکان مقایسه را به مشتری می‌دهد و به‌صورت باورنکردنی جواب می‌دهد. بهتر است در چیدمان سه‌گانه یکی از محصولات با رنگی متفاوت در بین دیگر محصولات خودنمایی کند.

2. ویترین ‌های پویا و زنده با بهره گرفتن از هنرهای مفهومی و تلفیقی

در طراحی داخلی تجاری و فروشگاه‌ها طراحی ویترین هرچه جذاب‌تر باشد در جذب مشتری موثر‌تر است. حتی یک ویترین عالی و جذاب نیز پس از مدتی برای مشتری یکنواخت و خسته‌کننده می‌شود. دیدن ویترین چندین بار پشت‌سرهم باعث می‌شود چیدمان دیگر جذابیتی نداشته باشد. بهتر است ویترین مغازه چند وقت یکبار و متناسب با فصل یا مناسبت خاص تغییر کند.

حتماً نیاز نیست برای این تغییر هزینه زیادی صرف کرد یا کل ویترین را تغییر داد؛ بلکه با کمترین بودجه و جابه‌جاکردن وسایل یا تغییر رنگ محصولات و یا اضافه کردن شی جدید به ویترین نیز امکان‌پذیر است. هدف داشتن ویترین زنده و پویا است. استفاده از هنرهای تلفیقی و مفهومی در طراحی ویترین مغازه مشتری را به فکر فرومی‌برد و او را جذب می‌کند.

استفاده از وسایل قدیمی یا جذاب در طراحی ویترین مغازه

3. استفاده از وسایل قدیمی یا جذاب در طراحی ویترین مغازه

یکی دیگر از المان های مهم در دکوراسیون ویترین مغازه استفاده از وسایل خاص و جذاب است که تاثیر فوق‌العاده‌ای در جذب نگاه مشتری دارد و باعث تک شدن مغازه یا فروشگاه در بین سایر مغازه‌ها می‌شود. استفاده از وسایل قدیمی نیز از المان‌های جذاب برای ویترین است که متناسب با شغل وسایلی چون رادیو، تلویزیون، بطری‌های قدیمی، اتو و … برای ویترین استفاده می‌شود. این وسایل حس نوستالژی به افراد می‌دهد و آن‌ها را به دوران قدیم می‌برد، همین حس خوب باعث می‌شود چشمان مشتری به ویترین مغازه گره بخورد.

4. استفاده از نورپردازی جذاب در طراحی ویترین مغازه

یکی از مهم‌ترین عوامل جذابیت ویترین استفاده از نورپردازی در طراحی داخلی به شکل مناسب برای نمایش محصولات است. تابیدن نور از بالابه‌پایین سطح ویترین و محصولات باعث ایجاد حس کیفیت در مشتری می‌شود. تنوع محصولات نیز می‌بایست در ویترین به نمایش گذاشته شود. با چینش مناسب و به‌دوراز شلوغی ویترین، مشتری در اولین نگاه به‌خوبی به گوناگونی محصولات پی می‌برد و محصول موردنیاز خود را پیدا خواهد کرد. این امر باعث اعتمادسازی بیشتر در بازدیدکننده‌ها نیز می‌گردد.

5. استفاده از وسایل تزئینی در ویترین مغازه

استفاده از برخی اجناس تزیینی مانند چتر، بادکنک، مجسمه‌ها و… در طراحی ویترین مغازه بهترین راه برای ایجاد حس سرگرمی در بازدیدکننده‌ها و عابرین است. این وسایل ویترین را جذاب کرده، به‌گونه‌ای که بازدیدکنندگان از مشاهده ویترین خسته نشوند و زمان بیشتری را برای بررسی محصولات سپری کنند.

6. المان های مهم در دکوراسیون ویترین مغازه؛ استفاده از نام برند و لگو

برای بیشتر دیده شدن برند محصولات تولیدی می‌توان از لگو و نام برند در ویترین مغازه استفاده کرد. لگو باید در ساده‌ترین حالت ممکن باشد و با نور پردازی مناسب به نمایش گذاشته شود. اندازه لگو به فضا و سلیقه شخصی بستگی دارد اما لگو با ابعاد بزرگ بیشتر دیده می‌شود.

جذابیت ویترین مغازه و جذب مشتری

جذابیت ویترین مغازه و جذب مشتری

ویترین باعث بهبود نمایش محصولات می‌شود و اولین قدم برای معرفی محصولات به مشتریان هست. ویترین هر چقدر خاص‌تر و متفاوت باشد گیرایی بیشتری دارد و جلب‌توجه می‌کند. هر فردی با دیدن ویترین در عرض 3 ثانیه تصمیم می‌گیرد که وارد مغازه بشود و یا بی تفاوت بگذرد. در طراحی ویترین مغازه باید سادگی و زیبایی مدنظر باشد تا بتواند تاثیرگذار واقع شود. ویترین با ایجاد تاثیرات زیر باعث افزایش فروش و سودهی بیشتر می‌شود.

  • ایجاد حس تخصصی بودن: ویترین این امکان رو می‌دهد تا اطلاعات بهتری از محصولات خود به مشتریان ارائه داد. با ارائه اطلاعات تخصصی و جزئی از کالاها و نشان‌دادن تخصص نظر مشتریان جلب می‌شود.
  • جذب مشتریان تصادفی: طراحی ویترین مغازه به بهترین شکل باعث جذب مشتریان تصادفی می‌شود. افرادی که فقط در حال قدم‌زدن در خیابان‌ها هستند بدون هیچ قصد خریدی جذب شده و وارد مغازه می‌شوند
  • ایجاد اعتماد در مشتریان: داشتن ویترین مغازه به‌روز و خلاقانه همراه با تزیینات حرفه‌ای و ظاهری منظم نشان‌دهنده مسئولیت‌پذیری صاحبان و کیفیت کالا است. این موضوع باعث ارتقای اعتماد مشتریان و افزایش فروش می‌شود.
  • ارزش‌افزوده برای مشتریان: ویترین مغازه فضایی جذاب و حرفه‌ای برای نمایش محصولات به بهترین شکل است. ویترین زیبا باعث اضافه‌شدن ارزش‌افزوده به کالاها و مشتریان می‌شود.

نکات مهم در طراحی ویترین مغازه

برای داشتن یک ویترین متفاوت و گیرا باید از لوازمی استفاده شود که شیک، مینیمال و  مربوط به حوزه کسب‌وکار و محصولات باشد. به‌کاربردن المان‌ های مهم در دکوراسیون ویترین مغازه و رعایت نکات چیدمان ویترینی یونیک و خیره‌کننده به وجود می‌آورد. مهم‌ترین نکات در طراحی ویترین مغازه عبارت‌اند از:

  • خوانا و واضح بودن اسم مغازه
  • نورپردازی و رنگ جذاب
  • به نمایش گذاشتن اجناس مغازه با ابعادی بزرگ‌تر
  • ایجاد کنجکاوی برای مشتریان با دکوری مناسب
  • پرهیز از شلوغی مغازه
  • پاک‌کردن ویترین
  • دردسترس‌بودن کالاها برای فروشندگان مغازه
  • درنظرگرفتن آسایش و آرامش مشتری
  • جایگزین‌کردن رنگ‌بندی‌های مناسب به‌جای رنگ‌بندی‌های تند و خسته‌کننده
  • ورودی مناسب برای جلب‌توجه بیشتر مشتری در طراحی ویترین مغازه
  • توجه بیشتر به سمت راست مغازه برای دکور و دیده‌شدن اجناس
  • توجه به نورپردازی نقطه‌ای در قسمت‌های مختلف روی اجناس
  • استفاده از قفسه‌ها با اشکال مختلف هندسی و رنگ‌هایی متفاوت و خاص
  • استفاده از صفحه‌نمایش برای به نمایش گذاشتن کالاها
  • ایجاد مسیر راحت برای رفت‌وآمد مشتریان و قراردادن بهترین محصولات در این مسیر
  • چیدن محصولات مرتبط در کنار هم
  • به‌کاربردن آیینه برای مشتری
  • استفاده از یک تک‌رنگ متفاوت برای جلب‌توجه بیشتر یا دورنگ متضاد
  • استفاده از سبک و رنگ متناقض با سایر مغازه‌ها
  • بهبود نمایش محصولات
نکات مهم در طراحی ویترین مغازه

جمع‌بندی

داشتن دکوراسیون و ویترین مطلوب و منحصربه‌فرد از عوامل تاثیرگذار در موفقیت تجاری و دیده‌شدن برند است. در بازار پر رقابت امروزه برای متفاوت و خاص‌بودن نیاز به طراحی خلاقانه و اصولی است. جذابیت ویترین مغازه و جذب مشتری رابطه مستقیم با یکدیگر دارند و فروش بیشتر با ویترینی مدرن و چشمگیر اتفاق می‌افتد. طراحی ویترین مغازه باید درست و اصولی و به‌دوراز شلوغی و ناهماهنگی و با بزرگ‌نمایی محصولات انجام شود.

استفاده از نورپردازی زیبا و وسایل تزیینی قدیمی از المان‌ های مهم در دکوراسیون ویترین مغازه است که با  صرف کمترین هزینه قابل‌اجرا هستند. گروه معماری آرت دیزاین گروهی معتبر در زمینه طراحی است که پروژه‌های  متنوعی را به اتمام رسانده است. برای داشتن انتخابی مطمئن می‌توانید از پروژه ها دیدن نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ضد اسپم *Captcha Plus loading...

Close Menu